Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av WiFi ovn, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei! 

I fjor sommer kjøpte jeg og kona en enebolig fra 1976 som er renovert i senere tid. 

I stuen, deler av kjøkkenet, og gangen var et en vinyltapet som ikke var helt etter vår smak. Vi har derfor fått inn et firma som skal rive av tapeten, sparkle og legge fiberduk som de skal male slik at vi får en litt mer moderne stil. 

I den forbindelse har jeg hatt med meg en kompis som er elektriker for å fjerne alt elektrisk (stikk, brytere, termostater osv.) slik at den nye fiberduken kan legges på best mulig måte. Siden alt av elektrisk først er borte, så tenkte jeg at det var en fin anledning til å oppgradere litt også på denne fronten.

Oppvarmingen er per i dag i form av 5 panelovner fra Nobø som er satt opp langs en vegg der nesten hele veggen er vinduer. Panelovnene er noe ala denne typen, men nok litt eldre.

Panelovnene er koblet opp mot to termostater (en på kjøkken og en i stua). Termostatene er av denne typen

Jeg har egentlig tenkt at jeg vil beholde termostatene, men at det kunne være lurt å bytte ut ovnene nå som de først er tatt ned fra veggen. Jeg tenkte egentlig at noe slikt kunne vært greit ettersom vi har fått en liten en i huset. Men jeg ble litt usikker på om de gamle termostatene vil passe sammen med de nye ovnene til nobø. Ser at alle NCU-ene til nobø er blitt "smarte", så da passer de kanskje ikke sammen med termostatene mine?

Kom gjerne med innspill tips og råd! Spørsmålet er da helt konkret: 

Hvilke ovner og NCU'er skal jeg velge for at de skal passe med eksisterende termostat. 

Kom gjerne også med tips og råd ift ting som kan være greit å gjøre nå mens alt elektrisk er tatt bort. 

Med vennlig hilsen

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper termostatene du har styrer strømmen før ovnen, altså slår av og på strømmen til dem. Da vil de fungere med hvilken som helst ovn. Ikke den beste løsningen å styre de på. Vil anbefale smart styringen dems. Har brukt denne selv nå i mange år, og alltid fungert veldig bra. Og veldig enkel i bruk. Lett å skru av varmen når man trenger det (ferie osv), og for meg som er borte mye av dagen, så er det varmt til jeg kommer hjem, men de står ikke på hele dagen.

De lavtempererte ovnene du linket til er dyre og bruker lang tid på å varme opp. Hvis de er eneste oppvarmingskilde, så bør du isolere godt, da de ikke vil hjelpe mye i store rom i gamle hus. De mer normale blir varmere, men ikke skoldende varme, og er langt mer effektive til å varme opp.

I store oppholdsrom så kan du kikke på varmefolie hvis du pusser opp gulvet også. Da får du jevn temperatur over det hele, men folie har både sine fordeler og ulemper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! 

Takk for svar!

Veldig gode innspill Anders. Gulvet blir liggende inntil videre ettersom jeg regner med den lille frøkna snart begynner å lage diverse hakk og skraper i gulvet uansett. Basert på dine råd går jeg heller ikke for lavtempererte ovner.

Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å koble vekk ekstern termostat og gå for wifi-ovner.

Men også her synes jeg at det ble vanskelig å velge. Ser at mange klager over appene og funksjonaliteten på wifi-ovnene. Inne på google play så har de fleste appene mellom 1 og 2 stjerner og mange melder om problemer. 

Jeg har bestemt meg for ikke å gå for nobø sine ovner da dette krever en egen hub ++. Det ser jeg ikke vits i når jeg i utgangspunktet kun skal ha ovner til ett rom. Jeg var innom på elektroimportøren for å se, og synes dimplex virket veldig greie. Det er jo også nobø som produserer disse, så jeg regner med kvaliteten skal være god. Da blir det i tilfelle 2 x dimplex alta 1250 w som går på kursen i stuen som er på 16 ampere, og på kjøkkenkursen blir det 2 x 500 w eller 750 w. Dette fordi kjøkken-kursen bare er 10 ampere og brukes av andre apparater i tillegg. 

Unik42: Jeg har sett litt på Mill ovner også. Har faktisk hatt en gulvovn fra Mill hvor jeg fikk litt dårlig inntrykk av kvaliteten. Den brant støv som bare juling, og releet klikket så høyt at man kunne høre det på andre siden av gata. Den virket også veldig skjør i utførelsen synes jeg, litt "billig" om jeg får si det rett ut. Men jeg er åpen for å gå for Mill dersom dere mener at det er bra saker :)

Så neste problemstilling blir da: 

Hvilke WiFi ovner anbefaler folket? Hva skal jeg velge? Kom gjerne med tips, råd, erfaringer og anbefalinger :)

Tusen takk for svar! 

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Har vel hatt mine Glamox ovner i litt over ett år nå.

Ikke vært noe tull. Appen er veldig enkel og brukervennlig og har alltid fungert.

Får varsel om det er for varmt\kaldt i stuen eller om man har glemt et vindu åpent.

Bruker Adax sin app forresten (Adax og Glamox er samme greia, bare at Adax bruker å være billigere)

Men kan godt hende det er bedre ovner ute å går nå. Hadde Glamox ovner på veggen fra før så når jeg skulle kjøpe nye var det enkelt å velge noen som brukte det samme veggfestet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...