Gå til innhold

Asus RT-AX88U gir treig hastighet i trådløs modus.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hastigheten går kraftig ned hvis det er flere trådløse nett i området. Husk at kanaler overlapper så hvis du har f.eks. kanal 6 og naboene bruker kanal 3, 4, 5, 7 og 8 så er du heldig om du får hastighet i det hele tatt.

På 2,4GHz så er det kun kanalene 1, 6 og 11 som ikke overlapper og forstyrrer hverandre. Brukes det 40MHz bredde blir det enda værre. Og du må bruke 40MHz bredde for å få full hastighet på 2,4GHz.

På 5GHz husker jeg ikke helt frekvensene men det er overlapping der også. Og du må ha 80MHz bredde for å få full hastighet.

Lenke til kommentar

Hastigheten går kraftig ned hvis det er flere trådløse nett i området. Husk at kanaler overlapper så hvis du har f.eks. kanal 6 og naboene bruker kanal 3, 4, 5, 7 og 8 så er du heldig om du får hastighet i det hele tatt.

På 2,4GHz så er det kun kanalene 1, 6 og 11 som ikke overlapper og forstyrrer hverandre. Brukes det 40MHz bredde blir det enda værre. Og du må bruke 40MHz bredde for å få full hastighet på 2,4GHz.

På 5GHz husker jeg ikke helt frekvensene men det er overlapping der også. Og du må ha 80MHz bredde for å få full hastighet.

Sant, men jeg kommer fra forgjengeren (RT-AC88U) som hadde bedre hastighet. Ettersom jeg ennå ikke har kommet så langt at jeg har fått koblet til alle trådløse enheter i huset er det i tillegg færre enheter enn før. 

Lenke til kommentar

Jeg satt opp 2pack Asus RT-AX92U i går til Altibox 500/500. Får 500Mbit i hele huset :D

Med google wifi fikk jeg bare 150MBit der jeg har datarom, selv med 3 stk enheter.

Asus RT-AX92U er konge :D

Joda, men det henger fortsatt ikke helt sammen at jeg ikke får mer enn 150 på en 300 hastighetslinje rett ved siden av ruteren som er en toppmodell.

Lenke til kommentar

Mistenker Asus har laget dårlig firmware med den routeren, får 60 mbit ned og 80 mbit opp på openVPN.

Så godt mulig routeren er litt tidlig på markedet, blir nok åpenkjøp for min del. Glad man har full returrett. Men godt mulig problemet blir fikset om noen måneder.

Lenke til kommentar

Mistenker Asus har laget dårlig firmware med den routeren, får 60 mbit ned og 80 mbit opp på openVPN.

Så godt mulig routeren er litt tidlig på markedet, blir nok åpenkjøp for min del. Glad man har full returrett. Men godt mulig problemet blir fikset om noen måneder.

Har du samme?

Lenke til kommentar

Hvilken type klient er det du måler mot? Det er store forskjeller i hvor god wifi-implementsjonen er på forskjellige typer klienter. Selv to bærbare pc-er med samme nettverkskort kan ha vidt forskjellige wifi-egenskaper basert på antennekonstruksjon, materialer brukt den bærbares konstruksjon osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg satt opp 2pack Asus RT-AX92U i går til Altibox 500/500. Får 500Mbit i hele huset :D

Med google wifi fikk jeg bare 150MBit der jeg har datarom, selv med 3 stk enheter.

Asus RT-AX92U er konge :D

Erstattet du ZyXEL med AX92U? Eller satte du ZyXEL i bromodus? 

Har foreløpig satt opp Asus RT-AX92U som router på IPv6 og fjernet ZyXel P-2812ac.

Asus routeren er konfigurert til å håndtere trunking av VLAN med ViDs (Internett = 102 | IPTV = 101), men jeg får ikke TV igjennom på dette oppsettet. Asus firmwaren "tvinger" meg til å kjøre IPTV ut på egen port. Dvs Internett og TV ut på hver sin TP-kabel...

Jeg vet hvordan dette skulle vært gjort på annet utstyr, men firmwaren til Asus er vrien  :)  Hadde det ikke vært for at "mesh" løsningen fungerer såpass bra hadde firmwaren vært byttet ut for noen uker siden  :rofl:

Lenke til kommentar

Erstattet du ZyXEL med AX92U? Eller satte du ZyXEL i bromodus?

Har foreløpig satt opp Asus RT-AX92U som router på IPv6 og fjernet ZyXel P-2812ac.

Asus routeren er konfigurert til å håndtere trunking av VLAN med ViDs (Internett = 102 | IPTV = 101), men jeg får ikke TV igjennom på dette oppsettet. Asus firmwaren "tvinger" meg til å kjøre IPTV ut på egen port. Dvs Internett og TV ut på hver sin TP-kabel...

Jeg vet hvordan dette skulle vært gjort på annet utstyr, men firmwaren til Asus er vrien :) Hadde det ikke vært for at "mesh" løsningen fungerer såpass bra hadde firmwaren vært byttet ut for noen uker siden :rofl:

Satt "altiboxen" i bro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

..., men firmwaren til Asus er vrien  :)

Enig der, i tillegg så var det noen irriterende ?DNS?Microsoft? problem som gjorde at jeg skrotet standard fw ganske fort til fordel for dd-wrt. Har ikke gått tilbake siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...