Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Det er ikke byttet nevneverdig med batterier pga saken som utløste endringer i SW. Kanksje det vil endre seg i fremtiden, men endringene i SW er vel også for å unngå at det skulle bli behov for å bytte batteri når bilene er 10-20 år gamle.

Det der høres ut som ønsketenkning. Man justerer ned effekt og spenning i batteriene hos kunder på 2 år gamle biler, fordi de skal vare i 10-20 år? 

 

Hvor lenge hadde bilene vart, om de ikke gjorde endringene? Sånn siden du ønsker å spekulere her. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo offisielle svar fra Tesla ang reduksjon av kapasitet, så jeg skjønner ikke at spørsmålene stilles til folk uten for Tesla konstant. Her er svaret: 

 

 

Samme finnes for reduksjon av effekt... 

 

Fordi dette ikke skjer på biler som feks Taycan som har mindre utnyttbar netto kapasitet i batteriet. 

Det er helt tydelig en sammenheng uansett hvor mange kontaktorer som er byttet. 

 

Å strekke strikken lengre enn alle andre var tydeligvis ikke så lurt. 

 

Jeg er ganske overbevist om at Porsche har gode marginer på batteriene sine som gir god levetid. 

Lenke til kommentar

Det som enkelte produsenter har skjønt er at folk stort sett ikke er nerder innen batterikjemi. De fleste vil bare plugge i, fylle til topps og kjøre av gårde. De ønsker ikke å nistudere en ringperm full av forbehold.

Og det trenger man heller ikke. Fra fabrikk lader en Tesla kun til 90%, og utover det er det ikke særlig man trenger ta hensyn til. Det er bare å bruke bilen slik man ønsker.

 

Men man må sette seg inn i alle grunnene for kapasitetstap hvis man ønsker å forsøke å forklare hvorfor en bil har tapt 5% på 3 år mens en annen bil har tapt 15% på 3 år.

 

De fleste setter pris på at leverandøren presenterer egenskaper som er realistisk oppnåelige og ikke specs som kun gjelder i medvind og med sola i ryggen.

Jeg er med på det. Tesla kan bli bedre på en del punkter her, og det kan stort sett alle de andre produsentene også.
Lenke til kommentar

Fordi dette ikke skjer på biler som feks Taycan som har mindre utnyttbar netto kapasitet i batteriet. 

Det er helt tydelig en sammenheng uansett hvor mange kontaktorer som er byttet. 

 

Å strekke strikken lengre enn alle andre var tydeligvis ikke så lurt. 

 

Jeg er ganske overbevist om at Porsche har gode marginer på batteriene sine som gir god levetid.

Nå vet vi ingenting om dette er tilfelle eller ikke. Det er fullt mulig lading ved 270 kW har skadelige konsekvenser på sikt. (Det at de måtte justere ned fra de lovede 350 kW tyder sterkt på at 270 kW er helt på grensen av det batteriene tåler med akseptabel levetid.)

 

Men mest trolig vil de fleste Taycan behandles veldig pent. Gjerne parkeres for vinteren og kanskje kjøre 100.000 km over levetiden. Så det er ikke sikkert eventuelle utfordringer med Taycan vil oppdages på en god del år, om noensinne.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det betyr at Tesla tyner tall der de kan tyne dem, uten å tenke på at det kan straffe seg senere. Og formålet er kun å generere salgstall, og pene kvartalsrapporter. 

 

Det er bedre å få ut bilder og generere salgstall, slik at aksjekursen stiger, og at han når nivåene han må nå for å få en rekordbonus på kort tid nå, før folk finner ut at Tesla er et tøyse-produkt om kort tid. Da får han jo ikke milliard-bonusen. 

 

Dette ser man jo i QA på bilene som når visse kunder. Bilene blir skrudd sammen før de lakkeres er jo et ekstremt godt tegn på at man haster seg for mye. 

 

Det kan en gjerne si, men det var ikke spørsmålet. Det handlet om juks i tallene evt bruk av ikke godkjente målemetoder. Og såvidt jeg kan se stemmer ikke dette, har iallefall ikke sett noe som tyder på det i fra hverken deg eller den som originalt fikk spørsmålet. Lakkering? Nå er du ute å fjaser og langt utenfor det som diskuteres. 

 

 

Hvordan sjekker du bruksmønsteret om du skal kjøpe en brukt Tesla? Hvordan vet du om bilen er ladet etter "oppfordringene" som Tesla gir, eller om personen ikke har orket å lese ting i liten skrift, som jo ikke akkurat er uvanlig hos folk flest. Spør en hvilken som helst kundebehandler rundt spørsmål de får, der svarene står oppført i manualer. 

 

Svaret er at det er umulig. Du aner ikke om bilen du vil kjøpe er ladet til 4.2V og lagret slik over tid slik at forekomster av lithium-plating f.eks er der. Dette er det mindre sjanse for at du vil oppleve hos f.eks en Audi e-tron 55, enn en Tesla Model X. 

 

Ergo: Bruktbilmarkedet for Teslaer vil være som et minefelt. 

 

Jeg har jo allerede svart deg på dette i samme post som du siterer? Åpne øynene dine og du får svar. 

 

 

Hvor mange biler kan lades til 4.2V? Samt hvor mange biler kan man sette på "latterlig-mode", mens man må trykke seg gjennom en haug av advarsler før man får tilgangen? 

 

Hvordan kan man som bruktbilkjøper garantere at en person ikke har gått igjennom disse advarslene mange ganger? Hvorfor er advarslene der trur du? 

 

Jeg har ikke oversikten over maks spenning til cellene til alle elbilprodusenter, har du? Og hvorfor spør du meg om dette? Hva er "latterlig-mode"? 

 

Jeg har allerede svart deg på hva bruktbilkjøpere kan gjøre, igjen det svarer seg å ikke lese med lukkede øyne. 

 

 

"Latterlig-mode". 

 

Hvor mange mennesker i prosent trur du vet hva "canbus data" er innenfor bruktbilmarkedet? 

 

Hva er relevansen? Jeg svarte på spørsmålet ditt. 

 

 

Bruk helt normal logikk. 

 

Det er rimelig store sprik på strømpriser i f.eks USA.

Om du kan velge å lade gratis, kontra å betale for det. Hva trur du enkelte velger å gjøre, samt hva vil dette gjøre for kvaliteten til batteriet? 

 

Vil antall hurtigladninger på en elbil utgjøre en potensiell risiko for en bruktbilkjøper? 

 

Jeg forholder meg til empiri, i motsetning til "dere" evt om dere er samme, vanskelig å vite i grunn. 

 

 

Det er jo litt av poenget. Hvorfor har Tesla valgt å ta den avgjørelsen, og hvorfor velger andre bilfabrikanter å ikke tillate den samme muligheten? Majoriteten unnlater jo å gi kundene denne muligheten - der det eneste unntaket jeg vet om er Nissan.  Det er jo ikke slik at de lett velger bort den muligheten. Det er jo konkurranse dette her. Så en god grunn burde det jo være der? 

 

Svaret kan du f.eks lese hos CEO av Audi, som har forklart hvorfor. De har satt mer fokus på kvalitet, og varighet hos bilene sine enn Tesla. Det var hans svar på hvorfor Tesla "leder" elbil-løpet, som et spørsmål fra en reporter.

 

Du får spørre Tesla og de andre. 

 

 

Hvor lang levetid skal en Tesla ha? 5 til 8 år?

 

Du kan ikke forvente at Ola Normann vet noen ting om "Canbus", og det å koble en laptop til en bruktbil for å sjekke statistikk. 

 

Tja det ville jo vært dumt da den fortsatt er innenfor garanti på store deler av bilen. Så nei jeg tviler på at dette er beregnet EOL for tesla sånn i snitt. 

 

har aldri sagt Ola Normann skal gjøre det heller. 

Lenke til kommentar

Nå vet vi ingenting om dette er tilfelle eller ikke. Det er fullt mulig lading ved 270 kW har skadelige konsekvenser på sikt. (Det at de måtte justere ned fra de lovede 350 kW tyder sterkt på at 270 kW er helt på grensen av det batteriene tåler med akseptabel levetid.)

 

Men mest trolig vil de fleste Taycan behandles veldig pent. Gjerne parkeres for vinteren og kanskje kjøre 100.000 km over levetiden. Så det er ikke sikkert eventuelle utfordringer med Taycan vil oppdages på en god del år, om noensinne.

 

Ser du la til informasjonen ang 350/270 som jeg også skulle påpeke. 

 

Mye tyder på at hastigheten ikke ga Porsche kvaliteten de ønsket. Mulig det kun ble en kort peak som reduserte effekten lengre ut i ladesyklusen eller det gikk på bekostning av levetiden. 

 

I stede for å slippe bilen med 350kW og så redusere hastigheten et år senere over en oppdatering 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan en gjerne si, men det var ikke spørsmålet. Det handlet om juks i tallene evt bruk av ikke godkjente målemetoder. Og såvidt jeg kan se stemmer ikke dette, har iallefall ikke sett noe som tyder på det i fra hverken deg eller den som originalt fikk spørsmålet. Lakkering? Nå er du ute å fjaser og langt utenfor det som diskuteres. 

Hvem har sagt at det er juks? Trur du har lest noe, eller tolket noe ingen har sagt. 

 

uname -| har sagt det samme som jeg sier. Tesla tyner ut statestikken for det den er verdt. Det å tillate 4.2V i batteriene gir bedre tall for WLTP tester, samt 0-100 km/t tester. Det selger bilene, men det kommer jo med sin pris, som nå starter å manifestere seg i flere problemer enn det kan ha vært verdt. 

 

Lakkering er bare et tegn over alt annet. Tesla fokuserer på tall - only. 

Det å produsere bilene på måten Tesla gjør det, er kun for å produsere salgstall. De driter i hvor lenge bilene skal vare tydeligvis, når 6 måneder gamle biler starter å ruste pga måten bilene er montert på. 

 

Jeg har jo allerede svart deg på dette i samme post som du siterer? Åpne øynene dine og du får svar. 

 

Du legger for høye forventninger på kunnskapen til folk, om du mener at folk må starte å kjøpe en kontakt de kan plugge i bilen og en laptop på bruktbilkjøp. Samt vite hva de skal lete etter, for å finne ut av bruksmønsteret til en Tesla.

 

Da er det mye, mye, mye enklere å kjøpe en Audi e-tron, hvor man slipper slikt tull. 

 

Jeg har ikke oversikten over maks spenning til cellene til alle elbilprodusenter, har du? Og hvorfor spør du meg om dette? Hva er "latterlig-mode"? 

 

Jeg har sagt hva jeg vet allerede. 4.2V er kun oppnåelig hos Tesla og Nissan. Absolutt alle andre, har ikke denne muligheten. 

 

TeslaBjørn nevner slikt på alle biler han tester forsåvidt. 

 

Hva er relevansen? Jeg svarte på spørsmålet ditt. 

 

Du forstår hva spørsmålet omhandler. Mens du later som du har en "enkel" løsning. Canbus data er ingen enkel løsning, og er absolutt ingen forutsetning Tesla burde kaste på fremtidige eiere for å være sikre på å ikke kjøpe katta i sekken. 

 

Den katta får man ikke kjøpt hos en Audi i samme grad, når det gjelder batteri-kvaliteten. Rett og slett fordi Audi sørger for at bruksmønsteret til bilene aldri kan missbrukes slik en Tesla kan. 

 

Hvorfor skal en Tesla eier, som kun planlegger å ha bilen i 2 år bry seg så mye om batterikvalitet? Sjansen for at neste eier kan alt om canbus data og dropper den er ekstremt liten, og om han møter den ene personen, så er det en person bak han igjen som ikke vet noen ting om det, og kjøper katta i sekken. 

 

Jeg forholder meg til empiri, i motsetning til "dere" evt om dere er samme, vanskelig å vite i grunn. 

 

Sammenhengen mellom hurtiglading og batteri-degenerering er basert på empiri. Må du slutte å kødde. 

 

Du får spørre Tesla og de andre. 

 

Hvorfor må jeg det? CEO hos Audi har da gitt svaret for meg, og jeg er høyst enig med han. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du la til informasjonen ang 350/270 som jeg også skulle påpeke. 

 

Mye tyder på at hastigheten ikke ga Porsche kvaliteten de ønsket. Mulig det kun ble en kort peak som reduserte effekten lengre ut i ladesyklusen eller det gikk på bekostning av levetiden. 

 

I stede for å slippe bilen med 350kW og så redusere hastigheten et år senere over en oppdatering

Nå vet vi ikke om det kommer en oppdatering til Taycan om et år som reduserer hastigheten. Vi får se.

 

En ting jeg har oppdaget over de seneste årene er at Tesla kritiseres for å ikke være perfekt, mens alle konkurrentene forventes å levere perfekte produkter. Men sånn er det jo ikke.

 

Tesla leverer ikke perfekte produkter, men det gjør ingen andre heller.

 

i-Pace har hatt store utfordringer med kvalitet, på en rekke områder. EQC som Tesla-Bjørn testet hadde defekt batteripakke. e-tron har hatt en tilbakekalling pga brannfare. Osv.

 

Eneste grunnen til at Taycan foreløpig har perfekt feilhistorikk er at ingen har blitt levert til kundene. Å trekke frem dette som noe positivt blir dermed å belønne manglende evne til å levere.

 

Vi får se hvor bra eller dårlig Taycan er på en rekke områder når Porsche faktisk begynner å levere. Ikke før.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi dette ikke skjer på biler som feks Taycan som har mindre utnyttbar netto kapasitet i batteriet. 

Det er helt tydelig en sammenheng uansett hvor mange kontaktorer som er byttet. 

 

Å strekke strikken lengre enn alle andre var tydeligvis ikke så lurt. 

 

Jeg er ganske overbevist om at Porsche har gode marginer på batteriene sine som gir god levetid. 

 

"ikke skjer på taycan"? Ok, Taycan som ikke er solgt til en eneste kunde er grunnlaget. I see.

Lenke til kommentar

Nå vet vi ikke om det kommer en oppdatering til Taycan om et år som reduserer hastigheten. Vi får se.

Mest sannsynligvis ikke. For til motsetning til Tesla, så har Porsche et greit rykte på seg for å teste bilene sine. Det at de justerte ned peak-ladehastighet fra tidligere estimater burde være et tegn på nettopp dette. 

 

En ting jeg har oppdaget over de seneste årene er at Tesla kritiseres for å ikke være perfekt, mens alle konkurrentene forventes å levere perfekte produkter. Men sånn er det jo ikke.

 

Når du henter en ny Porsche, så tar du ikke med lupen for å sjekke om bilen mangler lakk, eller har en overflod av riper og merker - i det minste. 

 

Kritikken rundt Tesla er selvstyrt fra Tesla's side. Det er alt for mange ting som har dukket opp, på relativt kort tid. 

Det skjer selvsagt feil hos de andre også, men det er ofte mye lengre tid mellom hver gang, og ofte er feilen ikke engang i mediene før de selv trekker inn og fikser på bilene som har x feil. 

 

Tesla leverer ikke perfekte produkter, men det gjør ingen andre heller.

 

Det er ingen som påstår dette. 

 

i-Pace har hatt store utfordringer med kvalitet, på en rekke områder. EQC som Tesla-Bjørn testet hadde defekt batteripakke. e-tron har hatt en tilbakekalling pga brannfare. Osv.

 

Forskjellen er antall feil på tvers av diverse ting på bilene. En EQC har blitt tatt inn med noe feil på pakken, ok. Forskjellen er at med Tesla så er feilene så stort i omfang, at man omtrent mister oversikten av hva man skal være obs på. 

 

https://teslabros.com/wp-content/uploads/2018/12/Tesla-Model-3-Delivery-Checklist.pdf

 

Se på enkelte av disse punktene. Dette er et nytt fenomen som nå har startet med Tesla. Selvfølgelig får dem oppmerksomhet, når denne listen bare blir lengre og lengre. Dette er jo ikke akkurat noe en ville gjort når man hentet en Porsche Taycan? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er antall feil på tvers av diverse ting på bilene. En EQC har blitt tatt inn med noe feil på pakken, ok. Forskjellen er at med Tesla så er feilene så stort i omfang, at man omtrent mister oversikten av hva man skal være obs på. 

 

https://teslabros.com/wp-content/uploads/2018/12/Tesla-Model-3-Delivery-Checklist.pdf

 

Se på enkelte av disse punktene. Dette er et nytt fenomen som nå har startet med Tesla. Selvfølgelig får dem oppmerksomhet, når denne listen bare blir lengre og lengre. Dette er jo ikke akkurat noe en ville gjort når man hentet en Porsche Taycan?

Om du ønsker kan du sikkert følge listen når du henter en Taycan. Ingen stopper deg fra å være så nøye du bare ønsker.

 

Mitt inntrykk er at spesielt i-Pace har hatt en lignende mengde feil som Tesla har på sine biler. Om ikke verre. Dette var det ikke mange som forventet i forkant av at leveransene startet, selv om mange påpekte at JLR ikke har et spesielt bra rykte i forhold til å levere biler som fungerer.

 

Jeg er med på at Porsche har betydelig bedre historikk å vise til enn JLR, og man kan håpe kvaliteten viser seg å være ekstremt bra. Men inntil leveransene begynner foreligger det på ingen måte noen fasit. Porsche har måtte bytte motorer på haugevis med biler, og det samme kan skje på Taycan. Taycan er Porsches første elbil på omkring 100 år, og dette introduserer et betydelig potensiale for nye spennende feil.

 

Jeg er ganske sikker på at lakk og slikt vil bli gjort riktig, men jeg ville ikke akkurat bli sjokkert om f.eks 1% av bilene tok fyr det første året, eller at masse batteripakker dødde plutselig og måtte bli byttet. Vi får se hva som dukker opp.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du ønsker kan du sikkert følge listen når du henter en Taycan. Ingen stopper deg fra å være så nøye du bare ønsker.

Spørsmålet er om behovet for å følge en slik liste er der på en Taycan. Jeg tviler sterkt på det. Porsche er ikke akkurat kjent for å levere dårlige biler til sine kunder. 

 

Mitt inntrykk er at spesielt i-Pace har hatt en lignende mengde feil som Tesla har på sine biler. Om ikke verre. Dette var det ikke mange som forventet i forkant av at leveransene startet, selv om mange påpekte at JLR ikke har et spesielt bra rykte i forhold til å levere biler som fungerer.

 

Jaguar har hatt sine problemer ja, men jeg vil på ingen måte si at de er i nærheten av problemene man nå etterhvert har på produktene hos Tesla. Jaguar har slitt med en og annen modell de har laget, mens feil hos Tesla er gjennomgående på alle modellene til nå. 

 

Jeg er med på at Porsche har betydelig bedre historikk å vise til enn JLR, og man kan håpe kvaliteten viser seg å være ekstremt bra. Men inntil leveransene begynner foreligger det på ingen måte noen fasit. Porsche har måtte bytte motorer på haugevis med biler, og det samme kan skje på Taycan. Taycan er Porsches første elbil på omkring 100 år, og dette introduserer et betydelig potensiale for nye spennende feil.

 

Porsche har laget hybride-varianter av andre modeller, som ikke har vist problemer. Så selv om dette er første komplette elbil, så trur jeg de har god kontroll. 

 

Porsche kan ikke slundre unna kvalitetskontroll, slik Tesla kunne i starten siden de ikke hadde noe rykte på seg. 

 

Jeg er ganske sikker på at lakk og slikt vil bli gjort riktig, men jeg ville ikke akkurat bli sjokkert om f.eks 1% av bilene tok fyr det første året, eller at masse batteripakker dødde plutselig og måtte bli byttet.

 

Dette er tall du har hentet fra Porsches hybride biler? Kan ikke huske å ha sett at de har selvantent slik Tesla har, eller at batteripakkene har dødd - slik Tesla har opplevd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Bruksmønster kan sjekkes ved å lese canbus data."

 

Eh,nei. På canbussen går det live data mellom modulene og det er ikke noe for hvermansen. OBDII-kontakten derimot kan hvermansen koble seg på og lese feilkoder fra noen få moduler. Men å lese loggfiler og ladestatistikk? Glem det. Den type data er låst godt ned av Tesla og er ikke tilgjengelig for en bruktbilkjøper.

 

Så ja, å kjøpe brukt Tesla er et minefelt og det er umulig å skille en bil som har vært pent brukt fra en der batteriet har blitt voldtatt jevnlig. Men klart, noen spiller jo lotto og stoler på flaksen... Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

uname -| har sagt det samme som jeg sier. Tesla tyner ut statestikken for det den er verdt. Det å tillate 4.2V i batteriene gir bedre tall for WLTP tester, samt 0-100 km/t tester. Det selger bilene, men det kommer jo med sin pris, som nå starter å manifestere seg i flere problemer enn det kan ha vært verdt. 

 

Lakkering er bare et tegn over alt annet. Tesla fokuserer på tall - only. 

Det å produsere bilene på måten Tesla gjør det, er kun for å produsere salgstall. De driter i hvor lenge bilene skal vare tydeligvis, når 6 måneder gamle biler starter å ruste pga måten bilene er montert på. 

 

Nei det gir ikke "bedre" tall, det gir reelle tall all den tid en faktisk får 4,2V fra cellene. Helt absurd å påstå noe annet.  0-100km/t? Hva er det som er feil der da?

 

Hvilke problem? Vis til en sak. 

 

Ja de driter i at bilene ruster i hel etter 6mnd all den tid de har garanti langt lengre enn dette. Altså, prøver du å lure deg selv eller hva er greia? Blir så useriøst at det er morsomt. 

 

 

Du legger for høye forventninger på kunnskapen til folk, om du mener at folk må starte å kjøpe en kontakt de kan plugge i bilen og en laptop på bruktbilkjøp. Samt vite hva de skal lete etter, for å finne ut av bruksmønsteret til en Tesla.

 

Da er det mye, mye, mye enklere å kjøpe en Audi e-tron, hvor man slipper slikt tull. 

 

Igjen, jeg har ikke sagt at de skal gjøre det heller. Jeg har sagt det er mulig. Du må, igjen åpne øynene. Lese tekst. 

 

Så du mener det bare er Tesla som får problemer med mye hurtiglading? Det vill være fordelsmessig å kjøpe en e-tron som har ladet i mer optimale forhold også, så om dette er den store bekymringen så bør en også ta en sjekk der. 

 

 

Jeg har sagt hva jeg vet allerede. 4.2V er kun oppnåelig hos Tesla og Nissan. Absolutt alle andre, har ikke denne muligheten. 

 

TeslaBjørn nevner slikt på alle biler han tester forsåvidt. 

 

Forstår fortsatt ikke hvorfor du spør om dette konstant, du har jo tydeligvis kontroll! Godt jobbet! 

 

 

Du forstår hva spørsmålet omhandler. Mens du later som du har en "enkel" løsning. Canbus data er ingen enkel løsning, og er absolutt ingen forutsetning Tesla burde kaste på fremtidige eiere for å være sikre på å ikke kjøpe katta i sekken. 

 

Den katta får man ikke kjøpt hos en Audi i samme grad, når det gjelder batteri-kvaliteten. Rett og slett fordi Audi sørger for at bruksmønsteret til bilene aldri kan missbrukes slik en Tesla kan. 

 

Hvorfor skal en Tesla eier, som kun planlegger å ha bilen i 2 år bry seg så mye om batterikvalitet? Sjansen for at neste eier kan alt om canbus data og dropper den er ekstremt liten, og om han møter den ene personen, så er det en person bak han igjen som ikke vet noen ting om det, og kjøper katta i sekken. 

 

Igjen putter du ord i munnen på folk. Jeg har aldri sagt noe lignende, jeg har sagt det kan leses av via canbus. Verken mer eller mindre. 

 

Så kjøp deg e-tron da, jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Godt kjøp og lykke til! Om du er så forbanna på Nissan/Tesla ang topplading av celler, ta kontakt med de og ikke meg. Makan. 

 

 

 

Sammenhengen mellom hurtiglading og batteri-degenerering er basert på empiri. Må du slutte å kødde. 

 

Ja har jeg sagt noe annet? Hvor køddet jeg? 

 

 

 

Hvorfor må jeg det? CEO hos Audi har da gitt svaret for meg, og jeg er høyst enig med han. 

 

Jeg har ikke sagt at du må det, men jeg orker ikke svare på spørsmålene dine hele tiden. De angår ikke meg, de bør heller stilles til de nevnte parter. 

 

Sorry altså, men jeg orker ikke dette fjaset ditt mer i dag. Prekas ved en annen anledning da jeg orker å åpne kommentarene dine igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Bruksmønster kan sjekkes ved å lese canbus data."

 

Eh,nei. På canbussen går det live data mellom modulene og det er ikke noe for hvermansen. OBDII-kontakten derimot kan hvermansen koble seg på og lese feilkoder fra noen få moduler. Men å lese loggfiler og ladestatistikk? Glem det. Den type data er låst godt ned av Tesla og er ikke tilgjengelig for en bruktbilkjøper.

 

Så ja, å kjøpe brukt Tesla er et minefelt og det er umulig å skille en bil som har vært pent brukt fra en der batteriet har blitt voldtatt jevnlig. Men klart, noen spiller jo lotto og stoler på flaksen... Lykke til

 

Jo det får en, se her feks: 

https://sites.google.com/view/scanmytesla/

 

 

This app gives you numerous live statistics such as:

- Battery power / voltage / current / temperatures

- Drive Unit electric power / torque / horsepower / RPM / temperatures

- Battery lifetime stats, capacity estimates and mileage

- 12V system current, voltage, temperature

- Trip recording and statistics, including charging

- HVAC controls and readings

 

 

 

Jeg har lest på en av mine eldre S'er og jeg vet nøyaktig hva en får ut(på den tiden iallefall, ikke hatt noen grunn til å gjøre det etterpå. BMS er endret utallige ganger siden da)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo det får en, se her feks:

https://sites.google.com/view/scanmytesla/

 

 

 

 

Jeg har lest på en av mine eldre S'er og jeg vet nøyaktig hva en får ut(på den tiden iallefall, ikke hatt noen grunn til å gjøre det etterpå. BMS er endret utallige ganger siden da)

Du får max/min verdier på enkelte ting som batterispenning. Andre ting som antall ladesykluser er ren gjetting fra appens side (les known issues). Noen tellere er lagt til av Tesla senere og har altså null verdi på eldre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får max/min verdier på enkelte ting som batterispenning. Andre ting som antall ladesykluser er ren gjetting fra appens side (les known issues). Noen tellere er lagt til av Tesla senere og har altså null verdi på eldre biler.

 

Altså, dette var ett eksempel. Jeg har ikke tatt denne i bruk. Har lest av råverdier selv og de kunne en som du sier fint hente ut info om ladesykluser og annet ang lading. Dette er veldig lenge siden. Når det ble implementert skal jeg ikke si noe om, men det er altså mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om behovet for å følge en slik liste er der på en Taycan. Jeg tviler sterkt på det. Porsche er ikke akkurat kjent for å levere dårlige biler til sine kunder.

Man trenger ikke følge en slik liste når man henter en Tesla heller. Jeg fulgte ingen slik liste når jeg hentet min Model X, og det gikk helt fint.

 

Men listene finnes for de som ønsker å være mest mulig sikker på at alt er riktig og man får det man betaler for. Hver sin lyst.

 

Porsche har laget hybride-varianter av andre modeller, som ikke har vist problemer. Så selv om dette er første komplette elbil, så trur jeg de har god kontroll.

Tiden vil vise.

 

Dette er tall du har hentet fra Porsches hybride biler? Kan ikke huske å ha sett at de har selvantent slik Tesla har, eller at batteripakkene har dødd - slik Tesla har opplevd.

Det var ikke en statistikk fra noe spesielt sted. Var bare ment for å være et eksempel på en høy andel branner. Til sammenligning utgjør de ~10 brannene som har oppstått hos Tesla uten kollisjonsskader/ildspåsettelse noe sånt som 0,001%.

 

Og det ville sikkert være flere videoer av Porscher som brenner, om de solgte flere biler. Tesla produserer jo nesten dobbelt så mange biler som Porsche, så det er ikke rart det oppstår flere feil på Tesla enn Porsche.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant å spørre, er det noen her inne som har bestilt en Taycan enda? :)

Feiget ut i siste liten. Det er noe med mitt gamle tankesett som gjør kjøp av dyr bil skal være noe mer enn klikk og bestill på nett. Jeg vil gjerne se og oppleve bilen før jeg tar den faktiske avgjørelsen. Hjelper heller ikke at fornuftigperen i meg skriker at jeg heller skal legge noe mer penger i huskjøp nr2 i tillegg, så vi får se om dette kan bli noe av i det heletatt.. Frykten min er vel at når huskjøp er gjort og økonomien er stabil igjen etter dette så har vel staten bestemt seg for at elbiler skal avgiftbelegges..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...