kloppen Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg har problem med å koble to datamaskiner sammen i et nettverk. En med XP og en med Win95 begge har nettverkskort og krysset kabel (koblet direkte) XP-maskina finner Win95 maskina men klarer ikke å åpne den, får da meldingen "nettverksstedet finnes ikke". Win95 maskina finner ikke XP-maskina og Ip på maskinene er 100.100.100.2/3 2på den ene og 3 på den andre. subnettverket er 255.255.255.0 Har delt filer og tilgang til full Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Det er sikket andre måter som funger er også, men... Win95 maskina må ha krysset av "deling av filer og skrivere" i nettverks egenskaper. Jeg foreslår å bruke XP maskina som DHCP-server, sett IP på XP maskina til 192.168.0.1 (subnett 255.255.255.0) da aktiverer du automatisk DHCP på det nettverkskorte. Win95 maskina mottar IP fra XP maskina. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Det er ikke firewallen i XP som stenger da? Lenke til kommentar
eiga Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Bortsett fra tipsene ovenfor kan du teste nettverket med å skrive ping 100.100.100.2/3 (i ledetekst/msdos-promt) etter hvilken PC du skal ha tak i. Dersom du får svar til win95 fra winXP, vil maskinene bli klar over hverandre og fungere (iallfall til du starter på nytt). Du kan så teste med å skrive kommandoen maskinnavn-eller-ipc$ fra run linjen får å få tilgang til hele harddisken på aktuell maskin. Ikke at jeg skal påstå at følgende er riktig; men prøv å bruke ett høyere IP nummer f. eks 192.100.100.2/3, da vil subnett-masken være 'mere rett' og kanskje selve problemet være løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå