Gå til innhold

Her er Volkswagen ID.3 – endelig uten kamuflasje


Anbefalte innlegg

VW slipper neppe produkter før det er grundig testet og utviklet. Her vil produktet virke fra den dagen man får det...

 

Ja det skjer jo så lite på utvikling av batteriutnyttelse, infotainment systemer og slike ting at VW har nok tenkt på og ordnet alt for de neste 10 årene fremover, og trenger ikke slike dumme ting som en oppdatering over nettet.

Endret av archongamer
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det skjer jo så lite på utvikling av batteriutnyttelse, infotainment systemer og slike ting at VW har nok tenkt på og ordnet alt for de neste 10 årene fremover, og trenger ikke slike dumme ting som en oppdatering over nettet.

 

Står det massevis av første generasjons e-Golf rundt i gatene der du bor og ikke blir brukt? 

 

Eller prøver du å skape et behov her som folk flest ikke trenger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står det massevis av første generasjons e-Golf rundt i gatene der du bor og ikke blir brukt? 

 

Eller prøver du å skape et behov her som folk flest ikke trenger? 

 

Jeg har ikke sagt noe om ting ikke vil bli brukt. Men at det kan gjøres bedre uten at bilene må på verksted vil jeg tro de fleste, uansett merke vil anse for å være en fordel, og noe de ville brukt om muligheten var der. Dette har jo tydeligvis VW skjønt også ettersom de vil tilby en slik mulighet i sine biler, og det vil nok være å regne som standard på alle nye elektriske biler fremover.

Lenke til kommentar

Jeg har litt vansker med å se hvorfor man vil velge denne bilen framfor en modell 3. Hva gjør VW bedre en Tesla?

 

Den er nok i en helt annen prisklasse enn model 3. I tillegg til å nesten se litt retro ut med den hvite logoen og er fremdeles mer laid back. Dog usikker på hvor gode setene er å sitte i foran og bak, de kunne nesten se litt korte ut!

Lenke til kommentar

Jeg har litt vansker med å se hvorfor man vil velge denne bilen framfor en modell 3. Hva gjør VW bedre en Tesla?

 

Jeg, på min side, har litt vanskelig med å forstå hvorfor kjøpe Tesla. Det er etter hvert nå så utrolig mange tradisjonelle og gode bilmerker som kan levere el-biler. Fabrikker som vet hva bil er, og har et velutbygd servicenettverk. Tesla er "hypet" opp av noen evangelister. Realiteten ser vi etter hvert som hverdagen går opp for folk i menigheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. For VW og VAG-biler er jo viden kjent for å ha rustfrie biler  :yes:

 

1. Ikke alle Teslaer må stå på verksted en måned for å bytte ut småting. Mtp. hvor mange Model 3 som nå er levert så er det ikke mye skriverier om biler som står månedsvis på verksted, det er heller enkelte problembiler (som også får veldig stor spalteplass). Hvis du går inn for det (antar du ikke gjør det), og søker opp elbilene til VW (tenker da på egolf og eup) så er ikke alt velstand der heller. Spesielt eUp er det flere eksempler på biler som står lenge på verksted for feil verkstedet ikke klarer å finne løsningen på. Men fordi det ikke er T foran på panseret så er det heller ikke interessant å skrive om. Men jeg skal (som også flere bør) ikke tro alt som står på internett :-p

 

2. Igjen, mange får biler uten skrammer og riper, men dette vies det heller ikke spalteplass om.

 

3. Denne kjøper jeg 100%! Dog jeg er mer skeptisk til ladenettverk på langtur per dags dato, men det er vel heller ikke målgruppen for denne bilen.

 

(Nå er jeg også veldig biased her siden jeg har en Tesla (riktignok fra 2017 finner ikke antydning til rust (har sikkert noe med at min er skrudd sammen av aluminium), ei heller har den stått månedsvis på verksted))

 

Ionity-nettverket bygges kraftig ut nå om dagen, det er ikke i nærheten av SC-nettverket, men det går fort framover. Har selv hatt Model S i snart 6 år og godt fornøyd, MEN flere jeg kjenner med Tesla har vært gjennom en marerittaktig situasjon med biler som stadig får feil, ekstremt lang ventetid på deler, få servicetimer etc. Tesla er fantastiske biler når de funker, som regel gjør de det, men når de ikke funker så er situasjonen temmelig kjip. Jeg er veldig ambivalent, vurderer ID3 nå, Model 3 er fremdeles aktuell, men spesielt dette med servicesituasjonen (bor i Midt-Norge) liker jeg svært dårlig. Lange ventetider på deler\reparasjoner er også en turn-off. Har alltid fått god service når jeg har vært på service, MEN i sommer kom jeg i en uholdbar situasjon hvor bilen ikke ble EU-godkjent og måtte utbedre et par småting på hjuloppheng innen 2 mnd. Tesla Tr.H hadde ledig time først om 3 mnd og ville blitt avskilta om jeg ikke fikk fiksa det før. Var snakk om en garantisak så tredjepartsverksted var ikke aktuelle, løste seg ved at jeg uansett skulle på langtur til Sør-Norge og hadde noen hektiske dager hvor jeg sjekka rundt om ledig kapasitet andre steder i landet, fikk time i Skodje kjapt, men å kjøre 35 mil + 2 ferger en vei til service er ikke en løsning jeg kan benytte meg av til vanlig. Ekte hengerfeste er egentlig eneste tingen som virkelig gir 3 et fortrinn foran ID3 for vår del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres bra ut. Da får man nok aktivert oppvarming osv uten å fysisk måtte gå ut i bilen å starte det. Kansje man får live kartoppdatering og som varsler om trafikk osv.

 

Men får vel neppe musikkstreaming og webbrowser :p

De har jo tydeligvis et samarbeid med Alexa til den stemme-tjenesten, så det ville vært rart om man ikke kunne fått musikk-streaming i hvertfall. Webbrowser kommer jo med android-auto, eller carplay gjennom bluetooth, slik at man slipper å koble mobilen til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har litt vansker med å se hvorfor man vil velge denne bilen framfor en modell 3. Hva gjør VW bedre en Tesla?

 

- For alle de som ikke synes det er greit at bilen må stå på verksted en måned for å bytte ut småting, så vil VW være et bedre valg

- For alle som synes det er fint at en ny bil kommer uten skrammer og riper, så vil VW være et bedre valg.

- For alle som vil være endel av et godt utbygd forhandlernettverk med tilhørende servicepunkter, så vil VW være et bedre valg.

Litt morsomt at du velger nettopp disse punktene. Jeg har både en Model S og en VAG-kjerre som har blitt servet utelukkende av Møller, som jeg antar du kan være enig i at er et anerkjent verksted for VAG? Har vært 3 ganger inn og ut på Møller for EU-kontroll, svetting fra girkasse (på en 3 år gammel bil...) og bytte av bremseklosser. Alt med en ventetid på 2-3 uker. Bestilt service i appen til Teslaen (enkelt og greit) og fått time innen 1-2 uker. Ikke har den stått lenge inne heller, rakk å ha leietesla i 2 dager før den var ferdig. Så det er greit om man realitetsorienterer seg om NÅVÆRENDE situasjon før man sprer rundt seg med eder og galle man har hørt fra noen man kjenner som har en nabo som kjører Tesla etc.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Litt morsomt at du velger nettopp disse punktene. Jeg har både en Model S og en VAG-kjerre som har blitt servet utelukkende av Møller, som jeg antar du kan være enig i at er et anerkjent verksted for VAG? Har vært 3 ganger inn og ut på Møller for EU-kontroll, svetting fra girkasse (på en 3 år gammel bil...) og bytte av bremseklosser. Alt med en ventetid på 2-3 uker. Bestilt service i appen til Teslaen (enkelt og greit) og fått time innen 1-2 uker. Ikke har den stått lenge inne heller, rakk å ha leietesla i 2 dager før den var ferdig. Så det er greit om man realitetsorienterer seg om NÅVÆRENDE situasjon før man sprer rundt seg med eder og galle man har hørt fra noen man kjenner som har en nabo som kjører Tesla etc.

 

Greia med Møller er at du har mange verksteder å velge mellom, mange som er uavhengige av Møller og. Med Tesla har du kun et valg, at Tesla er kranglete og motarbeider verksteder som vil ta reparasjoner etter utløpt garanti taler ikke i deres favør (lokale NAF-senteret har forsøkt å få til samarbeid en stund, men møter særs liten vilje). I deler av landet er ventetiden langt over 1-2 uker. I Midt-Norge er den nå rundt 3-4 måneder og null utsikt til bedring. Har dog alltid fått god service de få gangene jeg har hatt behov for service, men ventetiden er ekstremt lang, spesielt for de med mandagsbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er greit om man realitetsorienterer seg om NÅVÆRENDE situasjon før man sprer rundt seg med eder og galle man har hørt fra noen man kjenner som har en nabo som kjører Tesla etc.

 

Nåværende situasjon for deg. Andre sliter med problemer som tar lenger tid (også i dag). Situasjonen om jeg går inn i appen og skal booke servicetime her i Trondheim er ledig time 6. november..... Så time innen 1-2 uker er ikke situasjonen per dags dato i Trondheim (nå har de riktignok åpnet et verksted nr. 2 her så vi får se om det gjør noe med situasjonen).

 

Når det gjelder andre verksted enn Tesla så er det flere karosseriverksted å velge i samt flere Bosch-senter som utfører blant annet bremseservice på Tesla til en rimeligere pris enn Tesla sine egne verksteder.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Betydelig lavere pris for bedre rekkevidde, spesielt vinterstid pga varmepumpe. 330k vs 377k.

- Mye bedre servicenettverk.

- Mer praktisk utforming av bagasjerom.

- Vesentlig mindre ytre mål selv om innvendige mål er ganske like.

 

Model 3 har bedre ladenetterk, ytelser, ekte hengerfeste, kjøreglede.

 

Plusser som er personavhengige vil være sittestilling og utseende.

 

Tja, legger en til utstyr så er nok prisene ganske like... Må jo betale for USB porter hos VW. Ganske latterlig. Samt andre ting folk sannsynligvis ønsker som ryggekamera, keyless osv. 

 

Tja, bedre? Møller er det værste selskapet jeg har forhandlet bil med. Aldri igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om ting ikke vil bli brukt. Men at det kan gjøres bedre uten at bilene må på verksted vil jeg tro de fleste, uansett merke vil anse for å være en fordel, og noe de ville brukt om muligheten var der. Dette har jo tydeligvis VW skjønt også ettersom de vil tilby en slik mulighet i sine biler, og det vil nok være å regne som standard på alle nye elektriske biler fremover.

 

Eller kanskje det er like greit å ikke være online? Vi har historier der Tesla endrer på batteriinnstillingene remotely. Uten varsel. har bilen på service 1. gang i året. Da blir nødvendige oppdateringer fikset. Online oppdateringer er en sikkerhetstrussel.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. For VW og VAG-biler er jo viden kjent for å ha rustfrie biler  :yes:

 

1. Ikke alle Teslaer må stå på verksted en måned for å bytte ut småting. Mtp. hvor mange Model 3 som nå er levert så er det ikke mye skriverier om biler som står månedsvis på verksted, det er heller enkelte problembiler (som også får veldig stor spalteplass). Hvis du går inn for det (antar du ikke gjør det), og søker opp elbilene til VW (tenker da på egolf og eup) så er ikke alt velstand der heller. Spesielt eUp er det flere eksempler på biler som står lenge på verksted for feil verkstedet ikke klarer å finne løsningen på. Men fordi det ikke er T foran på panseret så er det heller ikke interessant å skrive om. Men jeg skal (som også flere bør) ikke tro alt som står på internett :-p

 

2. Igjen, mange får biler uten skrammer og riper, men dette vies det heller ikke spalteplass om.

 

3. Denne kjøper jeg 100%! Dog jeg er mer skeptisk til ladenettverk på langtur per dags dato, men det er vel heller ikke målgruppen for denne bilen.

 

(Nå er jeg også veldig biased her siden jeg har en Tesla (riktignok fra 2017 finner ikke antydning til rust (har sikkert noe med at min er skrudd sammen av aluminium), ei heller har den stått månedsvis på verksted))

 

Rust var et problem på flere tyske biler på rundt årtusenskiftet. Dette er løst for alle merkene for 15 år siden. I dag er ikke dette noe stort problem hos VW eller andre merker. Uten, tja...

1. Lange verkstedtider. Det er vel en grunn til at det skrives mye om. Kjenner ikke til andre merker som får så mye omtale om dette som Tesla, men hadde det vært et problem med for eksempel VW så hadde media skrevet om dette. Det er det ingen tvil om.

2. Hadde velkjente bilmerker levert skadede biler i samme omfang hadde dette også vært omtalt.

Ikke kom med konspirasjonstanker rundt negativ oppmerksomhet på Tesla. Det blir rett og slett for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...