Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en 18 åring ha sex med en 15 åring

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, dette er noe jeg virkelig lurer på siden jeg har møtt en jente som er veldig voksen for sin alder både mentalt og fysisk, hun er 15 og har bursdag i mai, jeg er 18 og har bursdag i Juni, hun har snakket med foreldrene sine og spurt om lov til å ha sex med meg og hun fikk lov. Hun er ikke jomfru å sier at hun har hatt sex med 4 andre. Jeg har ikke hatt noe samleie med henne er det best at jeg venter eller er det noe unntak siden hun er veldig fysisk og psykisk voksen

Anonymous poster hash: 54d5b...4ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.ung.no/Sex/2422_Seksuell_lavalder_-_hva_sier_loven.html

Straffeloven § 302 sier at den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år kan straffes med fengsel i inn til 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. Loven gjelder også der begge ungdommene er under 16 år. Straffeloven har også et unntak som sier at hvis de som har sex er "jevnbyrdige i alder og utvikling", kan straffen falle bort. Dette forklares nærmere senere i artikkelen

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Må nesten ta en slow-clap på at foreldra sa det var greit.

Da så.

Tenkte det samme.. Hvilke foreldre synes det er greit at barna deres driver å har sex? Fytti faen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Man trenger i det minste ikke den store kuleramma.

Litt usikker på hva du mener, men foreldre som godtar dette? Jeg føler nesten dette er noe ungdommen sier for å kunne gjøre dette, noe som i isåfall ville vært overgrep ifølge loven.. 

Når hun fyller 16 kan v da ha sex uten noe straff?

Anonymous poster hash: 54d5b...4ed

Aldersforskjellen er fremdeles stor.. Du vil være 19/20, og hun vil da være 16.. Hadde det vært mitt barn så hadde du ikke fått møtt henne igjen. Foreldrenes oppgave er å holde barna i sjakk og passe på at voksen ikke forgriper seg på barna sine. Nå er du ikke så gammel til at jeg synes det er så veldig alvorlig, men det er fremdeles en aldersforskjell. Når jeg var i den alderen der selv så holdt jeg meg langt  unna barn/ungdom under min alder og det burde du også gjøre.. Hvorfor er det et must å ha sex med en som er yngre enn deg? Få deg nå heller en dame på din alder! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

er stor forskjell når enner er 15 og 19-20 år. Da er 4 års aldersforskjell mye.  mens, om enn er 30 og 34 år. Da er alderforskjellminet "minket" og i slik voksen alder er ikke det mye. men, når enn er ungdom så er 4 år i alderforskjell mye.

F.eks om en 20 åring er sammen med en 30 åring et ganske mye verre enn at enn 30 åring er sammen med en 40 åring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig som nevnt tidligere at straff kan bortfalle dersom begge er jevnbyrdige i alder og utvikling. Unntaket faller typisk inn i saker hvor den ene snart fyller 16 og den andre akkuratt har fylt 16. Hun er kanskje voksen til 15 åring å være. Likevel skal det mye til at du går straffefri om det skulle bli en sak. Dere er åpenbart ikke jevnbyridige i alder.

Lenke til kommentar

Om hun virkelig har så pass åpent forhold med foreldra og fikk ja. Samtidig, om du virkelig trur at hun har allerede vert sammen med 4 andre, sjansen at det blir noe sak ut av det er ganske liten. Men sånn sett er det ulovlig, ja. Så er det opp til deg om du er villig til å ta den sjansen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hensikten med seksuell lavalder er for å hindre utnyttelse av de unge, ikke for å plage jevngamle på hver sin side av grensen.

Ungdommer som er jevngamle i modenhet og utvikling vil ikke blir straffet for frivillig samleie, uansett om en av dem er under 16 år.

https://barneombudet.no/dine-rettigheter/venner-kjaerester-og-seksualitet/seksuell-lavalder

https://www.overgrep.no/hva-betyr-omtrent-jevnbyrdige-i-alder-og-utvikling-ved-seksuell-lavalder/

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du mener subjektivt, ikke relativt. Loven sier nei, men rettspraksis tillater vanligvis en aldersforskjell på 3-4 år når fornærmede er rett i underkant av 16.

Et kjærestepar på 15 og 18 og med foreldrenes velsignelse ser ut til å være godt innenfor. Gitt at dette i det hele tatt blir anmeldt, noe som neppe skjer når foreldrene aksepterer, så vil eksempler fra rettspraksis ikke tilsi at man blir funnet skyldig, med forbehold om at det er mange faktorer og nyanser inne i bildet.

Når man poster på et forum der alle er lekejurister så vil man selvsagt se alle slags svar som kommer frem fra intens googling.

Rettspraksis sier 3-4 år toleranse. Trådstarter gjør lurt i å ha god dialog med foreldre/foresatte. Om alt er klart på disse frontene så vil jeg si go ahead. Igjen så må jeg understreke at loven skal beskytte mot seksuell utnyttelse, og ikke være der for å plage jevnaldrede.

Endret av Gavekort
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...