Gå til innhold

Hvor er alkoholpartiet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det riktig å avgiftsbelegge en lovlig rusmiddel så høyt at det kun er de med god økonomi som kan nyte det fritt? Jeg synes ikke det. Når mesteparten av det du betaler for en halvliter pils i butikken går til staten er det noe feil. Enten får man forby alkohol totalt, eller senke avgiftene til et betydelig lavere nivå. 

Lenke til kommentar

Russland har jo gått foran med et godt eksempel og har sørget for at de ikke har en eneste alkoholiker med lave priser på vodka.  :huh:

Javisst, Russland har jo akkurat som fortidens Sovjet, ingen alkoholikere, så det var jo selvfølgelig pga et medisinsk illebefinnende russeren Leonid Bresjnev i 1980 forårsaket  https://roadsrus.files.wordpress.com/2011/11/img_48661.jpg og like selvfølgelig de to journalistene som koblet illebefinnendet hans med en halvflaske vodka tømt ned i fire slurker en halvtime før måtte anses fiender av det sovjetiske folk og utvises.

Lenke til kommentar

Er det riktig å avgiftsbelegge en lovlig rusmiddel så høyt at det kun er de med god økonomi som kan nyte det fritt? Jeg synes ikke det. Når mesteparten av det du betaler for en halvliter pils i butikken går til staten er det noe feil. Enten får man forby alkohol totalt, eller senke avgiftene til et betydelig lavere nivå. 

Det hadde ikke vært lovlig hvis dette ble forsøkt lansert neste uke, det er litt av årsaken at de kjører spinnville avgifter, for å holde forbruket nede.

Noe som kan virke som en fin ting, helt til man oppdager at folk kan lage det selv på badet, smugle eller kjøpe billigere i utlandet.

Lenke til kommentar

Det hadde ikke vært lovlig hvis dette ble forsøkt lansert neste uke, det er litt av årsaken at de kjører spinnville avgifter, for å holde forbruket nede.

Noe som kan virke som en fin ting, helt til man oppdager at folk kan lage det selv på badet, smugle eller kjøpe billigere i utlandet.

Hva som hadde vært lovlig er et umulig tankeeksperiment. Det er bare tull å regulere naturlige rusmidler på denne måten. Jeg tror ikke vi ville få se så mye større utbredning av alkoholrelaterte skader om avgiftene ble fjernet. Tvert imot ville vi kunne unngå smugling, og at de dårligst stillte drikker spylervæske og rødsprit.

Lenke til kommentar

Tvert imot ville vi kunne unngå smugling, og at de dårligst stillte drikker spylervæske og rødsprit.

I hvilken grad finner vi fortsatt de som drikker rødsprit? Husker de fra 70 og 80-tallet, men kan ikke huske å ha sett noen av den typen på mange år. De som er dårligst stilt er vel ruset på noe annet.

Lenke til kommentar

I hvilken grad finner vi fortsatt de som drikker rødsprit? Husker de fra 70 og 80-tallet, men kan ikke huske å ha sett noen av den typen på mange år. De som er dårligst stilt er vel ruset på noe annet.

Nei, det er kanskje ikke så vanlig med "rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk" lenger, men dårlig hjemmebrent (noe innblandet metanol) og smuglersprit sirkulerer vel fortsatt.

Lenke til kommentar

Nei, det er kanskje ikke så vanlig med "rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk" lenger, men dårlig hjemmebrent (noe innblandet metanol) og smuglersprit sirkulerer vel fortsatt.

Smuglersprit finnes vel fortsatt, men er det noe særlig folk som brenner hjemme nå? Jeg har ikke inntrykk av det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er 3 av 7 akkuratg 3 for mange, men det går riktig vei, og avholdssaken har vind i seilene som aldri før blant ungdom! 

Selv hadde jeg ideelt sett at alkohol enten ble håndtert på linje med narkotika eller håndtert kjøpsmessig som den giften den faktisk er

Alkohol er et perfekt rusmiddel for vårt samfunn. Et rusmiddel som gjør folk dumme og gjør at folk kan drukne hverdagssorgene sine. Uten alkohol hadde samfunnet kollapset, da hadde politikerne blitt kjeppjaget og det hele endret til et menneskelig samfunn for mennesker. For politikerne er det livsfarlig om folket sitter og tenker i helgene, eller finner ut hvor bra livet med familien faktisk kan være. Hele dette samfunnets eksistens henger på alkohol, og alkohol er egentlig ganske symbolsk for hva slags samfunn vi er. Om 100-200 år vil de le av oss slik vi ler av huleboere.

Høres bra ut at alkoholbruken er på vei nedover. Det hadde jeg aldri trodd, men mange her som sier det. Selvsagt burde den være likestilt i loven med dødelig og svært samfunnsskadelig narkotika.

Selv har jeg opplevd mange forskjellige lands drikkekulturer, og den Norske er svært barbarisk sammenliknet med de fleste. Jeg synes ikke det gjør noe om noen folk tar seg ett glass vin iblant eller drikker et par flasker øl iblant, eller tar seg en liten dram iblant. Men det er jo ikke realiteten. Om det hadde vært realiteten og alkohol en heller sjelden greie så hadde vi tatt et enormt steg ut av vår egen vrangforestilling om modernisme til et samfunn som også delvis mentalt kunne blitt moderne.

Jeg har drukket alkohol, men når jeg reflekterer over det fikk jeg egentlig aldri noe positivt ut av det, heller negativt. Det hadde en negativ effekt og min forestilling om ting som kunne være positivt med å drikke alkohol var egentlig en illusjon og overhode ikke virkeligheten. Så jeg sluttet like godt å drikke alkohol. Nå jobber jeg mot å bli modigere blant andre mennesker uten alkohol. Jeg er sikker på alkoholen har skyld i mitt dårlige utgangspunkt på området, siden jeg var vant til å "være sosial" ved hjelp av alkohol. Det skadet rett og slett mitt mot og gjorde meg feig og pysete. Veiene tilbake er lang, men jeg må kunne klare å gjøre mange av de samme tingene jeg klarte med alkohol, også uten alkohol. Det går fint an å ha det gøy uten alkohol og det går fint an å samles mange folk uten at man får klaustrofobi uten alkohol.

Lenke til kommentar

Dette virket upopulært, har du glemt at vi er i Norge? La oss heller starte Kaffepartiet. Vår første sak er å innføre fengselsstraff for å fylle på kaffetrakteren med kolben!

Huff ja, samfunnets andre obligatoriske rusmiddel. Et passende sådann. Et slitsomt og trøtt samfunn er et samfunn hvor folk virkelig trenger kaffe.

Hadde vi ikke pøset på med kaffe hver dag er det mulig begrensede mengder kaffe kunne ha erstattet alkohol i sosiale sammehenger.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Alkohol er vel som røyk og religion - dalende.

Hadde det vært noe de fant på nylig hadde det aldri blitt lovlig. Jeg er ikke avholds, men setter pris på at det ikke prioriteres, for meg kan det dø ut i stillhet.

Kroppen har ikke noe behov for alkohol for å slappe av, for noe tull. At det er naturlig betyr ingenting, det er mye naturlig som ikke er bra.

Nei til et mer avslappet forhold til alkohol.

Er forbruket dalande? Sist eg såg har det låge ganske stabilt i fleire år.
Lenke til kommentar

Er forbruket dalande? Sist eg såg har det låge ganske stabilt i fleire år.

Da synes jeg du skal se litt på ny - f eks i #10  - hva gjelder ungdom. Alkoholforbruket stuper blant ungdom i nordlige Europa og det er i dag ofte ungdommen som skammer seg over sine "ansvarlige" foreldre, ikke foreldrene som er bekymret for sine mindreårige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Smuglersprit finnes vel fortsatt, men er det noe særlig folk som brenner hjemme nå? Jeg har ikke inntrykk av det.

Det er mitt inntrykk også. Spriten har relativt sett blitt såpass billig og forbruket av brennevin har minka ned til eit nivå som er så lavt at det er få som ser nytta i å kjøpe ingrediensar, legge arbeid og ta risikoen ved å brenne sjølv.

Einaste heimebrenninga eg veit om no er dei som lager i småskala fordi dei skal ha alt frå grunnen av når dei lagar heimelaga likør og slikt.

Lenke til kommentar

Dette har jeg vel påpekt før, men OK: den norske politikken på tilgjengelighet og prise på alkohol er ikke rettet inn mot alkoholikere, den er rettet inn mot alkoholMIBSRUKERE. Alle alkoholikere er alkoholmisbrukere, men ikke alle alkoholmiosbrukere er alkoholikere. Og alkoholmisbruk ER et samfunnproblem.  Vi kan diskutere i det uendelige om staten har noen rett til å blande seg inn i folks misbruk(liberalisme vs. sosialdemokrati), men la meg være ærlig om meg selv: jeg har periodevis misbrukt alkohol og kan fortelle at prispolitikken i Norge VIRKER. Når jeg har vært utenlands i land med billig alkohol har det blitt ganske så fuktig, men her hjemme i Norge er jeg så godt som avholdsmann. Hvorfor? Prispolitikken. Den virker. Jeg er ikke avhengig av alkohol, men tyr lett til alkoholmisbruk om anledningen er der. Men det store prisnivået i Norge holder meg unna. Og slik er det med flere andre i samfunnet. Og igjen; alkoholikere; mennesker med en kronisk avhengighet av alhol, er ikke målgruppen for denne politikken. En alkoholiker drikker seg full om spritflaska koster 10 kroner eller 500. Men igjen; politkkken motvirker at flere utvikler alkoholisme og det er bra. Dette er ikke et særnorsk fenomen. Det er mange land som har restriksjoner på alkoholtilgjengelighet og pris, men politkken varierer fra land til land. Det er ikke lenge siden pubene i England var pålagt å stenge klokken 10.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Alkohol er vel som røyk og religion - dalende.

Hadde det vært noe de fant på nylig hadde det aldri blitt lovlig. Jeg er ikke avholds, men setter pris på at det ikke prioriteres, for meg kan det dø ut i stillhet. 

Kroppen har ikke noe behov for alkohol for å slappe av, for noe tull. At det er naturlig betyr ingenting, det er mye naturlig som ikke er bra.

Nei til et mer avslappet forhold til alkohol.

Enig. Det finnes viktigere ting å proritere politisk enn nei til billigere og mer tilgjengelig børst. Dersom man er redd for å sjekke kontonen sin dagen etter å ha drukket alkohol og har fylleangst er det et bevis på at man HAR hatt i seg for mye alkohol og har et alt annet enn sunt forhold til dette rusmiddelet. Har man et sunt og avslappet forhold til alkohol er man ikke redd for å sjekke kontoen "dagen derpå"; eller rettere sagt; det er ingen "dagen derpå" da.

Lenke til kommentar

Det er sant det. Alkohol er lovlig narkotika. Flytende narkotika kan man si og langt mer farlig enn for eksempel cannabis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk med god økonomi vil jo ha bedre råd til å legge seg inn på private avrusningsklinikker om de utvikler alkoholisme, så sånn sett er det fair enough. Det er verre for de med dårlig økonomi som utvikler alkoholisme og miste både jobb og havne i sosialhjelpkø og i kø for offentlige hjelpetiltak.

Lenke til kommentar

Hva som hadde vært lovlig er et umulig tankeeksperiment. Det er bare tull å regulere naturlige rusmidler på denne måten. Jeg tror ikke vi ville få se så mye større utbredning av alkoholrelaterte skader om avgiftene ble fjernet. Tvert imot ville vi kunne unngå smugling, og at de dårligst stillte drikker spylervæske og rødsprit.

Erfaringer fra Danmark og Russland viser at påstanden din er FEIL. Alkoholmisbruket eksploderte da de satte ned avgiftene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...