Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner seg ikke igjen

 

Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, sier til TU at Tesla ikke kjenner seg igjen i kundens fremstilling av saken.

Nå kjenner selvsagt ikke jeg saken heller. Men jeg skal ta parti med kunden denne gangen, basert på slik det er framstillet i artikkelen.

 

Når ble kommunikasjonssjefer til å kunne stoles på?

Kommunikasjonssjefen har ikke stått i kundens støvler, og opplevd makan til frekk serviceverkstedbehandling. Når kommunikasjonssjefen ikke har vært nede på serviceverkstedet og behandlet denne feilutbedringssaken, så kan han heller ikke kjenne seg igjen i det. Så enkelt kan kommunikasjonssjefer lire av seg slikt vås  :p  :roll:

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det ingen som har tenk på at vi i 70 år har kunnet kjøpe amerikanske biler i Norge?

 

Hvorfor ser vi nesten ingen?

 

Er det på grunn av prisen?

 

Tesla er en amerikansk bil. Hvorfor skulle den være annerledes med hensyn på kvalitet?

 

Tipper at det har med delelagersituasjonen å gjøre (dyre og lite tilgjengelige her på berget). Samt at det ofte er svært tunge biler. Man kan nesten sammenlikne det med lastebil og landbruksmaskinerireparasjoner. Da kan det fort hende at verkstedsprisene blir dyre. Noen av disse amerikanske beistene har 6-7 liters fossilmotorer. Det koster også mye drivstoff, som også er mye dyrere i Norge enn i USA.

 

Jeg tror du trakk en litt for lettvint konklusjon her mister Trestein.

 

Utover det så er importen av dem liten. Når man også har et rigid regelverk hva gjelder kollisjonssikkerhet. Så må en importør gjerne stå for vrakingen av et eksemplar i kollisjonstest. Når du som privatperson skal privatimportere noe slikt, så kommer biltilsynet og krever en form for klarering på at bilen også er sikker. Dette må du gjerne betale noen tusen kroner til en importør som har data om bilen å gi deg på papiret. Slik var det ihvertfall på slutten av 80-tallet ift. biltilsynet. Har ikke ferskere data enn det. Biltilsynet er beintøffe.

 

Da er det også mer naturlig at en forbruker retter seg etter tilgjengelige bilmodeller med et visst volum som kan fortelle om hvor dyr bilen er å eie i reparasjoner. Toyota med flere kommer som regel alltid ut et sted i toppsjiktet. Montro hvorfor bruktbilsalg av Toyota er virkelig populært på finn.no?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ingen som har tenk på at vi i 70 år har kunnet kjøpe amerikanske biler i Norge?

 

Hvorfor ser vi nesten ingen?

 

Er det på grunn av prisen?

 

Tesla er en amerikansk bil. Hvorfor skulle den være annerledes med hensyn på kvalitet?

 

Men nå er det jo stort sett bare amerikansk vi ser?;) så det har jo snudd. Og med Model Y så blir det enda flere. veldig mange flere..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det ingen som har tenk på at vi i 70 år har kunnet kjøpe amerikanske biler i Norge?

 

Hvorfor ser vi nesten ingen?

 

Er det på grunn av prisen?

 

Tesla er en amerikansk bil. Hvorfor skulle den være annerledes med hensyn på kvalitet?

 

Hvis du kjører bil, tror jeg du bør vurdere en synstest. Det er vanligvis ikke så mange km jeg kjører på traffikert vei før jeg kommer over en Ford. Kanskje litt mer sjelden å se en Opel, men det er ganske langt fra å være "nesten ingen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En Tesla hater her ja? Hvordan får du til en bratt kurve til null? Kørka kommentar.

At du sier Tesla hater får meg til å tro at du er medlem av "menigheten", det er stort sett de som bruker slike uttrykk.

