Gå til innhold

Lønn når man er under lønnstilskudd

cur_l

Anbefalte innlegg

Lurer på hva jeg skal gjøre. Arbeidsgiver får lønnstilskudd og lønna har stått stille siden jeg begynte der. Men siden jeg er «under nav» så har jeg ikke noe jeg skulle sagt. Forsåvidt er tariffavtalen for bransjen allmenngjort, der det er satt minstelønn, men leser på arbeidstilsynets sider at det ikke gjelder for de som er på arbeidstiltak. Hva kan en egentlig forvente seg når en er under lønnstilskudd? Og jeg vegrer meg veldig for å evt ta kontakt med nav om dette? Alternativet i praksis er vaskejobb der lønna er bedre. Er livredd for at jeg kommer til å angre hvis jeg slutter der, men samtidig har jeg ønsket meg bort derfra lenge pga diverse omstendigheter

Endret av cur_l
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min forståelse er lønnstilskudd en forhandling mellom arbeidsgiver og nav.

Nav godtar å betale en %andel av den lønn arbeidsgiver har lagt frem.

Din ansettelse er i utgangspunktet ovenfor arbeidsgiver ordinær og jeg vil si det er naturlig for deg å forhandle lønn på lik linje med enhver annen ansatt i samme stilling. Det er arbeidsgiver som da evt må ta stilling til hvorvidt nav vil reforhandle avtalen dem imellom.

Såvidt meg bekjent har lønnstilskudd en veldig begrenset varighet så jeg ser ikke helt for meg hvordan den problemstillingen kan oppstå eller kanskje rettere sagt vedvare.

Dersom du mener at du presterer såpass bra at du er underbetalt ifht dine kolleger i samme stilling så burde du stille sterkt ifht jobbsøking nå og arbeidsgiveren din risikerer å miste en god arbeider.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Er under varig lønnstilskudd, selv om jeg er blitt bedre i arbeidet enn når prosentsatsen ble bestemt. Når jeg leser hva minstelønnen for personer i min aldersgruppe uten fagbrev er, så ligger jeg greit under. Har ikke mulighet å forhandle lønn pga bedriftens økonomi.

Lenke til kommentar

Forklar arbeidsplassen at du ikke kan jobbe for denne lønnen. Si at du ønsker høyere lønn og at du vil ta kontakt med din veileder for å høre om de er villige til å justere %andelen for å kompensere. Hvis veileder er åpen for diskusjon ber du veileder ta kontakt med HR i bedriften og dere lager en ny avtale.

Jeg tror det blir en grei fremgangsmåte. Samtidig registrerer du deg som arbeidssøker, søker arbeid andre steder og ber veileder ha øynene åpne for andre arbeidsgivere som tar kontakt med NAV for å finne folk til opplæring/arbeidstiltak.

Lenke til kommentar

Lurer på hva jeg skal gjøre. Arbeidsgiver får lønnstilskudd og lønna har stått stille siden jeg begynte der. Men siden jeg er «under nav» så har jeg ikke noe jeg skulle sagt. Forsåvidt er tariffavtalen for bransjen allmenngjort, der det er satt minstelønn, men leser på arbeidstilsynets sider at det ikke gjelder for de som er på arbeidstiltak. Hva kan en egentlig forvente seg når en er under lønnstilskudd? Og jeg vegrer meg veldig for å evt ta kontakt med nav om dette? Alternativet i praksis er vaskejobb der lønna er bedre. Er livredd for at jeg kommer til å angre hvis jeg slutter der, men samtidig har jeg ønsket meg bort derfra lenge pga diverse omstendigheter

Alternativet høres bedre ut, om det er lønnen som teller. Du vil alltid finne folk som ikke har utdanning som tjener vesentlig mer enn folk med mastergrad og doktorgrad.

Lenke til kommentar

Grunnen til at NAV ikkje har ei ordning rundt dette er at perioda med lønnstilskudd har ei varigheit på 1 år om gongen (maks 2 år). Dette gjer at det ikkje er vanleg med lønnsregulering innanfor den perioda der NAV betalar lønnstilskudd.

Utanom det så er lønnsdanning eit spørsmål som du må ta direkte med arbeidsgiver (eller via fagforening). NAV har ingenting med lønnsnivået ditt å gjere, NAV har berre ein avtale med arbeidsgiver om å dekke X kr av lønna di.

Sjølv om du kanskje ikkje er i den beste forhandlingssituasjonen (hadde du vært i god forhandlingssituasjon så hadde fyrste steg vært å forhandla deg til ei fast stilling), så er det naturleg at også du skal ha ei lønnsjustering som gjer at du ikkje går ned i kjøpekraft.

Lenke til kommentar

Grunnen til at NAV ikkje har ei ordning rundt dette er at perioda med lønnstilskudd har ei varigheit på 1 år om gongen (maks 2 år). Dette gjer at det ikkje er vanleg med lønnsregulering innanfor den perioda der NAV betalar lønnstilskudd.

Utanom det så er lønnsdanning eit spørsmål som du må ta direkte med arbeidsgiver (eller via fagforening). NAV har ingenting med lønnsnivået ditt å gjere, NAV har berre ein avtale med arbeidsgiver om å dekke X kr av lønna di.

Sjølv om du kanskje ikkje er i den beste forhandlingssituasjonen (hadde du vært i god forhandlingssituasjon så hadde fyrste steg vært å forhandla deg til ei fast stilling), så er det naturleg at også du skal ha ei lønnsjustering som gjer at du ikkje går ned i kjøpekraft.

Er under varig lønnstilskudd og arbeidsplassen har ikke råd til å lønne høyere sier de. Er et lite privat firma. Har unnlatt å kontakte nav, da jeg ser for meg at de sier at pga de utfordringene jeg har så må lønna være sånn. Ligger 21 kr under det som er satt som timeminstelønn, og såvidt jeg har forstått er tariffavtalen for serveringsbedrifter blitt allmenngjort.

Lenke til kommentar

Litt viktig å bemerke seg forskjellen på lønnstilskudd og arbeidstrening.

Har du lønnstilskudd så har man fast stilling.

Lønna skal som sagt være ordinær - i utgangspunktet - hvor nav skyter inn en %sats for å kompensere for hva enn som gjør at arbeidstaker har vanskelig for å komme inn i fast arbeid på ordinære vilkår.

Logg deg på nav/Dinside og send en melding til din veileder. Dersom det skulle være unntak som tilsier at arbeidsgiver kan drive sosial dumping og lønne deg lavere for samme stilling som dine kolleger når de samtidig allerede blir kompensert fra nav så er det din veileder som kan gi deg konkrete råd og hjelp i din stilling.

Lønnstilskudd skal igjen i utgangspunktet gi deg muligheten til å ha et "vanlig" ansettelsesforhold kontra arbeidstrening som er gratis for arbeidsgiver og hvor din dialog er mer eller mindre utelukkende mellom deg og nav.

Lenke til kommentar

Litt viktig å bemerke seg forskjellen på lønnstilskudd og arbeidstrening.

Har du lønnstilskudd så har man fast stilling.

Lønna skal som sagt være ordinær - i utgangspunktet - hvor nav skyter inn en %sats for å kompensere for hva enn som gjør at arbeidstaker har vanskelig for å komme inn i fast arbeid på ordinære vilkår.

Logg deg på nav/Dinside og send en melding til din veileder. Dersom det skulle være unntak som tilsier at arbeidsgiver kan drive sosial dumping og lønne deg lavere for samme stilling som dine kolleger når de samtidig allerede blir kompensert fra nav så er det din veileder som kan gi deg konkrete råd og hjelp i din stilling.

Lønnstilskudd skal igjen i utgangspunktet gi deg muligheten til å ha et "vanlig" ansettelsesforhold kontra arbeidstrening som er gratis for arbeidsgiver og hvor din dialog er mer eller mindre utelukkende mellom deg og nav.

Tusen takk for klargjørende svar. Har bestilt møte med nav-veileder. Bare lurer på hvordan jeg kan vite hvordan lønnsnivå jeg kan forvente å befinne meg, det er litt flaut hvis veileder sier at pga skavankene mine så er nivået jeg er på nå fornuftig. Er veldig dårlig på å snakke for meg og har opplever at disse nav-møtene renner ut i ingenting. Det ender vel med at jeg må gjennom hele runddansen med arbeidspraksis igjen, men en vet jo aldri med nav. Det værste er jo at de fortrenger at de sponser sosial dumping, fordi stiller mindre krav til dem.

Lenke til kommentar

Altså - nå er du jo du som egentlig skal ta denne forhandlingen med din arbeidsgiver slik som oss andre.

Min arbeidsgiver kan godt underbetale meg, men da ber jeg enten om høyere lønn, ser etter ny jobb som jeg bytter til ASAP eller innfinner meg med at jeg kan leve med lønnen.

Lønn varierer voldsomt fra sted til sted og fra bedrift til bedrift. Det er vanskelig å vite eksakt hva som er "korrekt" lønn da de fleste lyver om sin egen lønn eller vil ikke fortelle. (Det er vanlig å forhandle sin egen lønn uavhengig av hva kolleger tjener i en del bedrifter).

Den beste måten å finne ut av dette er å søke jobber, gå på intervju og se hvilke tilbud du får. Da vet du etterhvert hva som er vanlig å tilby for din stilling i ditt område.

Mitt inntrykk er at de fleste nav veiledere er relativt ubrukelige. Husk at de er stort sett bare folk som ikke fikk jobb noe annet sted. saksbehandlere som sitter lenger opp har mer greie på hva de snakker om.

Veilederen er stort sett bare der for å sparke deg i ræva eller hjelpe deg å tolke deres retningslinjer.

I min erfaring så lønner det seg å være proaktiv når man har med nav å gjøre. Ta selv kontakt med bedrifter, ta med deg papirer og dokumentasjon til nav og ikke sitt og vent på at nav skal gjøre noe for deg.

Lenke til kommentar

Altså - nå er du jo du som egentlig skal ta denne forhandlingen med din arbeidsgiver slik som oss andre.

Min arbeidsgiver kan godt underbetale meg, men da ber jeg enten om høyere lønn, ser etter ny jobb som jeg bytter til ASAP eller innfinner meg med at jeg kan leve med lønnen.

Lønn varierer voldsomt fra sted til sted og fra bedrift til bedrift. Det er vanskelig å vite eksakt hva som er "korrekt" lønn da de fleste lyver om sin egen lønn eller vil ikke fortelle. (Det er vanlig å forhandle sin egen lønn uavhengig av hva kolleger tjener i en del bedrifter).

Den beste måten å finne ut av dette er å søke jobber, gå på intervju og se hvilke tilbud du får. Da vet du etterhvert hva som er vanlig å tilby for din stilling i ditt område.

Mitt inntrykk er at de fleste nav veiledere er relativt ubrukelige. Husk at de er stort sett bare folk som ikke fikk jobb noe annet sted. saksbehandlere som sitter lenger opp har mer greie på hva de snakker om.

Veilederen er stort sett bare der for å sparke deg i ræva eller hjelpe deg å tolke deres retningslinjer.

I min erfaring så lønner det seg å være proaktiv når man har med nav å gjøre. Ta selv kontakt med bedrifter, ta med deg papirer og dokumentasjon til nav og ikke sitt og vent på at nav skal gjøre noe for deg.

Men jeg kan ikke akkurat presentere meg som en vanlig arbeidssøker for bedrifter... er nødt til å informere dem om utfordringene jeg har og den eneste måten å ha sjangs på å få jobb er å være under lønnstilskudd. Tenkte å spørre om det på møtet med veileder, hun jeg har er saksbehandler, om lønnstilskudd kan overføres til ny bedrift. Uansett hvor jeg havner så blir det neppe lavere enn det er nå. Heldigvis er det matbutikker rundt her som søker etter folk, eller så tenkte jeg på stuepike, selv om jeg har hørt at de ansetter kun utenlandske pga lønn, men når tariffavtalen ble almenngjort så kan de jo egentlig ikke presse lønningene under det

Lenke til kommentar

Har ikke så mye å bidra med her, annet enn å bare ta det opp med saksbehandler fra tid til annen og be om mer lønn, og kanskje ta kontakt med brukerombudet. De skal være en veiledning til NAV-hjelp.

Det må gå an å be om mer lønn og forhandle sin posisjon uten å forvente straffereaksjon. Hvis det er sånn, da hadde ikke jeg giddi å jobbe for NAV, i hvert fall.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...