Knut Lavngard Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Nå vil jo penga stå på kontoen til den personen, så renter vil det jo bli. Det tenkte jeg heller ikke på. Den personen vil også ha gjeld, så hva egenkapital/formue, gjeld, fratrekk og skatt angår, så vet jeg ikke om det er en fordél å ha egenkapital eller ikke. Om det er bedre å ha lite egenkapital/formue hvis man har høy gjeld, eller om man kan trikse og mikse mer med skatt om man har litt egenkapital/formue. Er ikke økonomi, så jeg vet ikke. Det er et omtrent 20 år gammelt vennskap, så noen få tusenlapper i året den éne eller andre veien spiller ikke så stor rolle for meg. Personen har på visse måter reddet livet mitt, og det er ikke manipulasjon. Men jeg kan jo minimere risiko så mye som mulig likevel. Ingen har garanti for noen ting uansett. Men jeg tar til meg skepsis. Dette er bare noe jeg kontemplerer og vil vite om alle fallgruver, så ikke vær sky. Det vil også bli et sted for meg å besøke fra tid til annen, et sted å besøke, så en skjult positiv psykologisk faktor for meg er det også her i å hjelpe denne personen i få seg en skikkelig bolig. Og hvis det kan gjøres lovlig og uten særlig risiko, så ser jeg ikke noe galt i det. Vi får nå se da. Kven sin ide er dette? Ut frå det du skriv er det ingenting som tyder på at han, så langt du veit, har tenkt å bruka pengane til noko. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Du har ofte gitt tips om hva andre bør gjøre med tilsvarende summer, hvorfor følger du ikke disse tipsene selv nå når du har penger selv? 5 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Du har ofte gitt tips om hva andre bør gjøre med tilsvarende summer, hvorfor følger du ikke disse tipsene selv nå når du har penger selv? For når han må følge sine egne råd så forstår han at han ikke har peiling på det han prater om. Høres kanskje frekt ut, men det er nok det han føler på. 5 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. september 2019 Forfatter Del Skrevet 12. september 2019 (endret) #18: Spørsmål nr 2 du stiller er det jeg også lurer på. Man kan vel trikse og mikse så mye man vil med private lån, så lenge man har egenkapitalen, og kan vise til fast inntekt over lang tid, så gir vel banken deg lån? Har aldri skjønt dette. Men det finnes vel investorer som får lån av bank til alt mulig av risikofylte bestrebelser også? Så hvorfor skal ikke en person som alltid har betalt regningene få lån til hus hvis en bekjent låner den personen litt ekstra penger for å forhøye egenkapitalen? Jeg leste en artikkel en gang om en valutaspekulant, som tapte mye på det jeg tror var Finsk mark før det ble til Euro. Det stod han hadde tatt kontakt med mange titalls banker over lang tid for å forhandle frem lån til dette. Så det er -mulig-! Bankene bare spiller vanskelige. Man må bare aldri gi seg.#19: Les. Jeg tror ikke personen har nok penger til å få lån til å kjøpe et hus av ønske, da må det bli noe falleferdig dritt som likevel vil koste en million å fikse, så da er det like greit at jeg låner bort 200 000 for å øke egenkapital, for å sikre nok lån til å kjøpe et skikkelig hus, -og- sitte igjen med ekstra penger på konto. Hvis dette er mulig da, det får vi finne ut med tiden.Men hvis du tenker på å sikre meg med tanke på kontrakt, joda, jeg innser at 100% er søkt. Ting kan skje. Men personen jeg skriver om er også sånn at ting skal være firkantet, enda mer enn jeg er, så jeg tror ikke det blir noe problem.Jeg tror ikke jeg ville stolt på noen til å gi 200 000 uten noen form for skreven kontrakt og ville ikke anbefalt andre å gjøre det heller gitt.#20: For jeg skal ikke behøve å gjøre det ^^ Jeg spør om juridiske og livsmessige fallgruver. Intensjoner og forholdsarten er ubetydelig. Men jeg svarer så langt jeg føler jeg gidder når noen spør fordi jeg er høflig anlagt.#21: Joda, dette er sikkert, for det har vært klaget på og snakket om i alle årene vi har kjent hverandre ^^ Men takk for meningen.#22 og #23: Jeg vurderer sterkt metoder som jeg også har nevnt til andre, som å kjøpe aksjer i cannabis, og å kjøpe bolig sammen med andre. Og ting jeg ikke har nevnt, som å kjøpe kvanta med billige varer og selge for å tjene noen kroner, altså da så lovlig som mulig. Som skrevet: Dette er ting jeg kontemplerer, ikke satt i stein.Og ting jeg skriver til andre er -mine forslag-. Hvis dere har noe bedre å komme med til andre, så kom med det i de aktuelle trådene, og la være å drit på mine meninger og min personlighet. Jeg har aldri sett noen andre komme med noe bedre og/eller konkrete råd enn det jeg selv har skrevet, og dere har sikkert lagt merke til at jeg likevel har holdt meg god for å komme med personangrep. Jeg har aldri sett for eksempel noen skrive "jeg har gjort sånn og tjent x antall kroner på så lang tid, og jeg lærer deg gjerne hvordan". Så det sier bare mer om dere enn om meg at dere prøver å trekke meg i tvil uten å være saklige. Jeg har mista hodet et par ganger ja, fordi jeg blir helt matt av så hatefulle personligheter som noen tidligere i forumet har hatt. Og -jeg- er den som har fått straff, selv om jeg bare har forsvart meg. Men likevel, har lært å overse dem. Og dere er ikke så ille som dem var. Dere har i hvert fall noe intelligent andre steder å komme med, så da tilgir jeg en god del.Så slutt å grin og bare vær saklige og respektfulle, så blir forumet gull! Som vel bør være alles felles hovedmål. Endret 12. september 2019 av Taurean Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Så vennen din skal låne penger i banken med dine penger som egenkapital? På spørsmål om hvem sine penger det er; hva skal man svare? Er jo derfor Finanstilsynet innførte gjeldsregister. Ikke snilt å lyve til banken sin... 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 #18: Spørsmål nr 2 du stiller er det jeg også lurer på. Man kan vel trikse og mikse så mye man vil med private lån, så lenge man har egenkapitalen, og kan vise til fast inntekt over lang tid, så gir vel banken deg lån? Har aldri skjønt dette. Men det finnes vel investorer som får lån av bank til alt mulig av risikofylte bestrebelser også? Så hvorfor skal ikke en person som alltid har betalt regningene få lån til hus hvis en bekjent låner den personen litt ekstra penger for å forhøye egenkapitalen? Min erfaring er at egenkapital ikke er så viktig, så lenge man er over 15%. Bankene er mer opptatt av inntekt og gjeldsgrad. Selv om jeg med mangeårig fast inntekt og god sparevilje ønsket å låne 1 mill til bolig fikk jeg avslag fordi jeg hadde billån på 400k. Men betalte ut billånet og kunne da få tilbud om boliglån på 1,4 mill. Henger ikke på greip. Total gjeld er det samme, men egenkapital er redusert. Likevel gikk det gjennom... Anonymous poster hash: b1993...2fd Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. september 2019 Forfatter Del Skrevet 18. september 2019 Så vennen din skal låne penger i banken med dine penger som egenkapital? På spørsmål om hvem sine penger det er; hva skal man svare? Er jo derfor Finanstilsynet innførte gjeldsregister. Ikke snilt å lyve til banken sin... Det er vel ikke noe uærlig her? Jeg låner penger til min bekjent for å øke hans/hennes egenkapital, så h*n kan øke lån. Min erfaring er at egenkapital ikke er så viktig, så lenge man er over 15%. Bankene er mer opptatt av inntekt og gjeldsgrad. Selv om jeg med mangeårig fast inntekt og god sparevilje ønsket å låne 1 mill til bolig fikk jeg avslag fordi jeg hadde billån på 400k. Men betalte ut billånet og kunne da få tilbud om boliglån på 1,4 mill. Henger ikke på greip. Total gjeld er det samme, men egenkapital er redusert. Likevel gikk det gjennom... Anonymous poster hash: b1993...2fd Tusen takk for dét svaret!! Jeg skal oppdatére når jeg har vært igjennom mølla litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Lån heller bort til kompisen ved behov og skriv gjeldsbrev.Det kan hende vedkommende ikke trenger låne av deg likevel. Man kan fint pusse opp litt og få en ny takst. Taksten blir ofte oppjustert om man forteller takstmannen/megler årsaken, i tillegg spiller den generelle prisøkningen på lag.Det finnes også muligheter for forbrukslån til oppussing og man kan bruke feks. Payr til å betale det ene kredittkortet med det andre slik at man unngår renter. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. september 2019 Del Skrevet 25. september 2019 Det er vel ikke noe uærlig her? Jeg låner penger til min bekjent for å øke hans/hennes egenkapital, så h*n kan øke lån. Penger du har lånt ut til din bekjente er strengt tatt ikke hans egenkapital, men hans gjeld... Men joda, jeg vet at det som i stor grad teller for bankene og 15%-en bare er at vedkommende har skrapt sammen 15% av kjøpesummen som ikke trenger å lånes med pant i huset, nevermind hvordan... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå