Paal Kvamme Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Mazda kommer sent med elbil – som får liten batteripakke og wankelmotor Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Matsumoto poengterte at mindre batterier er bedre for miljøet, og at folk må et realistisk forhold til hvor lang rekkevidde de faktisk trenger i hverdagen. Fornuftig, alle behøver ikke og lage 2 tonn med bil. 9 Lenke til kommentar
awil Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Ikke så dumt.. etter å blitt vandt til elbil kan fort mentaliteten snu: man tenker at man skal ha så liten batteripakke som man kan klare seg med, heller enn så stor man har råd til. For når du merker at du til det daglige ikke trenger så stort batteri, og at et eventuelt større batteri bare vil bli noe som sparer deg en time eller to med venting i løpet av året.. da merker man kanskje at de timene ikke er verdt alle de pengene. Spesielt hvis ventingen kan kombineres med noe nyttig. Men selv hadde jeg kanskje ønsket meg 40kWh (fra 28kWh som jeg har nå) Og er dette serie-hybrid? I så fall er jeg en fan. Jeg tror ren batteri-elektrisk er det som vil vinne fram til slutt, men jeg mener at serie-hybrid med mindre og mer effektive rekkeviddeforlengere er et område som ikke er utviklet til sitt fulle potensiale. Et stort gjennombrudd der hadde vært å få "linear free piston" motorer på markedet, men kanskje Wankelmotor vil funke bra og? Også bra å høre at det blir vannkjøling. 2 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Rart at stokk konservative Mazda og Toyota ikke kan komme med flere elektriske bilmodeller/typer med ulike batteristørrelser, så kan kundene velge selv. Hybridbiler med to drivlinjer blir etter hvert antikvariske, tror jeg. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Så, de kommer ikke med en elbil likevel? gikk jo veldig bra med rex modellen til i3... 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Rart at stokk konservative Mazda og Toyota ikke kan komme med flere elektriske bilmodeller/typer med ulike batteristørrelser, så kan kundene velge selv. Hybridbiler med to drivlinjer blir etter hvert antikvariske, tror jeg. Mazda er da ikke stokk konservative, de har gjort mye mer med bensinmotoren de siste 2 årene enn mange av de største aktørene. De har også skjønt at å få ned vekta har mye å si for både forbruk og ikke minst kjøreegenskaper. Ulempen Mazda har er at de er liten produsent med en fjert av ressursene til feks Toyota og tyske konkurrenter. Personlig tror jeg at Toyota har rett med hybrider, og det er ikke uten grunn til at de nå kommer med elbiler mest på trass. Norge er et av få land hvor elbiler er alt pga endringer i avgifter pga plæstikkbilen Think, noen som har sett en sånn på veien i det siste? 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Plugin-hybrider har til nå vært veldig bra teoretiske konsepter, bare elendig praktisk gjennomført, uten unntak. La oss håpe Mazda endrer på det. En vanlig fallgruve har vært at fossilmotoren har vært dimensjonert for å drive bilen alene uten assistanse fra elmotoren. Da blir den stor og tung. Ca 20 kW er nok til å regenerere batteriet selv opp høye fjelloverganger. 20 kW kan man få til i et svært kompakt format. Wankelmotoren er jo et fantastisk konsept, spesielt for konstant last, så dette lover bra om den er liten nok. 35 kWh batteri kan bety konkurransedyktig pris, sammenlignet med de som satser på 60+ kWh og ingen eksosmotor. 35 kWh er ikke til å kimse av når den er i en plugin-hybrid. Det er noe helt annet enn mange av dagens plugin-hybrider med så små batterier at de ikke kan kjøres særlig langt uten å måtte over på eksosmotoren. Det har også gjort sitt til at disse måtte overdimensjonere eksosmotoren for å kompensere for at batteriet var for lite. Mazda har valgt klokt! 5 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Rart at stokk konservative Mazda og Toyota ikke kan komme med flere elektriske bilmodeller/typer med ulike batteristørrelser, så kan kundene velge selv. Hybridbiler med to drivlinjer blir etter hvert antikvariske, tror jeg. Mazda er da ikke stokk konservative, de har gjort mye mer med bensinmotoren de siste 2 årene enn mange av de største aktørene. De har også skjønt at å få ned vekta har mye å si for både forbruk og ikke minst kjøreegenskaper. Ulempen Mazda har er at de er liten produsent med en fjert av ressursene til feks Toyota og tyske konkurrenter. Personlig tror jeg at Toyota har rett med hybrider, og det er ikke uten grunn til at de nå kommer med elbiler mest på trass. Norge er et av få land hvor elbiler er alt pga endringer i avgifter pga plæstikkbilen Think, noen som har sett en sånn på veien i det siste? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2019 Rapporter Del Skrevet 4. september 2019 Norge er et av få land hvor elbiler er alt pga endringer i avgifter pga plæstikkbilen Think, noen som har sett en sånn på veien i det siste? Det var gjerne starten, men det er selvfølgelig ett helt annet grunnlag i dag. Elbiler er dog "billig" i Norge selv med avgifter. Jeg hadde lett kjøpt min bil med avgifter i dag, kanskje jeg hadde droppet "performance" versjonen for å spare noen kroner da det egentlig er unødvendig, men slik situasjonen er i dag er det for billig å la være. 1 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 En dag kommer nok kWh-avgift som en grønn avgift i Norge, siden batteriet er den største miljøsynderen i elbilen. Kappløpet om flest kWh har tatt litt av, og er absolutt ikke miljøvennlig. Folk flest bruker jo bare typisk 10% av batteriet sitt 90% av dagene på en 100kWh bil. Fornuftig valg av Mazda dette, men pga det Norske avgiftssystemet blir ikke dette en Norsk slager enda. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 En dag kommer nok kWh-avgift som en grønn avgift i Norge, siden batteriet er den største miljøsynderen i elbilen. Kappløpet om flest kWh har tatt litt av, og er absolutt ikke miljøvennlig. Folk flest bruker jo bare typisk 10% av batteriet sitt 90% av dagene på en 100kWh bil. Fornuftig valg av Mazda dette, men pga det Norske avgiftssystemet blir ikke dette en Norsk slager enda. kWh-avgift gir ingen mening når noen produsenter bruker 20% kobolt og andre bruker 2% kobolt i sine batterier. Sammenligner vi eksosbiler med elbiler gir det ingen mening å differensiere på avgift om aluminiumet befinner seg i chassiet eller i batteriet. Det er heller ikke mulig å differensiere på om aluminiumet er produsert på Karmøy med norsk vannkraft eller om det er produsert i Saudi Arabia med oljekraftverk. Skal platina slippe unna produksjonsavgifter? Det er ekstremt energikrevende å produsere fordi god malm bare inneholder noen få promille platina. Folk vil ikke ha biler som fratar de kjørefriheten hver tiende dag i snitt. Folk vil ha biler som bare funker. Mazda sitt valg er sånn sett glimrende. 5 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 Kjenner noen til muligheter for å konvertere Wankelmotorer til gassdrift (metan) og om dette et testet ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 (endret) kWh-avgift gir ingen mening ...Vel, historien viser vel at politikere er ikke alltid er like nøye med å gjøre ting logisk. kWh avgift ser jeg ikke som noen umulighet. Ellers er dette prinsippet fra Mazda helt ok, det blir interessant å følge gjennomføringen. Det trengs modeller med bedre balanse mellom batteri og rekkeviddeforlenger. Altså; Dersom bilen er fullladet når en starter bør en kunne kjøre til drivstoff tanken er tom, dvs den lader fort nok til å holde el-motoren(e) gående. I land som Norge kan ofte også varmeoverskuddet fra forbrenningsmototen benyttes direkte så det ikke går til spille. Endret 5. september 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 Matsumoto poengterte at mindre batterier er bedre for miljøet, og at folk må et realistisk forhold til hvor lang rekkevidde de faktisk trenger i hverdagen. De kan jo levere eksosbilene med 10L tank også da. For en skal jo ha et realistisk forhold til hvor lang rekkevidde de faktisk trenger i hverdagen..... 5 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 Plugin-hybrider har til nå vært veldig bra teoretiske konsepter, bare elendig praktisk gjennomført, uten unntak. La oss håpe Mazda endrer på det. Uten unntak altså. Du har neppe har hatt noe med PHEVer å gjøre annet enn i teorien og med vrang vilje. Til din informasjon så realiserer PHEVer typisk omkring 50% reduksjon i drivstofforbruk, med bare en brøkdel av incentivene som kreves for å selge BEV. https://www.toi.no/publications/learning-from-norwegian-battery-electric-and-plug-in-hybrid-vehicle-users-results-from-a-survey-of-vehicle-owners-article33869-29.html 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 (endret) Litt slik som dette jeg har mast om i lang tid angående måten hybridbilene burde ha vært. Elektromotor og batteri som er skalert bra nok til 95% av bruken, så kan man lade med wankelmotoren eller X til de resterende "hytteturene". Endret 5. september 2019 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 Kanskje dagens Norske regelverk bør endres? Regelrytterne har jo tatt feil før så det dundrer. En batteripakke som klarer 25mil sånn halvveis realistisk, men med innebygd fossil lader i tillegg, har jo vert en lur ide som flere <beskjedent kremt> har tatt til orde for tidligere. Det løser mange problemer. Batteriene er riktig nok av den sedvanlige forurensende og etisk tvilsomme typen, men ... TU ... Jeg gir dere rett(!) i at denne filosofien er verdt å lytte til. Nå er det ett spørsmål om pris og utstyr som avgjør nytten av denne modellen. 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 Plugin-hybrider har til nå vært veldig bra teoretiske konsepter, bare elendig praktisk gjennomført, uten unntak. La oss håpe Mazda endrer på det. En vanlig fallgruve har vært at fossilmotoren har vært dimensjonert for å drive bilen alene uten assistanse fra elmotoren. Da blir den stor og tung. Ca 20 kW er nok til å regenerere batteriet selv opp høye fjelloverganger. 20 kW kan man få til i et svært kompakt format. Wankelmotoren er jo et fantastisk konsept, spesielt for konstant last, så dette lover bra om den er liten nok. 35 kWh batteri kan bety konkurransedyktig pris, sammenlignet med de som satser på 60+ kWh og ingen eksosmotor. 35 kWh er ikke til å kimse av når den er i en plugin-hybrid. Det er noe helt annet enn mange av dagens plugin-hybrider med så små batterier at de ikke kan kjøres særlig langt uten å måtte over på eksosmotoren. Det har også gjort sitt til at disse måtte overdimensjonere eksosmotoren for å kompensere for at batteriet var for lite. Mazda har valgt klokt! Helt korrekt, det er håp for deg Simen1. Har aldri forstått hvorfor pluggin-hybridene til i dag er stort sett en dårlig vits med stor fossil-motor og bitte-lite batteri. Den logiske løsningen, som Mazda er inne på her, ligger opp i dagen og burde ha vert implementert som standard for lenge siden, så siden det ikke har kommet andre løsninger på dette før nå må bunne i diverse politiske beslutninger av tvilsom karakter. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 (endret) En batteripakke som klarer 25mil sånn halvveis realistisk, men med innebygd fossil lader i tillegg, har jo vert en lur ide som flere <beskjedent kremt> har tatt til orde for tidligere.Hvorfor 25 mil? Hva er den mediane reiselengden man trenger før man oftest har mulighet til å lade igjen? Jeg vil påstå at med 25 mil på batteri er du langt over svinnende gevinst for hva du får av miljøbesparelse av batteriene, all den tid bilen uansett er i stand til å gjøre alle reiser og dermed ikke diskvalifiserer seg selv fra å bli kjøpt i første omgang. Du kan sannsynligvis dele batteristørrelsen med både 3 og 4 og fortsatt ha nesten samme miljøgevinst (pluss batterier til å lage langt flere av de) I praksis realiserer man det aller meste av drivstoffebsparelsen på de første 2-4 milene i batterikapasiter fordi den daglige kjøringen for de fleste ikke er lengre enn det. Endret 5. september 2019 av sverreb 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. september 2019 Rapporter Del Skrevet 5. september 2019 Fornuftig, alle behøver ikke og lage 2 tonn med bil. Hvor lang rekkevidde folk trenger i hverdagen. Tenk over det. Ja, tenk.. Folk flest kjører ikke mer enn 5 mil per dag, men er alikevel hysteriske over rekkevidde og tenker elbilen må ha 100 mil rekkevidde, selv om de bare kjører 5 mil. Så måler man elbilen etter rekkevidde heller enn hvor brukbar den er under normale forhold for normale folk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå