MittNavnErTatt Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Dette virker rart, spesielt med tanke på at MDG er med i denne koalisjonen. Hvis ikke bompenger blir fjernet bør FNB i hvert fall bryte samarbeidet. Dette bør de stille som ultimatum så snart som mulig for å opprettholde noen form for troverdighet fra sine velgere. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Nå også Krf med på laget i Stavanger De burde jo snart få seg flertallet sikret ihvertfall da. Men jøje meg for et supperåd dette ser tu til å bli. SYV PARTIER: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/akkurat-na-dagny-s-hausken-sp-blir-varaordforer-i-stavanger-1.1583824 De røde samarbeidspartiene Ap, FNB, MDG, SV, Rødt og Sp har siden tirsdag vært i forhandlinger etter at de tirsdag ble enige om å inngå en valgteknisk avtale. Torsdag ble det kjent at også Krf blir med på den valgtekniske avtalen. Og like før klokken halv fire samme dag kan Dag Mossige i Stavanger Arbeiderparti bekrefte overfor RA at samarbeidspartiene er blitt enige om å innstille Senterpartiets Dagny S. Hausken som Stavangers nye varaordfører. – Det er mange gode kandidater og dyktige folk som også kunne fått dette vervet, så jeg er utrolig glad for at jeg er blitt valgt, sier Senterpartiets Dagny S. Hausken til RA. Ifølge henne ble flertallet "ganske fort enige" om å instille henne som den nye storkommunens varaordfører. – Det er blitt pekt på meg som en naturlig kandidat tidligere, men jeg tok det likevel ikke som en selvfølge at jeg skulle bli valgt. Å få mulighet til å jobbe i en hundre prosent stillling i Stavanger-politikken er jeg takknemlig for. Fra før er det kjent at Kari Nessa Nordtun (Ap) blir Stavangers nye ordfører dersom de rødgrønne samarbeidspartiene blir enige om en politisk plattform. Å jobbe i tospann med Nordtun ser Hausken fram til. – Jeg tror at Kari og jeg kan bli et godt team. Vi snakker godt sammen, og det er viktig at når vi skal jobbe så tett. – Kommer samarbeidspartiene i mål med de øvrige forhandlingene? – Ja, jeg vil bli overrasket hvis vi ikke gjør det. Jeg vet ikke om vi klarer å få alt på plass i dag, men vi skal holde på utover kvelden. I morgen, fredag, blir det trolig en pause. Deretter skal alt forankres i styrene. Jeg tror ikke vi har en ferdigsnekret plattform før neste uke en gang, sier hun. RA kommer tilbake med mer. Her er seteoversikten på konstellasjonen:https://www.nrk.no/valg/2019/resultat/nb/sted/1103 Det utgjør 17 seter av 67 totalt bare for samlingen MDG, SV, Rødt, Sp og Krf det. Uten de så gjenstår 50 seter, hvor Høyre og Frp til sammen utgjør 22 seter. Venstre utgjør 3 seter (så maks 25 seter hos opposisjonen). Glemte Pensjonistpartiet med 1 sete, hvor nå de står hen politisk. Ap har 18 seter FNB har 6 seter Endret 12. september 2019 av G Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Høyresiden har jo FRP som er mot bompenger. Naturlig da at FNB er et mot bompenger parti for de som er mer i sentrum eller til venstre. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 12. september 2019 Forfatter Del Skrevet 12. september 2019 At FNB i Stavanger går til venstresiden, er den største politiske tabben jeg noensinne har sett. Ser ut som mistanken om at partilederen gjør dette av personlige årsaker medfører riktighet. Han liker ikke en viss person på høyresiden. Derfor dolker han egne velgere i ryggen. Det er sleipt. Men slik går det når man stemmer frem politikere med psykopatiske trekk. 3 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Jeg stemte AP i Bergen sist, i forhold til saker de stod for i motsetning til andre parti, kan jeg nesten si det var utelukkende på grunn av Bybane-saken. De var det største partiet som tilsynelatende garantert var mot Bybane over Bryggen. Jeg visste jeg ikke kunne stole på Høyre, fordi det var knapt gått 3-4 mnd siden Monica Meland og Lisbeth Iversen kjempet hardt for Bybane hvor som helst, bare den gikk i dagen. Og nå er Høyre mot Bryggen-alternativet og for tunnel. Det er interessant hvordan partiene i denne saken byttet standpunkt seg imellom. Jeg tror forklaringen er denne: Bybane over Bryggen er det eneste realistiske og gjennomførbare. Når man sitter med makten er dette er realitet man må akseptere dersom bybane til Åsane skal skje. I opposisjon er det lettere å støtte urealistiske, men mer populære, alternativer, som tunnel gjennom halve sentrum. Endret 12. september 2019 av kvakse Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Hvem er det som ikke dolker velgere i ryggen? Jeg stemte AP i Bergen sist, i forhold til saker de stod for i motsetning til andre parti, kan jeg nesten si det var utelukkende på grunn av Bybane-saken. De var det største partiet som tilsynelatende garantert var mot Bybane over Bryggen. Både Høyre og Arbeiderpartiet var klare på at det som var viktigst for dem var å fortsette å bygge banen,og at selv om de foretrakk en tunelløsning var det noe de kunne forhandle om. 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 AP hadde et vedtak i bystyret på at Bryggen skulle bli bil- og banefri. Om Kjøttbasaren ikke var mulig, skulle man se på andre alternativ. Nå som man likevel vurderer å rive rådhuset er det bare å kjøre på! 3 fluer i en smekk - Bryggen bilfri, bane i tunnel og bort med Rådhuset! =) Som beboer i Fana, kan jeg faktisk ikke skjønne hvorfor folk i Åsane ønsker seg denne banen. Ingen busser korresponderer lenger, så en bruker lenger tid med kollektivtrafikk nå enn for 15-20 år siden. Om en kjører bil, har en derimot fått mindre kø, så sånn sett bør jeg kanskje ikke klage. Dette blir veldig lokalt. Tilbake til topic - om FNB får redusert bompengetrykket har de vel strengt tatt gjort jobben sin som en-saks-parti. Alt annet får være en bonus. At FRP-velgere lot seg lure av populistiske løfter lever de sikkert greit med, som vanlig. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 12. september 2019 Forfatter Del Skrevet 12. september 2019 AP hadde et vedtak i bystyret på at Bryggen skulle bli bil- og banefri. Om Kjøttbasaren ikke var mulig, skulle man se på andre alternativ. Nå som man likevel vurderer å rive rådhuset er det bare å kjøre på! 3 fluer i en smekk - Bryggen bilfri, bane i tunnel og bort med Rådhuset! =) Som beboer i Fana, kan jeg faktisk ikke skjønne hvorfor folk i Åsane ønsker seg denne banen. Ingen busser korresponderer lenger, så en bruker lenger tid med kollektivtrafikk nå enn for 15-20 år siden. Om en kjører bil, har en derimot fått mindre kø, så sånn sett bør jeg kanskje ikke klage. Dette blir veldig lokalt. Tilbake til topic - om FNB får redusert bompengetrykket har de vel strengt tatt gjort jobben sin som en-saks-parti. Alt annet får være en bonus. At FRP-velgere lot seg lure av populistiske løfter lever de sikkert greit med, som vanlig. De fleste partier er enige om å redusere bompengene. Det hadde skjedd uansett. På grunn av den massive motstanden. FNB må få gjennom noe som virkelig teller, hvis de skal overleve som parti. Det kan de kun få på høyresiden. Kan ikke bommene på fylkes -eller kommunale veier i prinsippet fjernes? Når mange velgere ønsker dette, bør det finnes politikere som representerer dem. Men kanskje like greit at FNB nå forsvinner. Høyre, Sp og Frp har fått en oppvekker. Og det trengte de. 1 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Noen som kjenner til noen meningsmålinger vedrørende folks holdninger til bompenger? Det virker som alle bare antar at et flertall av befolkningen er negative, men stemmer egentlig det? Hilsen en som elsker bomringen og betaler bompenger med aksept. Det skal koste å kjøre og forurense, og bompenger motiverer meg til å kjøre mindre. Bra! 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Det kommer an på hva de får igjennom. Hvis de får til en reduksjon eller fjerning av bompenger har de ikke nødvendigvis sviktet. Men om de ikke får igjennom noe har de åpenbart sviktet. Dét vil jeg ikke si. Så lenge de jobber for saken, så er det en -sjans- for at det slår igjennom. Hvis de ikke hadde vært der, så er det 0% sjans. Så de svikter ikke velgerne, så lenge de gjør en innsats. Men joda, det finnes sikkert falske politikere som bare vil ha makt og penger til å banke igjennom mål med personlige interesser, og gir seg når de har fått gjort det de skal. Altså korrupte politikere. Men hvilken makt har man til å finne ut av slike ting? Temmelig lite. Politikk kan ta tid, hvis politikere har sitti i årevis og laget lag på lag med regelverk for å sike bompengeløsninger, så vil det naturligvis ta omtrent like mange år å få banket igjennom forslag som fjerner reglene igjen. Så det gjelder å stemme på sitt part i i mange år, helst flere tiår. Så man må vite hvor sine kjerneverdier ligger. Endret 12. september 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Som beboer i Fana, kan jeg faktisk ikke skjønne hvorfor folk i Åsane ønsker seg denne banen. Ingen busser korresponderer lenger, så en bruker lenger tid med kollektivtrafikk nå enn for 15-20 år siden. Om en kjører bil, har en derimot fått mindre kø, så sånn sett bør jeg kanskje ikke klage. Dette blir veldig lokalt. Hvilke busser? 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Hvilke busser? Nordåsbuss korrespondererer ikke med andre busser fra Titlestadområdet ved Lagunen, antakelig fordi det er "mye bedre å ta Bybanen", selv om den bruker 25 minutt mot bussens 15 minutt. 51 korresponderer ikke med 50E på Dolvik, så om du bor på Sandsli og skal til Mindemyren opplever folk at 50E kommer inn på busstoppet i det 51 kjører. Og motsatt. Ruten er satt opp slik at enkelte turer kommer 51 inn 1 minutt før 50E, og enkelte turer er det motsatt. I gamle dager, under PAN og Gaia, så ventet korresponderende busser på hverandre. Det har de nå sluttet med. Tilsvarende med noen av nattbussene opp mot Bybanen. Nattbussene til Fanahameren starter på Lagunen. Det er absolutt ingen grunn til at de ikke kan korrespondere med noen Bybaneavganger - det er ingen som kommer til Lagunen kl. 2:15 natt til lørdag og tenker "Bra bussen går nå, og ikke 2:17". Bybanen kommer inn 2:16 (etter ruten) og det tar deg ca. 30 sekund om du løper som en loco å løpe ned trappene. Alternativt kan man selvsagt ta Bybanen som er på plassen 15 minutt tidligere, men det burde være unødvendig. 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 67-bussen? Er det noe nytt av sesongen? Mener jeg tok den og hoppet rett over på en buss mot Fana i fjor høst. 51 og 50E høres jo rart ut. Jeg tar disse selv innimellom og kan ikke huske å ha opplevd problemet utenom i rushtiden mot Sandsli. Men da må man jo ikke vente særlig lenge på neste uansett. Og de to har jo ikke noe med bybanen å gjøre i alle fall. Høres bare ut som dårlig planlegging evt sjåfører som ikke vet de burde vente. Har du kontaktet Skyss om det? I følge rutene skal jo 50E ankomme 3 minutter før 51 retning sentrum, så det virker opplagt at de er ment å korrespondere. Det vil forresten ofte være like raskt å ta bybanen/buss til Lagunen og så en ekspressbuss mot sentrum på den ruten. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Rødt er også mot bompenger. FNB + Rødt kan jo få fjernet bompenger. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 At FNB i Stavanger går til venstresiden, er den største politiske tabben jeg noensinne har sett. Ser ut som mistanken om at partilederen gjør dette av personlige årsaker medfører riktighet. Han liker ikke en viss person på høyresiden. Derfor dolker han egne velgere i ryggen. Det er sleipt. Men slik går det når man stemmer frem politikere med psykopatiske trekk. Hvor skaffer høyresiden penger til veibygging igjen..? Frivillige donasjoner fra milliardærer som har fått skattelette og som vil gi noe tilbake til samfunnet? Har det falt deg inn at bompengene faktisk skapes på grunn av at veien trenger finansiering, og at de ikke finansieres gjennom skattepenger fordi det ikke er skattepenger til å betale veiene -- selv om høyresiden har sittet i regjering i 6 år og vi burde se resultatene av valgløftene deres for lenge siden? 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Enig. Men klarer ikke å se hvordan FNB skal bli et vinnerparti i denne alliansen. Dessuten er det merkelig fordi FNB åpenbart har tatt flest velgere fra H og Frp. Jeg tror dette må skyldes noe irrasjonelt. Som at partilederen ikke liker en bestemt politiker på høyresiden eller noe lignende. Har du sett MDG dama? De fleste heterofile menn ville gledelig feid over henne. Så hvorfor ikke en leder i FNB? Jeg tror vi har et klassisk tilfelle av mann tenker med feil hode. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 (endret) At FNB i Stavanger går til venstresiden, er den største politiske tabben jeg noensinne har sett. Ser ut som mistanken om at partilederen gjør dette av personlige årsaker medfører riktighet. Han liker ikke en viss person på høyresiden. Derfor dolker han egne velgere i ryggen. Det er sleipt. Men slik går det når man stemmer frem politikere med psykopatiske trekk. Tipper han kan komme til å angre bittert ved neste valg og gjerne ut resten av sin politikerkarriere. Dette blir han nok "straffet for" i lengden. Også FNB Stavanger vil jo bli straffet pga. denne mannen. Sannsynligvis så vil de komme til å ikke få like mange stemmer neste gang pga. dette som skjer i år. Dersom det finnes de som tør å stemme på FNB på ny, så vil folk stemme opp alle andre unntatt han der politikeren. Gitt at de tør å satse på at det ikke finnes andre tufser i partiet da. Røster i partiet som tenker at det var et feilgrep kunne jo ha sagt noe, men da er det jo plutselig illojal oppførsel det oppfattes som innad partiet sitt.. Derfor holder kanskje noen av dem kjeft ??? Endret 13. september 2019 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Noen som kjenner til noen meningsmålinger vedrørende folks holdninger til bompenger? Det virker som alle bare antar at et flertall av befolkningen er negative, men stemmer egentlig det? Hilsen en som elsker bomringen og betaler bompenger med aksept. Det skal koste å kjøre og forurense, og bompenger motiverer meg til å kjøre mindre. Bra! Nei, kjenner ikke til det annet enn den voldsomt aggressive grasrotsopprøret før og mens FNB ble stablet på beina her sørvestpå. Jeg tenker at det er et riktig opprør. For all del la oss håpe at man slipper å bli GPS-overvåket. Det er Arbeiderpartiet i et nøtteskall det. De vil ha på plass flest mulig melkekuer. For en gangs skyld så synes jeg at Frps populistiske Sylvia Listhaug har helt rett. Bilen er blitt melkekuprosjekt nr. 1. Det går på økonomien løs. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 (endret) Hvor skaffer høyresiden penger til veibygging igjen..? Frivillige donasjoner fra milliardærer som har fått skattelette og som vil gi noe tilbake til samfunnet? Har det falt deg inn at bompengene faktisk skapes på grunn av at veien trenger finansiering, og at de ikke finansieres gjennom skattepenger fordi det ikke er skattepenger til å betale veiene -- selv om høyresiden har sittet i regjering i 6 år og vi burde se resultatene av valgløftene deres for lenge siden? Nåja, man kan takke bilen for litt av oljeomsetningen som pumpes opp i fra Nordsjøen. Da kan litt av det overskuddet i fra Statens pensjonsfond (oljefondet) gi litt tilbake til den veiutbyggingen og veiopprustningen. For all del så må man ikke stemme på Arbeiderpartiet som har trenert veiopprustning aaaaalt for lenge nå. Ap er også flinke til å bruke det som et argument at man ikke må tære på oljefondet. Husker unnskyldninger om at markedet ikke tåler den interne pengebruken, for det "kan jo tenkes at det leder til inflasjon må vite". Et litt dårlig argument, og mer i retning bortforklaring tenker jeg. Man har mange milliarder mennesker som bor utenfor Norges grenser. Dersom man først ville ha hatt en inflasjonsfri veiopprustning så kan man ansette noen av disse. Samt legge til rette for at nordmenn bruker opp mer av pengene sine utenlands. Fjerningen av 350 kroners grense er jo også en uting i så måte, slik at man tror at nasjonen får det bedre ved å være proteksjonistisk. Gi nordmenn 6 ukers ferie, så brukes nok mer penger opp utenlands før man vet ordet av det La nordmenn få bruke pengene sine på utenlandsk sykehjemsopphold i varme strøk, så brukes også penger opp utenlands. Da kan man ikke lenger bruke inflasjonsargumentet. Men, det vil jo ikke staten ha noe av. Sett opp Norsk Tipping slik at kun 10 % av overskuddet går til premieutbetaling. Det er både teknisk sett mer rettferdig fordi da innser man virkelig at Norsk Tipping kun er en stor melkemaskin, samt man får dempet på inflasjonen. Fordi folk kommer til å satse på utenlandske bookies mere. Endret 13. september 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå