Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Det eneste jeg har i mot Taycan *egentlig* er at dette skulle være en "Tesla killer", som skulle starte på godt under millionen. Det man i stedet har fått er en bil som er kanskje noe bedre enn Model S på bane, og som har mer påkostet interiør, til dobbel pris. Dette er knapt en konkurrent til Tesla, for ikke å snakke om en "Tesla killer".

"Tesla killer" har media funnet på. Det er absolutt ingen fakta rundt Mission E / Taycan som tilsier at den skulle bli billig. Hvorfor folk tror en Porsche skal være billig når den aldri har vært det forstår jeg ikke, menmen... Og nei, det er ikke en konkurrent til Tesla, og det dreier seg ikke om pris. Det er så enkelt som at Tesla og Porsche er like lite i samme kategori som Porsche og Skoda. Totalt forskjellige markedssegmenter så sammenligning blir meningsløst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Tesla killer" har media funnet på. Det er absolutt ingen fakta rundt Mission E / Taycan som tilsier at den skulle bli billig. Hvorfor folk tror en Porsche skal være billig når den aldri har vært det forstår jeg ikke, menmen... Og nei, det er ikke en konkurrent til Tesla, og det dreier seg ikke om pris. Det er så enkelt som at Tesla og Porsche er like lite i samme kategori som Porsche og Skoda. Totalt forskjellige markedssegmenter så sammenligning blir meningsløst.

Sammenligning blir ikke helt meningsløs selv om dette er biler i to forskjellige segmenter. Det er likevel spennende å se forskjellene, eller hvor lite forskjell det er i mellom bilene rent teknisk.

Lenke til kommentar

"Tesla killer" har media funnet på. Det er absolutt ingen fakta rundt Mission E / Taycan som tilsier at den skulle bli billig. Hvorfor folk tror en Porsche skal være billig når den aldri har vært det forstår jeg ikke, menmen... Og nei, det er ikke en konkurrent til Tesla, og det dreier seg ikke om pris. Det er så enkelt som at Tesla og Porsche er like lite i samme kategori som Porsche og Skoda. Totalt forskjellige markedssegmenter så sammenligning blir meningsløst.

Skuffelsen rundt pris er fullstending selforskyldt av Porsche.

 

Det var de som var ute og sa at prisnivået skulle havne mellom Cayenne og Panamera. Cayenne starter på $66.800 og Panamera starter på $87.200. Og fasiten for Taycan ble $150.900. Prisen var ikke *litt* høyere enn forespeilet, den var ekstremt mye høyere.

 

Ett eksempel på en artikkel: https://www.tek.no/artikler/porsche-taycan-vil-koste-et-sted-mellom-cayenne-og-panamera-i-utlandet/448972

 

"det er neppe usannsynlig at det blir mulig å snappe opp en Taycan til et sted i underkant av 700 000 kroner. "

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om alle dere som kun sammenlikner 0-100 tid, faktisk kjører bil selv? Kjøring av bil handler minst like mye om å svinge bilen som å gi gass rett frem.

 

Det å sammenlikne Taycan med model S blir veldig spesielt, da bilene er meget forskjellig type biler. Sammenlikning med model 3 kan jeg fortså, men da vinner jo Taycan både på akselerasjon og mest sannsynlig kjøreegenskaper generelt.

 

Når det er sagt så er den ytelsen man får fra å gå til Taycan fra model 3, ikke akuratt billig. Taycan ble vesentlig dyrer enn mange hadde trodd, spesielt her i Norge. Hadde det vært avgifter og mva på Taycan til nærmere 2 mill, hadde vi vel lett rundet 3 mill? Nå har folk alltid betalt dyre summer for sportsbiler. Folk kjøper biler til både 1, 3 og 5 mill selv om de kanskje kan få "samme" ytelsen i en Bmw m3 til halve prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om alle dere som kun sammenlikner 0-100 tid, faktisk kjører bil selv? Kjøring av bil handler minst like mye om å svinge bilen som å gi gass rett frem.

Å sammenligne 0-100 tider er helt legitimt all den tid dette faktisk indikerer hvor kjapp bilen er opp i fart. Dog kan man nok i Porsches segment også sammenligne 0-200 og 100-200 tider mot de aktuelle konkurrentene og andre el-biler. Noe jeg skulle likt å sett mer av er 60-140 sammenligninger all den tid det er innen for disse hastighetene man oftest kjører i store deler av verden, og ofte er innenfor disse hastigheter forbikjøringer blir gjort.

 

Men uansett hvor imponerende eller skuffende slike tider er, er dette bare en liten del av statistikken til en bil. Rundetider og ikke minst hvor mange runder/lenge man kan kjøre før ting begynner å gå over i nød-modus(er) og komponenter begynner å vise svakheter, slik som bremser og annet som faktisk er interessant når man begynner å gå over i biler som faller tett mot sports-segmentet. Kommer Taycan i garasjen her hjemme en dag i fremtiden er det og stor sannsynlighet for at jeg og melder meg på en del banekjøring, og da bør det være muligheter å kunne være på bane en hel dag og ha det mye moro som gjelder. Om ikke så kan jeg likesågodt kjøpe meg en leaf eller e-golf, eventuelt en TM3 vist jeg har lyst på en småsprek bil til hverdagsbruk.

Lenke til kommentar

Skuffelsen rundt pris er fullstending selforskyldt av Porsche.

 

Det var de som var ute og sa at prisnivået skulle havne mellom Cayenne og Panamera. Cayenne starter på $66.800 og Panamera starter på $87.200. Og fasiten for Taycan ble $150.900. Prisen var ikke *litt* høyere enn forespeilet, den var ekstremt mye høyere.

 

Ett eksempel på en artikkel: https://www.tek.no/artikler/porsche-taycan-vil-koste-et-sted-mellom-cayenne-og-panamera-i-utlandet/448972

 

"det er neppe usannsynlig at det blir mulig å snappe opp en Taycan til et sted i underkant av 700 000 kroner. "

"starte". Fasiten for Taycan er at toppmodellen er på 150 900 dollar. Startmodellene med rwd og minste batteri vet vi ikke noe om enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model S finnes ikke morsom å kjøre. Biler er blant annet alt for stor. Det er kun akselerasjonen som imponerer pga elektrisk drivlinje. At noen sammenligner denne med en Porsche Taycan er uforståelig. Totalt forskjellige biler og kundegrupper.

Nå er jo Taycan ca like stor utvendig, og veier omkring 50 kg ekstra. Bare sånn for ordens skyld.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"starte". Fasiten for Taycan er at toppmodellen er på 150 900 dollar. Startmodellene med rwd og minste batteri vet vi ikke noe om enda.

Nå er ikke $150.900 toppmodellen, det er ett hakk under toppmodellen. Turbo vs Turbo S. Men du har et poeng.

 

Når det er sagt, tror du virkelig innstegsmodellen av Taycan vil starte på omkring $75.000, med de prisene vi ser på toppmodellene? Det gjør ikke kundene, er mitt inntrykk. Har observert 10-20 som sier de skal kansellere, og ingen som sier de vil gjennomføre kjøpet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det å sammenlikne Taycan med model S blir veldig spesielt, da bilene er meget forskjellig type biler. Sammenlikning med model 3 kan jeg fortså, men da vinner jo Taycan både på akselerasjon og mest sannsynlig kjøreegenskaper generelt.

Tesla model S har jo vært en benchmkark å sammenligne alt annet med siden den kom på markedet. Det er ikke til å unngå at Taycan blir sammenlignet med den.

 

Det er ingen naturlov at biler må være kliss like for å bli sammenlignet. Det ville vært en falitterklæring til hele konseptet sammenligning.

 

Det sagt så tar det vel et par år før Taycan sin mest naturlige sammenligning blir Tesla Roadster 2020.

Lenke til kommentar

Når det er sagt, tror du virkelig innstegsmodellen av Taycan vil starte på omkring $75.000, med de prisene vi ser på toppmodellene? Det gjør ikke kundene, er mitt inntrykk. Har observert 10-20 som sier de skal kansellere, og ingen som sier de vil gjennomføre kjøpet.

Som i de fleste salgsprosesser med begrenset mengde varer så er det bare dumt å starte med for lav pris. Da blir man oversvømmet av bestillinger og kundene blir sure pga lang ventetid. Da er det bedre å starte for høyt og justere prisen nedover til salget matcher optimal produksjonsmengde. For å si det på en annen måte: Jeg blir ikke overrasket om begge utgavene faller litt i pris og det dukker opp en mer strippet "budsjettvariant" etter hvert.

 

2020 Taycan Turbo S: ~1,4 mill

2020 Taycan Turbo: ~1,1 mill

2020 Taycan Standard: ~0,9 mill

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel bare å endre firmware til å ofre batteriet.

Er jo bare å lade batteriene til 4.3v eller mer, der Porsche mest sannsynligvis er nærmere 4,1v ved deres rekord. 

 

Uansett, ja takk! Få fabrikantene ut i motorsport med elbiler! Regler for slikt kan ikke komme kjapt nok. 

Det hadde vært konge å sett alle pushe det bilene kan med en "unlimited" klasse, samt en klasse med helt rene biler rett ut fra forhandler. 

 

Runder som inkluderer ladebehov, som garantert hadde dyttet frem teknologi som omhandlet kjappe batteribytter og lignende. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Er jo bare å lade batteriene til 4.3v eller mer, der Porsche mest sannsynligvis er nærmere 4,1v ved deres rekord.

Ganske sikker på at batteriene ville ta fyr før man nådde 4,3V. Og uansett hjelper det ikke å presse inn mer energi i batteriene. Kapasiteten på batteripakken er mer en god til å kjøre flere runder rundt nurburgring.

 

Om det er SW-modifikasjoner på Model Sen, så vil jeg tro at det går ut på å få inn track mode fra Model 3, og kanskje åpne opp litt mer på ytelsene, slik at man henter ut mer strøm fra batteriet.

Lenke til kommentar

Enn så lenge kommer det nok til å bli slik som det er i Formula E, at pitstop er å bytte kjøretøy.

Formula E er ikke like så stor pådriver for utviklingen av teknologien, slik at vanlig merke-motorsport ville vært - i min mening. 

 

Det er mye mer spennende å se alle bilmerkene med sine egne biler konkurrere mot hverandre, enn prikk like Formula E biler, som stort sett kun fokuserer på den beste sjåføren. 

 

Bytte av bil, ville altså ikke vært lovlig. Dog alt annet som man ellers støtter ute på veiene ville vært lovlig. Hurtiglading vil jo da være det vi ville sett i starten, men hvem vet hva som dukket opp over tid. 

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at batteriene ville ta fyr før man nådde 4,3V. Og uansett hjelper det ikke å presse inn mer energi i batteriene. Kapasiteten på batteripakken er mer en god til å kjøre flere runder rundt nurburgring.

 

Om det er SW-modifikasjoner på Model Sen, så vil jeg tro at det går ut på å få inn track mode fra Model 3, og kanskje åpne opp litt mer på ytelsene, slik at man henter ut mer strøm fra batteriet.

Batteriene takler 4.3V uten å ta fyr, for det har jeg gjort selv flere ganger med både li-ion og li-po batterier.  Men med ekstremt stor sjanse for at de blir skadet. Selvantennelse har jeg ikke opplevd før jeg dyttet nærmere 4,6v inn i cellene. 

 

Dog det spiller liten rolle når man uansett skal kun bruke dem én gang, for å vinne en ordkrig mot Porsche. Da forventer jeg at Musk jukser der han kan. 

 

SW modifikasjoner, som andre Model S eiere ikke har tilgang til blir etter min mening juks. Dog, det er nettopp det jeg forventer vil skje her. 

 

Porsches rekorder er tatt med en helt original bil. Det var deres poeng, og deres pakker er nok ladet opp til nærmere 4,1v kontra hva vi vil se hos Tesla som tillater 4.2v. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

SW modifikasjoner, som andre Model S eiere ikke har tilgang til blir etter min mening juks. Dog, det er nettopp det jeg forventer vil skje her.

 

Porsches rekorder er tatt med en helt original bil.

Porsche brukte en preproduction. Vi vet ikke hvilke vekt, software og dekk endringer Porsche har gjort, alt blir bare synsing fra din side. VAG har jo bevist at de ikke er til å stole på tidligere, hvorfor skal jeg ta dem for god fisk her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...