Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Tesla kan jo bøte på problemet ved å krympe avstanden mellom laderne med 20%... - ikke at det er realistisk, men jeg føler at brukbrarheten til Tesla krymper og krymper, samtidig som andre biler dukker opp med stadig lengre rekkevidde og raskere lading. Tesla begynner å bli mehh. - Batterikapasiteten degraderes gradvis - Batterikapasitet stjeles med programvareoppdateringer - Ladetiden øker med programvareoppdateringer - Tilgjengelig batterikapasiteten kuttes ved enkelte ladere og tidspunkt 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Tesla kan jo bøte på problemet ved å krympe avstanden mellom laderne med 20%... - ikke at det er realistisk, men jeg føler at brukbrarheten til Tesla krymper og krymper, samtidig som andre biler dukker opp med stadig lengre rekkevidde og raskere lading. Tesla begynner å bli mehh. - Batterikapasiteten degraderes gradvis - Batterikapasitet stjeles med programvareoppdateringer - Ladetiden øker med programvareoppdateringer - Tilgjengelig batterikapasiteten kuttes ved enkelte ladere og tidspunkt I realiteten, så legger dem seg på samme nivå som de andre bilene, som har større cut-off, og mindre "peak ladehastighet". Det er jo en grunn til at de fleste andre har en bedre ladekurve. Fremfor å booste ladingen så høyt man kan i noen minutter før det kjapt daler igjen kun for å få et "pent" tall, så sørger man for at temperaturen overholdes på en bedre måte hos de andre, og man stresser ikke batteriene like mye, samt man kan opprettholde en høyere ladehastighet over hele SoC registeret. Mercedes EQC har fremdeles 75kw ved 80% SoC. Audi etron har fremdeles 150kw ved 75% SoC. (125kw ved 80%) Mercedes EQC har 75kw ved 80% SoC. Porsche Taycan har ~125kw ved 80% SoC. Tesla Model 3 har under 50kw ved 80% SoC. 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt at det blir observert at flere og flere utnytter Ionity laderne av Tesla flåten, hvor dette har resultert i kø, mens SC står ubrukt i nærheten. Det handler om utnyttelse av dagens hurtigladenettverk. Det beste er altså en dårligere utnyttelse av lade-nettverket, når EU f.eks trenger 2.800,000 flere ladere på kort tid? Det vil jo bare hindre elbilsalget, i en tid hvor flere og flere ikke ønsker å røre Tesla produkter med en ild-tang. Som sagt, så trur jeg dette løser seg av seg selv på sikt. Men da ender det opp med at Tesla går konkurs, og SC blir kjøpt opp. Hva mener du med 'utnyttelse av ladenettverket'? At folk skal stå mest mulig i ladekø? Det er oppskrift på å *sinke* overgangen til elbil. Hvorfor er det så viktig for deg å sabotere et firma som har en løsning som fungerer? Hvorfor ikke gå til angrep på de andre for ikke å bygge ut nok ladere! 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Hva mener du med 'utnyttelse av ladenettverket'? At folk skal stå mest mulig i ladekø? Jeg forstår ikke helt hvordan du i det hele tatt klarer å skrive to totalt ulogiske spørsmål til det jeg skrev? Hvordan utnytter man ladenettverket på best mulig måte? Ditt svar på dette, kan jo umulig henge på greip. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 I realiteten, så legger dem seg på samme nivå som de andre bilene, som har større cut-off, og mindre "peak ladehastighet". Det er jo en grunn til at de fleste andre har en bedre ladekurve. Fremfor å booste ladingen så høyt man kan i noen minutter før det kjapt daler igjen kun for å få et "pent" tall, så sørger man for at temperaturen overholdes på en bedre måte hos de andre, og man stresser ikke batteriene like mye, samt man kan opprettholde en høyere ladehastighet over hele SoC registeret. Mercedes EQC har fremdeles 75kw ved 80% SoC. Audi etron har fremdeles 150kw ved 75% SoC. (125kw ved 80%) Mercedes EQC har 75kw ved 80% SoC. Porsche Taycan har ~125kw ved 80% SoC. Tesla Model 3 har under 50kw ved 80% SoC. At du poster den tabellen er ganske fornøyelig. Det den viser er jo at alle andre enn Tesla har store buffer i toppen av batteriet. I andre tråder legger du jo stor vekt på at store batterier er fy-fy men nå er det plutselig ikke så nøye lenger? Ut over å vise at de andre bruker store buffer så viser ikke den tabellen noe nyttig. Om poenget er å komme fortest mulig fra A til B så er det ikke noe poeng å henge på laderen til batteriet er nesten fullt. For moro skyld matet jeg en skikkelig langtur(madrid-Trondheim) inn i A Better Routplanner og ikke overraskende gruset TM3 de andre bilene du har listet opp. Grunnen er todelt, for det første bruker TM3 lite strøm, for det andre har den høy gjennomsnittseffekt på en typisk ladesesjon. Routeplanner gir ladestopp helt ned i 13 minutter(10-54%) og da befinner du deg nær makseffekt hele sesjonen. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 (endret) Kødder de? Hva er vitsen med 100% batterikapasitet dersom man bare får brukt 80% når man virkelig trenger batterikapasitet, altså på langturer? Jeg har ved noen få anledninger trengt 100% for å komme meg til neste SC. Normal degradering er jo greit og forståelig, men så kutter de kapasiteten OTA med 10-15% i noen tilfeller og så får man plutselig bare brukt 80% av det igjen på noen SC. Jeg begynner å lure på hva som blir det neste de finner på. Gjøre de nederste 10% utilgjengelig "av sikkerhetsgrunner"? Hadde behovet mitt blitt dekket av en bil med 300 km NEDC så hadde jeg sikkert kjøpt en sånn i stedet for en med 400+ km NEDC. Vitsen var vel å få redusert kø og at i dette tilfellet Tesla-eiere deler på tilgangen til ladere. At det kommer noen som har kalkulert reisen sin slik at akkurat den laderen der det står x antall i kø.. ja der *skal* det lades til 100% Har denne diskusjonen forresten noe med Porsche Taycan å gjøre lenger? Endret 14. september 2019 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. september 2019 Del Skrevet 14. september 2019 Ser ut som om Porsches rekord på Ringen blir stående. For nå skifter Musk fokus fra den rekorden, til å bare ta en rekord. 7 seter rekorden.. 3 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Ser ut som om Porsches rekord på Ringen blir stående. For nå skifter Musk fokus fra den rekorden, til å bare ta en rekord. 7 seter rekorden.. Genialt, er jo en fail-safe. Hvis Tesla klarer det, kan de skryte av at de til og med hadde med seg løsvekt. Hvis de ikke klarer det, får de automatisk raskeste elektrisk 7 seter tid. Noen som vet når dette skjer? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Ser ut som om Porsches rekord på Ringen blir stående. For nå skifter Musk fokus fra den rekorden, til å bare ta en rekord. 7 seter rekorden.. Med tanke på hvor mye tull og vas og humor det er fra musk så er det vel noe slikt her og. (Navnet på den nye Model S er hentet fra en film som heter spaceballs. Ingen andre selskaper gjør slikt) 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Teslabjørn er imponert Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 Taycan klarte Nurburgring på 8 minutter kun ved bruk av regen, dvs. ikke bruk av mekaniske bremser. Ganske imponerende og det viser at Porsche/VAG har disse batterigreiene godt under kontroll. https://www.whichcar.com.au/news/taycan-eight-minute-lap-at-the-ring 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. september 2019 Del Skrevet 15. september 2019 (endret) Genialt, er jo en fail-safe. Hvis Tesla klarer det, kan de skryte av at de til og med hadde med seg løsvekt. Hvis de ikke klarer det, får de automatisk raskeste elektrisk 7 seter tid. Noen som vet når dette skjer? De har allerede vært på banen i flere dager allerede, og "spion-bilder" er tatt av flere typer Model S biler på banen. Så de har tatt med seg mange modeller, for å teste på banen. Nå som Mr.Musk forstår at Porsche rekorden er utenfor rekkevidde, så redder han skinnet og bare tar en vilt vilkårlig rekord. Hva er det enkleste? Jo ta en rekord som ikke finnes fra før av. 7-seters rekorden. Med tanke på hvor mye tull og vas og humor det er fra musk så er det vel noe slikt her og. (Navnet på den nye Model S er hentet fra en film som heter spaceballs. Ingen andre selskaper gjør slikt) Jeg trur ikke intensjonen av å ta rekorden til Porsche var tull og tøys. De snakker jo om en oppgradert Model S her, med 3 motorer. Dypere hjulbuer for bredere dekk, og en merkelig på-montert spoiler bak. Så sånn sett så burde dem jo klare det, når hele formålet her er å gjøre det en kan for å få det til. Det virker jo som om Model S vil få en oppgradering ala det man ser i Roadsteren nå på sikt, og at det kanskje er det de tester her? Uansett, så blir det jo som jeg fryktet. De ble nødt til å gjøre en haug av forandringer, og det siste bildet som er sett, er Model S med R-compound dekk. Ikke akkurat noe man kjører på veiene med. Endret 15. september 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 (endret) Knuste Taycan-rekorden på Nürburgring, ifølge vitne https://itavisen.no/2019/09/17/knuste-taycan-rekorden-pa-nurburgring-ifolge-vitne/ Slo vist Taycan sin tid med 20 sekunder. Tviler på man kan ta dette seriøst. Man kan forøvrig ikke alltid ta ITavisen seriøst heller.. Men mulig det den nye Model S Plaid blir en råtass om dette stemmer. Endret 17. september 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Knuste Taycan-rekorden på Nürburgring, ifølge vitne https://itavisen.no/2019/09/17/knuste-taycan-rekorden-pa-nurburgring-ifolge-vitne/ Slo vist Taycan sin tid med 20 sekunder. Tviler på man kan ta dette seriøst. Man kan forøvrig ikke alltid ta ITavisen seriøst heller.. Men mulig det den nye Model S Plaid blir en råtass om dette stemmer. Det stemmer nok dette, med en høyt modifisert bil med R-compound dekk, og 3 motorer. Fra Reddit: "Lately, images have surfaced of a Model S testing on the 'Ring running on sticky, race-compound tires and wearing aerodynamic appendages that Tesla doesn't currently make available. Zellmer doesn't have a problem with this -- so long as the company discloses any modifications. "That's obviously going to limit their relevance of what they've been doing," he added, pointing out that the Taycan lap was performed on a series-production car rolling on series-production tires. "Nothing a customer wouldn't buy," Zellmer said." 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Det stemmer nok dette, med en høyt modifisert bil med R-compound dekk, og 3 motorer. Fra Reddit: "Lately, images have surfaced of a Model S testing on the 'Ring running on sticky, race-compound tires and wearing aerodynamic appendages that Tesla doesn't currently make available. Zellmer doesn't have a problem with this -- so long as the company discloses any modifications. "That's obviously going to limit their relevance of what they've been doing," he added, pointing out that the Taycan lap was performed on a series-production car rolling on series-production tires. "Nothing a customer wouldn't buy," Zellmer said." Er nok en grunn til at de ikke har nevnt denne tiden til noen. Blir neppe noe offisiell rekord heller siden det er en modifisert bil. Men det tyder jo iallefall på at batteriene ikke overoppheter så lett iallefall. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Er nok en grunn til at de ikke har nevnt denne tiden til noen. Blir neppe noe offisiell rekord heller siden det er en modifisert bil. Men det tyder jo iallefall på at batteriene ikke overoppheter så lett iallefall. Ser du på bildene, så er det nye luft-inntak foran på bilen, så de får nok endel mer kjøling enn normalt. Naboene klager på diesel-aggregatoren dog. Uansett, så vil jeg ha mer av dette. Driter i om de jukser og justerer på bilene så lenge det blir annonsert hva - bare få mer "krig" mellom fabrikantene, og få det offisielt i en motorsport! ^^ 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/tesla-model-s-vs-porsche-taycan-nordschleife-nuerburgring-rekord-rundenzeit-elektroauto/?shop_return=1568712509272 Hvis dette er bilder på en "Plaid" versjon som skal i salg senere, så må jeg si at jeg liker retningen designerne har gått. De leppene over hjulbuene er noe de burde beholde til neste versjon, selv om dekkene blir litt breiere og man mister litt rekkevidde. Den spoileren, er dog litt malplassert og ser greit hjemmesnekra ut. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 De burde selge en variant som leveres slik som denne er utseendemessig. Kanskje med option på mørkere farge på felgene for min del. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Knuste Taycan-rekorden på Nürburgring, ifølge vitne https://itavisen.no/2019/09/17/knuste-taycan-rekorden-pa-nurburgring-ifolge-vitne/ Slo vist Taycan sin tid med 20 sekunder. Tviler på man kan ta dette seriøst. Man kan forøvrig ikke alltid ta ITavisen seriøst heller.. Men mulig det den nye Model S Plaid blir en råtass om dette stemmer. Holy, ikke værst. Nå må vi bare få vite resten av spesifikasjonene på denne bilen, kan jo være at både luftmotstand, effektivitet, rekkevidde og batteri kapasitet er påvirket og tunet til dette formål - samt pris trolig kan være mer sammenlignbar med Taycan.. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Holy, ikke værst. Nå må vi bare få vite resten av spesifikasjonene på denne bilen, kan jo være at både luftmotstand, effektivitet, rekkevidde og batteri kapasitet er påvirket og tunet til dette formål - samt pris trolig kan være mer sammenlignbar med Taycan.. Ja, vi veit vel ikke en gang om versjonen de har brukt er street legal enda. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg