Gå til innhold

5 konsepter som skal gjøre hurtigbåter utslippsfrie [Ekstra]


Anbefalte innlegg

https://www.nve.no/energiforsyning/opprinnelsesgarantier/

 

Du kan kutte leidningen frå vindkraftverket til venstre på biletet, og likevel kjøpe avlatsbrev frå det. Eller det kan la vere å produsere når du brukar straumen. 

Ideen til opprinnelsesgarantier er jo god. Om problemet kun er dette, så vil jeg stå på det jeg sa tidligere, og si at man isåfall må ta en ekstra kikk på systemet, og gjøre det bedre. 

 

Om man gjennom dette systemet, kan skifte penger fra produsenter med CO2 forurensning, til fornybare produsenter så er da det veldig bra. 

 

Dette er uansett ikke en forklarelse på ditt standpunkt. 

Føremålet er, som du formulerer det, å kunne lyge om kvar straumen kjem frå. Grønvasking.

 

Om dette er konklusjonen din, så har du selv ikke forstått poenget med det. Samt slutt med lyvingen. Jeg har aldri formulert det frem til løgn. 

 

Absolutt ingenting hindrar deg i å donere pengar til produsentar av fornybar energi, dersom du ynskjer det. Berre ikkje la det fylgje med ein rett til å lyge. Då er ordninga fiksa.

 

Hvem lyver? Det er jo ingen som kjøper opphavsretter og sier at de nå bruker fornybar strøm? Man betaler fornybare strømprodusenter penger for å gi dem muligheten til å produsere mer, og/eller eventuelt billigere. 

 

Hele poenget er jo å gjøre fornybart mer konkurransedyktig. 

 

Prøv å setje deg inn i korleis ordninga fungerer, i staden for å skrive so mykje dumt.

 

Er nettopp det jeg gjør. 

 

"Kraftprodusenter som selger opprinnelsesgarantier får samtidig en ekstra inntekt fra sin fornybare kraftproduksjon."

 

Dette vil du altså fjerne, fordi du da kan bruke kraftmiksen som et argument mot hydrogenproduksjon.  :rofl:

Dette har dei prøvd på Utsira. Det var ein svært dårleg idé. Prosjektet var vellukka, men likevel klarde dei berre å få ut 18% av energien dei putta inn!

 

Hvilke likhetstrekk ser du mellom dette prosjektet og Utsira. Forklaringen på hvorfor det kun var 18% effektivt er velkjent, men jeg ser ikke den hos deg. 

 

Uredelig, og tåpelig diskusjons-teknikk. 

 

 Batteri og evt varmelager er både billigare og har fem gonger høgare verknadsgrad, er meir driftssikkert og mindre eksplosivt.

 

Er det det? Da må de frakte hydrogen fra et annet sted.......

 

Ikke glem at whiskey-destilleriet skal bruke hydrogen. 

 

Det er fyste gong eg høyrer om eit whisky-destilleri som treng hydrogen.  :rofl: 

 

Det ville ikke forundret meg om at du ikke er oppdatert på mulighetene for bruken av hydrogen, nå du bruker argumenter som var gjeldende på 80 tallet fremdeles nå idag.  :nei:

 

https://www.thespiritsbusiness.com/2019/09/orkney-site-could-become-worlds-first-hydrogen-fuelled-distillery/

Blant flere. Deriblant gin og whiskey produksjonen på Myken. 

 

SINTEF vet nok mer hva de gjør, og jeg er hoppende glad for at du ikke er i noen stilling med handlings-kraft. 

 

Øya ligger langt ute på havet, og det å være selvforsynt vil selvfølgelig være det mest optimale her. Det kan de få til nå, med fornybar kraft, og hydrogen produksjon til lagring av kraften til vinteren, sammen med behovet for hydrogen til destilleriet. Torv måtte man isåfall ha importert inn ditt, og er ikke en løsning. Strøm har man ikke nok av uten en mulighet for å lagre det. Da måtte dem ha sluttet produksjonen på vinterhalvåret, og er selvfølgelig ikke en løsning. 

 

I EU-prosjektet Remote har SINTEF gjort flere analyser av et lignende hydrogenanlegg beregnet på Froan – en liten øy utenfor Trøndelagskysten. Her har SINTEF-forskere regnet ut at det vil gi lavere energikostnad å gå for hydrogenproduksjon, enn for ny sjøkabel eller fossile energikilder.

 

– Hovedgrunnen til dette er at man kan lagre energien i form av hydrogen over lengre tidsrom, som gjør at man ikke trenger mange kostbare batterier eller eksterne energikilder, selv i perioder uten sol eller vind, forklarer hydrogenforsker i SINTEF, Kyrre Sundseth.

 

Dersom dei skal installere ein vindturbin på øya, er kabel det einaste fornuftige.

 

Meh... Hva med å oppdatere deg? 

 

Når selv nettleverandøren som i utgangspunktet har leveringsplikt til øya, men som nå starter å få problemer pga ei strømkabel som ikke klarer å levere, ønsker å bidra til en grønn løsning på øya, så starter det jo å være greit mange kompetente folk involvert her. 

 

700,000 kr er støtten, og den er jo ikke allverden for å få øya helt selvforsynt, med muligheter til eksport av hydrogen som en pluss-sum øy attpåtil. 

 

– Hydrogenet kan lagres på tank, og senere produsere den strømmen som trengs ved hjelp av brenselceller, sier SINTEF-forsker Kyrre Sundseth.

Ifølge han vil det være mer bærekraftig og kostnadseffektivt å investere i et hydrogenanlegg på Myken enn alternativene, som er fossilt brennstoff eller en ny sjøkabel.

 

På Myken er det ifølge Sundseth enda større miljømessig gevinst å hente fra et hydrogenanlegg ettersom whiskydestilleriet er avhengig av propan i destilleriprosessen. Denne propanen blir levert med dieselbåt.

 

Spillvarme fra hydrogensystemet kan også bidra til å dekke varmebehovet i mesking- og destilleringsprosessen, sier Sundseth.

 

Destilleriet er bygd i et gammelt fiskebruk på øya. Fra bygningen og ned til kaia går det en bratt transportvei som hver vinter fryser til is. Her tenker forskerne at man kan legge rør under bakken, som varmes med spillvarme slik at de får en isfri vei.

 

– I tillegg kan det tenkes at hydrogen over tid kan brukes andre plasser. For eksempel i lokale brenselcelledrevne båter, med null utslipp. Oksygenet kan benyttes i forbindelse med fiskeoppdrett.

 

Enda godt kompetente folk, ser flere løsninger enn deg Sturle S - og at de sitter verd roret. 

 

 Ein typisk vindturbin som det kan løne set å setje opp, produserer opp til 10 MW, som er mykje meir enn øyene treng. Eit elektrolyseanlegg som kan svelge 10 MW vil koste absurd mykje og kaste vekk mesteparten av energien. 

 

Jeg klør meg i hodet....

 

Hvorfor i allverden skulle de hatt et elektrolyseanlegg på 10MW, på en vindturbin som kan produsere opp til 10MW? 

 

 Eit alternativt prosjekt der poenget er å kaste vekk 4/5 av energien ved å gå via hydrogen høyrest ut som ein absurd dårleg idé som ein må vere politikar for å tru på.

 

Logikken din slår nye høyder ser jeg. 

 

Du forstår ikke hva et overskudd betyr? Sol og vindkraft vil være skalert stort nok til å tilby strøm etter behov for øya. Men siden sol og vindkraft ikke er en sikker kilde for stabil produksjon over tid, så må en lagre energien, samt den gjennomsnittlige produksjonen må være større enn behovet på øya. . Som SINTEF sier, så koster batterier for mye, og hydrogen er dermed den eneste mulige løsningen man idag ser for seg, særlig når man i tillegg kan bruke hydrognet lokalt på øya, både for fjernvarme, samt destilleri og fiskeoppdrett. Da er det straks lite energi man kaster bort, selv om du står fast på at man kaster bort 4/5 av energien. Noe som selvfølgelig er tøys i dette eksempelet. 

 

Men hva skal man forvente? Uredelige argument har man jo sett før. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting:

 

Med hydrogenproduksjon på øya, fremfor å legge kabel, så er hele øya 100% fornybart. Båter som fyller hydrogen, og kjøretøy som kjøres rundt på hydrogen vil være fra 100% fornybare kilder. 

 

Legger du inn en kabel, og de bytter ut hydrogenkjøretøy med elektriske kjøretøy, så lader dem jo kjøretøyene med 46% fossilt brennstoff... I følge deg Sturle S. 

 

:rofl:

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Det burde tolkes som et faresignal, at Kina som har majoriteten av batteri-produksjonen, og majoriteten av batteri-elektriske kjøretøy i hjemlandet, nå satser for fult på hydrogen og brenselceller. 

 

Om formålet er å bytte gass og kullkraft til fornybart, der 100% av elmiksen er fornybar kraft, som svinger kraftig - så har Kina rett. Ladingen vil skape et problem når alle ønsker å lade samtidig, i et samfunn som drives av fornybar kraft, uten mulighet til å øke produksjonen etter behovet. 

 

Så enten gå 100% batteri-vegen, og bli avhengig av kull og gasskraft, til avlast. Eller inkludere hydrogenlagring, som kan mate nettet når det treng, som blir lagret av energi man uansett ikke bruker. 

 

På den måten kan man både kjøre på en miks av batteri og hydrogen-drevne kjøretøy. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...