Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

OK, kult. Enig i det med knappen.

 

Dog foretrekker jeg Volvos løsning med trådløs nøkkel og et touch på håndtaket for å låse bilen. Da vet jeg at bilen blir låst.

 

Hva om du glemmer mobilen i bilen når du går? Vil bilen fortsatt være låst?

Ja det er absolutt en sikker måte for seg selv. Evt kan en jo sette opp å få beskjed når bilen låser eller tilsvarende.

 

Glemmer en mobilen i model 3 vill den være åpen ja! Men ikke i S/X da den ikke har lokal tilkobling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, kult. Enig i det med knappen.

 

Dog foretrekker jeg Volvos løsning med trådløs nøkkel og et touch på håndtaket for å låse bilen. Da vet jeg at bilen blir låst.

 

Hva om du glemmer mobilen i bilen når du går? Vil bilen fortsatt være låst?

 

Gikk akkurat ut å testa med min bil da jeg ble nysjerrig på det samme.

Om telefonen blir liggende i bilen så forblir bilen åpen.

 

Er jo litt logisk da mobiltelefonen er nøkkelen.

Du kan nok alltids låse bilen med en annen telefon eller nøkkelkort om du absolutt vil at telefonen skal forbli i bilen.

 

Bilen blinker forøvrig med blinklysene når den låses, og man kan også slå på at den skal fløyte litt og\eller lukke inn speilene når den låser seg så man får det alltids med seg.

 

Også kan man jo bare sjekke i appen. Der vil det stå om bilen er låst eller ikke og man kan låse\låse opp om ønskelig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Gikk akkurat ut å testa med min bil da jeg ble nysjerrig på det samme.

Om telefonen blir liggende i bilen så forblir bilen åpen.

 

Er jo litt logisk da mobiltelefonen er nøkkelen.

Du kan nok alltids låse bilen med en annen telefon eller nøkkelkort om du absolutt vil at telefonen skal forbli i bilen.

 

Bilen blinker forøvrig med blinklysene når den låses, og man kan også slå på at den skal fløyte litt og\eller lukke inn speilene når den låser seg så man får det alltids med seg.

 

Også kan man jo bare sjekke i appen. Der vil det stå om bilen er låst eller ikke og man kan låse\låse opp om ønskelig.

Ok, det virker da rimelig trygt. I Volvo klarer man ikke å låse bilen om det ligger en nøkkel inne i bilen (selv ikke når man har to nøkler, en inni og en utenfor) slik at man ikke skal låse inne en nøkkel. Er jo dumt om man låser inne mobilen ved å bruke key-card også mister man key-card.

 

Men altså, dette er bare for oss med akutt ultra-distré-syndrom...  :tease:

 

Akkurat det med app og mulighet til remote åpning og lukking burde vært standard på alle biler nå. 

Lenke til kommentar

Lovers gonna love

 

Det er reelle observasjoner.. Det er ganske mange målepunkt i videoen:

24% @ 192kW 

33% @ 146kW 

46% @ 149kW 

74% @ 106kW

 

 

Må si tallene er svært skuffende å noe må være galt her, bilen skal jo lade opp mot 350kW??? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg synes det er lettere å vise forskjellen ved å benevne ladehastigheten i minutter (forutsatt et gitt forbruk og en standard avstand til neste lader).

 

F.eks Tesla model 3 med 150 kW i snitt ladeeffekt på SC (20-55%), 130 Wh/km og 20 mil mellom laderne. Da får man 10,4 minutter ladetid. Min model S 85 bruker ca 30 minutter på samme øvelse (20-70%, 200 Wh/km, 80 kW i snitt)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er lettere å vise forskjellen ved å benevne ladehastigheten i minutter (forutsatt et gitt forbruk og en standard avstand til neste lader).

 

F.eks Tesla model 3 med 150 kW i snitt ladeeffekt på SC (20-55%), 130 Wh/km og 20 mil mellom laderne. Da får man 10,4 minutter ladetid. Min model S 85 bruker ca 30 minutter på samme øvelse (20-70%, 200 Wh/km, 80 kW i snitt)

 

Helt enig, evt justere for forbruk. 

 

Justerer en slik ser en at 3 lader langt kjappere enn både S(såklart) og taycan frem til 70%. Da går 3 og taycan relativt likt, S er så og si under hele veien foruten en liten dipp rundt 40%. 

 

TL;DR, justert for WLTP og brutto kapasitet for alle biler. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er reelle observasjoner.. Det er ganske mange målepunkt i videoen:

24% @ 192kW 

33% @ 146kW 

46% @ 149kW 

74% @ 106kW

 

 

Må si tallene er svært skuffende å noe må være galt her, bilen skal jo lade opp mot 350kW???

På sikt ja, de første modellene vil 'bare' lade opp til 250kW.
Lenke til kommentar

Hardware eller software messig? Pr nå lader den jo opp til 260ish faktisk, men den detter fort ned på 150 og blir liggende der. Faktisk langt raskere enn V3 model 3 ladingen. Blir spennende å se hvordan det blir til slutt.

Usikker. her sier de faktisk 270kW på en 800V lader og 150kW på 400V lader. Men lenger ned på siden snakker de om 350kW. Litt uklart, fant ikke den opprinnelige kilden med hva som skulle komme når.

https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/charging-18558.html

Lenke til kommentar

Rett og slett løgn fra Tesla-evangelisten Bjørn Nyland.

Fins det ÈN ladestasjon i Norge som kan lade tesla 3 med 250 kW?

 

Nei, ikke enda. Men det er vell planlagt snart(i tesla tid  :rofl: ). Men jeg er enig, han burde tatt tallene i fra Ionity som også slår alle ganske godt. så egentlig ikke noe vits i denne "løgnen". 

 

Dog en veldig viktig video om en vill ha brukbar data og ikke bare maks effekten som er blitt ett salgstriks etterhvert(i fra alle kanter!). 

Lenke til kommentar

Det er reelle observasjoner.. Det er ganske mange målepunkt i videoen:

24% @ 192kW 

33% @ 146kW 

46% @ 149kW 

74% @ 106kW

 

 

Må si tallene er svært skuffende å noe må være galt her, bilen skal jo lade opp mot 350kW??? 

 

Her er enda et ladeklipp: (5:50)

https://www.youtube.com/watch?v=cNSTfh1i_8Y

 

1% 128 kW 

3% 176 kW 

4% 197 kW 

5% 198 kW 

6% 197 kW 

8% 197 kW

11% 250 kW 

13% 253 kW 

14% 255 kW 

15% 256 kW 

16% 255 kW 

18% 256 kW

19% 259 kW

21% 259 kW 

22% 260 kW 

23% 260 kW 

25% 251 kW 

31% 200 kW 

35% 201 kW 

40% 151 kW 

44% 152 kW 

46% 152 kW 

48% 153 kW 

55% 154 kW 

60% 155 kW 

64% 157 kW 

68% 159 kW 

72% 159 kW 

73% 119 kW 

78% 118 kW 

83% 81 kW  

85% 36 kW 

 

0-80% tar 21 minutter og 30 sekunder. 

 

Som nevnt i klippet raskeste lading man har sett i en elbil.

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Raskeste lading i kW ja. Men akkurat her er jeg faktisk enig med tesla-fanboysa, det interessante er WLTPkm/min eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Her er enda et ladeklipp: (5:50)

https://www.youtube.com/watch?v=cNSTfh1i_8Y

 

1% 128 kW 

3% 176 kW 

4% 197 kW 

5% 198 kW 

6% 197 kW 

8% 197 kW

11% 250 kW 

13% 253 kW 

14% 255 kW 

15% 256 kW 

16% 255 kW 

18% 256 kW

19% 259 kW

21% 259 kW 

22% 260 kW 

23% 260 kW 

25% 251 kW 

31% 200 kW 

35% 201 kW 

40% 151 kW 

44% 152 kW 

46% 152 kW 

48% 153 kW 

55% 154 kW 

60% 155 kW 

64% 157 kW 

68% 159 kW 

72% 159 kW 

73% 119 kW 

78% 118 kW 

83% 81 kW  

85% 36 kW 

 

0-80% tar 21 minutter og 30 sekunder. 

 

Som nevnt i klippet raskeste lading man har sett i en elbil.

 

Ja jeg la jo til en "skikkelig" lading etterpå da det viste seg at problemet var at flere ladet på en gang i det første klippet. 

 

Og nei det er ikke raskeste lading en har sett i en elbil, men det er høyest effekt. Om du vill vite mer har Bjørn lagt ut en fin video nylig som viser tilført rekkevidde og hvordan Taycan er langt i fra raskest selv om de lader med høy effekt. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...