Gå til innhold

Hvorfor har hva vi har på oss blitt et statussymbol?

jacobpk

Anbefalte innlegg

Det som gjør merkevarer attraktive, er ikke nødvendigvis tingene i seg selv, men hvor sterkt andre begjærer dem. Hvis du eier en ting som er særlig attraktiv i andres øyne, kan du drømme at du er en annen. Ta for eksempel diamanten, som er blitt et statussymbol. Eier du en stor diamant, vekker du beundring hos andre, og du får en følelse av at du tilhører en klasse over alle andre. Men diamanter er jo ikke noe annet enn harde steiner. Så hvorfor har klær/smykker/ur blitt et statussymbol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at klær og smykker er statussymbol er vell så enkel som at ting du har på deg beviselig er verdiar som du rår over.

Andre statussymbol som feks eit hus vil det ikkje være intuitiv å forstå at du eig, om du ikkje står med nøkkelen i døra så kan du like gjerne lyge om det.

Når det gjeld kva som er statssymbol så er det meir komplisert, men det er rett som du seier at det kjem ann på kva andre synes er attraktivt. Verdien av eit statussymbol er det som nokon andre til ei kvar tid er villige til å betale for statussymbolet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det symboliserer rikdom, som igjen symboliserer/gir makt. Man vil også prøve å dra sosiale fordeler av det, både at man får aksept, man blir beundret og at man skaper en slags trygghet, litt på samme måte som å ha på seg en maske. Dog ofte er det nok pappagutter/jenter, gold diggers, oppmerksomhetshorer, hipstere og fremtidige luksusfellen-deltakere som faktisk går med såkalte statussymbol.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Innflytelsesrike mennesker bestemmer hva som er "kult". En kjent rapper kan gjøre et klesmerke til noe helt annet bare ved å ha det på seg i en musikkvideo. Folk ønsker å kopiere innflytelsesrike personer. Det er også et veldig safe valg.

Jeg sliter fælt med å bry meg om validering av totalt fremmede. Har fått hørt av folk "skal du gå i butikken sånn??"

Hvorfor skal jeg ikke det? Jeg får ikke noe fordeler ved å kle meg fint på butikken. Ingen legger jo merke til akkurat meg. Jeg vet heller ikke noe om folk rundt meg er verdt å kjøpe dyre klær for.

Endret av Edgelord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal sies at det er mange som har dårlig råd som bruker langt mer penger enn de burde på dyre klær, og det er folk med millioner i formue som kun handler på billigkjeder. Klær er ikke noen god indikasjon på rikdom, men snarere prioriteringer, og mange som bruker klær som statussymbol gjør dette ofte for å overkompensere for en i utgangspunktet lav sosioøkonomisk status. Jo mer glorete bruken av merkeklær er, jo dårligere økonomi går jeg utfra at personen har.

Lenke til kommentar

Jeg sliter fælt med å bry meg om validering av totalt fremmede. Har fått hørt av folk "skal du gå i butikken sånn??"

Hvorfor skal jeg ikke det? Jeg får ikke noe fordeler ved å kle meg fint på butikken. Ingen legger jo merke til akkurat meg. Jeg vet heller ikke noe om folk rundt meg er verdt å kjøpe dyre klær for.

Men det finnes et skille. Er mange muligheter mellom å gå stivpynta og å se ut som en alkoholiker som sover i parkeringshus om natten.

I tillegg er det en alder hvor merkeklær betyr mer enn andre. Å se på merkeklær som status er bare normalt at folk gjør fra slutten av barneskolen til du er ferdig på videregående. Etter dette er det faktisk viktigere at du har klær som passer deg ordentlig.

Lenke til kommentar

Har blitt?! Klær har vært et statussymbol helt siden steinalderen, fordi det viser velstand og suksess.

Det er endel som har bommet på akkurat det - Service og imøtekommenhet på bilfirma ...  han i de slitte klærne osv blir ikke prioritert, ytt service, så han går til annen forhandler og kjøper de 20 bilene.

Lenke til kommentar

Førsteintrykket er viktig. Merker spiller ikke all verden så lenge man kler seg bra, men det er klart at Brooks Brothers er Brooks Brothers og Dressmann er Dressmann. Å kle seg handler mer om å finne de rette fargkombinasjoner og klær som sitter bra på kroppen, ikke nødvendigvis å ha de riktige merkene. Det er bedre å ha klær fra Dressmann i passende farge og fasong enn luksuriøse merker hvis farge og form ikke passer en.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det som gjør merkevarer attraktive, er ikke nødvendigvis tingene i seg selv, men hvor sterkt andre begjærer dem. Hvis du eier en ting som er særlig attraktiv i andres øyne, kan du drømme at du er en annen. Ta for eksempel diamanten, som er blitt et statussymbol. Eier du en stor diamant, vekker du beundring hos andre, og du får en følelse av at du tilhører en klasse over alle andre. Men diamanter er jo ikke noe annet enn harde steiner. Så hvorfor har klær/smykker/ur blitt et statussymbol?

Huh? Dette var helt nytt for meg.

Hadde du sett klesstilen min hadde du forstått kanskje hva som prioriteres i livet her.

Lenke til kommentar

Klær og utsmykninger kan fortelle mye om et menneske. Det kan være en utstrekning av ens personlige stil, eller det kan være hoven blærethet. Hvis man er rik og velger å ha dyrt tull på seg, så viser det oftest at de er usikre og søker aksept fra andre rike. Hadde de vært indre selvsikre, så hadde de ikke trengt det dyre tullet på seg, og vært fornøyd med noen filler i stedet ^^ Eller vanlige klær.

Jeg kan forstå å bruke en halvveis kvalitets dress i jobbsammenheng, som en måte å vise respekt for de man jobber med. Men det behøver ikke koste titusenvis av kroner. Det er bare overpriset flåseri.

Angående smykker, ja det er en vrien sak. Skikkelig slepne diamanter og edelsteiner er jo pene og se på, og når man ser på antiques roadshow, disse smykkene som går for titusenvis og hundretusenvis av kroner, så er det jo lagt et enormt håndverk i dem. Så ved å bære noe sånt, så viser man jo respekt for de som har tatt seg tid og bry med å lage det, og akkurat -det- kan jeg forstå. Kanskje hvis det viser en filosofi man lever etter eller noe i den duren.

Men å bære masse dyrt bare for å vise seg frem, ja, jeg behøver ikke gjenta meg selv.

Men ja, det bunner altså ut i psykologi.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...