paT Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Vurderer strekt å kjøpe en billig gammell Suburban som har en del rust på understell. Tenker da og pusse, hamre, og blåse all rust vekk, gå over med acid, og lakkere en form for beskytter så det ikke skal komme tilbake på kort tid. Jeg er ingen ekspert, derimot ønsker jeg råd om det i det hele tatt er noe vits å kjøpe en bil med disse skadene. Rust https://imgur.com/gallery/uSghGkx Rust https://imgur.com/gallery/uSghGkx Endret 4. september 2019 av paT Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Bildet sier meg veldig lite da det for det meste bare er overflaterust jeg ser. Om det bare er brunt så gjør det ikke så mye, men om du kan begynne å pelle av rust med et flatt skrujern så bør du vurdere om det er nok stål igjen til at den er sikker. Lenke til kommentar
paT Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 https://imgur.com/gallery/uSghGkx Lenke til kommentar
paT Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Bildet sier meg veldig lite da det for det meste bare er overflaterust jeg ser. Om det bare er brunt så gjør det ikke så mye, men om du kan begynne å pelle av rust med et flatt skrujern så bør du vurdere om det er nok stål igjen til at den er sikker. Rust https://imgur.com/gallery/uSghGkx Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Det var en del rust der ja og det vil nok ta tid å utbedre. Utifra bildene så ser den strukturelt fin ut, men det er fortsatt ting som kan luske der så ikke ta min befaring som garanti. 1 Lenke til kommentar
paT Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Det var en del rust der ja og det vil nok ta tid å utbedre. Utifra bildene så ser den strukturelt fin ut, men det er fortsatt ting som kan luske der så ikke ta min befaring som garanti. Hva tror du det ville kostet å sette dette til proffe for å fikse? Tviler på at det lønner seg hvis man setter av god tid, grundighet OG prøver å få vekk alt.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Skal du sende den til verksted så ville jeg like gjerne droppet det. Da er ikke bilen billig lenger. Enten så kan du kjøre den til den faller fra hverandre, eller så kan du finne frem sandblåseren og sprayboks og fikse det selv. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Finn en annen bil, denne er verd lite. Tipper du finner flere hull i rammen når du begynner å pusse, og kanskje må du sandblåse. Setter du bort til til firma med sandblåsing, lakkering og evt sveising så blir det 20-30 tusen med en gang. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Det er ikke sikkert at det er hull. Det meste ser ganske overfladisk ut. Uansett så er det en prosjektbil som trenger noen timer i garasjen. 1 Lenke til kommentar
paT Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Hva er verdt lite da? Det er en Suburban 2000 modell. Ønsker svært Én suburban og ser på dette som et spennende prosjekt, men om det er umulig og fikse, eller veldig påkostvart, så lar jeg være.. Men det må vell være mulig å ordne uten å måtte sveise og greier. Har serr sånn fyll masse hvor hvis det er huller så bygger du det opp med massen med Mesh Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Det er veldig vanskelig å kunne gi deg et mer presist svar. Om du vil være pessimistisk så bør du regne med å finne frem sveiseapparatet. Kan jeg foreslå å sende den på NAF test? Lenke til kommentar
paT Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Allerede spurt, selger foreslo at jeg kunne "låne" bilen og betale for NAF test og da selv eie dokumentene, ikke intressert i å spleise på en eller betale selv.. Litt vrien situasjon, men dette er en Suburban fra 2000, gått 195.000km ser tålig bra ut ellers og den er høynet litt, innvendig ser den nesten ny ut, alt er bra utenom rusten som du ser her. Ekstremt lysten på høy bil igjen, og fått veldig sansen for denne. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Ser ingen umiddelbare problemer. Men det var mye rust, da. Og jeg regner med den har kjørt hele livet i Norge uten rustbeskyttelse. Problemet med slike rammebygde biler er at det er rammen som er hele bilens bærende konstruksjon. Om den blir for rusten, risikerer du at bilen kollapser. Her nytter det ikke med sparkel og popp-nagler. Er rammen skadet, MÅ den sveises. Nå vet jeg ikke hva den er til salgs for, men alder, KM-stand og rust vil jeg tippe den ikke er verd mer enn 10-15 000 kr. Å få fikset all denne rusten profesjonelt vil nok koste det dobbelte av bilens verdi. Minst. Men om rammen er hel, kan du sause den inn i fluid-film, og den vil holde seg i mange, mange år. Men om rusten først har spist hull i rammen må sveiseapparatet frem. 1 Lenke til kommentar
paT Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Takk for svar. Hvis jeg drar å ser på bilen, er dette en lett ting å sjekke? Tviler på han stiller med bukk og jekk for at jeg skal få sjekket ordentlig Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Du kan ta en skrutrekker å hakke løs på ramma, går den igjennom så er det pill råttent. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Bank med hammer der det er verst rust, er det løst og store flak kommer av kan du ganske fort komme gjennom ramma. Du kan ikke fikse dette lovlig med sparkel og hønsenetting, på PKK sjekker de slikt og finner enkelt ut jallafiks. Jeg ville brukt kraftig lykt, hammer, flatt skrujern og kanskje magnet. Fordelen med denne bilen er kanskje at tilstanden er ærlig, det er ikke noe som er lakket over med tectyl og annet svineri som bare skjuler rusten og gjør den verre. 1 Lenke til kommentar
paT Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Har klart å prute bilen ned til 50.000, eller han har vell selv gjort det, syns det vell er litt for mye for et sånt prosjekt. Men med andre ord, hadde jeg fått ordentlig sjekket rammen før noe annet, og dette virker solid, så da gjelder det å få Trykk vasket, pusset, antirust, også lakkere. Da hadde bilen blitt verdt hVor mye? Hvis rammne er solide altså Lenke til kommentar
paT Skrevet 5. september 2019 Forfatter Del Skrevet 5. september 2019 Gjerne mer tilbakemeldinger om noen har Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Er det denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150705668 I så fall: Synes 50000 er alt for mye for den bilen. Ikke bare må den eu-godkjennes om noen måneder, men den har også flere feil av teknisk karakter. Og rusten er mye mer enn "litt rust her og der". 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Ut i fra beskrivelsen så framstår den som et minefelt av en bil. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå