ozone Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Helt riktig. Et søk på "too much protein" gir massevis av treff om nyreskader og andre ting. Hvis man ser objektivt på det: Å spise mer protein enn kroppen klarer å dra nytte av, er jo absolutt ingen vits! Da må resten skilles ut gjennom urinen! Av en eller annen grunn er det den veien overflødig protein går... Nei, spis normalt, og ta heller ett egg eller en makrellboks mer enn du strengt tatt har lyst på, hvis det er så viktig å "bygge muskler". Å pøse innpå med pulver er penger rett i dass! 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 (endret) Overforbruk av protein er vanskelig å bryte ned og brytes ned til amminosyrerer som kjemisk reagerer med bakterier og skaper dårlig ånde. Såvidt jeg har forstått er høyt protein-inntak usunt av flere grunner. Men, generelt sett er et balansert kosthold det beste, og spiser man mat med 50%+ protein så er det jo ikke balansert. Aminosyrer reagerer ikke med bakterier. Proteiner er ikke vanskelige å bryte ned for kroppen. Aminosyrer i overskudd gir ikke dårlig ånde. Hva er balansert kosthold? Og hvem bestemmer hva som er balansert? En enkel plass å begynne å lære seg om hva aminosyrer FAKTISK er kan du finne her: https://snl.no/aminosyrer Endret 6. september 2019 av Dufen Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 (endret) Helt riktig. Et søk på "too much protein" gir massevis av treff om nyreskader og andre ting. Hvis man ser objektivt på det: Å spise mer protein enn kroppen klarer å dra nytte av, er jo absolutt ingen vits! Da må resten skilles ut gjennom urinen! Av en eller annen grunn er det den veien overflødig protein går... Nei, spis normalt, og ta heller ett egg eller en makrellboks mer enn du strengt tatt har lyst på, hvis det er så viktig å "bygge muskler". Å pøse innpå med pulver er penger rett i dass! Feil, proteiner brytes ned til amingrupper, karboksyl og rest som er molekyler som er med på å gi proteinene sine egenskaper. Det som skilles ut gjennom urin er amingruppen. Ikke overflødeige proteiner. Dette lærer man på videregående, alle linjer har dette i naturfagen. Endret 6. september 2019 av Dufen Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Aminosyrer reagerer ikke med bakterier. Proteiner er ikke vanskelige å bryte ned for kroppen. Aminosyrer i overskudd gir ikke dårlig ånde. Hva er balansert kosthold? Og hvem bestemmer hva som er balansert? En enkel plass å begynne å lære seg om hva aminosyrer FAKTISK er kan du finne her: https://snl.no/aminosyrer Det er ikke jeg som sier det, men de skal visstnok reagere med anaerobo bakterier som er grunnen til at man får dårlig ånde hvis man spiser for mye protein og for lite annet. Balansert kosthold, hvem som bestemmer det? ingen? en selv? Men tenker man fett, karbohydrat og protein er jo 33.33% av hver balansert. Selv mener jeg "alt i moderasjon" ordtaket er ganske fornuftig. Dietter er midlertidig, livsstil er permanent. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Helt riktig. Et søk på "too much protein" gir massevis av treff om nyreskader og andre ting. Hvis man ser objektivt på det: Å spise mer protein enn kroppen klarer å dra nytte av, er jo absolutt ingen vits! Da må resten skilles ut gjennom urinen! Av en eller annen grunn er det den veien overflødig protein går... Nei, spis normalt, og ta heller ett egg eller en makrellboks mer enn du strengt tatt har lyst på, hvis det er så viktig å "bygge muskler". Å pøse innpå med pulver er penger rett i dass! Forskning viser at optimalt proteininntak for å bygge muskler ligger på 1,5-2 g/protein/kg, så da holder det ikke å spise ett egg ekstra. Proteinpulver er de billigste proteinene man får tak i. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Helt riktig. Et søk på "too much protein" gir massevis av treff om nyreskader og andre ting. Hvis man ser objektivt på det: Å spise mer protein enn kroppen klarer å dra nytte av, er jo absolutt ingen vits! Da må resten skilles ut gjennom urinen! Av en eller annen grunn er det den veien overflødig protein går... Nei, spis normalt, og ta heller ett egg eller en makrellboks mer enn du strengt tatt har lyst på, hvis det er så viktig å "bygge muskler". Å pøse innpå med pulver er penger rett i dass! Fisk og kjøtt er nok en sunnere måte å spise protein på enn å drikke dette som gugge. Så kan man legge til ting som bønner og linser og slike ting, som også er sunt. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 (endret) Feil, proteiner brytes ned til amingrupper, karboksyl og rest som er molekyler som er med på å gi proteinene sine egenskaper. Det som skilles ut gjennom urin er amingruppen. Ikke overflødeige proteiner. Dette lærer man på videregående, alle linjer har dette i naturfagen. Jeg har da aldri sagt at det er intakt protein som skilles ut gjennom urinen! Det er selvsagt "fordøyd" i en eller annen grad. Det er åpenbart at det proteinet kroppen ikke makter å nyttiggjøre seg, må ut ubrukt, på en eller annen måte! I normale og moderate mengder klarer kroppen det helt fint, men spiser man en bøtte ren protein på noen uker, så er det mer enn kroppen har godt av. Det tror jeg alle skjønner. Det gjelder jo forsåvidt absolutt alt, til og med vann i for store mengder. Endret 6. september 2019 av ozone 1 Lenke til kommentar
Lite kreativt navn Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Helt riktig. Et søk på "too much protein" gir massevis av treff om nyreskader og andre ting. Hvis man ser objektivt på det: Å spise mer protein enn kroppen klarer å dra nytte av, er jo absolutt ingen vits! Da må resten skilles ut gjennom urinen! Av en eller annen grunn er det den veien overflødig protein går... Nei, spis normalt, og ta heller ett egg eller en makrellboks mer enn du strengt tatt har lyst på, hvis det er så viktig å "bygge muskler". Å pøse innpå med pulver er penger rett i dass! Googler du to much anything finner du hva du vil. Kan likegreit Google to much carbs eller protein og vekttap/metthetsfølelse/muskelbygging Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Googler du to much anything finner du hva du vil. Kan likegreit Google to much carbs eller protein og vekttap/metthetsfølelse/muskelbygging Helt riktig! Det viser jo at for mye av hva som helst ikke er bra! Hallo: det ligger jo i ordet da: For mye, er for mye! Men hvor mye det er, det er en annen sak 1 Lenke til kommentar
Lite kreativt navn Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Hva var vitsen med å ta det opp i det hele tatt da? Lenke til kommentar
TitanPixels Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Jeg har da aldri sagt at det er intakt protein som skilles ut gjennom urinen! Det er selvsagt "fordøyd" i en eller annen grad. Det er åpenbart at det proteinet kroppen ikke makter å nyttiggjøre seg, må ut ubrukt, på en eller annen måte! I normale og moderate mengder klarer kroppen det helt fint, men spiser man en bøtte ren protein på noen uker, så er det mer enn kroppen har godt av. Det tror jeg alle skjønner. Det gjelder jo forsåvidt absolutt alt, til og med vann i for store mengder. Protein blir omgjort til glukose om du får "for mye". Det eneste som skiller protein fra fett og karbohydrater, bortsett fra strukturen, er at proteinmolekylet inneholder nitrogen i tillegg. Det eneste som blir skilt ut gjennom urinen når du spiser for mye protein er nitrogenet, resten av molekylstrukturen til proteinet blir omgjort til glukose, aka. energi. Prosessen "protein -> glukose" er mer kompleks enn eks. "stivelse -> glukose", og kroppen må jobbe litt mer med proteinet for at det skal bli glukose. Men utenom dét, blir altså protein om til energi, på lik linje med karbohydrater, mens nitrogenet skilles ut gjennom urinet. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 (endret) Det er ganske enkelt, alt i innlegget er tøv. Det er ikke å være negativ, det er å påpeke nonsens... Det er du som skriver tøv. Du skriver bare at det andre skriver er tøv, du griner om at de skal backe opp påstandene sine, uten at du kommer med noe nyttig selv. Du utfordrer ikke en gang meningene deres med noe nyttig selv. Så jo, du er faktisk bare negativ, og skriver bare "nonsens" (ergo tull). Og i signaturen skriver oppfordrer du andre til å holde seg unna negative folk, for de har et problem til enhver løsning. Snakker om selvmotsigelse da! Typisk manipulering. Få andre til å fremstå som syndebukker, så kommer du ikke med noe saklig selv, for å prøve å fremstå som en allvitende profet av noe slag. Jeg skriver denne posten fordi jeg rapporterte de to postene dine for usaklig tullball, men moderatorene synes tydeligvis det du skriver er saklig og bare fint, så jeg må få lov til å forsvare meningene mine jeg også. Endret 6. september 2019 av Taurean 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 (endret) Det er du som skriver tøv. Du skriver bare at det andre skriver er tøv, du griner om at de skal backe opp påstandene sine, uten at du kommer med noe nyttig selv. Du utfordrer ikke en gang meningene deres med noe nyttig selv. Så jo, du er faktisk bare negativ, og skriver bare "nonsens" (ergo tull). Og i signaturen skriver oppfordrer du andre til å holde seg unna negative folk, for de har et problem til enhver løsning. Snakker om selvmotsigelse da! Typisk manipulering. Få andre til å fremstå som syndebukker, så kommer du ikke med noe saklig selv, for å prøve å fremstå som en allvitende profet av noe slag. Jeg skriver denne posten fordi jeg rapporterte de to postene dine for usaklig tullball, men moderatorene synes tydeligvis det du skriver er saklig og bare fint, så jeg må få lov til å forsvare meningene mine jeg også. Fakta tar ikke hensyn til meninger. Om du synes jeg er negativ så påvirker det ikke menneskelig fysiologi Dette er DIN subjektive oppfatning av mine innlegg, og det er helt greit. Jeg legger meg ikke opp i hva du synes Det er forøvrig slik at med påstander så er det den som fremsetter dem som har bevisbyrden, men dette vet du jo selvfølgelig fra før av. Endret 7. september 2019 av Dufen Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Det er ikke jeg som sier det, men de skal visstnok reagere med anaerobo bakterier som er grunnen til at man får dårlig ånde hvis man spiser for mye protein og for lite annet. Balansert kosthold, hvem som bestemmer det? ingen? en selv? Men tenker man fett, karbohydrat og protein er jo 33.33% av hver balansert. Selv mener jeg "alt i moderasjon" ordtaket er ganske fornuftig. Dietter er midlertidig, livsstil er permanent. Bakterier forbruker glukose. "Et balansert kosthold" er en dogme. Om man trener, og får i seg 1,1-1,5g proteiner pr kg kroppsvekt, samt kroppsvekten i gram fett for så å fylle etter med karbohydrater er man langt på vei. Det trenger ikke å gjøres så vanskelig. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 (endret) Fakta tar ikke hensyn til meninger. Om du synes jeg er negativ så påvirker det ikke menneskelig fysiologi Dette er DIN subjektive oppfatning av mine innlegg, og det er helt greit. Jeg legger meg ikke opp i hva du synes Det er forøvrig slik at med påstander så er det den som fremsetter dem som har bevisbyrden, men dette vet du jo selvfølgelig fra før av. Snakker om å leve i fornektelse. Vær saklig, respektfull og høflig! Det hjelper ikke om du kan alt om alt i hele verden, du skal vise respekt! Hvis ikke fortjener du ikke å bruke kunnskapen din. Internett er full av sånne folk, de kan gjerne litt om ting, men er fullstendig blottet for moral, empati og etikk. Og de får gjerne fritt spillerom av moderatorer, noe som er en skikkelig styggedom. Det blir ikke bærekraftig kollektiv læring hvis sånne får spillerom. Det blir som å gi fra seg et papirstykke med kunnskap på, og tørke seg i ræva med det først! Da skygger nye medlemmer banen, og færre tør å starte tråder i frykt for å bli hengt ut. Og angående bevisbyrde, da kan du heller utvise litt proaktivitet, siden du er så flink, og bare skrive hva du vet! Så sparer vi 2 sider med frem og tilbake om hvem som skal bevise hva! Bare se det som en gyllen mulighet til å dele kunnskapen din med verden, med et smil! Er det så vanskelig? Eller er det viktigere for deg å få motparten til å se ut som en idiot? Endret 7. september 2019 av Taurean 4 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Da må resten skilles ut gjennom urinen! Av en eller annen grunn er det den veien overflødig protein går... Ammonium-gruppene fra aminosyrene omgjøres til urea, som er det som tisses ut. Resten av aminosyrene brytes ned til CO2, om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Bakterier forbruker glukose. "Et balansert kosthold" er en dogme. Om man trener, og får i seg 1,1-1,5g proteiner pr kg kroppsvekt, samt kroppsvekten i gram fett for så å fylle etter med karbohydrater er man langt på vei. Det trenger ikke å gjøres så vanskelig. Mulig det. Jeg synes jo det er teoretisk interessant med folk som spiser bare kjøtt f.eks. Synes ikke det er noe galt med høyt proteinbruk, men shakes osv, det blir litt vel tåpelig. Bare for å demonstrere så kan jeg anbefale egen oppskrift på havregrøt plus: - store havre, normale havre - chia frø - hemp frø - quinoa flakes Rimelig høyt innehold av proteiner men alikevel normal mat, og sunt på mange andre måter også (b.a alle 9 amminosyrer). Trener du hardt kan du jo legge til 3-4 egg med bacon etterpå f.eks. Mye normal mat som også har høyt proteininnehold som du f.eks kan spise til middag: fisk/kjøtt med bønner/linser og asparges/brokolli//blomkål/rosenkål. Med et slikt forbruk av proteiner får du i deg langt flere ANDRE sunne ting også, og ting blir bra balansert (dog relativt lavt fett i overnevnte eksempler). Å pøse på med proteinpulver og spise brødskiver ved siden av for å bli mett er ikke det samme. I et normalt og balansert og bra kosthold vil du få i deg nok proteiner. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Snakker om å leve i fornektelse. Vær saklig, respektfull og høflig! Det hjelper ikke om du kan alt om alt i hele verden, du skal vise respekt! Hvis ikke fortjener du ikke å bruke kunnskapen din. Internett er full av sånne folk, de kan gjerne litt om ting, men er fullstendig blottet for moral, empati og etikk. Og de får gjerne fritt spillerom av moderatorer, noe som er en skikkelig styggedom. Det blir ikke bærekraftig kollektiv læring hvis sånne får spillerom. Det blir som å gi fra seg et papirstykke med kunnskap på, og tørke seg i ræva med det først! Da skygger nye medlemmer banen, og færre tør å starte tråder i frykt for å bli hengt ut. Og angående bevisbyrde, da kan du heller utvise litt proaktivitet, siden du er så flink, og bare skrive hva du vet! Så sparer vi 2 sider med frem og tilbake om hvem som skal bevise hva! Bare se det som en gyllen mulighet til å dele kunnskapen din med verden, med et smil! Er det så vanskelig? Eller er det viktigere for deg å få motparten til å se ut som en idiot? Dette er det siste jeg svarer deg om akkurat dette for du forsøpler tråden med en sidediskusjon. Sier det deg ingenting at moderatorer lar ting få stå? Når folk buser ut med ren svada som andre kan ta til seg som sannheter ser jeg det som absolutt helt innenfor å svare dem. Moral, empati og etikk? Du kommer med flere begreper som i denne sammenhengen ikke gir mening. Hva har moral med saken å gjøre? Skal jeg ha empati for de som spyr vranglære? Etikk klarer jeg ikke engang å sette i sammenheng med noe som helst her.... "du skal vise respekt! Hvis ikke fortjener du ikke å bruke kunnskapen din." Hva behager? Det er enda slik at fakta tar ikke hensyn til følelser. Jeg ser i andre tråder at du lett tar til deg ting som om det meste er et personangrep, det er ikke det i de fleste tilfeller. Det er derfor moderatorer lar ting få stå. De som blir konfrontert med sine snodige utspill tjener på det, å skjemmes over det man VET er feil å uttale seg er nyttig i det lange løp. Er vi ferdige her nå? 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 ...siden du er så flink, og bare skrive hva du vet! Så sparer vi 2 sider med frem og tilbake om hvem som skal bevise hva! Bare se det som en gyllen mulighet til å dele kunnskapen din med verden... Eller er det viktigere for deg å få motparten til å se ut som en idiot? Der traff du dessverre spikeren på hodet ang. flere av våre meddebattanter og innlegg enn det vi liker å tenke på. 2 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 (endret) ALT! Du skriver her er svada fra ende til annen.... ALT! Kom med en eneste kilde til det du har påstått her, byrden ligger på deg å bevise dine påstander. Vet ikke hva din agenda er Dufen, men jeg er ikke her inne for å diskutere med deg. Det er tydelig at du er frampå i denne tråden med andre på samme vis. Kilde til dette er i denne tråden for å bevise mine påstander. Sitter du med kunnskapen, så del eller la vær. Endret 15. september 2019 av pizzafordi 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå