leifeinar Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Byttet stekeovn/platetopp. I den gamle hentet stekeovn strøm fra platetopp og derifra til en sånn 3 polet komfyrkontakt. Nå er disse separert og jeg har en komfyrkontakt fra platetoppen og et vanlig støpsel til stekeovn. mens det å veggen er kun en komfyrkontakt. Må jeg få lagt opp egen kurs til stekeovnen, eller kan en elektriker lage en stikk på den komfyr kontakten? har målt stekeovn og den drar noe over 3kw. Ca pris på en sånn jobb om noen vet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 En komfyrkontakt kan ha 25A sikring. Da kan du trekke inntil ca 5700 Watt. Så du har strøm nok til begge. En vanlig stikkontakt kan ha maks 16A. Den er ikke lovlig å montere på en kurs med 25A sikring. Det finnes nok enklere løsninger enn å trekke en helt ny kurs. Kjenner ikke til hva som er vanlig å gjøre, men ser at det finnes en slik: Nedtrappingsmodul 16A for stekovn "Problemløseren" Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Det beste er å få lagt opp en ny 16A kurs til stekeovnen. "Problemløseren" er en alternativ løsning som fungerer, men kan bli snaut å kjøre både moderne platetopp og stekeovn på samme kurs - særlig hvis det bare er 20A. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. september 2019 Forfatter Del Skrevet 7. september 2019 Ser det står PLZ8-B20/1N på sikrigen så er vel en 20A. Skjønnte ikke helt hvordan den skulle kobles til den "problemløseren" Det beste er å få lagt opp en ny 16A kurs til stekeovnen. Skjønner, noen anelse hva en sånn jobb koster? Tenker at om jeg ringer elesktriker så selger han nok inn dyreste alternativ? er vel kun julaften at det brukes allt på en gang Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Skjønnte ikke helt hvordan den skulle kobles til den "problemløseren" Det er ganske enkelt, en liten kabelstump mellom komfyrkontakten og denne. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Hvor mye det koster med ny kurs kommer helt an på forholdene, om du har nok ledig kapasitet på en sikring eller om du må inn med en ny, hvor langt og vanskelig det er å komme til skapet. Problemløseren er ikke optimal, men den løser et problem. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 (endret) Spurte en elektriker som gikk på bedrifter en gang om hva de tok for en sikringsmontering. Inkludert sikringen så regnet de roughly 1000-lappen pr sikring inkludert kostnaden av sikringen tror jeg det dreide seg om før MVA legges på. Så kommer jo selvsagt kabling utenom ut til det apparatet du skal ha. Samt kanskje noe kjørekostnader (slik at det lønner seg bittelitt å samle opp en større monteringsjobb sånn sett om det ikke springer av). Dette var for nesten 10 år siden snart, og tiden går fort. Og jeg vet at andre elektrikere kan være svindyre ift. til den 1000-kroners prisingen jeg var vitne til. Om du i dag får det til kr 1000 + MVA pr. sikringsmontering, sånn utenom det andre nødvendige elektrikerarbeidet, så har du ihvertfall en pris å forholde deg til sånn hva som er billig monteringsarbeid. Så må du kanskje ta høyde for ørlite prisstigning (på de årene den prisen gjaldt). Men, elektrikere er interesserte i jobb i disse tider. Det er litt stramme tider har jeg hørt (Rogaland). Så her kan du nok forhandle og si at det var litt drøyt. "Gi meg en viss prosent rabatt på den der prisingen deres på alt dere gjør hos meg, så skal jeg vurdere det".. Du blir selvsagt mer attraktiv dess større jobb du har å gi dem. Sier seg jo selv. I nedgangstider så kan det lønne seg for slike bedrifter å selge seg nesten ned til skinnet. Da beholder de arbeidskraften igjennom de trange tidene, samt at alle har lønningene sine som de er vant med. Så tar de det sikkert litt igjen i oppgangstider. Du kan sikkert regne med at noe av prisene kanskje er det beste du vil få, mens hos andre smarte så gir de kanskje en levelig pris for dem selv og det koster deg noen prosenter mer. Størrelse på oppdrag er jo ditt virkemiddel. Så er ikke sikkert du har så mye å forhandle med. Men du kan jo bare få et nei dersom du er for krevende i forhandling. Endret 7. september 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå