LD93 Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Når det kommer til salg av bolig. Så ser man at det har kommet nye metoder for å senke meglerkostnaden. Ta feks propr Full pakke = 32k Alt utenom visning her da altså. Bilder, tilstandsrapport ++ er med i pakka Eller marton. Full pakke = 25k Uten tilstandsrapport og visning Så uansett havner man runt 30-35k avgengig av om man tar kanskje bilder selv eller noe annet småtteri man velger bort ved å "selge selv" Det jeg lurer på med disse summene..Hvordan i huleste kan andre eiendomsmeglere sitte der å forsvare kostnader oppimot 80k - 100k - 150k - 200k osv med % salgene sine ? de har ikke noe å kunne kutte på sier de jo. Men når andre klarer å digitalisere dette og samtidig holde kostnaden nede på alt..Utenom at de faktisk møter opp på visning 2 ganger i en 1 time om gangen. Uten at jeg vet hvordan Propr eller Marton gjør det med kontraktsmøte og overtagelse. Så legg til 2 timer til da. Vi går fra 35k til 80k+ for 4 timers ekstra arbeid? Greit nok at driftskostnaden til meglerkontorer skal dekkes. Men i en sånn bransje som meglere der er. Der man mottar konstant dritt for at de er så dyre for noe som vi på utsiden ser på som relativt lite arbeid..Så må jo noe kunne gjøres annerledes. Hadde kostnaden til en Megler vært nærmere 40-50k tror jeg faktisk ikke det hadde vært et like stort "problem" for folk å bruke en megler. som fikser alt. Men noen meglere her som kan forsvare det ekstreme gapet? Uavhengig av noen sier så kan man få kostnaden ned til 35k der mest sannsynlig 15-20k er tredjepartskostnader ( takst - foto ) og man sitter FORTSATT igjen med profitt. Ta dette som et eks. Salg av Hus = 5Mnok. - Megler skal ha 120k ved salg på 5Mnok. Salg av hytte = 1.7Mnok -Megler skal ha 80k ved salg på 1.7Mnok Standard pakke med 2 visninger. ( Eks er hva jeg betalte sist jeg solgte ) Og hva er det som forhindrer disse meglerkontorene fra å digitalisere seg såpass de også men samtidig kunne tilby visning +++ for mye mye billigere penge. Det er ikke et så stort gap på forskjellige oppdrag og hvordan gjennomføringen gjøres til at man må ta høyde for uforutsett arbeid feks. De må vite sånn ca hvor lang tid de bruker på fra A til Å i et salg og deretter kunne senke kostnadene. Ikke missforstå. Jeg skjønner at de tar prisene de tar siden folk fortsatt kjøper tjenesten. Men noen ville jo fortsatt tjent gode penger så lenge de tjener penger. Ikke glem at timene de faktisk bruker blir dekket godt innenfor den "faste" prisrammen deres. Innhenting av dokumentasjon, annonsering etc etc. Prisene for selve arbeidet ligger i disse "prispakkene" Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Meglerbransjen er noe som er på sterk vei ut. Folk begynner å få tiltro til at folk selger selv og stor missnøye for champagne meglere som er selgere med latterlig høy lønn. Jeg kommer ikke til å bruke megler fremover iallefall. Til nøds om det er noe jeg ønsker å kjøpe hvor selger har valgt å bruke megler. Vill dog prøve å få til en avtale utenom megler. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Ta dette som et eks. Salg av Hus = 5Mnok. - Megler skal ha 120k ved salg på 5Mnok. Salg av hytte = 1.7Mnok -Megler skal ha 80k ved salg på 1.7Mnok Standard pakke med 2 visninger. ( Eks er hva jeg betalte sist jeg solgte ) Det kostet meg 75K at selge en bolig til litt over 2,5M i fjor, alt inkl og med forsikring også. 36K av disse var vederlag til megler inkl 3 visninger (kun 1 ble nødvendig). Jeg syns ikke det var så galt egentlig. Samlet inn tilbud fra 3 meglere og fikk prutet prisen litt ned. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Det kostet meg 75K at selge en bolig til litt over 2,5M i fjor, alt inkl og med forsikring også. 36K av disse var vederlag til megler inkl 3 visninger (kun 1 ble nødvendig). Jeg syns ikke det var så galt egentlig. Samlet inn tilbud fra 3 meglere og fikk prutet prisen litt ned. Men hvis en snur på flisa så kunne megler i teorien betalt propr eller tilsvarende rundt 30k og tatt 45k av deg for å holde en visning. Synes du virkelig det er fair? For meg er det helt banalt. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Meglerbransjen er på grensen til svindel! Jeg ville aldri brukt megler igjen til salg av leilighet! Eksempler fra egen erfaring: 15.000 kr var direkte knyttet til markedsføring (facebook, nett, avis, boligmagasin etc). usikker på nytten av dette, da de fleste uansett søker etter bolig på finn 14.000 kr i tilretteleggingsgebyr? Hva svarte er dette??? Landeveisrøveri! Salgsprovisjon 56.000 kr. Visningshonorar (1250) og oppgjørshonorar (3900) Totalt til megler: 75.000 kr. For denne summen ville jeg forventet at megler la ned en del arbeid! Men samlet loggført arbeid for hele prosessen var 21. Det gir en timelønn på over 3500 kr/t. Ville aldri brukt megler igjen om jeg hadde visst hvor lite arbeid de legger ned i prosessen! 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Men hvis en snur på flisa så kunne megler i teorien betalt propr eller tilsvarende rundt 30k og tatt 45k av deg for å holde en visning. Synes du virkelig det er fair? For meg er det helt banalt. Det er helt feil, men det virker som du ikke vil forstå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Det er helt feil, men det virker som du ikke vil forstå. What? En forklaring har jo ikke prøvd å blitt gitt engang. Men for all del, folk må få gjøre hva de vill men jeg synes fortsatt det er svindel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå