Seigmann99 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Hei! Noen som kjapt og enkelt kan fortelle meg hva som menes med Km og Vmax? Har prøvd å finne en definisjon på disse begrepene, men uten hell... Er ikke ute etter en matematisk utredning, men heller den biokjemiske forståelsen bak. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Kan jo begynne med dette, og så eventuelt spørre videre om det er noe du ikke forstår. This equation is called the Michaelis–Menten equation. Here, represents the maximum rate achieved by the system(which happens at saturating substrate concentration). The value of the Michaelis constant is numerically equal to the substrate concentration at which the reaction rate is half of .[1] Biochemical reactions involving a single substrate are often assumed to follow Michaelis–Menten kinetics, without regard to the model's underlying assumptions. https://en.wikipedia.org/wiki/Michaelis–Menten_kinetics Blir nok ikke jeg som svarer, men dog. 1 Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at V er hastigheten på reaksjonen "S -> P" (fra substrat til produkt) ved en gitt substrat-konsentrasjon - altså hvor kjapt en spesifikk reaksjon går? Og at Vmax er den høyeste hastigheten når substrat-konsentrasjonen er så høy at mengden enzymer blir den begrensende faktoren? Og hva med Km? Har skjønt at man finner Km ved å dele Vmax på 2, men hva betyr det egentlig - hva vil det egentlig si i en biokjemisk situasjon? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Og hva med Km? Har skjønt at man finner Km ved å dele Vmax på 2, men hva betyr det egentlig - hva vil det egentlig si i en biokjemisk situasjon? Det sto vel at Km er numerisk lik konsentrasjonen av substrat der V = Vmax/2, altså den markerte verdien langs x-aksen, ikke y-aksen på denne grafen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå