Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Porsche har aldri hatt som målsetning å ha den beste rekkevidden.

Les Mission E statements fra litt over et år tilbake.

De har kanskje ikke hatt som mål å ha den beste rekkevidden, men de har hatt som mål å gi den bedre rekkevidde enn den faktisk har fått: https://www.porsche.com/usa/aboutporsche/christophorusmagazine/archive/374/articleoverview/article01/

 

"The size of the lithium-ion battery enables the car to drive more than 300 miles on a single charge."

 

Og så ble fasiten 259 miles/414 km.

 

Akkurat som de sa den skulle lade med 350 kW, og så ble fasiten 270 kW.

 

Porsche trenger å jobbe med å ikke love for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har kanskje ikke hatt som mål å ha den beste rekkevidden, men de har hatt som mål å gi den bedre rekkevidde enn den faktisk har fått: https://www.porsche.com/usa/aboutporsche/christophorusmagazine/archive/374/articleoverview/article01/"The size of the lithium-ion battery enables the car to drive more than 300 miles on a single charge."Og så ble fasiten 259 miles/414 km.Akkurat som de sa den skulle lade med 350 kW, og så ble fasiten 270 kW.Porsche trenger å jobbe med å ikke love for mye.

Du har tydeligvis noe å lære om definisjon og bruken av målsetninger.

Men igjen , tråden omhandler Porsche Taycan, ikke Tesla.

De hadde også en målsetning på 800V opplading for brukere på 15 minutter , men det ble (foreløpig) DC 270kW 5-80 på 22.5 minutter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mest sannsynlig er Tesla sin tid kun målt BTG (Bridge To Gantry) og ikke en hel runde, så vil tro man må tillegge 20-30 sekunder på Tesla sin tid.

Da nærmer man seg nesten 2 minutter i forskjell. 

 

Ja. Dette er utrolig vesentlig. Må sjekke hva en modell klarer "på ringen" før kjøp.  :closedeyes: 

Ser dette er viktig for de som ikke er så veldig begeistret for hverken Tesla eller Elon Musk.  :)

Lenke til kommentar

Noen i familien har en Mazda CX5, men de pleier aldri å sammenlikne den med Porsche Macan, selv om Porschen er dyrere, men er bare betydelig bedre når man kommer på bane.

 

I seksti år har folk kjøpt billige amerikanske biler og sammenliknet dem med Porscher fordi de er like raske (eller raskere) fra 0 til 100.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2 gir er muligens et resultat av samarbeidet med Rimac som de nå eier 10% av.

Rimac Concept 1 var en av de første om ikke den første elbilen med nettopp 2 gir, for Mr Mate Rimac er ingen amatør, hovedproduktet til Rimac har aldri vært biler, derimot teknologi.

Kommende Aston Martin (+ Red Bull samarbeid) hybrider/helelktrisk har også fått drahjelp fra Rimac.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har kanskje ikke hatt som mål å ha den beste rekkevidden, men de har hatt som mål å gi den bedre rekkevidde enn den faktisk har fått: https://www.porsche.com/usa/aboutporsche/christophorusmagazine/archive/374/articleoverview/article01/

 

"The size of the lithium-ion battery enables the car to drive more than 300 miles on a single charge."

 

Og så ble fasiten 259 miles/414 km.

 

Akkurat som de sa den skulle lade med 350 kW, og så ble fasiten 270 kW.

 

Porsche trenger å jobbe med å ikke love for mye.

Alle ikke elektriske Porscher har derimot til vane å yte mer enn de oppgir, tror jeg aldri har sett en test i virkeligheten som ikke har overgått det Porsche har på papiret.

 

Man slipper sikkert noen grinete kunder på den måten, er vel ikke helt uvanlig blant andre tyske produsenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må jo spørre deg selv rundt logikken til at Porsche løy, når bilene nå når test-sjåfører som garantert kommer til å sjekke tallene? 

 

Tesla Model S lades opp til 4.2V for å kunne få til de raskeste tidene. 

 

De raskeste tidene ved drag-banene hos elbiler er gjort med 100% SoC. 

Gå og sjekk "Tesla Racing Channel" der en dragrace/Tesla-entusiast "driter ut" tradisjonelle bråkete/ukjørbare drag-race biler.

Han kjører *mange* drag ila en konkurranse og tidene er de samme under hele konkurransen.  :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tydeligvis vanskelig for noen å akseptere at Porsche Taycan er en super elbil.

Nei.

Det som er vanskelig for en del er å godta at Tesla har revolusjonært bilbransjen/gjort fossilbiler uinteressante.

Lenke til kommentar

Nå står det ingenting om hvordan det ble kjørt. Legger man seg bak en lastebil kan man strekke rekkevidden en god del.

Med dette argumentet, så kan du like gjerne foreslå at de var harde på gassen og lekte litt på turen nedover også.... 

 

Samt gav du opp å argumentere mot 100% SoC vs 90% SoC logikken? 

Du kan vell i det minste innrømme at Tesla får en fordel for sine WLTP tall, samt effekt mot andre bilmerker, når de kan straffe batteriene sine ekstra?

 

TeslaBjørn får fårhåpentligvis testet denne, så da ser man jo reell rekkevidde, samt forbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Porsche, er dette ikke greit.

Når det gjelder en viss lystløgner, så kan han si hva som helst, og det er greit uansett.

Hvorfor er det sånn?

Så vidt jeg vet har Tesla alltid innfridd på viktige egenskaper som rekkevidde og ladehastighet. Man kan kritisere Tesla for å ha vært veldig trege med f.eks autopilot/FSD features. Og man kan f.eks kritisere Tesla for ikke å ha innfridd på Model 3 til $35k eller ca 300k kroner i Norge - de har bare gjort det i USA. Men i all hovedsak holder Tesla det de lover. Det er forskjellen i forhold til Porsche.
Lenke til kommentar

Gå og sjekk "Tesla Racing Channel" der en dragrace/Tesla-entusiast "driter ut" tradisjonelle bråkete/ukjørbare drag-race biler.

Han kjører *mange* drag ila en konkurranse og tidene er de samme under hele konkurransen.  :whistle:

Tesla vil vinne på dragdrace over "bråkete ukjørbare" drag-race biler på samme måte som Porsche Taycan vil det. 

 

Det at han har samme tider nedover state of charge på batteriet er løgn, det er blitt motbevist tidligere i tråden her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart er det bedre for rekkevidden å benytte mer av batterikapasiteten. Tesla har buffer på omkring 5%, Porsche omkring 10%, så det er ikke enorm forskjell.

Tesla har da ikke en buffer på 5%? Hadde dem hatt det, så kunne du ha regenerert ved 100% SoC. Det kan du ikke. 

 

Samt du får endel mer ytelser fra 4.2v kontra fra 4.1v som kan forklare den lille fordelen Tesla har der de fremdeles kan vise til bedre tall. De tallene blir nok mer sammenlignbare om man gjorde en test bilene seg i mellom fra samme spenning. 

 

Samtidig så vet man jo at Porsche vinner i et race fra 0-200 km/t. 

 

Tesla Model S: 0-200 km/t = 10.7 sekunder (med modifikasjoner og fordelen av tørket gummi på dekk og asfalt grunnet drag-race bane). 

Porsche Taycan: 0-200 km/t = 9.8 sekunder (original, på normal vei.)

 

Hva er grunnen trur du som gjør at Tesla er kjappere på 0-100 km/t, men tregere enn 0-200 km/t? Noe som jo er ekstremt imponerende av Porsche, når man vet at de starter med en lavere state of charge. Kanskje de har rett at spenningen ikke mister seg ved fult pådrag over tid slik man ser i andre elbiler? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei.

Det som er vanskelig for en del er å godta at Tesla har revolusjonært bilbransjen/gjort fossilbiler uinteressante.

Igjen, kommentaren er med bakgrunn i at det er meget synlig i tråden her at enkelte kun er ute etter å kritisere porsche for alt det er verdt og man kan jo lure på agendaen.

Forøvrig ikke uenig i det du sier om Tesla. Men nå er dette altså en tråd som omhandler porsche sin «911 of EVs» 4+4 Sport Turismo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har da ikke en buffer på 5%? Hadde dem hatt det, så kunne du ha regenerert ved 100% SoC. Det kan du ikke.

Bufferen er hovedsaklig i bunn, men det er også litt på toppen. Man kan ikke regenerere fordi SW virkelig ikke vil at man skal benytte seg av området på topp.

 

Samt du får endel mer ytelser fra 4.2v kontra fra 4.1v som kan forklare den lille fordelen Tesla har der de fremdeles kan vise til bedre tall. De tallene blir nok mer sammenlignbare om man gjorde en test bilene seg i mellom fra samme spenning.

4,2V vs 4,1V utgjør ca 2,4% økt effekt ved likt strømtrekk. Det er ikke veldig mye.

 

Hvor har du det forresten fra at Porsche bare lader opp til 4,1V? Porsche har som sagt rundt 10% buffer, og jeg vil tro det meste av dette er i bunn.

 

Hva er grunnen trur du som gjør at Tesla er kjappere på 0-100 km/t, men tregere enn 0-200 km/t?

Porsche har girkasse, som gjør at de klarer å opprettholde maks effekt på motorene opp til en høyere hastighet. (Over et visst RPM vil magnetiske effekter i motoren gjøre at maks moment faller.) Effekten til Model S begynner å falle fra omkring 130-150 km/t, til økende og økende grad.

 

Noe som jo er ekstremt imponerende av Porsche, når man vet at de starter med en lavere state of charge. Kanskje de har rett at spenningen ikke mister seg ved fult pådrag over tid slik man ser i andre elbiler?

Nei, alle li-ion batterier oppfører seg slik at spenning faller med redusert SOC. Eneste måte for å ha jevn effekt er å redusere ytelsen ved høy SOC slik at den matcher ytelsen ved lav SOC.

 

Altså om man f.eks har en batteripakke som er 400V ved 100%, 300V ved 10% og kan gi ut 1000A, så kan man trekke 300V 1000A ved 10%, altså 300 kW, og trekke 400V 750A ved 100% SOC, altså 300 kW. Tesla ville heller ta å trekke 400V 1000A ved 100%, og holde strømtrekk stabilt uavhengig av SOC, slik at effekten faller fra 400 kW ved 100% ned til 300 kW ved 10%. Totalt sett får man da mer ytelse, i stedet for stabil ytelse.

 

Jeg vet ikke akkurat hvordan Porsche har gjort det. Det kan hende de gjør ting ganske likt Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Igjen, kommentaren er med bakgrunn i at det er meget synlig i tråden her at enkelte kun er ute etter å kritisere porsche for alt det er verdt og man kan jo lure på agendaen.

Forøvrig ikke uenig i det du sier om Tesla. Men nå er dette altså en tråd som omhandler porsche sin «911 of EVs» 4+4 Sport Turismo.

Uenig igjen.

Det som er tydelig er at det er ett lite antall "brukere" som i enhver tråd om elbiler.. det være seg Tesla, Leaf, Taycan (utrolig kul bil btw).. etc. *kun* ser det som sin livsoppgave å spre møkk (og dårlig stemning) i trådene det gjelder (som her). Og de liker åpenbart ikke Tesla.. i hovedsak fordi de av en eller annen irrasjonell grunn misliker Elon Musk.

 

On topic:

Det er synd at Taycan blir såpass mye dyrere enn først antatt. Jeg har ikke fulgt med godt nok om det er Porsche som har gitt litt falske forhåpninger om prisen.

Biler fra Porsche uansett om det er fossil fuel eller eldrift har tradisjonelt vært for entusiaster med litt mer enn vanlig inntekt :)

Sånn sett ser jeg ikke helt hvorfor Taycan skal sammenlignes med noen modell fra Tesla.

Alle forventer seg at en Porsche vil gjøre lave rundetider "på ringen".  Og at det er super kvalitet både på lakk, karosseri, interiør..etc.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tesla vil vinne på dragdrace over "bråkete ukjørbare" drag-race biler på samme måte som Porsche Taycan vil det. 

 

Det at han har samme tider nedover state of charge på batteriet er løgn, det er blitt motbevist tidligere i tråden her. 

Svaret ditt er litt symptomatisk for en som hater Tesla.

En Tesla "ludicrous" vil *ikke* banke enhver godt tunet *dragrace-bil*, men den hevder seg godt mye pga utrolig bra 60'' time og hvordan en elmotor fungerer vs en hardt tunet fossilmotor.

Og du eller andre har ikke motbevist noesomhelst i tråden vedrørende repeterbare runs på en dragstrip.

Hugaas Andersen har gitt deg ett godt svar på hvordan en controller/elmotor fungerer så jeg behøver ikke kjede deltakerene her med å gjenta det.

Du gir inntrykk å være ekspert på batteri-teknologi/controllere/motorer utifra en hobby?

Det er greit, men da er også jeg ekspert utifra å bygge elsykler.

Suure... :)

Lenke til kommentar

Svaret ditt er litt symptomatisk for en som hater Tesla.

En Tesla "ludicrous" vil *ikke* banke enhver godt tunet *dragrace-bil*, men den hevder seg godt mye pga utrolig bra 60'' time og hvordan en elmotor fungerer vs en hardt tunet fossilmotor.

Og du eller andre har ikke motbevist noesomhelst i tråden vedrørende repeterbare runs på en dragstrip.

Hugaas Andersen har gitt deg ett godt svar på hvordan en controller/elmotor fungerer så jeg behøver ikke kjede deltakerene her med å gjenta det.

Du gir inntrykk å være ekspert på batteri-teknologi/controllere/motorer utifra en hobby?

Det er greit, men da er også jeg ekspert utifra å bygge elsykler.

Suure... :)

Se svar #145. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...