Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Har du listen over disse bilene som er online da? Hyundai Kona f.eks har er vel ikke online, heller ikke Hyundai Ioniq. Og det et vel 2 veldig vanlige elbiler i Norge? Spørs hva du mener med vanlig, Kona utgjør 1,36% av totalen, Ioniq 3,22%. Leaf, e-Golf, i3 og Model S er 60% alene. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Så der bunner argumentet i "kjøp Tesla", eller ikke kjøp EV's i det hele tatt, og "the mission" er knust sønder og sammen. Alle med vettet i behold, vet at Tesla ikke er den eneste tilbyderen for elektriske biler nå, og fremover. Jeg trur igrunnen dette kommer til å løse seg selv. Eventuelt går Tesla konkurs, og de blir kjøpt opp, og SC blir åpnet den veien. Elbiler og hydrogenbiler er biler jeg heier på like mye, de er totalt sett mye bedre alternativ enn bensin og diesel. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Angående prisstrukturen på hurtigladerne så kan man sikkert lage en avansert formel som tar mange faktorer og hensyn, men jeg tror det ville blitt uoversiktlig og rotete for kundene. Jeg foretrekker i hvert fall en enkel prisstruktur selv om den har noen svakheter. Litt på siden: Kommer jeg til en parkeringsplass med mange forskjellige priser ut fra tidspunkt, hverdag/helg, ferietid eller ei og kanskje til og med parkeringsforbud på visse tidspunkter (brøyting etc), noen plasser reservert for store biler, andre for små, noen for lange biler, andre plasser for elbiler osv så velger jeg lett en annen parkeringsplass der det står "10 kr/t - ferdig med det" selv om det kanskje hadde vært billigere å velge førstnevnte. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 "Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen" Dæven så kommentarfeltet her har sklidd ut.. En løsning kan være at det er "gratis" (Veldig rimelig) å lade i de første 20minutt og "dobbel" (betydelig dyrere) å stå de neste 20 minutt. Så klart å må lesehastighet være en faktor for prisen slik at en ikke bli oppfordret å bygge ut lav effekt ladere. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Pris per tidsenhet er helt håpløst, er det ladere som opererer sånn? Det blir som at man skal betale for hvor lenge man tanker bensin, ikke for hvor mange liter man fyller. Pris per kWh er det eneste fornuftige. Og med 350kW går lading så fort uansett at kø får mindre betyding, som ved pumpene på en bensinstasjon idag Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Pris per tidsenhet er helt håpløst, er det ladere som opererer sånn? Det blir som at man skal betale for hvor lenge man tanker bensin, ikke for hvor mange liter man fyller. Pris per kWh er det eneste fornuftige. Og med 350kW går lading så fort uansett at kø får mindre betyding, som ved pumpene på en bensinstasjon idag Ja de fleste opererer sånn. En ting er bra med det, altså at en får folk til å flytte bilen. De gjør ikke kWh kostnader. Folk setter gjerne bilen i fra seg og lar den stå til de er ferdig med sitt. Lenge etter at bilen er ferdig. Tesla løser dette med å gi "bøter" om en blir stående etter ferdig lading, det bør resten føye seg etter også. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Joda, når man lager kø, når man kan se en SC charger i nærheten med 90% kapasitet, så hadde jeg lett gått bort til personen for å spørre grunnen til egoismen.Er det noe å lure på? Raskere hastighet og lavere pris, om man lader mer enn 47 kWh. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Er det noe å lure på? Raskere hastighet og lavere pris, om man lader mer enn 47 kWh. Kommer man først til en ledig lader, så er det jo greit. Men setter man seg i køen som nr.2 etc, kun fordi det er marginalt billigere når det er ledig en annen plass andre biler ikke kan lade på, så fungerer nok jeg på en annen måte enn dere gitt. Jeg hadde på¨en måte vært småflau om jeg tok plassen når man kan se at det er ledig plass andre steder som kun din bil i køen kan lade på. Jeg stjeler ikke parkeringsplassen til folk som tydeligvis skal rygge inn dit heller. Men det gjør kanskje andre folk, siden det sparer dem tid? 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Kommer man først til en ledig lader, så er det jo greit. Men setter man seg i køen som nr.2 etc, kun fordi det er marginalt billigere når det er ledig en annen plass andre biler ikke kan lade på, så fungerer nok jeg på en annen måte enn dere gitt. Jeg hadde på¨en måte vært småflau om jeg tok plassen når man kan se at det er ledig plass andre steder som kun din bil i køen kan lade på. Jeg stjeler ikke parkeringsplassen til folk som tydeligvis skal rygge inn dit heller. Men det gjør kanskje andre folk, siden det sparer dem tid? Fortsetter du å gnage på et ikke-eksisterende problem? 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Har du listen over disse bilene som er online da? Hyundai Kona f.eks har er vel ikke online, heller ikke Hyundai Ioniq. Og det et vel 2 veldig vanlige elbiler i Norge? Kia e-niro har heller ikke app... Ser du har klart å finne frem enda et argument i e-Niro. Den er 0,26% av elbil parken... Vet du i det hele tatt hva du snakker om? De fleste elbilene som ruller på norsk vei er online med app. Men det vil være uproblematisk å kreve betaling for idle time, ettersom alle som betaler for lading har identifisert seg. Idle fee blir naturligvis belastet i samme transaksjon som betalingen for strømmen.. Det er derfor ikke relevant for problemstillingen i det hele tatt. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Fortsetter du å gnage på et ikke-eksisterende problem? Hva har Tesla gjort for å hindre gratis bilene fra å topp lade og lage kø? Ser ikke ut til å fungere godt på Lier. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Hva har Tesla gjort for å hindre gratis bilene fra å topp lade og lage kø? Ser ikke ut til å fungere godt på Lier. https://electrek.co/2019/05/24/tesla-limiting-supercharger-busy/ Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 https://electrek.co/2019/05/24/tesla-limiting-supercharger-busy/ Smart! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 ... Men det vil være uproblematisk å kreve betaling for idle time, ettersom alle som betaler for lading har identifisert seg. Idle fee blir naturligvis belastet i samme transaksjon som betalingen for strømmen.. Det er derfor ikke relevant for problemstillingen i det hele tatt. Idle fee gir ikke mening der man tar betalt per minutt. Det er fornuftig der man tar betalt per kWh(som Teslas SC) eller per sesjon(som Ionity) Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Fortsetter du å gnage på et ikke-eksisterende problem? Ikke akkurat vanskelig å se at det vil bli et problem... Du mener man skal la problemene man vet kommer, komme først, så fikse dem, fremfor å gjøre det før dem kommer i større grad? Tesla som setter restriksjoner på SC stasjoner som er utsatt for kø, burde jo være en indikasjon, på at problemet vil eskalere, og ikke forsvinne. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Ikke akkurat vanskelig å se at det vil bli et problem... Du mener man skal la problemene man vet kommer, komme først, så fikse dem, fremfor å gjøre det før dem kommer i større grad? Tesla som setter restriksjoner på SC stasjoner som er utsatt for kø, burde jo være en indikasjon, på at problemet vil eskalere, og ikke forsvinne. Å nå. Så det er et problem som *kommer*, ikke et faktisk problem som eksisterer i dag. Sånn du ordlegger deg høres det ut som det er et stort problem *i dag*. Tesla har vist hvordan dette gjøres. Jeg legger merke til at du tar til orde for å sabotere Teslas arbeid og forretningsmodell ved å åpne superladerne for alle. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Å nå. Så det er et problem som *kommer*, ikke et faktisk problem som eksisterer i dag. Sånn du ordlegger deg høres det ut som det er et stort problem *i dag*. Det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt at det blir observert at flere og flere utnytter Ionity laderne av Tesla flåten, hvor dette har resultert i kø, mens SC står ubrukt i nærheten. Det handler om utnyttelse av dagens hurtigladenettverk. Tesla har vist hvordan dette gjøres. Jeg legger merke til at du tar til orde for å sabotere Teslas arbeid og forretningsmodell ved å åpne superladerne for alle. Det beste er altså en dårligere utnyttelse av lade-nettverket, når EU f.eks trenger 2.800,000 flere ladere på kort tid? Det vil jo bare hindre elbilsalget, i en tid hvor flere og flere ikke ønsker å røre Tesla produkter med en ild-tang. Som sagt, så trur jeg dette løser seg av seg selv på sikt. Men da ender det opp med at Tesla går konkurs, og SC blir kjøpt opp. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 https://electrek.co/2019/05/24/tesla-limiting-supercharger-busy/ Kødder de? Hva er vitsen med 100% batterikapasitet dersom man bare får brukt 80% når man virkelig trenger batterikapasitet, altså på langturer? Jeg har ved noen få anledninger trengt 100% for å komme meg til neste SC. Normal degradering er jo greit og forståelig, men så kutter de kapasiteten OTA med 10-15% i noen tilfeller og så får man plutselig bare brukt 80% av det igjen på noen SC. Jeg begynner å lure på hva som blir det neste de finner på. Gjøre de nederste 10% utilgjengelig "av sikkerhetsgrunner"? Hadde behovet mitt blitt dekket av en bil med 300 km NEDC så hadde jeg sikkert kjøpt en sånn i stedet for en med 400+ km NEDC. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Kødder de? Hva er vitsen med 100% batterikapasitet dersom man bare får brukt 80% når man virkelig trenger batterikapasitet, altså på langturer? Jeg har ved noen få anledninger trengt 100% for å komme meg til neste SC. Normal degradering er jo greit og forståelig, men så kutter de kapasiteten OTA med 10-15% i noen tilfeller og så får man plutselig bare brukt 80% av det igjen på noen SC. Jeg begynner å lure på hva som blir det neste de finner på. Gjøre de nederste 10% utilgjengelig "av sikkerhetsgrunner"? Hadde behovet mitt blitt dekket av en bil med 300 km NEDC så hadde jeg sikkert kjøpt en sånn i stedet for en med 400+ km NEDC. Det er jo bare ett redusert antall ladere, ikke alle. Og jeg tar høyde for at de har sjekket at 80% vill dekke til en annen lader hvor en kan fylle på igjen osv. Men jeg har ikke sjekket. I tillegg gjelder det jo ikke alltid på noen av plassene, kun når det er travelt. Jeg synes det er en fin ting iallefall Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. september 2019 Del Skrevet 13. september 2019 Det er jo bare ett redusert antall ladere, ikke alle. Og jeg tar høyde for at de har sjekket at 80% vill dekke til en annen lader hvor en kan fylle på igjen osv. Men jeg har ikke sjekket. I tillegg gjelder det jo ikke alltid på noen av plassene, kun når det er travelt. Det forutsetter at Tesla aldri skal lansere en mindre bybil det da isåfall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg