Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimmet moped eller lett MC

ECX Torment

Anbefalte innlegg

Hei,

I disse bomtider (blir stadig flere av dem) vurderer jeg alternativ transport.

Derav tittel på tråd - hva mer mest ulovlig av å kjøre trimmet moped eller å kjøre lett MC uten lappen.

Tenker da på prikkbelastning / bot om jeg skulle møte politi.

Har hatt sertifikat på bil i flere 10-år og når jeg kjørte moped stod det fortsatt 19xx på kalender 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For trimmet moped: https://www.tryggtrafikk.no/mc-moped/moped/lover-og-regler-moped/#  samt 3 prikker med varighet 3 år. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker/f%C3%B8rerkort-og-prikkbelastning

Kjøring uten lappen er avhengig av omstendighetene. Finner ikke direkte bot eller lov, bare for glemt førerkort. Leser man i ymse nyhetsartikler så ser man det ikke er verdt risikoen. Bot i nesten 10k-klassen, møte i retten og andre konsekvenser (beslagleggelse, sperrefist bl.a)

Personlig mening blir anbefaling å være tålmodig denne høsten/vinteren også, og hvis du har råd og mulighet, heller ta mc-lappen på skikkelig måte, hvis du vil kjøre mc lovlig.

Hvis ikke så  er det jo greit mopedmarked der ute, mulig du finner en moped som dekker behove uten trimming. Kanskje noe elektrisk til og med, f.eks. Super Soco TC/TS?

Lenke til kommentar

Begge er like ulovlig. Og bot er det siste jeg ville vært bekymret for, hva skjer hvis du er skylden i ulykke? Så enten suck it up og ta MC lappen, eller kjøp deg en el sykkel.

Ser ulykkes biten trumfer det meste. 

For trimmet moped: https://www.tryggtrafikk.no/mc-moped/moped/lover-og-regler-moped/#  samt 3 prikker med varighet 3 år. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker/f%C3%B8rerkort-og-prikkbelastning

Kjøring uten lappen er avhengig av omstendighetene. Finner ikke direkte bot eller lov, bare for glemt førerkort. Leser man i ymse nyhetsartikler så ser man det ikke er verdt risikoen. Bot i nesten 10k-klassen, møte i retten og andre konsekvenser (beslagleggelse, sperrefist bl.a)

Personlig mening blir anbefaling å være tålmodig denne høsten/vinteren også, og hvis du har råd og mulighet, heller ta mc-lappen på skikkelig måte, hvis du vil kjøre mc lovlig.

Hvis ikke så  er det jo greit mopedmarked der ute, mulig du finner en moped som dekker behove uten trimming. Kanskje noe elektrisk til og med, f.eks. Super Soco TC/TS?

Takk takk for god tilbakemelding, blir vel til at jeg ser det ann utover høsten og evt kliner til med MC-lappen neste sesong. All fornuft tilsier at jeg skal holde meg innenfor lover og regler.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor langt det er snakk om, men når en moped er alternativ er det vel ikke så langt?

Trimma moped høres veldig godt, så du får mye uønsket oppmerksomhet på det viset. Kjørte selv trimma moped i min ungdom og det gjaldt å kjøre minst mulig på offentlige plasser.

Men man får jo par år gamle elbiler nedi 50-70 tusen nå? Første generasjon Leaf og Merchedes Electric eller hva den heter. 

Krever jo ikke noe vedlikehold og du slipper bompenger (MC er nok morsommere, men kan jo ikke brukes på vintern)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

I rogaland kan man det, :)

Blir jo helt med kysten så er vel lite vinter der, og det lille som er av sne blir vel saltet bort :p

Men er langt fra kjørbart på vintern med MC over hele norge altså. Og når det er mellom -15 og -30 grader er det neppe spesielt trivelig å kjøre heller.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Her fikk en kropp 6k i bot for å kjøre henger uten BE. Link til en sak på VG.

Her skriver dagsavisen om ei kjærring som fikk 10k i bot for å kjøre bil uten sertifikat.

Leste og på noen forum i farta der folk selv meldte at de fikk rundt 10K i bot for å kjøre mc med bare sertifikat for bil. Noen ble og fratatt alt av papirer de allerede hadde.

Tror det er billigere for deg å kjøre opp til de respektive bokstavene. Da er du i tillegg noenlunde kurset til å kjøre rundt på en drapsmaskin.

Lenke til kommentar

Blir jo helt med kysten så er vel lite vinter der, og det lille som er av sne blir vel saltet bort :p

Men er langt fra kjørbart på vintern med MC over hele norge altså. Og når det er mellom -15 og -30 grader er det neppe spesielt trivelig å kjøre heller.

Det er få av de, men jeg vet av noen som kjører sykkel på vinterføret. En av de er kjørelæreren oppi Øverbygd, også er det en lokal helt i Salangen som kjører året rundt på moped.

Lenke til kommentar

Det er få av de, men jeg vet av noen som kjører sykkel på vinterføret. En av de er kjørelæreren oppi Øverbygd, også er det en lokal helt i Salangen som kjører året rundt på moped.

Haha kjørte litt moped på vintern i nærheten av Øverbygd i min ungdom faktisk, og det var med livet som innsats ? (Tryna hele tiden)

Men skal sies at moderne vinterdekk sannsynligvis er bedre enn utslitte sommerdekk fra 80 tallet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Haha kjørte litt moped på vintern i nærheten av Øverbygd i min ungdom faktisk, og det var med livet som innsats (Tryna hele tiden)

Men skal sies at moderne vinterdekk sannsynligvis er bedre enn utslitte sommerdekk fra 80 tallet.

Jeg ville i tillegg ikke plystret rundt på hva som helst. Måtte vært en crosser som tålte å skli av veien en gang eller tre. Problemet med de er at ikke alle kan ha begge bena i bakken samtidig

Lenke til kommentar

Jeg ville i tillegg ikke plystret rundt på hva som helst. Måtte vært en crosser som tålte å skli av veien en gang eller tre. Problemet med de er at ikke alle kan ha begge bena i bakken samtidig

Ja måtte vært en crosser. Racingmopeder er helt ubrukelige.

Selv kjørte jeg en Honda MTX. Knallgod moped men var kjipt at den bare hadde 4 gir :p

Men blir litt off topic dette for trådstarter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...