Gå til innhold

Delebil, gratisbilletter for å gå og enklere taxibestilling - Slik vil Ruter få deg til å selge bilen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette virker som ganske skitne salgsknep fra taxinæringen og kollektivnæringen. Ikke at jeg tror det fungerer så godt fordi familier med en bil vil nok beholde den for hjøring til hytta, familie og venner som bor langt unna byen, ferie osv. selv om de kanskje vil kjøre mer taxi og kollektivt i hverdagen.

 

Sykkelbransjen bør kjenne sin besøkelsestid og gjøre motangrep med gavekort for hver bussbillett som unngås.

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke har sett noe informasjon om er antall km kjørt. Det er to ganger en bil forurenser. Når den produseres og under kjøring. Når den står parkert forurenser den ikke. Om jeg har en bil som jeg kjører 300000 km på 15 år eller om 15 stk sliter ut en bil på ett år hvordan vil det være forskjellig for miljøet, og hvor mye?

Antallet biler har mindre å si enn antall km kjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produksjonsutslippene for en vanlig bensinbil tilsvarer eksosutslippene fra omtrent 1,5 års bruk (13000 km/år). Elbiler har ca dobbelt så store produksjonsutslipp, men til gjengjeld null eksosutslipp. Dvs. at disse kurvene krysser hverandre etter ca 1,5 års bruk.

 

Dobler du antall biler så dobles produksjonsutslippene.

 

Halverer du antall biler (bildeling) så halveres produksjonsutslippene.

 

Akkurat de samme regnestykkene gjelder busser, men der krysser eksosbussen og elbussen hverandre allerede etter ca 4-6 måneders bruk fordi de kjøres mye lengre per år.

 

Over bilen eller bussens levetid er altså produksjonsutslippene en liten andel av totalen. Det meste av utslipp kommer fra eksosen.

 

Ser vi nærmere på den lille andelen av livsløp-utslippene som skyldes produksjonsutslipp så er det ideelle å "bruke opp" bilen før den skrotes, men eksosutslipp overskygger dette ganske kraftig for alle normale livsløps kjørelengder.

 

Ganske forenklet ser det slik ut, Y-aksen er bare et forholdstall.

post-3851-0-43095200-1567629041_thumb.png

 

Regner man utslippene per km så ser det omtrent slik ut, fortsatt forenklet og Y-aksen er bare et forholdstall.

post-3851-0-95332500-1567629774_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke har sett noe informasjon om er antall km kjørt. Det er to ganger en bil forurenser. Når den produseres og under kjøring. Når den står parkert forurenser den ikke. Om jeg har en bil som jeg kjører 300000 km på 15 år eller om 15 stk sliter ut en bil på ett år hvordan vil det være forskjellig for miljøet, og hvor mye?

Antallet biler har mindre å si enn antall km kjørt.

 

Bildeling må da forurense mer.

 

1: Hytte/ferietur - Reise for å hente bilen. Kjøre hjem for å pakke (ikke sikker at stor nok bil er innenfor gangavstand når man skal ha annet en liten bybil). Kjøre til og fra hytten (man legger beslag på den der). Kjøre hjem og tømme bilen. Kjøre den til bilpool plassen. Reise hjem igjen.

 

2: Handle store ting - Reise for å hente bilen (så var det igjen det med behovet for annet enn en liten bybil igjen). Kjøre til butikken og laste opp. Kjøre hjem og tømme bilen. Kjøre den til bilpool plassen. Reise hjem igjen.

 

3: Er man aleneforsrøger eller ektefelle/samboer på arbeid - Skaffe barnevakt mens man henter bilen for å få den hjem for montering av barneseter? Eller forventer man at man skal leie barna samtidig som man skal få med seg 1-3 barneseter på vei til bilen?

 

Nei det beste er å ha bil selv. Den er tilgjengelig når man trenger den. Det er heller ikke alt som kan planlegges. Det er kun ved handlig av større ting som krever varebil at jeg leier bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...