Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Raskeste lading i kW ja. Men akkurat her er jeg faktisk enig med tesla-fanboysa, det interessante er WLTPkm/min eller noe lignende.

 

Ja det er en veldig rar tankegang egentlig, men har jo blitt ett "salgstriks" for å "lure" folk. Audi drev jo på med det samme når de viste ladekurver vs tesla og andre elbiler. Så ut som de gruste de, men i virkligheten er forskjellen minimal når en ser på rekkevidde.

 

Noe jeg vill si er absolutt viktigst for de aller fleste, selv om noen gjerne liker å se den høye effekten av en eller annen grunn :p

 

Men, fort gjort og gå i kW "fella". Mange vet ikke hva det er engang. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er enda et ladeklipp: (5:50)

https://www.youtube.com/watch?v=cNSTfh1i_8Y

 

1% 128 kW 

3% 176 kW 

4% 197 kW 

5% 198 kW 

6% 197 kW 

8% 197 kW

11% 250 kW 

13% 253 kW 

14% 255 kW 

15% 256 kW 

16% 255 kW 

18% 256 kW

19% 259 kW

21% 259 kW 

22% 260 kW 

23% 260 kW 

25% 251 kW 

31% 200 kW 

35% 201 kW 

40% 151 kW 

44% 152 kW 

46% 152 kW 

48% 153 kW 

55% 154 kW 

60% 155 kW 

64% 157 kW 

68% 159 kW 

72% 159 kW 

73% 119 kW 

78% 118 kW 

83% 81 kW  

85% 36 kW 

 

0-80% tar 21 minutter og 30 sekunder. 

 

Som nevnt i klippet raskeste lading man har sett i en elbil.

Her fra en Model S 85 etter OTA hvor ladehastighet og kapasitet ble redusert.

 

% kW

2 128

25 90

30 83

40 71

50 60

60 50

70 43

80 36

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her fra en Model S 85 etter OTA hvor ladehastighet og kapasitet ble redusert.

 

% kW

2 128

25 90

30 83

40 71

50 60

60 50

70 43

80 36

 

Men hvis du bare bruker 2-30% av batterikapasiteten og flytter 50km nær en superlader så får man jo teoretisk kjappere lading enn Taycan!!

Lenke til kommentar

Absurditeten råder ser jeg, hvem vet hva som vill skje med Taycan i fremtiden? Ingen aner da det ikke finnes empiri på bilen, så disse sammenligningene er absurde. Ikke vet vi om dette vill skje på model S raven heller osv. Men, alt for å vinne de små "poengene"... 

Ditto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ditto. 

 

Ditto? Jeg refererer jo til faktisk empiri og ikke kvasi "hva om vis om den der hu der" teorier. Skal en se på en ny bil, sammenligner en mot en ny bil. Akkurat som Bjørn har gjort(selv om han også har tatt en kvasi løsning med V3 lader for model 3, som forøvrig var unødvendig). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ditto? Jeg refererer jo til faktisk empiri og ikke kvasi "hva om vis om den der hu der" teorier. Skal en se på en ny bil, sammenligner en mot en ny bil. Akkurat som Bjørn har gjort(selv om han også har tatt en kvasi løsning med V3 lader for model 3, som forøvrig var unødvendig). 

Empiri?

 

"hvem vet hva som vill skje med Taycan i fremtiden?"

 

Hva mener du egentlig med denne setningen? Grunnet empiri, så er det sannsynlig at Porsche vil oppleve problemer, eller hva? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Empiri?

 

"hvem vet hva som vill skje med Taycan i fremtiden?"

 

Hva mener du egentlig med denne setningen? Grunnet empiri, så er det sannsynlig at Porsche vil oppleve problemer, eller hva? 

 

 

 

Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement.

 

Dette har en for Tesla, og man har nå en "ide" om hva som skjer med bilene etter en del hurtiglading, dette har en ikke for Taycan. Derfor blir det veldig rart å sammenligne mot noe en ikke vet. 

 

Men for å dra det enda lengre kan en jo dra det til dette:

 

En vet at batterier degradered, det vill skje alle batterier. En vet også at BMS vill brikke, så en kan si at etterhvert vill alle elbiler få brikket batteri(taycan, S, X, 3, Leaf osv). Skal en da si at alle elbiler vill lade med 0kW og derfor er egentlig all lading av elbiler lik? 

Absurd, men det er iallefall sant og noe en vet kommer til å skje. 

 

Hva som skjer med ladekurven til Taycan vet ingen, det kan skje noe og det kan forbli uendret. Men en vet altså ikke, og derfor blir sammenligningen håpløs. 

Lenke til kommentar

Dette har en for Tesla, og man har nå en "ide" om hva som skjer med bilene etter en del hurtiglading, dette har en ikke for Taycan. Derfor blir det veldig rart å sammenligne mot noe en ikke vet. 

Man har da erfaringer rundt Porsche som fabrikant, og man vet hvor deres fokus er. Det å "håpe" på at de skal falle inn i noen lade-problemer er isåfall bare vill ønsketenkning fra "Tesla-gruppen", som helst ser for seg at sine penger ble brukt korrekt. 

 

En vet at batterier degradered, det vill skje alle batterier. En vet også at BMS vill brikke, så en kan si at etterhvert vill alle elbiler få brikket batteri(taycan, S, X, 3, Leaf osv). Skal en da si at alle elbiler vill lade med 0kW og derfor er egentlig all lading av elbiler lik? 

Absurd, men det er iallefall sant og noe en vet kommer til å skje. 

 

BMS'en til Tesla er erfaringsmessig sett, med mindre rom for vedlikehold av helsen, enn majoriteten av andre biler (Nissan er et unntak). Det er hos Tesla man har størst sprik av batterihelse, og det virker som om man kan være heldig og få et godt produkt, eller maks uheldig og få noe som er som å ha kastet pengene ut vinduet. 

 

Frem til nå, så er det ingen som har mistet hurtigladings hastighet, slik vi har sett i bøttevis hos Tesla. 

 

Erfaringsmessig sett, så pleier Porsche å holde god standard. 

 

Hva som skjer med ladekurven til Taycan vet ingen, det kan skje noe og det kan forbli uendret. Men en vet altså ikke, og derfor blir sammenligningen håpløs

 

Det er ingen som vet, men du håper at de skal møte på problemer? :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ganske klart at batterier er ikke som vin. De blir ikke bedre med alder. Hvor raskt batteriene til Taycan blir dårligere gjenstår å se. Batteriene til Tesla har i all hovedsak klart seg godt hittil.

Dette er jo tøys. Du finner gode tall, og du finner helt ekstremt ræva tall rundt batterihelsen hos Tesla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ca ingen som har ekstremt ræva tall. De få som har tapt mer enn 20% kapasitet har gjerne kjørt en del hundretusen km.

20% på en del hundretusen km? 

 

Tar meg noen få sekunder å finne et verre eksempel:

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bk9i4h/high_degradation_on_model_s/

 

Under 100,000 km, og allerede ved 14%, og som vi alle vet. Degradering har ingen tendens til å de-akselerere. Batteri-problemer øker i omfang, om man har startet å miste kapasitet.

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller jo absolutt ingen rolle når det er hastigheten man selger bilene med. Falsk reklame blir det for enkelte som har opplevd at bilen ikke kan brukes som først antatt.

Biler blir faktisk ikke bedre over tid. De mister hestekrefter. De ruster. De får all slags bruksiltasje.

 

Man må til en viss grad se på bil som en forbruksvare, og når en bil ikke lengre kan utføre de oppgavene man krever, så er det på tide å se seg om etter en ny bil.

Lenke til kommentar

20% på en del hundretusen km? 

 

Tar meg noen få sekunder å finne et verre eksempel:

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bk9i4h/high_degradation_on_model_s/

 

Under 100,000 km, og allerede ved 14%, og som vi alle vet. Degradering har ingen tendens til å de-akselerere. Batteri-problemer øker i omfang, om man har startet å miste kapasitet.

Du tar feil. Som kjent er kapasitetstap størst til å begynne med før det flater ut. Fullt mulig bilen har passert 200.000+ km før den er under 80%. (Og vi snakker tross alt om en fem år gammel bil. Alder spiller også inn.) Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er vel ganske klart at batterier er ikke som vin. De blir ikke bedre med alder. Hvor raskt batteriene til Taycan blir dårligere gjenstår å se. Batteriene til Tesla har i all hovedsak klart seg godt hittil.

 

Batteriene i elbiler har klart seg godt hittil. 

For biler som faktisk har byttet batteri er Tesla høyt på listen, og det kan godt ha sammenheng med kapasitetsutnyttelsen. 

Det styrkes også ved reduksjonene vi ser i oppdateringene som de ruller ut nå. 

 

 

Finnes det noen oversikt over degradering på de forskjellige modellene? 

Om den er lik for biler med ulik kapasitetutnyttelse eller ser man også her tegn på en sammenheng mellom disse faktorene?

Lenke til kommentar

Biler blir faktisk ikke bedre over tid. De mister hestekrefter. De ruster. De får all slags bruksiltasje.

 

Man må til en viss grad se på bil som en forbruksvare, og når en bil ikke lengre kan utføre de oppgavene man krever, så er det på tide å se seg om etter en ny bil.

Selvfølgelig, men man kan uansett sammenligne biler seg i mellom og måten de eldes på. Nå dukker det opp 6 måneder gamle TM3 biler som allerede har startet å ruste grunnet for lite lakk. Og rust dekkes jo ikke av garantien, før det er gjennomrustet hull i bilen... 

 

Samt batteri-bytter er noe man forbinder med Tesla. 

 

Du tar feil. Som kjent er kapasitetstap størst til å begynne med før det flater ut. Fullt mulig bilen har passert 200.000+ km før den er under 80%.

Tar du ut den siste delen av kurven du startet å beskrive med vilje? 

 

Degraderingen av batterier ser ofte ut som en S-kurve. Det starter litt kjapt, flater ut, før man får en akselerasjon ned til batteriet er ødelagt når batteriene først opplever "lithium-plating". 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men man kan uansett sammenligne biler seg i mellom og måten de eldes på. Nå dukker det opp 6 måneder gamle TM3 biler som allerede har startet å ruste grunnet for lite lakk. Og rust dekkes jo ikke av garantien, før det er gjennomrustet hull i bilen...

Alle biler begynner å ruste med en gang de blir produsert. Tesla vil så klart dekke det av rust som går utover det som man må forvente på reklamasjonsrett og garanti.

 

Tar du ut den siste delen av kurven du startet å beskrive med vilje? 

 

Degraderingen av batterier ser ofte ut som en S-kurve. Det starter litt kjapt, flater ut, før man får en akselerasjon ned til batteriet er ødelagt når batteriene først opplever "lithium-plating".

Er med på den. Under 70% begynner det å gå raskt ned til 0%. Det er derfor man regner batterier som når 70% som oppbrukte. Men den flateste delen er 75-90%, litt grovt sett. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...