Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Det skal sies at de som diskuterer dette i de Porsche-gruppene (ergo folk med erfaring, peiling og interesse) jeg følger med på ikke er spesielt imponert over at det skal stå "Turbo" på biler uten turbo. Det brukes riktignok turbo i 911-modellene (Carrera/Targa, 4, S, 4S, GTS og 4 GTS) f.o.m. generasjon 991.2 slik du sier thklinge, samt i Panamera, Cayman/Boxster, Macan og Cayenne, men det har aldri tidligere vært en modell med "turbo" i modellbetegnelsen uten at det finnes en turbo i bilen.

Jeg er kanskje selv i gruppen som ikke har høy Porsche peiling (utsende falt meg aldri i smak, uansett hvor fasinert jeg var over selskapets ingeniør og innovasjon kunst), men jeg klarer uansett å holde igjen tåpelige kommentarer som gir versjon navnet "turbo" hovedfokus om hva denne bilen er.

 

Hvorfor klager ingen på Taycan navnet? Er også det falsk reklamering?

 

Turbo blir jo brukt i flere forskjellige sammenhenger, siste artikkel til Tek.no om den nye Intel Core i9-9900K skriver om "turboversjon" og Intels Turbo Boost teknologi, men ingen reagerer.

 

Poenget var å få frem kommentarene egentlig kun er skittkasting, fra forumbrukere som egentlig ikke vil få frem annet poeng at de kun er ute etter å kaste skitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turbo blir jo brukt i flere forskjellige sammenhenger, siste artikkel til Tek.no om den nye Intel Core i9-9900K skriver om "turboversjon" og Intels Turbo Boost teknologi, men ingen reagerer.

 

 

 

De fleste synes disse navnene er tåpelige så ikke helt sant at ingen reagerer. Men de har jo brukt det i mange generasjoner nå. Finner du en gammel tråd fra de første som kom med dette så ser du nok mye humor.

 

Foresten viktig å gå rett i bios å deaktivere dette tullet å heller sette en høyere manuell clock.

Lenke til kommentar

At Porsche skulle navngi toppmodellene Turbo har vært kjent i mange måneder nå, og de fikk like mye kritikk den gangen. Syns det er merkelig at de ikke lagde seg en ny navnestandard altså.

Vil aldri være i markedet uansett, men føler dette også er å kaste dritt over de legendariske Turbo-modellene Porsche har produsert gjennom tidene.

Lenke til kommentar

 

Det er rett og slett VAKKERT å se kommentarer fra folk som har erfaring, peiling og interesse, mot sutrete kommentarer fra ignorante forumbrukere som egentlig kun er ute etter å spre kvalme.

 

Takk skal du ha. 

 

 

Porsche sitt bidrag er egentlig kun sin egen konkurrent her, så artikkelen burde kanskje hatt tabell som sammenlignet Taycan mot tilsvarende bensin/hybrid produkter.

 

 

Nuvel. Jeg synes ikke at det å uttrykke en relativt moderat skuffelse fremstår som "å spre kvalme". Jeg har selv, siden jeg var seks år vært (og er fortsatt) Porsche-frelst, hadde jeg vært i markedet for en bil med forbrenningsmotor hadde Porsche uansett vært det ultimate for meg.

 

Å kalle disse for "turbo" synes jeg også at er noe spesielt, selv om 800v hurtigladingen på Mission E ble kalt "Turbo Charging". Jeg er heller ikke noen fan av å klistre ordet "turbo" på ting som ikke har noen turbo.

 

Det er ingen tvil om at Taycan nok er mye mer imponerende å kjøre rundt en bane, eller på en snirklete landevei enn en Tesla Model S Performance. Her jeg jeg ganske enig med Tesla Bjørn, Taycan er ikke noen "Tesla-killer" den er primært en "fossil-killer", det vil si at den (her på berget i alle fall) nok vil gjøre Panamera og liknende biler ganske pointless, og den vil nok tiltrekke seg alle de som er interessert i en sporty premium elbil, men som er allergiske mot Tesla. Taycan er også den første tyske premium elbilen som er bygget fra bunn av for å være en elbil som en fullgod erstatning for en fossilbil, Audi E-Tron og Mercedes EQC er stort sett bare premium mid-size SUVer med et digert batteri under seg. Ser også bort fra BMW i3 som stort sett er en bybil.

 

Likevel må jeg innrømme at jeg er noe skuffet over at Porsche klarer å lansere en elbil i 2019 med tilsvarende rekkevidde som en Tesla (Model S 85) fra 2012 (evt P85D fra 2015 hvis jeg skal være pedantisk). Med Mission E ble det lovt mye mer, det ble lovt over 500 km rekkevidde, fullblods sportsbilytelse og et "lettvekts"-chassis i karbonfiber ("Weissach Frame") til rundt €80000. Nå er fasit (enn så lenge) at de innfrir på ytelsessiden, men at de endte opp med et chassis som for det meste er i stål, man må ta til takke med nærmere 400 km rekkevidde og må ut med mer enn €150000 for den foreløpige innstegsmodellen. Rimeligere utgaver vil nok komme, men jeg tviler på at rekkevidden blir nevneverdig lengre.

 

Det hører også med til sannheten at folkene i de Porsche-gruppene jeg følger, heller ikke er nevneverdig imponert over det som ble lansert i går, se her og her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Likevel må jeg innrømme at jeg er noe skuffet over at Porsche klarer å lansere en elbil i 2019 med tilsvarende rekkevidde som en Tesla (Model S 85) fra 2012 (evt P85D fra 2015 hvis jeg skal være pedantisk).

Med eller uten den OTA-oppdateringen som av ukjente grunner drastisk reduserte rekkevidde og og ladehastighet?

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Med eller uten den OTA-oppdateringen som av ukjente grunner drastisk reduserte rekkevidde og og ladehastighet?

 

Forsto det slik at folk hadde begynt å få litt rekkevidde og ladehastighet tilbake nå?

 

 

 

Var vel en ansatt fra Tesla eller noe som var på et forum å forklarte litt.

Greia her var jo den brannen som ble forårsaket av feil X, så de la inn software i alle disse bilene med 85 pakken for å følge med etter symptomene til feil X.

Dessverre trigges denne softwaren av en feil Y, som vistnok er ufarlig.

Så tesla jobber med å optimalisere softwaren til å detektere X uten å få falsk detektering av feil Y, men det viser seg å være litt vanskelig.

 

Forøvrig er det ingen tilfeller av feil X som er oppdaget så forhåpentligvis kan dem bare fjerne denne sikkerheten helt snart.

 

(Alt som står på internett må taes med god fisk da, men høres ikke helt usannsynlig ut)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nuvel. Jeg synes ikke at det å uttrykke en relativt moderat skuffelse fremstår som "å spre kvalme". Jeg har selv, siden jeg var seks år vært (og er fortsatt) Porsche-frelst, hadde jeg vært i markedet for en bil med forbrenningsmotor hadde Porsche uansett vært det ultimate for meg.

 

Å kalle disse for "turbo" synes jeg også at er noe spesielt, selv om 800v hurtigladingen på Mission E ble kalt "Turbo Charging". Jeg er heller ikke noen fan av å klistre ordet "turbo" på ting som ikke har noen turbo.

 

Det er ingen tvil om at Taycan nok er mye mer imponerende å kjøre rundt en bane, eller på en snirklete landevei enn en Tesla Model S Performance. Her jeg jeg ganske enig med Tesla Bjørn, Taycan er ikke noen "Tesla-killer" den er primært en "fossil-killer", det vil si at den (her på berget i alle fall) nok vil gjøre Panamera og liknende biler ganske pointless, og den vil nok tiltrekke seg alle de som er interessert i en sporty premium elbil, men som er allergiske mot Tesla. Taycan er også den første tyske premium elbilen som er bygget fra bunn av for å være en elbil som en fullgod erstatning for en fossilbil, Audi E-Tron og Mercedes EQC er stort sett bare premium mid-size SUVer med et digert batteri under seg. Ser også bort fra BMW i3 som stort sett er en bybil.

 

Likevel må jeg innrømme at jeg er noe skuffet over at Porsche klarer å lansere en elbil i 2019 med tilsvarende rekkevidde som en Tesla (Model S 85) fra 2012 (evt P85D fra 2015 hvis jeg skal være pedantisk). Med Mission E ble det lovt mye mer, det ble lovt over 500 km rekkevidde, fullblods sportsbilytelse og et "lettvekts"-chassis i karbonfiber ("Weissach Frame") til rundt €80000. Nå er fasit (enn så lenge) at de innfrir på ytelsessiden, men at de endte opp med et chassis som for det meste er i stål, man må ta til takke med nærmere 400 km rekkevidde og må ut med mer enn €150000 for den foreløpige innstegsmodellen. Rimeligere utgaver vil nok komme, men jeg tviler på at rekkevidden blir nevneverdig lengre.

 

Det hører også med til sannheten at folkene i de Porsche-gruppene jeg følger, heller ikke er nevneverdig imponert over det som ble lansert i går, se her og her.

Hmm.. jeg innser etterhvert at det kanskje er meg selv som er litt overfølsom og har blitt hva jeg egentlig misliker.. Synes bare det var såpass mye negativt fokus rundt navnet, når denne bilen er såpass mye mer enn kun "ett rart/morsomt" navnevalg. Selvkritikk mottatt. 

 

Dragkoeffisient har jo alltid vært noe folk her på forumet har elsket og skrevet masse om, men nå som Porsche Taycan Turbo kommer med record lave 0,22, så er det ingen som kommentere noen ting.. (hvor Tesla Model 3 har 0,23 og Tesla Model S har 0,24). Greit folk er glad i Tesla, men det blir bare galt å ikke gratulere "konkurrenten" med nye imponerende bragder.

Skal vi ikke være glade for at Porsche utfordrer sine egne "fossile" produkter, og også klarer å nå nye ingeniør hjørnesteiner andre selskap fritt kan 'ta inspirasjon av'? Alle er jo tjent med dette.

 

Og hva med 0-200km/t ?

Her skal Porsche Taycan Turbo S klare under 10 sekund (9,8s). https://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_Taycan 

Tesla Model S P100D skal klare dette på 10,8 sekunder, mens Model 3P bruker 14,1 sekund. 

 

I en video litt høyere oppe her (fra Top Gear), snakker det om at Taycan klarte 7:42 rundt Nürburg. 

Tesla Model 3P skal være målt til rett over 9 minutter. (trolig ikke under samme forhold, men..)

 

Mener at en ikke bare kan komme å kreve sammenligning med billigere biler og selektivt kun nevne egenskaper som veier for de, uten å også inkludere andre egenskaper som kan faktisk er med å begrunne pris forskjellen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler. Dette er ikke en bil myntet på de som vil være passasjer bak rattet.

Fant denne: https://www.elbil24.no/tester/porsche-taycan---endelig-provekjort/71540809?fbclid=IwAR0Zg2NKprY0xIItADC5t96CBatpt5YkuYL0Yk08f_yYfLWShIQQzUP_lLk hvor det blir nevnt at det skal være noe form for autopilot, men at det ikke kommer til å bli aktivert før myndighetene sier det er greit. Se ifra 4:50.

 

 

Dette ?

 

 

Åja, er det den runden de referer til. Stemmer. Leste om det hos TU.no https://www.tu.no/artikler/ni-dager-til-avduking-porsche-taycan-viser-muskler-pa-nurburgring/472426

Lenke til kommentar

" Ladekabel er tilegg med 9300 kr " blir som å kjøpe en fossil bil uten tank rør skal du fylle drivstoff må du kjøpe et tank rør som går til tanken slik at du kan fylle drivstoff... og det koster "ekstra"LOL!

Makan til nisse bil!

Rart at den kommer med dekk og ratt som standar og ikke også koster "ekstra"!

Tenk så dumt å ha valgfrihet? Ladekabelen er en standard CCS-kabel så om du har hatt elbiler før har du kanskje en kabel liggende. Topp, da slipper du å kjøpe en til. 

 

 

Ytelsesmessig er Taycan nærmere Model S enn Model 3. Model S er raskere på 0-100 km/t mens Taycan er raskere på 100-200 km/t.

 

Sånt sett skjønner jeg det at mange sammenligner Taycan og Model S. Men størrelsesmessig er Taycan nærmere Model 3.

 

Model 3 er også mer optimalisert for banekjøring enn Model S, så det er også mer riktig å sammenligne Taycan med Model 3 på dette grunnlaget.

 

Så klart, Taycan koster tre ganger mer enn Model 3 performance, så noen ting bør Taycan være bedre på!

Mer optimalisert? Ingen av dem har noe på en bane å gjøre. Ingen Tesla-modeller er i samme segment som Taycan så å sammenligne de er totalt meningsløst. En Skoda Kodiak har mer plass og er billigere enn Taycan. Wow? Kjøp Skoda?

 

 

Jeg vet ikke hvor mange de klarer. Det er fullt mulig de klarer 26 stk, men så vidt jeg vet har dette aldri blitt testet.

 

Nye Model S har nå fått permanentmagnetmotor foran, noe som hjelper veldig på varme-problematikken. Model 3 har alltid hatt denne samme motoren bak.

 

(Hvor stor praktisk betydning varmeproblematikken har for kjøpere er et stort spørsmålstegn. Personlig har jeg aldri hatt begrenset effekt pga varme på min Model X 100D, etter 83k km. Det til tross for induksjonsmotorer både foran og bak. Men så har jeg heller aldri vært over ca 192 km/t, og aldri kjørt på bane.)

Det har blitt testet. FullyCharged ved journalist Jonny Smith (kjent fra Fifth Gear blant annet) fikk låne en preprod-Taycan (så vi vet ikke om den f.eks har overboost) til å gjøre noen drag fra 0-200/225. De sier selv han gjorde 30-ognoe på rappen. Se video her: 

 

Model 3 reduserer ytelse, men Tesla har fjernet feilmeldingen som kommer opp på S/X. Noen få minutter på autobahn i høy-ish hastighet og ytelsen blir redusert. Se videoen til Tesla-Bjørn f.eks. Tesla har ikke løst varmeproblematikken på Model 3, men de har tatt bort feilmeldingen...

 

 

 

Tja, handler jo også en del om personlige preferanser. Jeg syns interiøret til Taycan ser ganske klaustrofobisk ut, med den enorme midtkonsollen.

 

(Og den klokken på midten av dashbordet - kunne den vært mer malplassert?)

Klokken er en del av noe Porsche kaller Sport Chrono. Den har vært med Porsche i mange mange år og inkluderer endringer på chassis, motorfester, gassrespons, girskift, med mer, som velges med vanligvis Sport/Sport Plus knapper eller via den runde modus-velgeren på rattet på nyere modeller. Klokka fungerer som tidteller på bane i tillegg til digital visning på infotainment-skjermen og på nyere modeller også via Porsches Track Precision-app. Jeg bruker Sport Chrono på bane til rundetider, og det fungerer utmerket. 

 

Hvis man tenker at Sport Chrono er malplassert i en Taycan så forstår man ikke Porsches historie, omtrent som at man starter bilen på venstre side av rattet.

 

 

Kanskje TURBO står for ToRqUe BoOst? neida...

 

 

Det er rett og slett VAKKERT å se kommentarer fra folk som har erfaring, peiling og interesse, mot sutrete kommentarer fra ignorante forumbrukere som egentlig kun er ute etter å spre kvalme.

 

Takk skal du ha. 

 

 

Porsche sitt bidrag er egentlig kun sin egen konkurrent her, så artikkelen burde kanskje hatt tabell som sammenlignet Taycan mot tilsvarende bensin/hybrid produkter.

Og en Panamera med tilsvarende ytelse som Taycan Turbo koster over en million mer ;)

 

 

 

Det skal sies at de som diskuterer dette i de Porsche-gruppene (ergo folk med erfaring, peiling og interesse) jeg følger med på ikke er spesielt imponert over at det skal stå "Turbo" på biler uten turbo. Det brukes riktignok turbo i 911-modellene (Carrera/Targa, 4, S, 4S, GTS og 4 GTS) f.o.m. generasjon 991.2 slik du sier thklinge, samt i Panamera, Cayman/Boxster, Macan og Cayenne, men det har aldri tidligere vært en modell med "turbo" i modellbetegnelsen uten at det finnes en turbo i bilen.

 

Og noen Porsche-fans mener at de var ferdige da bilene ble vannkjølt. Heldigvis går Porsche framover og de som henger igjen i fortiden er ikke verd å høre på. De kan jo f.eks. bytte merkelojalitet til Morgan, som enda leverer biler med tre-ramme. Eller noe Amerikansk ræl med stiv bakaksel. 

 

 

Likevel må jeg innrømme at jeg er noe skuffet over at Porsche klarer å lansere en elbil i 2019 med tilsvarende rekkevidde som en Tesla (Model S 85) fra 2012 (evt P85D fra 2015 hvis jeg skal være pedantisk). Med Mission E ble det lovt mye mer, det ble lovt over 500 km rekkevidde, fullblods sportsbilytelse og et "lettvekts"-chassis i karbonfiber ("Weissach Frame") til rundt €80000. Nå er fasit (enn så lenge) at de innfrir på ytelsessiden, men at de endte opp med et chassis som for det meste er i stål, man må ta til takke med nærmere 400 km rekkevidde og må ut med mer enn €150000 for den foreløpige innstegsmodellen. Rimeligere utgaver vil nok komme, men jeg tviler på at rekkevidden blir nevneverdig lengre.

 

Det hører også med til sannheten at folkene i de Porsche-gruppene jeg følger, heller ikke er nevneverdig imponert over det som ble lansert i går, se her og her.

Har noen klart å matche oppgitte tall på rekkevidde på Tesla? Foruten å tape over alle de enorme panel-gapene, skru av lys, varme, radio og vifter, osv? Porsche er notoriske på å under-rapportere ytelse så jeg blir ikke overrasket over at de leverer rekkevidden de har oppgitt. I regn. Med motvind, med aircon på 22 grader, Prodigy på stereoen på volum 11 og en tung høyrefot... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og noen Porsche-fans mener at de var ferdige da bilene ble vannkjølt. Heldigvis går Porsche framover og de som henger igjen i fortiden er ikke verd å høre på. De kan jo f.eks. bytte merkelojalitet til Morgan, som enda leverer biler med tre-ramme. Eller noe Amerikansk ræl med stiv bakaksel. 

Ja, de går framover (eller egentlig tilbake til røttene, siden Porsche P1 var elektrisk), og det er jeg for. Inntrykket jeg får av navnevalget nå er at de ikke tør å satse skikkelig på elektriske drivlinjer - de føler de må bruke tradisjonelle modelloppdelinger i stedet for å gi den en helt ny oppdeling.

Lenke til kommentar

I en video litt høyere oppe her (fra Top Gear), snakker det om at Taycan klarte 7:42 rundt Nürburg. 

Tesla Model 3P skal være målt til rett over 9 minutter. (trolig ikke under samme forhold, men..)

 

Mest sannsynlig er Tesla sin tid kun målt BTG (Bridge To Gantry) og ikke en hel runde, så vil tro man må tillegge 20-30 sekunder på Tesla sin tid.

Da nærmer man seg nesten 2 minutter i forskjell. 

Lenke til kommentar

De hengte seg også opp i navnet til Audit etron. etron er visstnok fransk for bærsj.

 

I mellomtiden:

 

Solgte biler YTD i Norge.

Model X: 1509

Audi bærsj: 3354

Kan det ha noe med at X er dyrere og "utdatert" i forhold til Audi Bærsj som nettop kom?

 

Er vel en X facelift rett rundt hjørne som veldig mange venter på.

 

Men Audien virker å være veldig god bil det da, så lenge man ikke bruker ekstra på de kameraspeilene.

 

Forøvrig synes jeg Tesla sin navngiving er enkel og grei. S3XY (Model 3 skulle hete E, men Ford hadde patent på det navnet eller noe)

Og Performance og Ludicrous variantene forklarer seg selv, men en Tesla Model S Turbo hadde blitt for dumt.

 

Elon har forresten sakt at Model S skal testes på nurburgring neste uke, så blir morro å se tiden selv med overoppheting.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Dragkoeffisient har jo alltid vært noe folk her på forumet har elsket og skrevet masse om, men nå som Porsche Taycan Turbo kommer med record lave 0,22, så er det ingen som kommentere noen ting.. (hvor Tesla Model 3 har 0,23 og Tesla Model S har 0,24). Greit folk er glad i Tesla, men det blir bare galt å ikke gratulere "konkurrenten" med nye imponerende bragder.

0,22 er supert, og er nok godt hjulpet av en lav høyde vs lengde. Men det er ikke *så* imponerende sett i forhold til forbruket. Bilen sløser bort mye energi.

 

Jeg vet ikke om det er motorkontroller/motorene som sløser mye energi, om det er vekt/dekk eller om Porsche har overdrevet når de sier 0,22, men resultatet er i hvert fall betydelig høyere forbruk enn Model S.

 

Skal vi ikke være glade for at Porsche utfordrer sine egne "fossile" produkter, og også klarer å nå nye ingeniør hjørnesteiner andre selskap fritt kan 'ta inspirasjon av'? Alle er jo tjent med dette.

Taycan virker som en bra bil, og Porsche skal ha all honør for å ha laget den. Taycan får BMW i8 til å virke som en dårlig spøk.

 

Det eneste jeg har i mot Taycan *egentlig* er at dette skulle være en "Tesla killer", som skulle starte på godt under millionen. Det man i stedet har fått er en bil som er kanskje noe bedre enn Model S på bane, og som har mer påkostet interiør, til dobbel pris. Dette er knapt en konkurrent til Tesla, for ikke å snakke om en "Tesla killer".

 

[I en video litt høyere oppe her (fra Top Gear), snakker det om at Taycan klarte 7:42 rundt Nürburg. 

Tesla Model 3P skal være målt til rett over 9 minutter. (trolig ikke under samme forhold, men..)

Model S "raven" med de nyeste oppdateringene har slik jeg skjønt det aldri kjørt på Nurburgring. Og ingen Model S eller Model 3 har noensinne kjørt med profesjonell sjåfør på lukket bane.

 

Men Musk sier nå at Model S skal kjøres på Nurburgring neste uke, så da får vi se om den klarer å slå Taycan. Vi får finne frem popkornet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...