Jeg vil nok ikke tro en 10 år gammel Tesla har noe særlig verdi. Det er full garanti til 5 år eller 100 tusen km, og 8 år garanti på batteri og motor (kun funksjon, ikke degradering). Hovedskjerm, ombordlader osv er kun dekket av 5 års garantien. Det blir dyre reparasjoner når disse bilene begynner å ramle fra hverandre. Men du kan jo bare stikke hodet i sanden og se bort fra det som temmelig sannsynlig vil skje med disse high-tech vidunderene som hypes så alt for mye og lurer nye kjøpere til å punge ut store summer for noe de vet temmelig lite om.

I forhold til tilsvarende high tech biler som går på fossilt så er det mindre reimer, girkasser, turboer, olje og drivstoffpumper som ryker på verst tenkelige tidspunkt. Tviler på at de synker mer enn disse. Tar man med i regnestykket det man har sluppet unna i avgifter, bom, parkering og drivstoff så ser det betydelig bedre ut enn tilsvarende fossile versoner selv om bilen skulle bli verdt 0 etter 10 år. Det viser seg at batteriene holder langt lengre enn først fryktet og prisene på batteri går ned mens kapasiteten går opp. Om 10-15 år når man vil bytte batteri så er det langt billigere og med bedre kapasitet enn de som står i bilene i dag mens en tilsvarende fossil suv synker mer enn hele innkjøpsprisen til feks en model X og koster enda mer i bommen enn i dag og 25 kr literen for drivstoff. Man får forøvrig nytt batteri om det synker til under 70 prosent kapasitet innen 8 år.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis selger ikke hadde vært så oppmerksomhetssyk og laget denne fjollete annonsen, så kunne bilen sikkert vært solgt for mer.

 

Den dramatiske saktevideoen er jo toppen av kaka her..

 

Man er faktisk pliktig til å oppgi kjente feil med biler man selger, ellers kan kjøper kreve utbedring eller erstatning. Jeg ser ikke på dette som oppmerksomhetssyke, men snarere en nødvendig reaksjon på elendig kundeservice.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tipper at det har med delelagersituasjonen å gjøre (dyre og lite tilgjengelige her på berget). Samt at det ofte er svært tunge biler. Man kan nesten sammenlikne det med lastebil og landbruksmaskinerireparasjoner. Da kan det fort hende at verkstedsprisene blir dyre. Noen av disse amerikanske beistene har 6-7 liters fossilmotorer. Det koster også mye drivstoff, som også er mye dyrere i Norge enn i USA.

 

Jeg tror du trakk en litt for lettvint konklusjon her mister Trestein.

Du har nesten rett, amerikanske biler er forutsigbare og veldig standardiserte drivlinje og det er betydeligere billigere å kjøpe/reparere en europeiske/japanske biler, og du har forsåvidt også rett når du nevner lastebiler/landbruksmaskiner siden de bruker endel av de samme delene.

Og deletilgangen er relativ god her i Norge med 3parts firmaer som importere deler "drivlinje"

 

Så kan hende du konkluderer litt lettvint du også :)

Lenke til kommentar

Du har nesten rett, amerikanske biler er forutsigbare og veldig standardiserte drivlinje og det er betydeligere billigere å kjøpe/reparere en europeiske/japanske biler, og du har forsåvidt også rett når du nevner lastebiler/landbruksmaskiner siden de bruker endel av de samme delene.

Og deletilgangen er relativ god her i Norge med 3parts firmaer som importere deler "drivlinje"

 

Så kan hende du konkluderer litt lettvint du også :)

 

Mulig det. Jeg har kun erfaring i fra 80-tallet ved å betrakte andre prøve å importere amerikaner. Og det er garantert mye jeg ikke vet om det, altså hvordan alt henger i sammen.

Lenke til kommentar

 

Hvis selger ikke hadde vært så oppmerksomhetssyk og laget denne fjollete annonsen, så kunne bilen sikkert vært solgt for mer.

 

Den dramatiske saktevideoen er jo toppen av kaka her..

 

Man er faktisk pliktig til å oppgi kjente feil med biler man selger, ellers kan kjøper kreve utbedring eller erstatning. Jeg ser ikke på dette som oppmerksomhetssyke, men snarere en nødvendig reaksjon på elendig kundeservice.

Du synes han presenterte løst dørtrekk og gul skjerm på en god måte (begge under garanti og skal utbedres)?

 

Ja, dette er kjipt. Men her føler jeg det er mer vrangvilje fra bileier enn nødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mulig det. Jeg har kun erfaring i fra 80-tallet ved å betrakte andre prøve å importere amerikaner. Og det er garantert mye jeg ikke vet om det, altså hvordan alt henger i sammen.

På 80 tallet var det enklere med deler til drivlinje, til og med biltema solgte slitedeler som passet til amerikanske biler så som drivknuter, bremsedeler, hjelpesnekke, etc.

 

Men amerikanske biler er/var notoriske på og slite ut enkelte komponenter på relativt  kort tid så "alle" solgte de delene. For eksempel ford explorer som man måtte bytte ut drivknutene på omtrent en gang i året.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ingen som har tenk på at vi i 70 år har kunnet kjøpe amerikanske biler i Norge?

 

Hvorfor ser vi nesten ingen?

 

Er det på grunn av prisen?

 

Tesla er en amerikansk bil. Hvorfor skulle den være annerledes med hensyn på kvalitet?

 

Det kommer nok av at amerikanske biler tradisjonelt sett har hatt svære, bensintørste motorer, som har gitt dem dobbelt så høy pris som konkurrerende biler takket være norske avgifter. Så det har alltid vært for spesielt interesserte. 

 

Joda, byggekvaliteten på på amcars har hatt et noe frynsete rykte, men det har også koreanske biler, og de selges det mange av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror servicesenteret han har nermest er ganske vrang og.

 

De bytter eller fikser gule skjermer hele tiden fra disse bilene :p Var en batch med skjermer som har litt trøbbel med limet. På mange er det faktisk nok å gå over med en UV lampe for å fjerne det.

 

Følger med på mange Tesla grupper på Facebook og ikke vært borti noen som ikke har fått fikset dette gratis.

Jeg forstår at kvaliteten til Tesla ikke er særlig bra, det er greit, de kjører amerikansk standard hvor deres kvalitetskontroll og terskler tillater større avvik enn vi i Norge er vant med.

Det er "greit" på en måte, en kultur forskjell.

Men det er absolutt ingen grunn for Tesla Norge sin service holdning skal være på dette nivå. At kunder skal bli behandlet på denne måten, og føle seg heldige om noe de egentlig har krav på blir fikset.

 

Er egentlig mest overrasket over hvordan folk her kan ta dette (norske forbrukerrettigheter) såpass lett. At folk tar disse rettighetene forgitt og ikke forstår og respekterer at dette er noe forfedrene våres har kjempet hardt for at vi skal ha.

 

Det handler ikke om at dette er fillesaker eller ikke, men mer prinsipper vi må stå sammen og ta vare på.

Endret av keramikklampe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Tror servicesenteret han har nermest er ganske vrang og.

 

De bytter eller fikser gule skjermer hele tiden fra disse bilene :p Var en batch med skjermer som har litt trøbbel med limet. På mange er det faktisk nok å gå over med en UV lampe for å fjerne det.

 

Følger med på mange Tesla grupper på Facebook og ikke vært borti noen som ikke har fått fikset dette gratis.

Jeg forstår at kvaliteten til Tesla ikke er særlig bra, det er greit, de kjører amerikansk standard hvor deres kvalitetskontroll og terskler tillater større avvik enn vi i Norge er vant med.

Det er "greit" på en måte, en kultur forskjell.

Men det er absolutt ingen grunn for Tesla Norge sin service holdning skal være på dette nivå. At kunder skal bli behandlet på denne måten, og føle seg heldige om noe de egentlig har krav på blir fikset.

 

Er egentlig mest overrasket over hvordan folk her kan ta dette (norske forbrukerrettigheter) såpass lett. At folk tar disse rettighetene forgitt og ikke forstår og respekterer at dette er noe forfedrene våres har kjempet hardt for at vi skal ha.

 

Det handler ikke om at dette er fillesaker eller ikke, men mer prinsipper vi må stå sammen og ta vare på.

Hva i alle dager er det du rabler om?

 

Tesla er svært løsningsorientert når det kommer til feilretting og tar kritiske feil på høyeste alvor.

 

Veksten til selskapet i Norge er ekstrem. Dette har helt klart ødelagt for det servicenivået de viste de første årene. Men Tesla forholdet seg til regelverket og retter feil som oppstår. For veldig mange oppstår det ingen feil, men det er selvfølgelig veldig kjedelig å skrive om for Tek/Tu.

 

Hva gjør egentlig denne saken hos Teknisk Ukeblad?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

På 80 tallet var det enklere med deler til drivlinje, til og med biltema solgte slitedeler som passet til amerikanske biler så som drivknuter, bremsedeler, hjelpesnekke, etc.

 

Men amerikanske biler er/var notoriske på og slite ut enkelte komponenter på relativt  kort tid så "alle" solgte de delene. For eksempel ford explorer som man måtte bytte ut drivknutene på omtrent en gang i året.

 

Visste at Biltema hadde noe mer ting før, men visste ikke at det var så bra i starten som du beskriver. Selv tok det noen år før jeg selv fikk min første bil, tross at jeg hadde førerkort når jeg vel var en 19 år gammel. Så jeg har vel kun opplevd siste rest av bakromssalget hos Biltema jeg da. Nå har de ihvertfall fjernet det bakromshyllelageret med delebetjening der jeg bor nærmest Biltema.

 

Generellt sett så har jo norske butikker fallert noe inni hampen fra min oppvekst til nå. Før kunne man få all slags spesialgreier. I dag så er butikken omtrent med en lang veldig åpen korridor forbi alle hyllene (sikkert greit rømningsmessig), men med et fattig vareutvalg. I dag er det estetikk det går på. I alt fra presentasjon til vare. Funksjon er mindre vesentlig med dagens varer. Bare det ser estetisk ut  :p Se f.eks. til Apple..

 

Man må ofte til Ebay for å få tak i noe sprekt eller noe som ikke er blodpriset som i Norge.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis du kjører bil, tror jeg du bør vurdere en synstest. Det er vanligvis ikke så mange km jeg kjører på traffikert vei før jeg kommer over en Ford. Kanskje litt mer sjelden å se en Opel, men det er ganske langt fra å være "nesten ingen".

Amerikansk Ford og GM er det endel av. Stort sett varebiler. Tenkte mere på amerikanske sedaner. Creisler hadde vel en litt populær personbil for noen år siden. Svært sjelden man ser Dodge Cadillac Plymouth osv. Mye vanligere å se like dyre A8 BMW 7 serie og S Mercedes. Årsaken er nok ikke pris men kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visste at Biltema hadde noe mer ting før, men visste ikke at det var så bra i starten som du beskriver. Selv tok det noen år før jeg selv fikk min første bil, tross at jeg hadde førerkort når jeg vel var en 19 år gammel. Så jeg har vel kun opplevd siste rest av bakromssalget hos Biltema jeg da. Nå har de ihvertfall fjernet det bakromshyllelageret med delebetjening der jeg bor nærmest Biltema.

I dag er det et større sortiment med leker en bildeler i den bedriften :)

 

På 80 og utover i 90 tallet fikk man hjelp og betjeningen hadde produktkataloger over alskens bildeler, i dag har de kun enkelte "storselgere" innen bildeler i sin egen katalog, ingen hjelp utover det.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag er det et større sortiment med leker en bildeler i den bedriften :)

Biltema har mange gode og mange dårlige produkter. Problemet er at man må prøve seg frem og se hva som virker.

 

Jeg kjøper helst filtre, bremsedeler og hjulopphengsdeler fra anerkjente firma i tyske nettbutikker. Det tar litt lenger tid men delene er av en kvalitet som er stabil.

 

Før kjøpe jeg mye slikt på Biltema men ofte var spesielt gummidetaljer rundt kuleledd osv av elendig kvalitet. Bremseskiver er ofte bra mens klossene har feil friksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...