bo1e Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Har en mc på verksted etter en trafikkhendelse. Den andre parten sitt forsikringsselskap har tatt på seg ansvaret. Verkstedet venter på tilbakemelding fra forsikringsselskapet om de godtar taksten. Jeg forstår det sånn at enten godtar de taksten og verkstedet utfører reparasjonen, eller så kan de mene at pris på reparasjon blir for høy og heller vil kondemnere sykkelen. Har jeg forstått dette riktig? Hva skjer hvis de lander på det siste? Hvilke valg får jeg da? Jeg ble ganske sjokkert da jeg snakket med verkstedet i dag og de i det hele tatt nevnte muligheten for kondemnering. Sykkelen er fullt kjørbar, det er små kosmetiske skader på kåpe, skjerm og lykter foran, og gjerne noe på kåpefester og denslags. Jeg har ikke sett taksten så jeg vet ikke om det også er noe skader på hjul eller gaffel eller noe annet i fronten, men det er i så fall ikke noe jeg har merket når jeg har kjørt sykkelen. Det eneste som syns er skraper i overflater foran på sykkelen, og det var et sammenstøt i noenlunde lav fart. Sykkelen var ikke nedpå bakken engang. Så jeg lurer da på om hvis de lander på kondemnering og jeg aksepterer det, hva får jeg da? Og hvis jeg ikke ønsker å kondemnere, hva får jeg da? Noen som vet hvordan dette pleier å fungere? Er det forskjellig fra selskap til selskap eller alltid samme praksis? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Har du ikke kaskoforsikring? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Du vil sannsynligvis bli kontaktet av takstmannen. Hvis det ikke er forsvarlig å reparere den pga kostnaden for reparasjonen er større enn verdien vil du få tilbud om et kontantoppgjør. Dvs de betaler deg det dere blir enige om at sykkelen var verdt. Her kan de gjerne prøve seg med en lav pris, så forsøk å samle inn data på tilsvarende sykler og et godt grunnlag for prising. Du kan også i forhandlingene prøve å få kjøpe ut vraket og reparere den selv. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 12. september 2019 Forfatter Del Skrevet 12. september 2019 Min forsikring er ikke involvert, siden det er motparten som har ansvaret. Uff har virkelig ikke lyst å bruke enda mer tid og energi på dette, som ikke en gang var min skyld. Så hvis reparasjon blir dyrere enn forsikringsselskapet mener sykkelen er verdt så må jeg begynne å krangle med en profesjonell part om hvor mye penger jeg skal få? Så jeg risikerer å få mindre penger enn det vil koste meg å kjøpe en tilsvarende sykkel da regner jeg med. I tillegg til penger og tid tapt på å være uten sykkel nå i ukesvis. Hva er det realistisk å få til hvis jeg ber om å få beholde sykkelen og reparere selv? Jeg må jo få en kompensasjon for skadene da? Håper virkelig de bare godtar taksten og verkstedet kan komme i gang. Kanskje jeg får sykkelen tilbake før det er vinter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Det vanlige er at kaskoforsikringen dekker skaden i første omgang. Deretter sender ditt forsikringsselskap krav til motpartens forsikringsselskap. Slik slipper man å forholde seg til motparten selv. Dette er en av fordelene ved å ha kasko selv når motparten har skylda og man slipper å være uten sykkel i månedsvis. Endret 12. september 2019 av mobile999 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 12. september 2019 Forfatter Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Ah, var ikke klar over at det fungerte sånn. Det er en fordel med kasko jeg aldri har tenkt over, i så fall. Men på den andre siden, hvis sykkelen hadde vært så mye verdt at det var aktuelt med kasko, så hadde ikke skaden vært stor nok til å vurdere kondemnering heller vil jeg tro. Uansett er det jo greit å kunne sette i gang med reparasjoner med en gang, så det hadde vært et stort pluss. Men nå vet jeg jo ikke om forsikringsselskapet faktisk vurderer kondemnering. Jeg vet bare det verkstedet forteller meg, og det er at de venter på tilbakemelding om taksten de har meldt inn. For alt jeg vet så er det bare verkstedet som somler. Endret 12. september 2019 av bo1e Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Du skal ha erstatning for det laveste av: -det det koster å reparere eller -det det koster å anskaffe tilsvarende sykkel i tilsvarende stand Når man ikke har kasko, så er det dessverre normalt at det tar tid. Har du ringt forsikringselskapet til motparten og spurt om status? (Har de fått taksten? Har de gitt tilbakemelding til verkstedet?) Endret 12. september 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 12. september 2019 Forfatter Del Skrevet 12. september 2019 Har ikke gjort det, men det er nok en god idé. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 13. september 2019 Forfatter Del Skrevet 13. september 2019 Sendte en henvendelse og fikk svar som om jeg var eier av bilen som var involvert, selv om jeg skrev hvem jeg er og hvilket kjøretøy det gjaldt. Men uansett, de skrev: "Vi venter fortsatt på den andre partens reparasjonskrav." For meg høres det ut som de ikke har hørt noe fra verkstedet enda. Jeg svarte og spurte spesifikt om de har mottatt takst eller ikke, så får vi se. Er det mulig at verkstedet er så bortreist og useriøs? Til og med etter at jeg snakket med dem på telefonen her forleden? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Erfaringsmessig kan hva som helst skje og man må regne med en del telefonsamtaler i din situasjon. Ta kontakt med verkstedet og nøst opp i situasjonen. Hva har de gjort med taksten(?). Det er kanskje en ide å spørre dem om de har lagt inn taksten i datasystemet for takst som forsikringsselskapene har (jeg husker ikke hva det heter), evt. få et referansenummer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Man skal være glad man ikke har forsikring i de sakene hvor det gjelder reprasjon. For er vel tilfeller hvis man reparer selv får man ikke dekket en dritt, men får man profesjonelle dyre firma og gjøre det får man dekket det. Kun fordi det blir vanskelig å anslå hva reprasjonen er verdt. Så er vel også slik i noen tilfeller velger man reprasjon selv uten avtale med forsikringselskapet er det ikke sikkert de vil ta regningen, ergo må man vente flere måneder på problemet blir løst. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Du kan kreve å beholde vraket så lenge det dekkes av motpartens forsikring, dog vil selvsagt selskapet ha igjen litt for at du får beholde et vrak. Alt er en forhandlingssak, godta aldri første tilbud. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 13. september 2019 Forfatter Del Skrevet 13. september 2019 Fikk svar igjen fra forsikringsselskapet: "Vi har sjekket og kan bekrefte at taksten allerede er godkjent, så reparasjon kan settes i gang." Godt å slippe å bekymre seg mer over det ihvertfall. Forhåpentligvis så skjer det noe på verkstedet når jeg nå var i kontakt med dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå