trn100 Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 (endret) Har egentlig sagt opp mitt Telenor Internett xDSL etter siste prisøkning fra de og leter etter et alternativ, men i min søken har det dukket opp noen rare greier.Att oppsigelsen ikke gikk helt som den skulle tar jeg litt av ansvaret for da jeg ved oppsigelsen misforstod dato for nedkobling og valgte dagens dato. Trodde det var datoen for når oppsigelsetiden skulle begynne å løpe, inneværende pluss neste måned, men det var altså dato for fysisk stengning uansett oppsigelsestid.Da avbestillingen skjedde hadde jeg allerede betalt fakturaen ut September og regnet med at jeg ville beholde linjen like lenge, men igjen, jeg gjorde en feil og linjen ble stengt på dagen.Da jeg ringte de og beklaget misforståelsen åpnet de linjen igjen, og jeg har samtidig testet Ice trådløst 30. Denne testen viser dessverre at 30 GB er alt for lite og at hastigheten i perioder er alt for dårlig, helt ned i 2 Mbit/s. Jeg hadde håp om at et større mobilabb pluss Data frihet og en router fra Ice kunne spare meg for noen kroner.At jeg så plutselig får en ny regning fra Telenor på nesten 1000,- som inkluderer xDSL fra oppsigelstidspunkt i August og ut September med nye priser var første overraskelse. Ringte selvsagt og forklarte at dette antagelig bunnet i oppsigelsen og fikk bekreftet at jeg allerede hadde betalt for September og kunne regne med en kreditnota:I mellomtiden har jeg fortsatt å søke nye løsninger.I dag fikk jeg en ny regning fra Telenor for Oktober? Det er antagelig også en misforståelse, og kanskje også min feil med tanke på tidligere avbestilling.Men for å komme til poenget! Etter å ha snakket med broderen som bor ikke så langt unna og har opplevd det samme: Hos han kan Telenor plutselig levere mobilt Internett 1000 GB/30 Mb/s til 699,- (Samme pris som xDSL 30!) men når jeg søker på Internett fra Telenor på min adresse, som jeg altså fremdeles har, sier de at de ikke kan levere noe som helst utover vanlig 200 MB trådløst til 999,- pr. måned?Dette er antageligvis fordi de IKKE ønsker å utvide kundekretsen her på xDSL og heller ikke kan tilby Mobilt Internett Hjemme (fordi jeg ikke har fri sikt til mobilmasten).Er det egentlig en teknologisk forskjell på Mobilt Internett/200 GB som Telenor tar 999,- pr. måned for og Mobilt Internett Hjemme 1000 GB/30 Mb/s som de tar 699,- for?Bare lurer litt på det. Blir forøvrig antagelig Homenet for meg, men det er jo det samme kobberet de bruker som Telenor ikke lenger kan levere på, men da til en hundrelapp mindre per måned.Skjønner ikke helt dette? Har ikke også Telenor et slags ansvar for å levere denne type infrastruktur i og med at de er statseid?Jeg bor forøvrig relativt sentralt rett nord for Oslo.Edit: Gikk litt i surr om MB/og GB ;-) Endret 5. september 2019 av trn100 Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Har egentlig sagt opp mitt Telenor Internett xDSL etter siste prisøkning fra de og leter etter et alternativ, men i min søken har det dukket opp noen rare greier. Att oppsigelsen ikke gikk helt som den skulle tar jeg litt av ansvaret for da jeg ved oppsigelsen misforstod dato for nedkobling og valgte dagens dato. Trodde det datoen for når oppsigelsetiden skulle begynne å løpe, inneværende pluss neste måned, men det var altså dato for fysisk stengning uansett oppsigelsestid. Da avbestillingen skjedde hadde jeg allerede betalt fakturaen ut September og regnet med at jeg ville beholde linjen like lenge, men igjen, jeg gjorde en feil og linjen ble stengt på dagen. Da jeg ringte de og beklaget misforståelsen åpnet de linjen igjen, og jeg har samtidig testet Ice trådløst 30. Denne testen viser dessverre at 30 GB er alt for lite og at hastigheten i perioder er alt for dårlig, helt ned i 2 Mbit/s. Jeg hadde håp om at et større mobilabb pluss Data frihet og en router fra Ice kunne spare meg for noen kroner. At jeg så plutselig får jeg en ny regning fra Telenor på nesten 1000,- som inkluderer xDSL fra oppsigelstidspunkt i August og ut September med nye priser var første overraskelse. Ringte selvsagt og forklarte at dette antagelig bunnet i oppsigelsen og fikk bekreftet at jeg allerede hadde betalt for September og kunne regne med en kreditnota: I mellomtiden har jeg fortsatt å søke nye løsninger. I dag fikk jeg en ny regning fra Telenor for Oktober? Det er antagelig også en misforståelse, og kanskje også min feil med tanke på tidligere avbestilling. Men for å komme til poenget! Etter å ha snakket med broderen som bor ikke så langt unna og har opplevd det samme: Hos han kan Telenor plutselig levere mobilt Internett 1000 GB/30 Mb/s til 699,- (Samme pris som xDSL 30!) men når jeg søker på Internett fra Telenor, som jeg altså fremdeles har, sier de at de ikke kan levere noe til min adresse utover vanlig 200 MB trådløst til 999,- pr. måned? Dette er antageligvis fordi de IKKE ønsker å utvide kundekretsen her på xDSL heller ikke kan tilby Mobilt Internett Hjemme (fordi jeg ikke har fri sikt til mobilmasten). Er det egentlig en teknologisk forskjell på Mobilt Internett/200 Mb/s som Telenor tar 999,- pr. måned for og Mobilt Internett Hjemme 1000 MB/30 Mb/s som de tar 699,- for? Bare lurer litt på det. Blir forøvrig antagelig Homenet for meg, men det er jo det samme kobberet de bruker som Telenor ikke lenger kan levere på, men da til en hundrelapp mindre per måned. Skjønner ikke helt dette? Har ikke også Telenor et slags ansvar for å levere denne type infrastruktur i og med at de er statseid? Jeg bor forøvrig relativt sentralt rett nord for Oslo. angående mobilt hjemmebredbånd: ring og spør spesifikt om du kan eller ikke kan få. Eneste tekniske forskjell er at mobilt hjemmebredbånd er låst til hjemmeadressen din. Telenor kommer til å sanere alt som heter kobbernett de neste årene. Homenet vil ikke kunne levere DSL etter det har skjedd. Sentralt rett nord for Oslo hjelper fint lite om du vil ha hjelp til å finne en løsning som funker der du bor. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. september 2019 Forfatter Del Skrevet 5. september 2019 angående mobilt hjemmebredbånd: ring og spør spesifikt om du kan eller ikke kan få. Eneste tekniske forskjell er at mobilt hjemmebredbånd er låst til hjemmeadressen din. Telenor kommer til å sanere alt som heter kobbernett de neste årene. Homenet vil ikke kunne levere DSL etter det har skjedd. Sentralt rett nord for Oslo hjelper fint lite om du vil ha hjelp til å finne en løsning som funker der du bor. Frykter vel egentlig det, men hvis jeg bytter til Homenet nå så er det jo snakk om 12 måneders avtalebinding og den gjelder vel begge veier? Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 (endret) Frykter vel egentlig det, men hvis jeg bytter til Homenet nå så er det jo snakk om 12 måneders avtalebinding og den gjelder vel begge veier? Ja sannsynligvis, sjekk vilkår du. Om Telenor ikke har varslet stenging av kobbernettet i området enda så kan du nok trygt bestille DSL fra en annen ISP i >1 år før du må begynne å tenke på bredbånd igjen. Endret 5. september 2019 av Vanstalk 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Bor du sentralt nær Oslo så burde du ha mulighet for fiber Selv grisgrendte strøk i Trøndelag har fiber Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Bor du sentralt nær Oslo så burde du ha mulighet for fiber Selv grisgrendte strøk i Trøndelag har fiber Nei, dette stemmer ikke 100% enda. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 5. september 2019 Forfatter Del Skrevet 5. september 2019 (endret) Bor du sentralt nær Oslo så burde du ha mulighet for fiber Selv grisgrendte strøk i Trøndelag har fiber Hadeland er ikke helt som resten av landet! ;-) Dessuten leier jeg bolig og eier ikke selv, så det er begrenset hva jeg kan/vil gjøre i forhold til det. Endret 5. september 2019 av trn100 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Selv sentralt i deler av Oslo er det steder hvor det ikke er mulig og få fiber ennå, ifølge folk jeg kjenner. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Gravereglene kan gjøre de vanskelig å få fiber hvis det er planer i området eller hvis de akkurat har legget fiber. Så man burde ta tilbudet når man får det. Ellers kan det være overbokking der levrandøren trenger å bytte noder etc. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Hadeland er ikke helt som resten av landet! ;-) Dessuten leier jeg bolig og eier ikke selv, så det er begrenset hva jeg kan/vil gjøre i forhold til det. Nåja, Hadeland var vel ett av de første stedene som fikk Altibox fiber utenfor Rogaland så helt mørkeland er det ikke Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. september 2019 Forfatter Del Skrevet 9. september 2019 Nåja, Hadeland var vel ett av de første stedene som fikk Altibox fiber utenfor Rogaland så helt mørkeland er det ikke Ble tidlig annonsert kanskje, men lite skjer! Bor 500 meter unna RV4 og det lokale rådhuset og om jeg søker opp adressen min hos Telenor kan de ikke lenger levere ADSL en gang ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå