Gå til innhold

Enkel forklaring på hvordan fradrag fungerer?

Anbefalte innlegg

Hei!
Som tittelen sier så lurte jeg på om noen kunne kommet med en enkel og grei forklaring på hvordan fradrag fungerer i praksis? Gjerne med eksempel med tall. Jeg har prøvd å lese meg opp litt ved hjelp av google, men finner liksom ikke helt ut av det likevel.

Ved siden av min normale jobb driver jeg med litt sying, strikking o.l., og har gjort det i ett par år nå. Det har ikke vært snakk om noen stor fortjeneste, kun ett par tusen kroner i året, så jeg har ikke hengt meg fryktelig opp i skatt. Det har ballet på seg litt den siste tiden (fått en del oppdrag) og vil helst ha alt med skatt gjort riktig så jeg ikke får staten på nakken om jeg velger å ta på meg all jobben. Etter å ha undersøkt litt så har jeg funnet ut at det faktisk er et ganske stort behov for min type kunnskap i nærområdet, så jeg ser for meg at jeg muligens kan tjene rundt 10.000kr i mnd fremover om jeg vil satse litt, så 120.000kr i løpet av et år. Vil da registrere med som et enkeltpersonforetak.

For å få til det så trenger jeg utstyr (ny symaskin og diverse) og regner med å kunne komme opp i ca. 60.000kr totalt. Jeg har skjønt at om jeg skal "fradragsføre" dette, så vil det foregå over ett par år siden totalsummen vil komme på over 15.000kr. Avskrivning skjer med 20% (tror jeg?) av 60.000kr hvert år, så 12.000kr i året.

La oss da anta i regneeksempelet: 
- Overskudd 120.000kr
- Avskrivninger 12.000kr
- Skatter og avgifter 40%

Hvor mye vil jeg da sitte igjen med i kroner og øre når året er omme?

Håper det er noen av dere der ute som har peiling, for det har virkelig ikke jeg. For det blir vel ikke så enkelt som:

120.000kr*60%=72.000kr netto

Avskrivning: 12.000kr

Sitter igjen med: 72.000kr+12.000kr=84.000kr

Takk på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omsettning 120.000,- 

- varekost (garn) 20.000,-
- Avskrivninger 12.000,-

= Overskudd 88.000,-

- skatt, (23%) 20.240,-

= Netto fortjeneste 67.760,-.

Dersom du klarer å holde årlig omsetting under 50.000,-, så slipper du å forholde deg til moms. Regnskapet blir da mye enklere.

Både varekost og avskrivning drar ned overskuddet. Dess lavere overskudd, dess mindre skatt trenger du å betale. Går du med underskudd, så kan du trekke ned skatten også på din vanlige lønn.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Skatten du skal betale blir i ditt eksempel: (120.000 - 12.000) * 40% = 43.200

Du sitter da igjen med: 120.000 - 43.200 = 76.800

Men nå har du jo lagt ut 60.000 for utstyr, så du sitter bare med 16.800 i banken etter at skatten er betalt for første år. Men fra og med andre år blir det vesentlig bedre.

Det er verdt å merke seg at kun ting som forventes å vare i minst tre år og koster over 15.000 som skal avskrives over tid. Alle andre ting kan kostnadsføres på kjøpstidspunktet.

Nå har du ikke nevnt andre kostnader som du antagelig har, som materiale ol. Et mer korrekt regnestykke blir da kanskje:

120.00 inntekt

20.000 materiale

60.000 symaskin (20% avskrivning pr år)

Skatt: (120.000 - 20.000 - 12.000) * 40% = 35.200

Fortjeneste: 120.000 - 20.000 - 35.200 = 64.800

Nå vet ikke jeg hvor store kostnader man har til slikt, men du kan forhåpentligvis gjøre et overslag. Det er viktig for å vurdere hva du ender opp med i fortjeneste.

Merk da også at du kan ende opp med å tape penger første år pga en relativt stor investering i symaskin.

Et annet aspekt du bør se på er at du antagelig er mva-pliktig når omsetningen går over 50.000. Da må du legge på 25% på alle varer som skal betales inn til staten. Det kan få betydning for hvor mye du kan selge eller ta deg betalt.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar! Tror jeg har forstått det litt bedre nå.

Men hvordan blir det med avskrivning når vi drar moms inn i bildet? Får jeg avskrevet kjøpesum ink. moms etter momsregistrering? Eller skal man da se bort fra moms og skrive av basert på innkjøpskostnad eks. moms?

Eksempel med samme symaskin til 60.000kr:

1. Får skrevet av 12.000kr/år (20%)
Eller blir det

2. Får skrevet av 9600kr/år (20% av 48.000kr som er symaskinen eks. moms)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Omsettning 120.000,-

- varekost (garn) 20.000,-

- Avskrivninger 12.000,-

= Overskudd 88.000,-

- skatt, (23%) 20.240,-

= Netto fortjeneste 67.760,-.

Dersom du klarer å holde årlig omsetting under 50.000,-, så slipper du å forholde deg til moms. Regnskapet blir da mye enklere.

Både varekost og avskrivning drar ned overskuddet. Dess lavere overskudd, dess mindre skatt trenger du å betale. Går du med underskudd, så kan du trekke ned skatten også på din vanlige lønn.

Regnskapet endrer seg jo ikke i det hele tatt enten man er mva registrert eller ei. Eneste er at en må rapportere inn og betale eventuell pliktig mva eller få tilbake mva tilgode.

Lenke til kommentar

Selvsagt endrer regnskapet seg.

For det første fører du særskilt avgiftsregnskap. Selv om det for det meste er automatisert pga. moderne regnskapssystemers bruk av avgiftskoder er du fortsatt ansvarlig for å vite hvordan det fungerer fordi regnskapet ditt skal matche det underliggende lovverkets regulering av fradragsrett mv.

For det andre skal du levere avgiftsmelding annenhver måned. Det betyr at du må være à jour med regnskapet oftere.

For det tredje skal du betale inn innkrevd merverdiavgift til staten annenhver måned, noe som påvirker likviditeten din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker, men jeg mener du ikke får toppskatt på slik næringsinntekt i ENK. Mener skattesatsene blir de samme som for avkastning på andre investeringer. Da havner man vel på 23%.

Toppskatt er avviklet til fordel for trinnskatt. Et ENK må betale trinnskatt, de måtte forøvrig også betale toppskatt før.

Skatt på all inntekt er 22% i 2019, 23% var i 2018.

For ENK kommer også forhøyet trygdeavgift som er 11,4% mot 8,2% på vanlig lønn.

Maksimal skatt som ENK er 49,6%, TS sitt estimat på 40% er derfor helt ok.

Se https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skattesatser-2019/id2614444/ for detaljer.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...