Gå til innhold

Svømmehaller krever enormt med vann og energi. Slik skal Tromsøbadet blir Norges mest ressursvennlige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var heldig å vokse opp i en kommune som hadde et standard basseng på 25 meter. Med ei badstue i herre og ei i damegarderoben. Det var hele tilbudet. Der lærte vi å svømme og dit gikk man for å trene en gang i uken. Inngangsbilletten var så lavt priset at ingen kviet seg for å bruke anlegget. Hørte aldri at noen var misfornøyd med tilbudet.

I dag bor jeg i en annen kommune, med ditto tilbud. 25 meters basseng. Billig inngangsbillett. Aktiv svømmeklubb. Dette dekker de behov folk har.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I Tromsø ser det ut til at politikerne har et annet syn på hva innbyggerne "trenger":

"Anlegget har olympisk basseng med ti baner, varm- og kaldkulper, utebasseng, velværebad og terapibasseng fordelt på 17.000 kvadratmeter bygningsmasse.

Det største bassenget er et 50-meters basseng med stupeanlegg. Det finnes også bølgeanlegg, velværebad, familiebad, terapibad og oppvarmet utebasseng.

Badet har vanntemperaturer fra 10 til 39 grader og vanndybder fra null til fem meter.

Oppdragsgiver for prosjektet er Tromsø kommune

Bygget inneholder også kafeteria, badstuer, stupebrett, vannsklie og garderober."

• Liker 5
Lenke til kommentar

Bygget inneholder også kafeteria, badstuer, stupebrett, vannsklie og garderober."

Badelandet skal være et tilbud til hele Tromsøs befolkning, bare at kollektivtilbudet i området er elendig og nærmeste busstopp er 400m unna. Den ene bussen som går der dekker under 5% av Tromsøs befolkning. Parkeringsmulighetene er få og dyre i det området. Det legges nærmest opp til at folk skal gå til fots fra hele kommunen.

Men tilbake til det med "tilbud til hele Tromsøs befolkning". Det er merkelig at de glemmer å nevne at kvarte bygningsmassen er dedikert til en særinteresseklubb, klatreklubben, som antagelig en liten prosentandel av Tromsøs befolkning kommer til å bruke.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det står i artikkelen at badelandet har kostet nærmere en milliard. Sluttoppgjøret er ikke tatt. Det foreløpige tallet på 978 millioner, er fra februar i år, altså et halvt år før åpning. Men det er vel ikke god valgkamp å oppdatere tallene akkurat nå, men ofte er det jo sånn at kostnader renner på i sluttfasen. Apropos ordspillert renner på var det en stor lekkasje her for noen uker siden som sikkert kostet en del å finne ut av og reparere.

Heller ikke sluttoppgjøret vil vise hele den økonomiske sannheten. For deler av kostnadene har vært skjøvet over på andre budsjettposter. F.eks vann og avløps-budsjettet som driftes av vann og avløps-avgiftene. Kommunen hadde nemlig "glemt" at landsdelens største badeland trengte "litt" mer vann og avløp enn det en enebolig trenger og at det ikke fantes kapasitet i nærheten. Det måtte graves og pumpes vann dit over 50 høydemeter og 1 km. Millionene rant ut under dette arbeidet. Jeg husker ikke hvor mange millioner det kostet, men det er altså ikke inkludert i de 978 millionene.

Nettavisens sløsripris gikk ikke overraskende til ... *fanfare* Tromsøbadet.

Siste fadese er bare noen dager gammel. Glatte fliser på tusenvis av kvadratmeter kan potensielt føre til mange og alvorlige hodeskader for de besøkende. Så selv etter sluttoppgjøret kommer sikkert kommunekassa til å blø ennå mer.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har regnet litt på slike svømmebasseng. Det er stort sett avdamping som krever enorme mengder energi.

Er det mulig å gjenvinne denne energien ved å tørke ventilasjonsluften. Den er jo ofte full av damp som vil gi store energimengder tilbake om den ble kondensert? Blir dette gjort i dag?

Jeg vet at det er utfordringer fordi det ofte er klogass som gir korrosjon på vanlig ventilasjonsutstyr men det bør kunne løses,

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at Tromsøs "normale" basseng legges ned og et "badeland" er eneste tilbud for Tromsøs befolkning. Det er ikke uvanlig at det koster ubekvemt mer å komme inn på "badeland" enn i et vanlig bassenganlegg. Hvis så er bør Tromsø kommune gi de som bare er interessert i å svømme et tilbud om å få svømme for samme inngangsbillett som i de basseng som legges ned. Ellers tror jeg mange finner seg nye aktiviteter.... Kanskje endog tvinges over til "uheldige" aktiviteter.

Det er greit at det eksisterer et badeland som har dyr inngangsbillett, og som man koster på seg en sjelden gang iblant. For at ungene skal ha det morro. Men der må også eksistere parallelt et rimelig tilbud til de som (bare) ønsker å svømme regelmessig i et helt enkelt basseng. For trening og helse. Hvis ikke har dere b.... på leggen Tromsø Kommune!!

Lenke til kommentar

Denne fadesen skal kommunen nå forsøke å hente inn ved å sette opp bompenger

Akkurat derfor jeg er så sykt imot at disse folka skal få innført bompenger. økonomistyrning er så utrolig fjernt for dem.

stive priser i badet også må man legge på parkering da. tror jeg må passere 6 bommer tur retur omde noen gang kommer.

Når det er sagt så har jeg prøvd badet, og det er et flott anlegg utenom flisene

Endret av leifeinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CX..: Du har forstått rett. Konkret er det to private svømmeanlegg som fortsatt blir i drift. Det er Kurbadet som ikke er åpent for almennheten, kun for pasienter, og St.Elisabeth-senterets 10m basseng som fortsetter med babysvømming.

De som legges ned er:

- Stakkevollan svømmehall 25m basseng

- Alfheim svømmehall (ærverdig bygning) 25m + 8m barnebasseng

- Kvaløysletta ungdomskole 10m basseng i en bydel

- Mortensnes svømmehall

- Tromsdalen skole basseng

De som er lagt ned:

- Kroken svømmehall (mange år siden)

- Grønnåsen skole basseng (mange år siden)

Alle disse ga i sin tid befolkningen kortreist (gang og sykkelavstand) til enkle rimelige svømmehaller for skoler, trening, sport osv. Det blir det nå helt slutt på. I stedet sentraliseres all svømmeundervisning og trening til ett, usentralt plassert bygg. Et sted ca 15% av Tromsøs befolkning har innen gang og sykkel-avstand og ca 5% innen bussavstand uten byssbytte. Resten må nok finne seg i å kjøre. Bomring skal de også ha for å få ned bilbruken, og det var stor strid mellom kommunepolitikerne om de skulle ha noe særlig parkering ved Tromsøbadet. Badelandet som kan ha 1000 samtidige gjester har et beregnet behov for 600 parkeringplasser (som selvsagt også skal dekke ikke-badende gjester spesielt ved arrangementer, klatreklubben, etc.) Etter de politiske stridighetene mellom bilhater-partiene og de normale økte de til 100 parkeringsplasser, derav 5 HC-plasser og 10 plasser for ladbar motorvogn under lading. Så 85 generelle plasser.

Prismessig har du også forstått rett. Tidligere kunne man ta seg en treningsøkt for 82 kr. Nå som alle andre anlegg legges ned koster det 165-190 kr + parkering, påslaget på eiendomskatt, påslaget på VA-avgiften og renovasjonsavgiften (bygging av fjernvarme til anlegget var ikke gratis og belastes oss via renovasjonsavgiftene).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er sagt så har jeg prøvd badet, og det er et flott anlegg utenom flisene

Jeg var der på åpningsdagen. La merke til de farlige glatte flisene med en gang. Jeg fortalte avisa Nordlys om det på åpningsdagen, men de valgte å ikke trykke min negative bemerkning (mellom en del positivt selvsagt). Avisa valgte kun å sette på trykk de som kom med ensidig positive uttalelser. For all del et flott anlegg og mye spennende teknisk og energimessig, men med en ikke rent liten bismak av økonomifadesen og nedleggelsene rundt i bydelene.

Lenke til kommentar

Har regnet litt på slike svømmebasseng. Det er stort sett avdamping som krever enorme mengder energi.

Er det mulig å gjenvinne denne energien ved å tørke ventilasjonsluften. Den er jo ofte full av damp som vil gi store energimengder tilbake om den ble kondensert? Blir dette gjort i dag?

Jeg vet at det er utfordringer fordi det ofte er klogass som gir korrosjon på vanlig ventilasjonsutstyr men det bør kunne løses,

Send dem en mail og spør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kommunepolitikere veit jo at de aldri blir stilt til ansvar for sine handlinger samt at de bare kan øke skatter  hele tiden for deres sløseprosjekter ..

Ja til maks tid i alle politiske verv, både statlig og kommunale. tving disse folkene ut i ekte jobb på den måten vil de ikke komme med slike tulle ting igjen og igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

kommunepolitikere veit jo at de aldri blir stilt til ansvar for sine handlinger samt at de bare kan øke skatter  hele tiden for deres sløseprosjekter ..

Ja til maks tid i alle politiske verv, både statlig og kommunale. tving disse folkene ut i ekte jobb på den måten vil de ikke komme med slike tulle ting igjen og igjen.

Mulig jeg har misforstått men driver ikke kommunalpolitikere med dette stort sett på fritiden? Med unntak for steder som er store nok til å koste på seg heltidsansatt ordfører så er altså alle 'i jobb' allerede?
Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått men driver ikke kommunalpolitikere med dette stort sett på fritiden? Med unntak for steder som er store nok til å koste på seg heltidsansatt ordfører så er altså alle 'i jobb' allerede?

joa til en hvis grad, selv om flere og fllere av de sørger for at det er fulltidsverv, merk jeg skriver ikke jobb, da dette er et verv et verv som kan og burde tas fra dem etter maks 8 år

Lenke til kommentar

Føler at det er en moro syklus da økonomisk svake prioritering bare leder til en ROBEC periode.

Og ROBEC i og seg selv er noe som er til fordel for kommunene under ROBEC.

Dog, kommer man seg ut av ROBEC har vel ikke kommunen lært noe, og man er bare et par større ambisiøse prosjekter unna en ny periode. Med mindre man er stor nok til å ha tilgang til nok kapital.

Lenke til kommentar

Jeg var der på åpningsdagen. La merke til de farlige glatte flisene med en gang. Jeg fortalte avisa Nordlys om det på åpningsdagen, men de valgte å ikke trykke min negative bemerkning (mellom en del positivt selvsagt). Avisa valgte kun å sette på trykk de som kom med ensidig positive uttalelser. For all del et flott anlegg og mye spennende teknisk og energimessig, men med en ikke rent liten bismak av økonomifadesen og nedleggelsene rundt i bydelene.

Jeg skjønner ikke denne trangen til gigantonomi blant Norske Politikere. Enkelte ordførere

og komunestyrer oppfører seg som om de var en millionby.

Og hvis man skulle velge å samle flere svømmebasseng under ett tak istedetfor spredt så måtte det gått an å valgt ett mer sentralt sted istedfor slik som vist ovenfor.

Lenke til kommentar

Føler at det er en moro syklus da økonomisk svake prioritering bare leder til en ROBEC periode.

Og ROBEC i og seg selv er noe som er til fordel for kommunene under ROBEC.

Dog, kommer man seg ut av ROBEC har vel ikke kommunen lært noe, og man er bare et par større ambisiøse prosjekter unna en ny periode. Med mindre man er stor nok til å ha tilgang til nok kapital.

Alle trenger jo en stupetårn til 30 mill vettu...eller som de rett over mjøsa til 30k.

https://www.tv2.no/v/775827/

Lenke til kommentar

Prisen gikk fra en halv til en hel milliard? Ikke dårlig. Hvordan klarte de det? Kostnadssprekk? Omfangssprekk? Kombinasjon?

Det er nok kalkulert som så å si alle kommunale og statlige prosjekter, oppgi den prisen de godkjenner, så tilkommer resten av prisen i ettertid når det er for sent å snu. Det er ikke mange av de store prosjektene som har gått innenfor budsjett.

Husker når Bondevik fikk startet prosjektet med å bygge Statsminister boligen, fikk igjennom å bruke 250 mill på det. Når prosjektet var ferdig så klagde KRF på budsjett sprekken, og kalte de sløsing. Mener å huske at den offisielle sprekken på det prosjektet var at det endte på rett under 300 mill, og forksjellen var at de hadde glemt å beregne inn innfalsjonen på de årene det pågikk, altså merkostnaden på lønn og materiell som stiger år for år. Fint å klage på andre for ting man selv har fått igjennom.

Holmekollen om byggningen gikk vel igjennom med litt over 600mill i budsjett, og endre på over 2mrd. Der hadde de vel glemt å ta med annet enn selve hopp tårnet...

Operaen har en offisiell pris på mellom 4-5mrd, men de kan ta med de 12+mrd som omleggingen av E18 kostet. Denne var vel skrinlagt på 80-tallet, og ble kun kjørt igjennom etter at de så trafikkmaskinen ville bli stygg ved siden av Operaen. Prisen her er jo også stigende i årene som kommer, da Operaen er dyrere å drifte enn antatt, krever mer vedlikehold. Og E18 under er bygget etter gammel kapasitets beregninger, og ikke for fremtiden.

Ombygningen av Vestbanen blir vel neste store prosjekt med enorm kostnadssprekk. Bare les artikkelene om glasskassen på taket som de ikke får bygget som tiltenkt, og har bygd en fullskala test modell i Tyskland (tror jeg det var), hvor de tester andre type glasstyper for å gjøre arktitektens visjon korrekt med tanke på lyssetting. Sterkt nok glass får ikke riktig lys fordeling som arkitekten har sett for seg, mens det som funker ikke tåler vær og vind.

Skal man bygge E39 som man har ønsket, så kan man vel gjette på at prisen blir dobbelt av 140mrd, hvis ikke enda mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...