Salvesen. Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 OK, kult. Enig i det med knappen. Dog foretrekker jeg Volvos løsning med trådløs nøkkel og et touch på håndtaket for å låse bilen. Da vet jeg at bilen blir låst. Hva om du glemmer mobilen i bilen når du går? Vil bilen fortsatt være låst? Ja det er absolutt en sikker måte for seg selv. Evt kan en jo sette opp å få beskjed når bilen låser eller tilsvarende. Glemmer en mobilen i model 3 vill den være åpen ja! Men ikke i S/X da den ikke har lokal tilkobling. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 (endret) OK, kult. Enig i det med knappen. Dog foretrekker jeg Volvos løsning med trådløs nøkkel og et touch på håndtaket for å låse bilen. Da vet jeg at bilen blir låst. Hva om du glemmer mobilen i bilen når du går? Vil bilen fortsatt være låst? Gikk akkurat ut å testa med min bil da jeg ble nysjerrig på det samme. Om telefonen blir liggende i bilen så forblir bilen åpen. Er jo litt logisk da mobiltelefonen er nøkkelen. Du kan nok alltids låse bilen med en annen telefon eller nøkkelkort om du absolutt vil at telefonen skal forbli i bilen. Bilen blinker forøvrig med blinklysene når den låses, og man kan også slå på at den skal fløyte litt og\eller lukke inn speilene når den låser seg så man får det alltids med seg. Også kan man jo bare sjekke i appen. Der vil det stå om bilen er låst eller ikke og man kan låse\låse opp om ønskelig. Endret 26. september 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Gikk akkurat ut å testa med min bil da jeg ble nysjerrig på det samme. Om telefonen blir liggende i bilen så forblir bilen åpen. Er jo litt logisk da mobiltelefonen er nøkkelen. Du kan nok alltids låse bilen med en annen telefon eller nøkkelkort om du absolutt vil at telefonen skal forbli i bilen. Bilen blinker forøvrig med blinklysene når den låses, og man kan også slå på at den skal fløyte litt og\eller lukke inn speilene når den låser seg så man får det alltids med seg. Også kan man jo bare sjekke i appen. Der vil det stå om bilen er låst eller ikke og man kan låse\låse opp om ønskelig. Ok, det virker da rimelig trygt. I Volvo klarer man ikke å låse bilen om det ligger en nøkkel inne i bilen (selv ikke når man har to nøkler, en inni og en utenfor) slik at man ikke skal låse inne en nøkkel. Er jo dumt om man låser inne mobilen ved å bruke key-card også mister man key-card. Men altså, dette er bare for oss med akutt ultra-distré-syndrom... Akkurat det med app og mulighet til remote åpning og lukking burde vært standard på alle biler nå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Spent på ladekurven til denne bilen, ser en fullycharged video nå hvor den "kun" får 149kW ved 46%. Håper det bedrer seg... Model S ligger rundt 133 ved samme SOC men har mye lavere forbruk og model 3. Ja den knuser den med rundt 163kW og ett forbruk fra en annen verden. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 model 3. Ja den knuser den med rundt 163kW og ett forbruk fra en annen verden. Lovers gonna love 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Lovers gonna love Han har jo et poeng Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Lovers gonna love Det er reelle observasjoner.. Det er ganske mange målepunkt i videoen: 24% @ 192kW 33% @ 146kW 46% @ 149kW 74% @ 106kW Må si tallene er svært skuffende å noe må være galt her, bilen skal jo lade opp mot 350kW??? Endret 27. september 2019 av Salvesen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Etter litt graving fant jeg "feilen", det er mange som lader samtidig. Denne videoen forklarer det ganske fint: https://www.youtube.com/watch?v=vlrN-aS_jso Godt å se at den lader friskt når det er kapasitet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Jeg synes det er lettere å vise forskjellen ved å benevne ladehastigheten i minutter (forutsatt et gitt forbruk og en standard avstand til neste lader). F.eks Tesla model 3 med 150 kW i snitt ladeeffekt på SC (20-55%), 130 Wh/km og 20 mil mellom laderne. Da får man 10,4 minutter ladetid. Min model S 85 bruker ca 30 minutter på samme øvelse (20-70%, 200 Wh/km, 80 kW i snitt) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Jeg synes det er lettere å vise forskjellen ved å benevne ladehastigheten i minutter (forutsatt et gitt forbruk og en standard avstand til neste lader). F.eks Tesla model 3 med 150 kW i snitt ladeeffekt på SC (20-55%), 130 Wh/km og 20 mil mellom laderne. Da får man 10,4 minutter ladetid. Min model S 85 bruker ca 30 minutter på samme øvelse (20-70%, 200 Wh/km, 80 kW i snitt) Helt enig, evt justere for forbruk. Justerer en slik ser en at 3 lader langt kjappere enn både S(såklart) og taycan frem til 70%. Da går 3 og taycan relativt likt, S er så og si under hele veien foruten en liten dipp rundt 40%. TL;DR, justert for WLTP og brutto kapasitet for alle biler. Endret 27. september 2019 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Det er reelle observasjoner.. Det er ganske mange målepunkt i videoen: 24% @ 192kW 33% @ 146kW 46% @ 149kW 74% @ 106kW Må si tallene er svært skuffende å noe må være galt her, bilen skal jo lade opp mot 350kW??? På sikt ja, de første modellene vil 'bare' lade opp til 250kW. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 På sikt ja, de første modellene vil 'bare' lade opp til 250kW. Hardware eller software messig? Pr nå lader den jo opp til 260ish faktisk, men den detter fort ned på 150 og blir liggende der. Faktisk langt raskere enn V3 model 3 ladingen. Blir spennende å se hvordan det blir til slutt. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Hardware eller software messig? Pr nå lader den jo opp til 260ish faktisk, men den detter fort ned på 150 og blir liggende der. Faktisk langt raskere enn V3 model 3 ladingen. Blir spennende å se hvordan det blir til slutt.Usikker. her sier de faktisk 270kW på en 800V lader og 150kW på 400V lader. Men lenger ned på siden snakker de om 350kW. Litt uklart, fant ikke den opprinnelige kilden med hva som skulle komme når. https://newsroom.porsche.com/en/products/taycan/charging-18558.html Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Den kan lade til 270kW nå ved lansering. 350 kW kommer senere på de laderne som støtter dette. Blir spennende å se hvor på lista Kia og Hyundai lander, når de skal over på 800V i 2021. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Fin video som omhandler dette med lading og rekkevidde tilført i dag, anbefales! Skulle dog ønske han tok med Model 3 sin ladefart på ionity og ikke V3 siden det ikke er relevant pr i dag. Den ville fortsatt kommet best ut, men ikke så bra Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Rett og slett løgn fra Tesla-evangelisten Bjørn Nyland. Fins det ÈN ladestasjon i Norge som kan lade tesla 3 med 250 kW? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Rett og slett løgn fra Tesla-evangelisten Bjørn Nyland. Fins det ÈN ladestasjon i Norge som kan lade tesla 3 med 250 kW? Nei, ikke enda. Men det er vell planlagt snart(i tesla tid ). Men jeg er enig, han burde tatt tallene i fra Ionity som også slår alle ganske godt. så egentlig ikke noe vits i denne "løgnen". Dog en veldig viktig video om en vill ha brukbar data og ikke bare maks effekten som er blitt ett salgstriks etterhvert(i fra alle kanter!). Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Det er reelle observasjoner.. Det er ganske mange målepunkt i videoen: 24% @ 192kW 33% @ 146kW 46% @ 149kW 74% @ 106kW Må si tallene er svært skuffende å noe må være galt her, bilen skal jo lade opp mot 350kW??? Her er enda et ladeklipp: (5:50) https://www.youtube.com/watch?v=cNSTfh1i_8Y 1% 128 kW 3% 176 kW 4% 197 kW 5% 198 kW 6% 197 kW 8% 197 kW 11% 250 kW 13% 253 kW 14% 255 kW 15% 256 kW 16% 255 kW 18% 256 kW 19% 259 kW 21% 259 kW 22% 260 kW 23% 260 kW 25% 251 kW 31% 200 kW 35% 201 kW 40% 151 kW 44% 152 kW 46% 152 kW 48% 153 kW 55% 154 kW 60% 155 kW 64% 157 kW 68% 159 kW 72% 159 kW 73% 119 kW 78% 118 kW 83% 81 kW 85% 36 kW 0-80% tar 21 minutter og 30 sekunder. Som nevnt i klippet raskeste lading man har sett i en elbil. Endret 1. oktober 2019 av Marzo 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Raskeste lading i kW ja. Men akkurat her er jeg faktisk enig med tesla-fanboysa, det interessante er WLTPkm/min eller noe lignende. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Her er enda et ladeklipp: (5:50) https://www.youtube.com/watch?v=cNSTfh1i_8Y 1% 128 kW 3% 176 kW 4% 197 kW 5% 198 kW 6% 197 kW 8% 197 kW 11% 250 kW 13% 253 kW 14% 255 kW 15% 256 kW 16% 255 kW 18% 256 kW 19% 259 kW 21% 259 kW 22% 260 kW 23% 260 kW 25% 251 kW 31% 200 kW 35% 201 kW 40% 151 kW 44% 152 kW 46% 152 kW 48% 153 kW 55% 154 kW 60% 155 kW 64% 157 kW 68% 159 kW 72% 159 kW 73% 119 kW 78% 118 kW 83% 81 kW 85% 36 kW 0-80% tar 21 minutter og 30 sekunder. Som nevnt i klippet raskeste lading man har sett i en elbil. Ja jeg la jo til en "skikkelig" lading etterpå da det viste seg at problemet var at flere ladet på en gang i det første klippet. Og nei det er ikke raskeste lading en har sett i en elbil, men det er høyest effekt. Om du vill vite mer har Bjørn lagt ut en fin video nylig som viser tilført rekkevidde og hvordan Taycan er langt i fra raskest selv om de lader med høy effekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg