NTB - digi Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Bybanetraseen inngår i forhandlinger om byrådsmakten i Bergen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Ja, for den tungt trafikkerte bilveien som er der i dag er så jævlig bra for verdensarven 6 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Ja jeg er også litt overraska over hvor glade de er i å ha masse trafikk midt i byen og nokså store luftkvalitetsproblemer til tider. Glad vi fikk festningstunnelen i Oslo i 1990 og kun trikker foran rådhusplassen nå. Skaper jo et helt annet miljø for myke trafikkanter og ro til å nyte og titte rundt. 2 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Ja jeg er også litt overraska over hvor glade de er i å ha masse trafikk midt i byen og nokså store luftkvalitetsproblemer til tider. Glad vi fikk festningstunnelen i Oslo i 1990 og kun trikker foran rådhusplassen nå. Skaper jo et helt annet miljø for myke trafikkanter og ro til å nyte og titte rundt. Målestasjonene er stappet inn i en av norges mest trafikkerte lyskryss. Det er ingen målestasjoner i fjellsiden der det bor 30000 mennesker med gamle vedovner. Det er ønsket politikk å legge skylden på bilene. De vet ikke hvor stor andel av partiklene som skyldes vedovner, fordi de ikke ønsker å vite det. Men bryggen: Stenges bryggen for trafikk, så stenges i praksis eneste brukbare omkjøring dersom fløyfjellstunnelen stenger, og det gjør den svært ofte. All trafikk nordover rammes. At bryggen legges under vann ved springflo, og at hele fundamentet er svært dårlig, gjør at det er imponerende lite gjennomtenkt å engang vurdere å legge bybanen dit. Men det som kommer til å skje, er at bybanen legges dit, kostnadsprekken setter ny norgesrekord og prislappen på inkompetanse lempes over på innbyggerne. 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 (endret) Løsningen på dårlig byplanlegging er ikke dårlig planlagte løsninger som ikke løser problemene.Løsningen er å faktisk rette opp i problemene, eventuelt gjennom godt planlagte løsninger som også er en del av løsningen....Bybanen var som om et barn kjøpte et leketogsett fra BRIO, et sett med 4 rette strekninger, og ellers bare svinger -- og la det ned rundt foreldrenes møbler i et forsøk på å nå under flest mulig av dem.Busser var langt mer effektive for dem som reiste kollektivt.17 minutter før bybanen ble til 37 minutter etter, og med bybanen.I utgangspunktet burde de ha revet hus og bygninger for å få til en rettere bane, en bane som er delt i to.Om de rettet ut alle svingene ville de hatt nok til to ekstra felt med jernbane som kunne gått i en annen trase -- slik at bybanen kunne gått raskere og nådd flere mennesker. Endret 10. september 2019 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Ja, for den tungt trafikkerte bilveien som er der i dag er så jævlig bra for verdensarven. Tufs. Det går jo fint an å fjerne biltrafikken over Bryggen/gjennom sentrum, uten at den skal erstattes av Bybanen som er mye verre, og som for alltid vil ødelegge sentrum i den flotte byen vår. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Busser var langt mer effektive for dem som reiste kollektivt. 17 minutter før bybanen ble til 37 minutter etter, og med bybanen. Dette er en yndet påstand fra bybanemotstandere. Hvilken buss er det snakk om? Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Bybanen skal IKKE gjennom sentrum/over Bryggen. Om vinteren er Torget stengt og Bryggen folketom - ingen som bor i Bergen skal til eller fra disse stedene hverken vinter eller sommer. Om sommeren oversvømmes stedene av turister som stort sett kommer med cruiseskip - de har heller ikke bruk for Bybanen. Så hvorfor i alle dager vil noen få tvinge gjennom et forslag som vil ødelegge sentrum, og som et stort flertall av byens befolkning er i mot? Når det hevdes at vi ikke har råd til å gjøre det riktige er det en merkelig påstand i et land med titusen milliarder kroner i banken. Vi styres av middelmådighet og politisk krangling heller enn rasjonalitet og vidsyn. Stå på FNB!!! 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Bybanen skal IKKE gjennom sentrum/over Bryggen. Om vinteren er Torget stengt og Bryggen folketom - ingen som bor i Bergen skal til eller fra disse stedene hverken vinter eller sommer. Om sommeren oversvømmes stedene av turister som stort sett kommer med cruiseskip - de har heller ikke bruk for Bybanen. Så hvorfor i alle dager vil noen få tvinge gjennom et forslag som vil ødelegge sentrum, og som et stort flertall av byens befolkning er i mot? Når det hevdes at vi ikke har råd til å gjøre det riktige er det en merkelig påstand i et land med titusen milliarder kroner i banken. Vi styres av middelmådighet og politisk krangling heller enn rasjonalitet og vidsyn. Stå på FNB!!! Alle bussene gjennom sentrum går over bryggen i dag. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Tufs. Det går jo fint an å fjerne biltrafikken over Bryggen/gjennom sentrum, uten at den skal erstattes av Bybanen som er mye verre, og som for alltid vil ødelegge sentrum i den flotte byen vår. Så, en trikk som passerer hvert femte minutt eller deromkring er mye verre enn konstant biltrafikk som nå? Lenke til kommentar
1SNGGEPG Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Skjønner ikke helt hvorfor det er så volsom krangling om dette. Selv vil jeg si at tunell er best, men det er ikke noe problem om bybanen kjører over bryggen. Begge deler er akseptable løsninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå