Hansien Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Hvorfor skal det være så utfordrende? Holder det ikke med at man betaler for mengden og eventuelt et parkeringsgebyr om man står lengre enn 5 min etter endt lading? Da ligger ballen med utfordringer rundt ladekø hos operatørene og vil jo pushe for en utvikling eller utvidelse av ladesystemene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Hvor mange av de 10 mest solgte elbilene i Norge har ikke app? Det har jeg ingen data på, men at bilen har App betyr da vel ikke at den nødvendigvis er tilkoblet mobilnett 24\7? Mistubishi sine PHEV hybrider er jo fint eksempel på det. For å bruke Appen må du koble deg til bilens Wifi.... Ergo du må være ganske nært bilen for å få dekning - og du må koble deg fra din egen wifi hjemme for å sette på varmen i bilen.. Endret 12. september 2019 av Complexity Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 *Hvem* skal få 'straffegebyret' når det dannes kø bak deg? Håper det er de som står bak deg i køen for hvis det er ladeoperatøren så blir en sånn ordning kun oppmuntring for å aldri bygge ut nok kapasitet. Lite gjennomtenkt med andre ord. Det enkleste er at du må betale uansett om du lader eller ikke. Da er det selvfølgelig at du flytter deg når bilen ikke lenger får strøm. 1. Den som lader i kødannelser under xx effekt. 2. Hvem sier at du uansett ikke må betale for å lade? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 1. Den som lader i kødannelser under xx effekt. 2. Hvem sier at du uansett ikke må betale for å lade? Nå misforstår du. Om strømmen blir dyrere etter 15 minutter fordi det står folk bak meg i køen. Hvem skal få de pengene? Om det er operatøren vil det bare oppmuntre dem til å planlegge for lengre køer. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Nå misforstår du. Om strømmen blir dyrere etter 15 minutter fordi det står folk bak meg i køen. Hvem skal få de pengene? Om det er operatøren vil det bare oppmuntre dem til å planlegge for lengre køer. Dette er noe regjeringen kan sette opp til, der ekstra-kostnader går direkte inn igjen i forbedringer, vedlikehold, og utvidelse av tilbudet. Sammen med krav om standarder, så burde jo korrekt bruk av tilgjengelig infrastruktur være en del av ordningen. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Nå misforstår du. Om strømmen blir dyrere etter 15 minutter fordi det står folk bak meg i køen. Hvem skal få de pengene? Om det er operatøren vil det bare oppmuntre dem til å planlegge for lengre køer. Hvem som får pengene er helt uvesentlig, det er den som må betale som er interessert i å stoppe ladingen så lenge man ikke har behov for mer strøm for å kjøre til neste ladepunkt. Alle forstår at en prisøkning reduserer ladetiden. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Det har jeg ingen data på, men at bilen har App betyr da vel ikke at den nødvendigvis er tilkoblet mobilnett 24\7? Mistubishi sine PHEV hybrider er jo fint eksempel på det. For å bruke Appen må du koble deg til bilens Wifi.... Ergo du må være ganske nært bilen for å få dekning - og du må koble deg fra din egen wifi hjemme for å sette på varmen i bilen.. Hvis du er nysgjerrig på det så har 9 av 10 elbiler i Norge tilgang med app.. Men det krever så klart litt innsats i å sette seg inn i hva alle andre driver med. Hybrider er ikke så relevant når det kommer til hurtiglading. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Dette er noe regjeringen kan sette opp til, der ekstra-kostnader går direkte inn igjen i forbedringer, vedlikehold, og utvidelse av tilbudet. Sammen med krav om standarder, så burde jo korrekt bruk av tilgjengelig infrastruktur være en del av ordningen. Jo jøss, mer byråkrati er akkurat det vi trenger. /S Tesla har allerede vist frem en fungerende løsning. Det baserer seg på at de som selger biler har et veldig sterkt insentiv for å sørge for at det ikke dannes køer ved ladestasjonene. Køer vil da skade bilsalget. De åpne aktørene har dessverre en forretningsmodell som oppmuntrer til kødannelse for å maksimere utnyttelsen av ladeinfrastrukturen, på bekostning av attraktiviteten til bilene. Det er slett ikke umulig for andre å kopiere Teslas modell men da må tilgang til ladenettet begrenses, brukere må slippes inn kun når nettets kapasitet tillater det. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Tesla har allerede vist frem en fungerende løsning. Stemmer. Det ser vi jo når kundene strømmer til en annen ladeløsning nå. Faen så bortkastet tid det er å prate med deg. Takk og farvell. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Jo jøss, mer byråkrati er akkurat det vi trenger. /S Tesla har allerede vist frem en fungerende løsning. Det baserer seg på at de som selger biler har et veldig sterkt insentiv for å sørge for at det ikke dannes køer ved ladestasjonene. Køer vil da skade bilsalget. De åpne aktørene har dessverre en forretningsmodell som oppmuntrer til kødannelse for å maksimere utnyttelsen av ladeinfrastrukturen, på bekostning av attraktiviteten til bilene. Det er slett ikke umulig for andre å kopiere Teslas modell men da må tilgang til ladenettet begrenses, brukere må slippes inn kun når nettets kapasitet tillater det. Utfordringene til Tesla sine ladekøer er jo i hovedsak pga bilene solgt med gratis lading? Det problemet har ikke de andre aktørene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Stemmer. Det ser vi jo når kundene strømmer til en annen ladeløsning nå. Faen så bortkastet tid det er å prate med deg. Takk og farvell. Finnes det noen tall på dette forresten? At tesla eiere nå går over til andre ladere? Hadde vært spennende å se Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Finnes det noen tall på dette forresten? At tesla eiere nå går over til andre ladere? Hadde vært spennende å se Hadde vært interessant å sett slikt selv. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Stemmer. Det ser vi jo når kundene strømmer til en annen ladeløsning nå. Faen så bortkastet tid det er å prate med deg. Takk og farvell. Takk det samme. Har du noen dokumentasjon på at dette er et problem? Eller er dette et hypotetisk problem du har blåst ut av alle proporsjoner så du kan kritisere Tesla igjen? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Det er kun Model 3 som har CCS støtte og kan lades på Ionity. I tillegg til raskere lading er det også med dagens prismodell billigere hvis man skal ha mer enn 46kWh. Når Ionity kun er utbygd på steder hvor Tesla allerede sliter med ladekøer pga S og X som topplader, blir Ionity fort førstevalget. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Hvis du er nysgjerrig på det så har 9 av 10 elbiler i Norge tilgang med app.. Men det krever så klart litt innsats i å sette seg inn i hva alle andre driver med. Hybrider er ikke så relevant når det kommer til hurtiglading. Har du listen over disse bilene som er online da? Hyundai Kona f.eks har er vel ikke online, heller ikke Hyundai Ioniq. Og det et vel 2 veldig vanlige elbiler i Norge? Kia e-niro har heller ikke app... Endret 12. september 2019 av Complexity Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Takk det samme. Har du noen dokumentasjon på at dette er et problem? Eller er dette et hypotetisk problem du har blåst ut av alle proporsjoner så du kan kritisere Tesla igjen? Argumentet er hentet fra TeslaBjørns kommentarer under tester av andre biler, under sine forsøk der han prøver å se hvor langt tid bilene bruker på 1,000 km. Han kommenterer som regel køen hvis det er en Tesla som står å lader, der han vet at det var ledig plass på en SC i nærheten. Spiller uansett ingen rolle om det er et hypotetisk problem eller ikke. Svarene dine her håpløse og egoistisk rettet, sett at problemet kun er hypotetisk. Blir det faktisk et problem, så vet vi jo hvor du står. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Når Ionity kun er utbygd på steder hvor Tesla allerede sliter med ladekøer pga S og X som topplader, blir Ionity fort førstevalget. Dette hadde ikke vært et problem, om SC laderne var åpnet for alle. Da er det jo bare "førstemann til mølla" hos den kjappeste og billigste ladestasjonen som idag er Ionity, men i det minste, så har man SC man kan bruke som nest beste. Situasjonen idag, er jo at kødannelsene starter først på Ionity laderne, mens SC laderne står ubrukt, rett og slett fordi de er fastlåste til nå etterhvert en mindre og mindre andel biler av bilparken, ettersom mer og mer konkurranse når markedet. På sikt, så vil det være helt håpløst tåpelig at et såpass godt utbredt nettverk som SC ikke blir utnyttet i den graden den kan bli utnyttet. Det er dumt for alle som ønsker å gå fra en diesel bil til en elektrisk bil, og det er dumt for hele målet med utskiftningen av bilflåten. Om "the mission" er å fjerne CO2 på veiene, så mister man litt trua og respekten for det målet, om SC forblir lukket. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Argumentet er hentet fra TeslaBjørns kommentarer under tester av andre biler, under sine forsøk der han prøver å se hvor langt tid bilene bruker på 1,000 km. Han kommenterer som regel køen hvis det er en Tesla som står å lader, der han vet at det var ledig plass på en SC i nærheten. Spiller uansett ingen rolle om det er et hypotetisk problem eller ikke. Svarene dine her håpløse og egoistisk rettet, sett at problemet kun er hypotetisk. Blir det faktisk et problem, så vet vi jo hvor du står. Er det egoistisk å bruke en Ionity lader hvis den lader raskere og leverer billigere strøm? Har du tenkt å rusle over til Superladerne og personlig takke alle Teslaførerne for at de lader der og ikke på Ionity? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Er det egoistisk å bruke en Ionity lader hvis den lader raskere og leverer billigere strøm? Har du tenkt å rusle over til Superladerne og personlig takke alle Teslaførerne for at de lader der og ikke på Ionity? Tidenes stråmann? Svarene dine på hvorfor SC ikke skal åpnes, er egoistisk rettet. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Tidenes stråmann? Svarene dine på hvorfor SC ikke skal åpnes, er egoistisk rettet. Er det? Hvem gidder å kjøpe elbiler hvis det som venter det er ladekøangst? Kjøper du en Tesla slipper du det. Om du tvinger Tesla til å åpne opp superladerne for alle får du ladekø der og. Da har du spent beinkrok for den ene leverandøren som har en bortimot problemfri ladeopplevelse. Jeg vet jo hva du driver med. Du vil redusere bruksverdien til elbiler så mye som mulig så hydrogenbilen skal ta seg bedre ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg