Howardthefish Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Hei, jeg bruker sikkert ikke riktige begreper videre i min tekst, men jeg skal forklare situasjonen etter beste evne og så detaljert som mulig slik at noen kanskje kan hjelpe meg å lokalisere problemet. Jeg har en ethernetkabel fra modem til veggmontert tilkobling. Fra denne boksen går det en kabel til en switch. Fra switchen så er det tre kabler ut. Jeg har lagt alle tre kablene selv, og montert RJ45 kontakter på disse.De er koblet ( o O g B b G br BR ) og dette fungerer utmerket på to av kablene. Den ene til PC, den andre til en trådløs ruter.Det er på siste kabelen problemet er. Dette er en annen type kabel. På kabelen står det. CAT 6 outdoor network cable, CCA, AWG 24/1 solid, PE. Den er ca 30 meter lang, og i andre enden er den tilkoblet "Elko Plus 1XRJ45/UTP/kat 6 I PH, i denne så er det koblet ( b B o O g G br BR )Fra elko 1xRJ45 så bruker jeg en kabel som fulgte med telenor sitt fibermodem. (Gule RJ45) og inn i en TV.Jeg får ingen internettkontakt dersom jeg dytter kontakten helt inn i switchen slik den skal være, MEN det rare er at dersom jeg så vidt dytter den inn, uten at den låses, at den bare henger så vidt i hullet, da får jeg kontakt på TV`n. Hva kan årsaken til dette være? Endret 10. september 2019 av Howardthefish Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Du må koble likt i begge ender. Pluss at ene enden (i Elko'n) er trådparene feil. Hvis du har skrevet av riktig. Tråparene er pinne 1 og 2, 3 og 6, 4 og 5, 7 og 8. Disse skal ha lik farge. Du har i ene enden: o O g B b G br BR Andre enden blir da feil: b B o O g G br BR At den funker når du dytter den halvveis inn kan være fordet du får link uten noen av trådparene, da med redusert hastighet. Edit: Veggbokser kan være veldig forvirrende noen ganger. Om du kunne postet bilde hadde det vært gull. Endret 10. september 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Howardthefish Skrevet 10. september 2019 Forfatter Del Skrevet 10. september 2019 Takk for svar. Her er slik det er koblet i elko’n. Har koblet etter slik det stod i skjema, men regner med at det da ikke samsvarer med hva som er i andre enden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Det der ser riktig ut ja. Det er koblet etter B-standarden, noe osm også er vanlig her. Du kan evt. sjekke at andre enden er koblet likt. Hvis alt stemmer ellers må du rett og slett ta en kabeltester og sjekke for brudd. Tror de har kabeltestere hos f.eks. Clas. Hvis ikke får du de billige fra Ebay & lignende. Lenke til kommentar
Howardthefish Skrevet 10. september 2019 Forfatter Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Du må koble likt i begge ender. Pluss at ene enden (i Elko'n) er trådparene feil. Hvis du har skrevet av riktig. Tråparene er pinne 1 og 2, 3 og 6, 4 og 5, 7 og 8. Disse skal ha lik farge. Du har i ene enden: o O g B b G br BR Andre enden blir da feil: b B o O g G br BR At den funker når du dytter den halvveis inn kan være fordet du får link uten noen av trådparene, da med redusert hastighet. Edit: Veggbokser kan være veldig forvirrende noen ganger. Om du kunne postet bilde hadde det vært gull. I enden ved switchen så er koblet: o O g B b G br BR på RJ45 Som du kan se på bildet under her, så er det koblet: b B o O g G br BR på elkon`n Hvordan sier du at den skal være koblet? Endret 10. september 2019 av Howardthefish Lenke til kommentar
Howardthefish Skrevet 10. september 2019 Forfatter Del Skrevet 10. september 2019 Det der ser riktig ut ja. Det er koblet etter B-standarden, noe osm også er vanlig her. Du kan evt. sjekke at andre enden er koblet likt. Hvis alt stemmer ellers må du rett og slett ta en kabeltester og sjekke for brudd. Tror de har kabeltestere hos f.eks. Clas. Hvis ikke får du de billige fra Ebay & lignende. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Skal være riktig ja. https://www.clasohlson.com/no/Kabeltester-for-nettverkskabler/38-7245 https://www.ebay.com/itm/RJ45-RJ11-Network-Cable-Tester-Ethernet-LAN-Network-Test-Tool-High-Accuracy/153621890026 Lenke til kommentar
Howardthefish Skrevet 10. september 2019 Forfatter Del Skrevet 10. september 2019 Takk igjen for svar. Da får jeg forske på brudd i kabelen. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 (endret) På kabelen står det. CAT 6 outdoor network cable, CCA, AWG 24/1 solid, PE. Den er ca 30 meter lang, og i andre enden er den tilkoblet "Elko Plus 1XRJ45/UTP/kat 6 I PH, i denne så er det koblet ( b B o O g G br BR ) Som du selv sier, dette er en "solid" kabel, og så sant du ikke har terminert den i en RJ-45 plugg, som er beregnet for solid,vil dette automatisk medføre et problem. I veggkontakten sitter det en "V" formet "kniv-kontakt" som skjærer seg litt inn i lederen. I RJ-45 pluggen (av "vanlig" type), sitter det en rett "gaffel-formet" kontakt, som stikkes inn mellom flere løse kordeler (ledere) som er tvunnet sammen. Dersom den presses ned i en "solid" kabel, vil den lage et brudd i lederen, og skape vakkelkontakt. (virker/virker ikke). Endret 3. oktober 2019 av BearCat 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå