Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Hvorfor blande inn billigbiler inn i denne tråden som handler om en reindyrka sportsbil? Ja den koster endel mer men hva så? Hvorfor må dere hele tiden dra inn Tesla og andre billige biler så fort det kommer en bil med kvalitet? Porsche har aldri vært billig og kommer heller aldri til og bli det. Minste en Porscheeier tenker på er prisen.

 

Billigbil Tesla 3 performance gjør unna 0-100 fortere enn rimiligaste "dyre og eksklusive" og "reindyrka sportsbil" taycan. Er ikkje det litt kjipt? Kjøpe Porsche og bli frakjørt ta den minste Tesla?

 

Tja, Porsche er jo langt fra de dyreste biler heller. Ein Cayman koster sånn ca det same som Alfaromeo quatrofolgio eller E-classe. De som kjøper Porsche tenker som oftest på pris. De som kjøper bugatti eller GelentWagen, derimot, bryr ikkje seg så mye om det.

For all del, Porsche er flott bil, men langt i frå den dyrest og mest ekslusiv. Der er ikkje for "rikinger", men heller for de som kan kjøpe litt bedre/dyrere bil enn folk flest. I Tyskland florer det av eit par år gamle Cayman (flere med garanti frå fabrikk) til 30-40k euro. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene på Porsches sider er ikke de samme som her i artikkelen.

 

Turbo er 1.324.900

Turbo S er 1.608.900

 

Og når en kikker litt i tilbehørsliste som er enorm. Inkludert "Porsche Electric Sport Sound (sportslyd)" til 4300 :-)

 

Glasstak 13800,-

 

Ryggekamera..... 5900,-

 

Ikke en gang Cruise controll er med??? Kan det stemme?

 

On board DC charger?? 6700???

 

Ladekabel er tilegg med 9300

 

ojoj...

Hva er ojoj med det? Som med alle Porsche så får du masse valgmuligheter slik at du får en bil som er perfekt til deg, og du finner knapt to biler som er like. I motsetning til f.eks Tesla, der alle bilene er like.

 

 

Å blande inn ordet "turbo" i en bil som går på overvokste AAA batterier... Blir som å skrive at et solcellepanel har montert EGR ventil og katalysator.

 

Idioter.

Omtrent alle 911 har motorer med turboladere i dag. Likevel er det bare de to bilene med mest power (foruten GT2RS), Turbo og Turbo S som heter "Turbo". Inntil 2017 hadde alle 911 Carrera sugemotor, nå har alle Carrera turbomotor. Men likevel heter de fortsatt Carrera, og ikke Turbo. Hvorfor? Fordi Carrera/GTS/Turbo/Turbo S/osv, er navn som gir en pekepinn på ytelse, ikke teknologien under skallet. Forøvrig er Turbo mye rart, en by i Colombia, noen band, f.eks en Koransk dance-gruppe, forskjellige tegneseriefigurer blant annet en Marvel-heroinne og en Disney-figur, utviklingsprogramvare for C, knapp på gamle PCer som ironisk nok får de til å gå saktere, sjøsnegle, en Tyrkisk tyggegummi, osv osv. Turbo er mer enn bare en eksosdrevet luftkompressor ;)

 

 

 

I tillegg må du betale 6000 ekstra for å få varmepumpe i Taycan noe som er veldig viktig for rekkevidde og ladetid om vinteren. Skandaløst. I tillegg må du betale 4000 for å få installert DAB-radio noe som er essensielt her i Norge. Så for å få en elbil med basic funskjonalitet for bruk her i Norge må du punge ut 10000kr i tillegg til 1,3 millioner for Turbo varianten, som både har mindre rekkevidde, er tregere og dårlige ladenettverk enn en Tesla Model S Performance.

 

Dette her er egentlig ganske dårlig av Porsche i lys av at vi er snart i 2020.

 

Og, Tek.no, legg til en Tesla Model 3 Performance I sammenligningen deres. Det er direkte villedende å ikke inkludere en, når dere inkluderer Audi e-tron 50 som koster det samme. Og hvorfor  bare ta med Model S og X performance variantene, hvorfor ikke long range, som gjør at regnestykket for Taycan også ser enda verre ut?

 

Skjerp dere Tek.no, dere burde blitt rapportert til Forbrukertilsynet med denne villedende sammenlikningen.

DAB-radio er essensielt... I Norge. Varmepumpe er meningsløst... i Dubai. Porsche selger bilen over hele verden. De som kjøper bilen klarer helt fint å selv velge det utstyret de vil ha og valgfrihet er helt nydelig. Porsches tilnærming er 100% å foretrekke, jeg kan spesifisere bilen nøyaktig slik jeg vil ha den og få en bil som passer 100% til meg. I motsetning til andre merker der man kun kan spesifisere bilen 100% lik naboen sin. Carrera 4S kommer i en "norgesutgave" med essensielt utstyr til like under millionen.

 

Forøvrig er det tøysete å sammenligne bilen mot en Tesla. De er ikke i samme klasse. 

 

 

Er vel 370 000 for billigste model 3 i Norge nå. Når dem klarer å få i gang produksjonen av tekstilseter og slikt blir det vel ikke langt fra 300 000 for en.

 

Blir morro å se nå når Model S facelift kommer med batteriteknologien fra Model 3. Da blir den ikke å overoppheter like lett og Porsche får en konkurrent på banen og.

Model 3 overoppheter den også, men Tesla har fjernet feilmeldingen... Og Model 3 har ingenting på en bane å gjøre. Den får redusert ytelse etter noen få minutter og bremsene er ferdige etter noen få harde stopp. 

 

 

 

Skal man følge "TURBO" tankerekka så kommer det vel en Carrera entry model eller to senere, og de får helt andre priser.

 

Markedsavdelinga virker som de ikke har en ide om hvordan de skulle lansere en el-bil. Skal man også følge hvordan Porsche alltid har lansert bilmodeller, så er logikken at de rimeligste kommer først, deretter større, raskere og dyrere modeller.

 

Men "TURBO", hva f tenkte de på.

Ikke alltid, Panamera ST kom med Turbo-utgaven først (og riktig nok Turbo S E-Hybrid som var enda raskere senere, men likevel). Navnet er godt eksemplifisert med f.eks at 911 Carrera har hatt sugemotor siden tidenes morgen. I 2017 fikk alle turbomotor, men likevel heter de fortsatt Carrera, ikke Turbo. Turbo er en betegnelse på ytelse, ikke teknologi, deal with it ;)

 

 

Så 1.7 mill da inkl. ekstrautstyr, mye av det nødvendig og som burde vært standard. Veldig skuffende elbil debut av Porsche, men de må vel starte en plass.

Ingen som er i markedet for å kjøpe en slik bil er skuffet. Bilen leverer ekstrem ytelse, ekstrem lading, og (til elbil) ekstrem ytelse på bane. I tillegg ser den knalltøff ut, har byggekvalitet i toppklasse og er fornuftig priset, spesielt i Norge. For tilsvarende ytelse i en Panamera må du ut med en hel million ekstra. 

 

At noen trodde de skulle få en Porsche til en halv mill er ikke skuffende, det er latterlig. 

Endret av thklinge
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tenkte det samme. Turbo??

Kunne like så greit kalt den 3.0 TDI, hadde gitt like lite mening.

 

93z4nynvmtl11.jpg

 

Skjønner hva du mener, men Ifølge ordboka er det faktisk innafor å benytte ordet turbo i overført betydning: Sette opp farten.

Endret av gotark
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Taycan er en 5D turismo saloon.

Model 3 er liten bil (compact 4D sedan) i forhold og derfor er Model S nærmest og valgt for sammenlikning av anmeldere verden rundt.

https://www.cnet.com/roadshow/news/porsche-taycan-tesla-model-s-performance-comparison/

Model 3 og Taycan er ca like store *innvendig*. Det er nok det som har størst betydning for folk - ikke utvendig størrelse.

 

(Model 3 er egentlig større i baksetet. Model 3 er en femseter, mens Taycan er en 4+1 seter. Altså midterste sete bak er kun for nødbruk, for folk uten skuldre.)

 

Model S er enorm i forhold til Taycan. En fullverdig familiebil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Ladekabel er tilegg med 9300 kr " blir som å kjøpe en fossil bil uten tank rør skal du fylle drivstoff må du kjøpe et tank rør som går til tanken slik at du kan fylle drivstoff... og det koster "ekstra"LOL!
Makan til nisse bil!

Rart at den kommer med dekk og ratt som standar og ikke også koster "ekstra"!

Endret av Tåka
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model 3 og Taycan er ca like store *innvendig*. Det er nok det som har størst betydning for folk - ikke utvendig størrelse.(Model 3 er egentlig større i baksetet. Model 3 er en femseter, mens Taycan er en 4+1 seter. Altså midterste sete bak er kun for nødbruk, for folk uten skuldre.)Model S er enorm i forhold til Taycan. En fullverdig familiebil.

Uansett hva du «mener» blir det å dra inn model 3 samme hvor godt de har optimalisert innvendig plass feil (helt annet segment når Tesla har model S) . Det er som jeg har vist til bare å se til andres anmeldelser. Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Uansett hva du «mener» blir det å dra inn model 3 samme hvor godt de har optimalisert innvendig plass feil (helt annet segment når Tesla har model S) . Det er som jeg har vist til bare å se til andres anmeldelser.

Ytelsesmessig er Taycan nærmere Model S enn Model 3. Model S er raskere på 0-100 km/t mens Taycan er raskere på 100-200 km/t.

 

Sånt sett skjønner jeg det at mange sammenligner Taycan og Model S. Men størrelsesmessig er Taycan nærmere Model 3.

 

Model 3 er også mer optimalisert for banekjøring enn Model S, så det er også mer riktig å sammenligne Taycan med Model 3 på dette grunnlaget.

 

Så klart, Taycan koster tre ganger mer enn Model 3 performance, så noen ting bør Taycan være bedre på!

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytelsesmessig er Taycan nærmere Model S enn Model 3. Model S er raskere på 0-100 km/t mens Taycan er raskere på 100-200 km/t.

 

Sånt sett skjønner jeg det at mange sammenligner Taycan og Model S. Men størrelsesmessig er Taycan nærmere Model 3.

Artig du nevner det.

For egentlig er ikke noen av Tesla bilene sammenliknbare og på nivå med Porsche Taycan overhode.

Taycan gjør 26 0-200km/t launchcontrol på rad , alle under 10 sekunder.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig du nevner det.

For egentlig er ikke noen av Tesla bilene sammenliknbare og på nivå med Porsche Taycan overhode.

Taycan gjør 26 0-200km/t launchcontrol på rad , alle under 10 sekunder.

Og Model S vil slå Taycan på 1/4 mile, igjen og igjen og igjen.

 

Taycan er mer optimalisert for banekjøring enn både Model S og Model 3, og vil trolig slå begge på bane, men om man ikke kjører på bane er dette ganske irrelevant.

Lenke til kommentar

Og Model S vil slå Taycan på 1/4 mile, igjen og igjen og igjen.

 

Taycan er mer optimalisert for banekjøring enn både Model S og Model 3, og vil trolig slå begge på bane, men om man ikke kjører på bane er dette ganske irrelevant.

Du forsøker ikke å forstå engang. Hvor mange repeterende 0-200 kan en Model S og 3 gjennomføre ?

Det er ikke tiendelene i en 0-100,0-200 1/4 mile som er poenget mitt her. Men at Porsche Taycan til motsetning er en gjennomført robust bil som tåler «alt» uten at man skal bekymre seg og at noe bryter sammen eller overopphetes.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvor mange repeterende 0-200 kan en Model S og 3 gjennomføre ?

Det er ikke tiendelene i en 0-100,0-200 1/4 mile som er poenget mitt her. Men at Porsche Taycan til motsetning er en gjennomført robust bil som tåler «alt» uten at noe bryter sammen.

Jeg vet ikke hvor mange de klarer. Det er fullt mulig de klarer 26 stk, men så vidt jeg vet har dette aldri blitt testet.

 

Nye Model S har nå fått permanentmagnetmotor foran, noe som hjelper veldig på varme-problematikken. Model 3 har alltid hatt denne samme motoren bak.

 

(Hvor stor praktisk betydning varmeproblematikken har for kjøpere er et stort spørsmålstegn. Personlig har jeg aldri hatt begrenset effekt pga varme på min Model X 100D, etter 83k km. Det til tross for induksjonsmotorer både foran og bak. Men så har jeg heller aldri vært over ca 192 km/t, og aldri kjørt på bane.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Og Model S vil slå Taycan på 1/4 mile, igjen og igjen og igjen.

 

Taycan er mer optimalisert for banekjøring enn både Model S og Model 3, og vil trolig slå begge på bane, men om man ikke kjører på bane er dette ganske irrelevant.

Du forsøker ikke å forstå engang. Hvor mange repeterende 0-200 kan en Model S og 3 gjennomføre ?

Det er ikke tiendelene i en 0-100,0-200 1/4 mile som er poenget mitt her. Men at Porsche Taycan til motsetning er en gjennomført robust bil som tåler «alt» uten at man skal bekymre seg og at noe bryter sammen eller overopphetes.

Ser den. Min far ba meg om gi ham 20 repeterende 0-100 aksellerasjoner i Teslaen. Jeg klarte bare 19. Så nå er jeg stryket fra testamentet.

Lenke til kommentar

tUQAo7p.jpg

 

Når Model S facelift kommer snart med bedre batteri så har porshe en enda større konkurent.

 

Men ja nok Tesla prat nå og mere Porche.

 

Hvordan er dette 800V systemet til Taycan forresten? kan den benytte 480V ladere også?

Man kan vel også spørre hvorfor en Lamborghini Aventador koster mer enn en Dodge Hellcat Redeye som har stoor motor, bedre plass og koster en fjert av Lambo'n.

 

Når man så tar en titt på interiøret som ikke bare er kjipt, det er gammelt og humor er at du finner akkurat det samme i toppmodellen som de kjipeste som leies ut på en flyplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tUQAo7p.jpg

 

Når Model S facelift kommer snart med bedre batteri så har porshe en enda større konkurent.

 

Men ja nok Tesla prat nå og mere Porche.

 

Hvordan er dette 800V systemet til Taycan forresten? kan den benytte 480V ladere også?

Et pluss med 800V systemet til porsche er et det medfører mindre kabler og vekt , mindre strømstyrke og forbedret temperatur kontroll i drivlinjene.

 

Sitat:

Bump it down to 400V, and using the inbuilt DC charger the Taycan can currently charge at a rate of 50kW DC, or up to 150kW DC with an optional charger.

https://www.caradvice.com.au/789624/porsche-taycan-battery/

Lenke til kommentar

Hvordan er dette 800V systemet til Taycan forresten? kan den benytte 480V ladere også?

Det benyttes en DC/DC omformer som tar spenningen opp fra 400V til 800V, slik at det skal være mulig å lade på 400V hurtigladere. Men standard er at denne tar maks 50 kW, slik jeg har forstått det, og så kan man betale en del tusenlapper ekstra for å oppgradere DC/DC omformeren til 150 kW. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...