Gå til innhold

Apple har gitt sine egne apper kraftig prioritet i App Store – nå endrer selskapet algoritmen sin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si meg helt enig i problemstillingen.

Det ER jo Apples egen ‘butikk’, så de burde ho selv få bestemme hvor de vil plassere og vise fram sine egne varer... ...Om noen kommer til meg og ha sine varer utstilt midt i rommet, burde de komme med et incentiv for å få meg til å gi dem den spotten de ønsker. Ingen skal da komme inn i min egen butikk å fortelle meg hvor jeg må plassere produktene. ?

Lenke til kommentar

Det har jo ingenting å si, Apple sine apper er uansett superpopulære, og da legger Apple tilfeldigvis Apple på topp når du søker...

Det har masse å si. Du fremstilte det som om grunnen til at de var populære var at de var pre-installert sånn jeg tolket det. Og det stemmer vel ikke. Grunnen er at de som ikke er preinstallerte er populære? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva var det som skjedde som gjorde at Apple måtte gjøre dette...

Hva med å skive om det istedet?

Som New York peker på kan det være Apples endringer av algoritmen har sammenheng med at selskapet nå er under etterforskning av amerikanske konkurransemyndigheter.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan ikke si meg helt enig i problemstillingen.

Det ER jo Apples egen ‘butikk’, så de burde ho selv få bestemme hvor de vil plassere og vise fram sine egne varer...

Joda, men utfordringen er jo at Apple, som eier denne butikken, også bestemmer at ingen andre får lov å åpne egen butikk.

De bruker sin fysiske telefon til å skaffe seg selv urimelige fordeler på salg av egen programvare, et brudd på regler for rettferdig handel.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det har masse å si. Du fremstilte det som om grunnen til at de var populære var at de var pre-installert sånn jeg tolket det. Og det stemmer vel ikke. Grunnen er at de som ikke er preinstallerte er populære?

Er ingenting som sier at appene må komme fra App Store for at utvikleren regnes som superpopulær, og dermed rangeres høyere enn alle andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er ingenting som sier at appene må komme fra App Store for at utvikleren regnes som superpopulær, og dermed rangeres høyere enn alle andre.

Finnes der noen annen normale måter å få apper inn på iPhone enn gjennom app-store? Får man lovt til å innstalere fra tredjeparts på iPhone?

Lenke til kommentar

Finnes der noen annen normale måter å få apper inn på iPhone enn gjennom app-store? Får man lovt til å innstalere fra tredjeparts på iPhone?

Ja, det finnes andre måter, spesielt for Apple, de som lager enheten og bestemmer hva som kommer forhåndsinstallert sammen med operativsystemet.

At de måtene ikke er tilgjengelige for andre enn Apple er jo ikke ett problem for Apple...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, det finnes andre måter, spesielt for Apple, de som lager enheten og bestemmer hva som kommer forhåndsinstallert sammen med operativsystemet.

At de måtene ikke er tilgjengelige for andre enn Apple er jo ikke ett problem for Apple...

Ditt svar var ikke i nærheten av hva jeg spurte om.

Lenke til kommentar

Ditt svar var ikke i nærheten av hva jeg spurte om.

Jo, det var ganske direkte svar...

Ja, det finnes andre måter. Forhåndsinstallert programvare er helt standard, og faller da rett i kategorien normale måter.

Riktignok begrenset av Apple til bare å inkludere Apple, men det er ikke en unormal måte av den grunn. Såvidt jeg vet, har samtlige modeller og versjoner av iOS gjort dette, så noe annet hadde vært unormalt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo, det var ganske direkte svar...

Ja, det finnes andre måter. Forhåndsinstallert programvare er helt standard, og faller da rett i kategorien normale måter.

Riktignok begrenset av Apple til bare å inkludere Apple, men det er ikke en unormal måte av den grunn. Såvidt jeg vet, har samtlige modeller og versjoner av iOS gjort dette, så noe annet hadde vært unormalt...

Nei det var det ikke.

Må jeg virkelig spesifisere at det er snakk om brukere har mulighet til å installer tredjeparts programvare.

MÅ JEG VIRKELIG DET?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen skal da komme inn i min egen butikk å fortelle meg hvor jeg må plassere produktene.

Tja. Hvis du er en den eneste butikken fordi du har lagt sperrer for at andre kan starte butikk og kun reklamerer/prioriterer for dine egne produkter så kommer noen til å stoppe deg etterhvert. Du sier kanskje at ingen skal gjøre det, men det finnes konkurransetilsyn som har myndighet til å tvinge folk og firmaer til å endre praksis. Det er det fine med å bo i et samfunn med lover og regler. Man kan stoppe rovdrift fra bedriftene.

Akkurat som at Apple har prøvd i lang tid å hindre andre å reparere sine produkter. Du har noen fjols som kjemper for at Apple skal få fortsette slik, og så har du de som faktisk tenker på det beste for samfunnet og verden og lar tredjeparter som kan fikse få lov til å fikse.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Nei det var det ikke.

Må jeg virkelig spesifisere at det er snakk om brukere har mulighet til å installer tredjeparts programvare.

MÅ JEG VIRKELIG DET?

Ja, når saken og samtalen ellers omhandler utviklere må du presisere at du hoppet over til å snakke om brukeren. Ganske vanlig praksis faktisk.

Blir litt som å plutselig spør "Må jeg virkelig presisere at telefonen er en Android? MÅ JEG VIRKELIG DET?". Ja, fordi vi snakket om iPhone...

Lenke til kommentar

Ja, når saken og samtalen ellers omhandler utviklere må du presisere at du hoppet over til å snakke om brukeren. Ganske vanlig praksis faktisk.

Blir litt som å plutselig spør "Må jeg virkelig presisere at telefonen er en Android? MÅ JEG VIRKELIG DET?". Ja, fordi vi snakket om iPhone...

Det var helt åpenlyst fra innlegget hans at han mente fra brukeren sin side når han nevnte å installere tredjeparts apper. Her er det du som har misforstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...