Gå til innhold

Havarikommisjon: Tesla-autopilot var delvis årsak til kollisjon med brannbil [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Om sikkerhetsbeltene ikke virker, så blir man saksøkt for den mangelen.

Om autopiloten kjører inn i en annen bil, så burde man bli saksøkt for det også.

Hva boten burde være, avhenger jo av alvorligheten og brudd på sikkerheten.

Men å selge noe som ikke virker slik det er lovet og den mangelen medfører død, så burde boten være så høy som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor er Tesla den eneste bilprodusenten som har slikt sensitiv informasjon på liten skrift man ellers må lete seg frem til, mens man sier at systemet fungerer helt fint der man bestiller bilen?

Meh, folk unnlater å si mange ting, særlig når de vil selge noe.

Burde et slikt system da være aktivert, gjennom brukerens input, når det er totalt lotto på når den fungerer og ikke?

Personlig slår jeg all automatikk av. Knapt så jeg benytter den gammeldagse, ikke-adaptive, fartsholderen. Dette fordi når jeg har ansvaret selv ønsker jeg i størst mulig grad også å utføre øvelsen mest mulig selv.

Vil et slikt system ha noen effekt på konsentrasjonen på sjåføren? Hvis nei, hvorfor ikke. Hvis ja, så har vi et åpenbart problem.

Tja, ikke godt å fastslå, sånn rent generelt. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Meh, folk sier så mye rart, særlig når de vil selge noe.

Det er altså godkjent at man kan selge et slikt produkt med rom for missforståelser når det omhandler liv og helse ute på veiene? 

 

Det er jo ingen garanti, for at Teslaen du møter har en person bak rattet som har lest alt med liten skrift, er det? 

 

Personlig slår jeg all automatikk av. Knapt så jeg benytter den gammeldagse, ikke-adaptive, fartsholderen. Dette fordi når jeg har ansvaret selv ønsker jeg i størst mulig grad også å utføre øvelsen mest mulig selv.

 

Ikke et svar på det jeg spurte om.

 

Tja, ikke godt å fastslå, sånn rent generelt.

 

Så svaret blir "usikkert"? Eller kan du definere litt tydeligere hva du mener her? 

 

Er du ikke helt sikker, på om det vil utgjøre en forskjell, så er det vell bedre å være på den sikre siden, enn å ta sjansen? 

Lenke til kommentar

Herregud.

Ingen av dere som har aktivert autopilot i teslaen? Man får advarsler om at man MÅ ha hendene på rattet, følge med OG bryte inn når systemet gjør feilvurderinger. Det står også at det er en BETA-versjon, og at det på ingen måte erstatter en sjåfør.

 

Har man ikke hendene på rattet stopper bilen til siden og autopilot deaktiveres inntil bilen er slått av.

 

Sjåføren av bilen er ALLTID ansvarlig for det bilen foretar seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Herregud.

Ingen av dere som har aktivert autopilot i teslaen? Man får advarsler om at man MÅ ha hendene på rattet, følge med OG bryte inn når systemet gjør feilvurderinger. Det står også at det er en BETA-versjon, og at det på ingen måte erstatter en sjåfør.

 

Har man ikke hendene på rattet stopper bilen til siden og autopilot deaktiveres inntil bilen er slått av.

 

Sjåføren av bilen er ALLTID ansvarlig for det bilen foretar seg.

Så til tross for den advarselen, så er det Tesla-eiere som ignorere den. Hva sier det om tesla-eiere?

Lenke til kommentar

Så lenge det er føreren som har ansvaret er også denne som er den fulle og hele årsak til alle ulykker, uavhengig av tilgjengelige hjelpmidler. Note: Dette betinger at produsentens hjelpemidler kan slåes av.

Så lett slipper man ikke unna. Produsenten kan godt finnes ansvarlig for forutsigbart misbruk. I.e. om man lager en teknisk løsning som man må forvente vil bli brukt feil og dermed skape farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Man får advarsler om at man MÅ ha hendene på rattet, følge med OG bryte inn når systemet gjør feilvurderinger. Det står også at det er en BETA-versjon, og at det på ingen måte erstatter en sjåfør.

 

Ved systemets feilvurderinger, så har man altså kommet på etterskudd på noe man ville ha reagert på tidligere hvis man ikke tror systemet tar seg av det det liksom skal gjøre. 

 

Da sier det seg selv at man bør slå av denne piloten og heller være 'på' selv - som en ansvarlig sjåfør skal gjøre.

Lenke til kommentar

Nei, dere er helt på villspor. Prøv en før dere uttaler dere.

Så til tross for den advarselen, så er det Tesla-eiere som ignorere den. Hva sier det om tesla-eiere?

Folk er idioter uavhengig av kjøretøy. Ellers er agendaen din meget tydelig og du tilføyer ingenting nyttig til diskusjonen. Endret av Klykken-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tipper vi er nær en grense og at det ikke skal mer enn én spektakulær autopilot-ulykke til før det kommer et pålegg om å deaktivere systemet. Det er rett og slett for dårlig og de har ikke mekanismer for å overvåke at sjåføren faktisk følger med.

 

Det vises til liten skrift og disclaimere, men ser man på informasjonsstrømmen fra Tesla og Musk så er det forventet at folk har overdreven tiltro til systemet. Et lass med eksempler hvor Musk selv demonstrerer autopilot uten å ha hendene på rattet og oppmerksomheten alle andre steder. Gang på gang uttale at full selvkjøring er rett rundt hjørnet og gi inntrykk at det eneste som står i veien er godkjennelse av byråkrater.

 

Dette er uansvarlig og skulle ikke forundre meg om det til slutt ender i kriminell påtale.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Folk er idioter uavhengig av kjøretøy. 

Det er jo hele problemet her. Man må jo idag lage biler som piper og maser på personene i bilen for å ta på seg setebeltet, også forventer man at en autopilot system, som ikke fungerer, skal brukes etter det som advares mot i liten skrift? 

 

Samtidig ser vi omtrent dagelig videoer av folk som sover bak rattet i sin Tesla på motorveien. $TSLAQ på twitter er jo et artig skue, for slikt. 

 

Ting som dette:

https://www.businessinsider.com/elon-musk-breaks-tesla-autopilot-rule-2018-12?r=US&IR=T

 

Hjelper heller ikke på. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Men så sover folk bak rattet uten autopilot også, men de kræsjer stort sett etter kort tid.

Ærlig spørsmål:

 

Trur du folk sovner lettere bak rattet i en bil fra 90 tallet, kontra i en Tesla med påslått Autopilot, med en sjef som sier rett ut at Autopilot fungerer og er mye tryggere enn å kjøre selv?

 

I artikkelen over, så kan du jo se at han ikke overholder det som står i liten skrift, så hvorfor skal kundene gjøre det?  

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Hvem som sovner lettest skal ikke jeg uttale meg om da det ikke er bilavhengig, men av dagsform. OG om man velger å gjøre andre ting enn å følge med på veien så får det være på førers ansvar og ikke bil.

Jeg spurte deg ikke om statistikk, jeg spurte deg om noe du kan svare ved bruk av logikk. 

Forklart på en annen måte: Sovner du lettere som passasjer med en trygg sjåfør bak rattet, kontra en utrygg sjåfør bak rattet? 

 

Du har to svaralternativer. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Skjønner agendaen din og at du mener bil er årsak til uoppmerksom sjåfør, men slik er det ikke.

Forstår at dette var et vanskelig spørsmål å svare på, siden svaret i seg selv vil være beskrivende for hvorfor det er et problem. 

 

Du har sagt det selv. Mennesker er idioter, så det å kaste ut et system som gir dem tillit til å kunne slappe av mer enn før, og dermed miste mer konsentrasjon enn før, er en dårlig idé. 

 

Der Tesla bruker deg, og alle menneskene på og rundt veiene for "canon-fodder" for å utvikle sin autonome-masterplan, så gjør alle de andre det på en sikrere måte, og holder oss utenfor - til systemene fungerer. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...