oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Her demonstrerer du selv manglende logisk sans. Nå som rekkeviddeangst ikke lenger er et gyldig argument for å ikke kjøpe elbil er neste punkt på lista ladekøangst. Ledige SC-uttak er et argument for at du *ikke* trenger ha ladekøangst. Hvis du kjøper en Tesla vel å merke. Latterlig. Da er "the mission" rimelig langt unna sannheten. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Latterlig. Da er "the mission" rimelig langt unna sannheten.Tesla har demonstrert hvordan det gjøres riktig. Ladenettverket ditt må være kraftig nok til køer er unntaket, ikke regelen. Det er veien til å gjøre elbiler attraktive nok til at folk *ønsker* å kjøpe dem. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Hva er muligheten for at Ionity kan ha en modell hvor ladeprisen er merkeavhengig? For eksempel dobbel pris for merker som ikke vil la andre bruke sine ladestasjoner. Hadde vært humor. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Tesla har demonstrert hvordan det gjøres riktig. Ladenettverket ditt må være kraftig nok til køer er unntaket, ikke regelen. Det er veien til å gjøre elbiler attraktive nok til at folk *ønsker* å kjøpe dem. Ved å se at flere ønsker å lade kjappere på andre ladere, enn laderne som de har for seg selv? Det spiller jo ingen rolle hvor stort ladenettverket er, om kun en brøkdel av den blir brukt i realiteten, som jo er sannheten om flere og flere Tesla eiere nå merker at Ionity laderne er bedre enn SC. "Ladenettverket ditt", sier litt om tankegangen din her... Det er hele problemet. Det er tull og tøys at man har "mitt" og "ditt" ladenettverk. Det hadde vært så mye bedre for "the mission", om alle kunne lades om hverandre, og at man dermed får standarder. Hvor jævlig irriterende er det ikke å høre med folk om de har X eller Y ladekabel for en mobiltelefon? Hvor mye bedre hadde det ikke vært om alle telefoner ladet på og med samme standard? Endret 12. september 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Hva er muligheten for at Ionity kan ha en modell hvor ladeprisen er merkeavhengig? For eksempel dobbel pris for merker som ikke vil la andre bruke sine ladestasjoner. Hadde vært humor. De ønsker jo sannsynligvis å tjene penger etterhvert de og... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Nå får jo en Tesla Model 3 190kW på Ionity laderne da, så går raskt unna. En Hyundai Ioniq (nye typen) lader vel på sånn 25kW og må stå der mye lengerere og oppta laderen. Ionity tar vel betalt for en lading, uansett hvor lenge man står. Vet ikke hvem som burde betale mere der da..? Endret 12. september 2019 av Complexity Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Nå får jo en Tesla Model 3 190kW på Ionity laderne da, så går raskt unna. En Hyundai Ioniq (nye typen) lader vel på sånn 25kW og må stå der myyyye lengerere og oppta laderen. Ionity tar vel betalt for en lading, uansett hvor lenge man står. Vet ikke hvem som burde betale mere der da..? Helt åpenbart de bilene som har andre muligheter. Når SC laderne i nærheten står ubrukt. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Hva er muligheten for at Ionity kan ha en modell hvor ladeprisen er merkeavhengig? For eksempel dobbel pris for merker som ikke vil la andre bruke sine ladestasjoner. Hadde vært humor. Ionity er kun CPO (Charge Point Operator) og betalingsløsningen deres skal kun være en reserveløsning. De inngår avtaler med ladeoperatører som igjen bestemmer rabatt struktur og priser. Audi, Porsche og Mercedes bør her kunne tilby en bedre avtale enn merker som ikke er med i samarbeidet. Enten med lavere pris pr kWh, eller strøm inkl i en månedlig fastpris. Men neppe godt nok til å skremme bort Tesla fra å gå tilbake på sine eldre ladestasjoner. Endret 12. september 2019 av Marzo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Det med ladehastighet blir litt som med hastighetsutviklingen på CD-brennere i sin tid. Å gå fra 1x til 2x var en kjempeforbedring men fra 32x til 48x var nesten ikke merkbart. Det avhenger selvfølgelig av bruk- og batteristørrelse. Det er forskjell på om du lader mens du får deg et skikkelig måltid og om du bare skal fortest mulig videre. Om jeg uansett skal stå en stund er 100kW rikelig, dessuten vil jeg helst slippe å flytte bilen mens jeg spiser så høyere effekt blir bortkastet. Har jeg det travelt vil jeg ha så høy effekt bilen klarer. En enkel løsning kan være å ha de raskeste laderne i en egen, godt merket, seksjon av ladelokasjonen og bruke pris for å oppmuntre til 'riktig' bruk. Tja, jeg er usikker på hvordan du mener prising kan brukes til å oppfordre riktig bruk. Hva er riktig bruk? - Høy effekt bør vel ha et påslag for at laderne er dyrere (prisen på AC/DC-enheten er omtrent proporsjonal med maks effekt) og ikke minst vil effektleddet på strømregninga bidra. - Lav effekt gir gjør at stasjonen kan betjene færre biler per time eller per dag. Da bør man vel ta en tidsbasert avgift. En slags parkeringsavfift for å benytte en opparbeidet parkeringsplass i den forlengede ladetida. Hva med dette forslaget: - Ta samme pris per kWh for høyeffektladere og laveffektladere, men ha et straffegebyr for å okkupere laderen etter endt lading? Eventuelt definere endt lading til når ladingen synker under 1 kW, slik at man unngår de aller mest langdryge PHEV-sesjonene og ren vedlikeholdslading. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Hva er muligheten for at Ionity kan ha en modell hvor ladeprisen er merkeavhengig? For eksempel dobbel pris for merker som ikke vil la andre bruke sine ladestasjoner. Hadde vært humor.Sannsynligvis ulovlig. Derimot kan de sikkert fint gå andre veien og gi rabatter for 'medlemmer'. Det ville ikke vært urimelig om Audi solgte et Ionity-medlemskap med bilen. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Synes det bør være en forutsigbar modell, feks 15min fastpris med gunstig kWh pris, og så en vesentlig høyere pris pr min/kWh over det. Ved okkupert lader vil man da kunne regne med å kun måtte vente 15min på at laderen skal bli ledig. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Ved okkupert lader vil man da kunne regne med å kun måtte vente 15min på at laderen skal bli ledig. Hvor lenge er det vanlig å måtte vente nå? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Tja, jeg er usikker på hvordan du mener prising kan brukes til å oppfordre riktig bruk. Hva er riktig bruk? - Høy effekt bør vel ha et påslag for at laderne er dyrere (prisen på AC/DC-enheten er omtrent proporsjonal med maks effekt) og ikke minst vil effektleddet på strømregninga bidra. - Lav effekt gir gjør at stasjonen kan betjene færre biler per time eller per dag. Da bør man vel ta en tidsbasert avgift. En slags parkeringsavfift for å benytte en opparbeidet parkeringsplass i den forlengede ladetida. Hva med dette forslaget: - Ta samme pris per kWh for høyeffektladere og laveffektladere, men ha et straffegebyr for å okkupere laderen etter endt lading? Eventuelt definere endt lading til når ladingen synker under 1 kW, slik at man unngår de aller mest langdryge PHEV-sesjonene og ren vedlikeholdslading. En god prisstruktur bør oppleves rettferdig for kunde, la ladeoperatøren tjene penger, optimalisere bruk av ladeinfrastrukturen og være enkel å forstå. Jeg tror minuttpris basert på max-effekt, med fradrag for levert effekt, vil fylle alle kravene. Fradraget kan for eksempel være 50% på vanlige ladere, vesentlig høyere på lastbalanserte ladeuttak. Om det koster NOK 3/min å stå på en 50kW-lader vil prisen reduseres til NOK 2,88/min om du lader med 40kW. Om du lader med 25kW eller mindre vil du betale NOK 1,8/min. Frem til du kryper under 25kW vil pris per kWh være uforandret men når du beveger deg under rabattert området vil kWh prisen stige og oppmuntre folk til å pelle seg videre. Siden vi ikke kan forvente at folk regner ut den slags på stående fot er det en god ide med apper som gjør informasjon enkelt tilgjengelig. Et LCD-panel på laderen som autogenererer en QR-kode med link til din egen ladesesjon ville gjort susen. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Håper ladere kommer med muligheter for å registrere kø. Da hadde slikt vært enklere. Står man ved en lader uten kødannelser, så kan prisen være den samme gjennom hele ladingen. Men så fort noen kommer og logger seg på for å få plass, så burde han som lader få beskjed, og økt pris over 15-20 minutter kan tre i kraft f.eks. Når man registrerer seg til lading for X lader, og det er kø, så burde også systemet kunne meddele at det er en ledig lader x km unna. Endret 12. september 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Hvor lenge er det vanlig å måtte vente nå? Nå stopper betalingen når eier stopper ladingen via app eller bilen er full. En del ladere har fremdeles minutt pris på 2,5,- pr min så er nok mange som går i fra bilene å gjør sine ærend mens den står å opptar laderen. Med fastpris stukturen til Ionity er det vel flere som lader der i opp til 40minutter.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Håper ladere kommer med muligheter for å registrere kø. Da hadde slikt vært enklere. Står man ved en lader uten kødannelser, så kan prisen være den samme gjennom hele ladingen. Men så fort noen kommer og logger seg på for å få plass, så burde han som lader få beskjed, og økt pris over 15-20 minutter kan tre i kraft f.eks. Tesla har jo gjort tiltak på nettopp dette, men det blir vell vanskelig for ionity og resten da de nesten må ha data fra bilene for å ha oversikt. Evt kan de kjøre en form for kamera/sensor oppsett, men dette er jo kostbart. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Får jo straffegebyr fra Tesla om man opptar en superlader uten og lade og alle laderne er i bruk. Men som nevnt har jo Tesla god kommunikasjon mellom bil og Lader, noe som blir vanskelig å få til blandt alle andre merker. De fleste elbiler er vel ikke online engang så. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 (endret) Tesla har jo gjort tiltak på nettopp dette, men det blir vell vanskelig for ionity og resten da de nesten må ha data fra bilene for å ha oversikt. Evt kan de kjøre en form for kamera/sensor oppsett, men dette er jo kostbart. Det er jo igrunnen bare å standardisere en app løsning, som kan koble alt tilbud sammen. Alt man trenger er jo den samme informasjonen man finner på Ionity ladenettverket. Går du på nett, så ser du jo hvor det er plass. Men problemet er jo at på tur dit, så kan ladestsjonen bli tatt av noen andre. Dog da er det rimelig enkelt at man har en annen pris-modell i slike tilfeller, samt en app som ser gjennom ionity ladenettverket at plassen ble tatt. Burde være rimelig trivielt å fikse, dog standardiseringen er vell problemet. Hele utrullingen av elbiler med ladetilbud er jo bare tøys. Enda godt H2 utrullingen foregår på en litt mer smartere måte. Endret 12. september 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 De fleste elbiler er vel ikke online engang så. Hvor mange av de 10 mest solgte elbilene i Norge har ikke app? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Håper ladere kommer med muligheter for å registrere kø. Da hadde slikt vært enklere. Står man ved en lader uten kødannelser, så kan prisen være den samme gjennom hele ladingen. Men så fort noen kommer og logger seg på for å få plass, så burde han som lader få beskjed, og økt pris over 15-20 minutter kan tre i kraft f.eks. Når man registrerer seg til lading for X lader, og det er kø, så burde også systemet kunne meddele at det er en ledig lader x km unna. *Hvem* skal få 'straffegebyret' når det dannes kø bak deg? Håper det er de som står bak deg i køen for hvis det er ladeoperatøren så blir en sånn ordning kun oppmuntring for å aldri bygge ut nok kapasitet. Lite gjennomtenkt med andre ord. Det enkleste er at du må betale uansett om du lader eller ikke. Da er det selvfølgelig at du flytter deg når bilen ikke lenger får strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg