TeslaS Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Hei, Har begynt på et lite hobbyprosjekt med å koble en del 5-volts LED-striper. Totalt sett ser det ut til å ende på rundt 400 LED (60 milliampere per LED). Har regnet ut at jeg da trenger rundt 24A(!) for hele systemet. De kablene jeg har tilgjengelig er på 1,5mm2 og 2,5mm2. Så vidt jeg vet er vel ikke noen av disse på langt nær kraftig nok? Høres dette riktig ut, eller tenker jeg helt feil? Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Mulig jeg er helt på bærtur nå. Kan du få det med 12V eller høyere? For å senke A, tipper du får et relativt stort spenningsfall når du har 5V, 24A. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 LED driveren/trafoen er vel den som bestemmer hvor mye du kan huke på, før ledningstverrsnitt blir noe problem. I vanlig elektrosammenheng så må du opp i 6 kvadrat kabel med slike strømmer. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Du kan dele det opp i flere kurser (plassere poweret i midten), øke tykkelsen på kabelen, eller lage drivere som gjør at du kan gå opp i spenningen på tilførselen. Mange veier til mål. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Først må du finne ut hva som er akseptabelt spenningstap. Er det greit å tape 0,5V, dvs. at du kjører på 4,5V? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå