Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Og hvordan var klasseinndelingen i NCAP igjen sa du?

Både CLA og B-klasse er småbiler som har gjort det bedre enn Model 3..

 

For å finne en klasse Model 3 vinner i må man se på klassen for hybrider og elbiler.. Den er ganske så begrenset for å si det forsiktig.

Som begge er lettere biler fra ett selskap etablert i 1926.. er nesten rart at de faktisk har biler i produksjon som scorer dårligere enn "nyetablerte" Tesla. Spesielt med tanke på hvor elendig Tesla er på alle måter og siden de blir satt sammen i telt ute på en parkeringsplass?

 

Mercedes burde jo nesten sjemmes da over at ikke alle bilene deres scorer bedre enn Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
2 minutter siden, LMH1 skrev:

Ladesjokk: Seks ganger dyrere å kjøre elbil – enn dieselbil

Ganske utrolig for noen priser for lite miljøvennlig strøm.

 

Ja det kan bli dyrt, men den meste av ladingen gjøres hjemme til latterlig lave priser. 

 

https://e24.no/privatoekonomi/i/1nwWzX/ni-av-ti-lader-elbilen-oftest-hjemme-naa

 

Og hva mener du med lite miljøvennlig strøm? 

 

EDIT: Forøvrig finnes det jo billige leverandører også, som Ionity som tar 80 kroner pr lading eller Tesla som tar betaling i kWh m.m.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
35 minutes ago, LMH1 said:

Ladesjokk: Seks ganger dyrere å kjøre elbil – enn dieselbil

Ganske utrolig for noen priser for lite miljøvennlig strøm.

Her har jo vedkommende ikke tenkt seg spesielt om da.

Plugget seg i en 22kW AC ladepunkt med en bil som støtter max 7kW på AC? (Vet ikke hva denne bilen klarer men tipper 7kW da det er vanlig)

Blir dyr minuttpris da når bilen ikke kan utnytte dette. Er vel nesten kun Tesla som får 22kW med AC.

 

Resten skal jeg ikke utale meg om, men noen ladestasjoner er litt "juks". 50kW stasjoner klarer ikke å levere 50kW før batteriet er nesten fulladet og spenninga høy nok. På lavere batterispenningen er sikringa i ladestasjonen for svak til å levere 50kW.

 

Takke seg til Tesla sine egne stasjoner som leverer 190kW.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Hvor i norge?

Blanda litt her. Er vel Ionity laderne som leverer 190kW. Tesla sine leverer bare 120kW per dags dato, men det bygges vel ut Supercharger V3 med 250kW snart.

Men Tesla sine stasjoner er iallefall veldig godt utbygd her i Nord-Norge, pluss at nesten alle bensinstasjoner her har fått 50kW ladere man kan bruke til nød.

 

Screenshot_20191111-142244.thumb.jpg.654d3583b52f0deeac76ded7bb87bb5d.jpgerg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Blanda litt her. Er vel Ionity laderne som leverer 190kW. Tesla sine leverer bare 120kW per dags dato, men det bygges vel ut Supercharger V3 med 250kW snart.

Men Tesla sine stasjoner er iallefall veldig godt utbygd her i Nord-Norge, pluss at nesten alle bensinstasjoner her har fått 50kW ladere man kan bruke til nød.

 

Screenshot_20191111-142244.thumb.jpg.654d3583b52f0deeac76ded7bb87bb5d.jpgerg

De støtter 150kW akkurat nå på SuperCharger V2. Man får riktignok som regel ikke mer enn 14x som max om alle forholdene ligger til rekke. S og X 75D får vel rundt 115-120kW.

Lenke til kommentar

Har bare hatt bilen i noen måneder og ikke hatt bruk for å superladde enda, men det blir noen langturer i jula og da vil jeg takke meg til 150kW iallefall.

Har lada litt på 50kW og det går ikke akkurat i racerfart.

Må være trasig å eie en Nissan Leaf eller nye Ioniq som knapt klarer 30kW hurtiglading

Men Ionity sine 190kW ladere sørpå er nok knall dem. 80kr for ubegrenset lading, og går unna om man har en bil som klarer det.

.

(Bug i nye forumet gjør at den emojien under ikke kan slettes av en eller annen grunn så den får stå der)

?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Sletttet+98134

Fire ganger på verksted med min Model 3 hittil (hentet i slutten av september). Tre ganger for å bli kvitt knirking i rattet, og én gang "frivillig" for å montere skvettlapper.

Skal dog sies at det har vært utmerket service alle gangene, ene gangen var til og med hjemmebesøk. Korte ventetider.

Lenke til kommentar

Her er det en dønn ærlig Tesla-eier som prøver og selge sin model S  på finn.no med noen småfeil for å være litt diplomatisk.

 

Legger beskrivelsen i spoiler for de som ikke orker og åpne lenken til finn.no

Spoiler

Nokon som er int i ein Strøken model S? Er iallefall det Tesla seier Her er Tesla sin premiumbil, flaggskip eller kall det det du vil Her får du det beste Tesla har å tilby!!

27000km

Henta den ut 27.11.2018 Ditta er ein bil som er brukt pent til pendling. Tatt 20 000km i høst Luftfjæring 4x4 Vinterpakke med varme i setene framme, bak og i rattet. Bestilte Alt svart innvendig inkludert lister Bilen har alt den kunne få utenom FSD og skinnseter. Meget pen og strøken Tesla Har hatt 20000km service i høst. Får du hodepine av pipelyd? Da er desverre ikkje dette bilen for deg. Er høg pipelyd ifra drivverk, men Tesla Kokstad seie dei ikkje høyre noko så e vel ikkje noko da.

Råeste lydpakken fekk eg beskjed om, men du kan sammenlikne det med det billigste til BMW eller vw

Er sånn fin knapp på nøkkelen som åpner panseret, denne fungerer heller ikkje

Klunkelyder får du med på kjøpet både framme og bak som om noko er laust. Tesla seie at det er ein bil så man må rekne med litt sånt. og dei klarer ikkje å fikse dette. Men har lokalisert lyden ifra luftfjæringen.

Du må også like knirkelyder i setene, da det er det nok av, da desse ligger å knikka mot midtkonsollen. Men desverre så høyre ikkje Tesla Kokstad dette heller.

Du må og ha god tid no i dinna vintertiden med salting og dritt som kommer på ruten da du må stoppe opp kvar gong du skal spyle på ruten sidan det ikkje er nok trykk til å spyle på ruten under køyring.

Er ein fin gul strek rundt begge skjermane i bilen. Dessverre klarer ikkje Tesla Kokstad å fikse dette heller.

Bildet av hjulbuen er normal bruks slitasje etter 5000km, ifølge Tesla så er det heilt normalt, man får heller ikkje kjøpt skvettlapper av Tesla.

Ville ikkje prøvd å vaske bilen i maskinvask da lakken er utrolig tynn. Godt Under 60my eller ka dei kalla det i lakkdybde. Polering kan også være ein dum ide. Betalte bare 13000kr ekstra for å få blå lakk istede for svart farge på bilen.

Sidan Tesla måler i tommer og ikkje millimeter så e no bilen deretter. Fikk takst på eit bilskadesenter at det Vil koste rundt 80 000kr å rette bilen pga dårlig produksjon. Sjølv om dette verkstedet er det største bilskadesenteret i området så e det seffølgelig ikkje godkjent av Tesla. Og desverre så klara ikkje Tesla Kokstad se at bilen er skjev.

Skal du eige bilen må du også til tider ha ganske god tid da det kan fort ta flere minutter før bilen vil starte.

Lys på bilen lever sitt eget liv så du må rekne med litt meldinger om at lysene står på på bilen, dette går desverre ikkje an å skru av verken for meg eller Tesla.

Husk å ha godt med batteri da varmeapparatet lever og sitt eget liv og skrur seg på akkuratt som det vil, både natt og dag

Airbagen i rattet har fått nokon stygger merker ettersom det ser ut til at airbag har delt seg. Kem veit, kanskje det har sammenheng med den røde airbaglampa eg hadde.

Ein ting er viktig om du tørr å bruke cruisekontroll. Da må du passe på at du ikkje har nokon bak deg da bilen kan plutselig finne ut at den skal bråbremse uten grunn. På vinteren ville eg aldri brukt det. Bilen har også prøvd å dra seg over i motsatt køyrebane og det var ikkje hjelp i uansett kor mykje eg prøvde å holde den igjen. Takk Og lov det ikkje kom bil i mot.

Autopilot som eg betalte over 40 000kr ekstra for, det må du nesten vurdere sjølv. Men den liker å køyre rett fram i svinger og no må man ta i rattet så ofte at eg ser ikkje heilt vitsen med autopilot. Her må du og passe på om du møter ein bil i mot sjølv om det er gulstripe så vil bilen bråbremse når den sjølv vil.

Lys er desverre mangelvare om det er fuktig og vått ute, da er lyktene fulle i dugg og lyser svært dårlig.

Sette du den i revers får du ei fin grøn stripe over skjermen

Om 3 år kjem EU kontroll, her veit eg desverre ikkje ka som skjer sidan det er klunkelyder i understellet som om noko er laust. Burde også la bilen stå inne i ei garasje så lyktene får tørket vekk fukten før kontrollen.

Har sikkert glømt noko, så om det er noko meir feil må du nesten rekne med. Er tross alt ein Tesla. Men ifølge Tesla Kokstad så er bilen i henhold til Tesla sine spessifikasjoner, så her skal man vel ikkje bekymre seg.

NAF test blei tatt etter 5000km. Fekk vel rundt 20-25 punkt med mangler/feil. Men det hjalp lite når Tesla hadde brukt sine regne mekanikere til å gå igjennom bilen og alle punktene var innafor Tesla sine spessifikasjoner.

Om du fortsatt er int i bilen kan du gjerne sende meg ei melding. Registreringsnummer kan du få ved seriøs interesse

 

Endret av Nautica
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nautica skrev (5 timer siden):

Her er det en dønn ærlig Tesla-eier som prøver og selge sin model S  på finn.no med noen småfeil for å være litt diplomatisk.

 

Legger beskrivelsen i spoiler for de som ikke orker og åpne lenken til finn.no

  Vis skjult innhold

Nokon som er int i ein Strøken model S? Er iallefall det Tesla seier Her er Tesla sin premiumbil, flaggskip eller kall det det du vil Her får du det beste Tesla har å tilby!!

27000km

Henta den ut 27.11.2018 Ditta er ein bil som er brukt pent til pendling. Tatt 20 000km i høst Luftfjæring 4x4 Vinterpakke med varme i setene framme, bak og i rattet. Bestilte Alt svart innvendig inkludert lister Bilen har alt den kunne få utenom FSD og skinnseter. Meget pen og strøken Tesla Har hatt 20000km service i høst. Får du hodepine av pipelyd? Da er desverre ikkje dette bilen for deg. Er høg pipelyd ifra drivverk, men Tesla Kokstad seie dei ikkje høyre noko så e vel ikkje noko da.

Råeste lydpakken fekk eg beskjed om, men du kan sammenlikne det med det billigste til BMW eller vw

Er sånn fin knapp på nøkkelen som åpner panseret, denne fungerer heller ikkje

Klunkelyder får du med på kjøpet både framme og bak som om noko er laust. Tesla seie at det er ein bil så man må rekne med litt sånt. og dei klarer ikkje å fikse dette. Men har lokalisert lyden ifra luftfjæringen.

Du må også like knirkelyder i setene, da det er det nok av, da desse ligger å knikka mot midtkonsollen. Men desverre så høyre ikkje Tesla Kokstad dette heller.

Du må og ha god tid no i dinna vintertiden med salting og dritt som kommer på ruten da du må stoppe opp kvar gong du skal spyle på ruten sidan det ikkje er nok trykk til å spyle på ruten under køyring.

Er ein fin gul strek rundt begge skjermane i bilen. Dessverre klarer ikkje Tesla Kokstad å fikse dette heller.

Bildet av hjulbuen er normal bruks slitasje etter 5000km, ifølge Tesla så er det heilt normalt, man får heller ikkje kjøpt skvettlapper av Tesla.

Ville ikkje prøvd å vaske bilen i maskinvask da lakken er utrolig tynn. Godt Under 60my eller ka dei kalla det i lakkdybde. Polering kan også være ein dum ide. Betalte bare 13000kr ekstra for å få blå lakk istede for svart farge på bilen.

Sidan Tesla måler i tommer og ikkje millimeter så e no bilen deretter. Fikk takst på eit bilskadesenter at det Vil koste rundt 80 000kr å rette bilen pga dårlig produksjon. Sjølv om dette verkstedet er det største bilskadesenteret i området så e det seffølgelig ikkje godkjent av Tesla. Og desverre så klara ikkje Tesla Kokstad se at bilen er skjev.

Skal du eige bilen må du også til tider ha ganske god tid da det kan fort ta flere minutter før bilen vil starte.

Lys på bilen lever sitt eget liv så du må rekne med litt meldinger om at lysene står på på bilen, dette går desverre ikkje an å skru av verken for meg eller Tesla.

Husk å ha godt med batteri da varmeapparatet lever og sitt eget liv og skrur seg på akkuratt som det vil, både natt og dag

Airbagen i rattet har fått nokon stygger merker ettersom det ser ut til at airbag har delt seg. Kem veit, kanskje det har sammenheng med den røde airbaglampa eg hadde.

Ein ting er viktig om du tørr å bruke cruisekontroll. Da må du passe på at du ikkje har nokon bak deg da bilen kan plutselig finne ut at den skal bråbremse uten grunn. På vinteren ville eg aldri brukt det. Bilen har også prøvd å dra seg over i motsatt køyrebane og det var ikkje hjelp i uansett kor mykje eg prøvde å holde den igjen. Takk Og lov det ikkje kom bil i mot.

Autopilot som eg betalte over 40 000kr ekstra for, det må du nesten vurdere sjølv. Men den liker å køyre rett fram i svinger og no må man ta i rattet så ofte at eg ser ikkje heilt vitsen med autopilot. Her må du og passe på om du møter ein bil i mot sjølv om det er gulstripe så vil bilen bråbremse når den sjølv vil.

Lys er desverre mangelvare om det er fuktig og vått ute, da er lyktene fulle i dugg og lyser svært dårlig.

Sette du den i revers får du ei fin grøn stripe over skjermen

Om 3 år kjem EU kontroll, her veit eg desverre ikkje ka som skjer sidan det er klunkelyder i understellet som om noko er laust. Burde også la bilen stå inne i ei garasje så lyktene får tørket vekk fukten før kontrollen.

Har sikkert glømt noko, så om det er noko meir feil må du nesten rekne med. Er tross alt ein Tesla. Men ifølge Tesla Kokstad så er bilen i henhold til Tesla sine spessifikasjoner, så her skal man vel ikkje bekymre seg.

NAF test blei tatt etter 5000km. Fekk vel rundt 20-25 punkt med mangler/feil. Men det hjalp lite når Tesla hadde brukt sine regne mekanikere til å gå igjennom bilen og alle punktene var innafor Tesla sine spessifikasjoner.

Om du fortsatt er int i bilen kan du gjerne sende meg ei melding. Registreringsnummer kan du få ved seriøs interesse

 

Så har du eksempler i den andre enden av skalaen

Sitat

 

Sitter nå i en Tesla taxi i Helsinki. Den har rullet 760.000 km. Nesten ikke hatt problemer. Byttet batteriet på 650.000km og DU på 700.000 km. Batteriet hadde 360 km kapasitet da det kollapset. Må si jeg er mektig imponert. Bilen føles tight og fin. Luftunderstell har vært helt uten trøbbel. Mine 236.000 km virker ikke så skumle lengere.

Edit: dette er en 2014 s85

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Ble postet på Tesla Owners Club Norway sin Facebookside av en fyr.

 

Klykken- skrev (6 timer siden):

En entusiastisk tesla-eier som har snakket med en tesla-drosjesjåfør som er relativ fornøyd. Hvor mye historien er pyntet på vet jeg ikke, men jeg tar "skrønene" med en klype salt :)

 

På den andre siden så finnes både gode og dårlige eksemplarer på den samme produksjonsbatch, foreksempel: Iveco Daily kan du ta ut bilene etter hverandre på samlebåndet og den ene går fint 500K uten problemer og neste på samlebåndet er på verkstedet et par ganger i måneden i dens levetid "hovedsakelig el-feil".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...