Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du er klar over hvordan kabler som kreves ved slike effekter? Selv ladekabelen er vel vannkjølt.

 

Tror det blir vanskelig å "flytte rundt" på noe slikt.

Med 800V så trenger man jo ikke så fryktelig grove kabler? 

 

Samt hvis man ser for seg å løse autonom ferdsel på veien, så kan jeg umulig tru at en autonom ladeløsning ville vært vanskeligere å få til? 

 

Se til hvordan automatiske parkeringssystemer fungerer f.eks. Du parkerer bilen ved en garasje som takler 10 biler , med 2 rader a 5 biler. Også kjører parkeringssystemet bilen til ledig plass, og ladestasjonen kobles til. Når man er ferdig, så får man melding og bilen kan hentes på andre siden. 

Lenke til kommentar

I eksemplet taxikø bør det være en smal sak å ha stasjonær lading, stasjonær bil og heller et system som viser hvilken taxi som blir den neste tilgjengelige. Den trenger ikke stå fysisk fremst. Lyser det opp "neste taxi her" på bakerste bil så bør det gå fint. Sjåførene bør frivillig kunne rykke bakover i den virituelle køa om de ønsker å lade mer før de kjører. Den funksjonen kan jo komme godt med i forbindelse med dobesøk, matpauser eller når man har for lite på batteriet til å tilby ny tur med en gang. Dagens statiske taxi-nummer på taket kan for eksempel byttes med en aktiv skjerm, akkurart som på busser, slik at både taxinr, køplass og estimert tid til den er klar til avgang, vises vekselvis. Da slipper man tilsvarende infotavler på en hver taxiholdeplass.

De fleste av oss har jo sett diverse løsninger for automatisk garasje-anlegg på nett. 

Den mest effektive av dem, ville jo vært de som ligner et rullebånd, bare at det er satt opp vertikalt, fremfor horisontalt. 

 

Da kunne man hatt to etasjer, hvor man ble kjørt til flyplassen på den øvre etasjen, også når man skulle dra, så dro man til den nederste etasjen som spaserende ut av flyplassen.

 

Når en taxi kommer, så kjører den av og inn i "rullebåndet" fra den øverste etasjen, og man brukte denne som kombinert kø-system samt spot-lading. Når man er ferdig med en runde og er i den underste etasjen, så er man den bilen som drar videre. Et slikt system kunne taklet flere slike heiser på en rimelig liten plass, og heisene kan skaleres vertikalt etter hvor mange biler man trenger. 

Lenke til kommentar

Om du har så store planer så burde du jo starte firma og begynne byggingen :p høres kostbart ut og er nok langt inne i fremtiden.

 

Og er vel ikke akkurat som at man kan bruke kjempetynne kabler bare fordi det er 800V.

På jobb bruker vi 12000V DC, og det er ikke akkurat tynne kabler selv om det er høy spenning. Hovedsakelig for å hindre overslag.

Lenke til kommentar

Om du har så store planer så burde du jo starte firma og begynne byggingen :p høres kostbart ut og er nok langt inne i fremtiden.

Hehe, det har jeg ikke. Men selve heisen er jo blitt bygget før, og man ser flere eksempler spesielt i Japan som sliter med plass. Elbiler har jo den fordelen av at de har motor selv. Så en generator i gulvet kunne jo gått til å drive selve heisen, som bilene kjørte på av de som var ferdig ladet, noe ala testbenkene - eller noe slikt. :p 

 

Ser man på byer generelt sett, utenfor Norge, så vil elbiler gi et plass-problem, siden parkering ofte kommer med et ekstra behov rundt lading. 

Lenke til kommentar

Hehe, det har jeg ikke. Men selve heisen er jo blitt bygget før, og man ser flere eksempler spesielt i Japan som sliter med plass. Elbiler har jo den fordelen av at de har motor selv. Så en generator i gulvet kunne jo gått til å drive selve heisen, som bilene kjørte på av de som var ferdig ladet, noe ala testbenkene - eller noe slikt. :p

 

Ser man på byer generelt sett, utenfor Norge, så vil elbiler gi et plass-problem, siden parkering ofte kommer med et ekstra behov rundt lading.

Når det ikke kan bygges automatisk parkeringshus engang uten trøbbel så vet jeg ikke om tiden er klar for dine forslag :p

 

https://www.nrk.no/urix/18-biler-star-bom-fast-i-parkeringshus-frem-til-september-1.14666468

 

Har mere tro på trådløs lading, og automatisk parkering. Så kan bilen flytte seg når den er ladet og gi plass til neste.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det ikke kan bygges automatisk parkeringshus engang uten trøbbel så vet jeg ikke om tiden er klar for dine forslag :p

 

https://www.nrk.no/urix/18-biler-star-bom-fast-i-parkeringshus-frem-til-september-1.14666468

 

Har mere tro på trådløs lading, og automatisk parkering. Så kan bilen flytte seg når den er ladet og gi plass til neste.

Er nok mer fri-fantasi for hvordan en fremtid vil se ut, enn et direkte forslag. :p 

 

Hva med dette:

Parkeringshus med laser i taket, som lyser veien for autonom parkering til der man skal være?  ^^ 

Uten veiledning, så må man isåfall lage parkeringsplasser med direkte kommunikasjon til hver biltype? 

Lenke til kommentar

Er nok mer fri-fantasi for hvordan en fremtid vil se ut, enn et direkte forslag. :p

 

Hva med dette:

Parkeringshus med laser i taket, som lyser veien for autonom parkering til der man skal være?  ^^ 

Uten veiledning, så må man isåfall lage parkeringsplasser med direkte kommunikasjon til hver biltype? 

 

Tror ikke du trenger noe laser i taket. Bilen vil kommunisere med parkeringshuset som vil fortelle den hvor det er ledig så den kan kjøre dit. Dette er på full vei allerede.

 

Første treff på google:

 

https://www.hyundai.news/no/merke/hyundai-viser-autonom-parkering-og-traadloes-lading-av-elbil/

 

https://www.tu.no/artikler/her-er-teknologien-som-gjor-at-bilen-kan-parkere-selv-ved-hjelp-av-sensorer-i-parkeringshuset/470231

 

infografik_automated_valet_parking.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger noe laser i taket. Bilen vil kommunisere med parkeringshuset som vil fortelle den hvor det er ledig så den kan kjøre dit. Dette er på full vei allerede.

 

Første treff på google:

 

https://www.hyundai.news/no/merke/hyundai-viser-autonom-parkering-og-traadloes-lading-av-elbil/

 

https://www.tu.no/artikler/her-er-teknologien-som-gjor-at-bilen-kan-parkere-selv-ved-hjelp-av-sensorer-i-parkeringshuset/470231

Stilig, ja da er jo den saken biff! :) 

 

Hyundai og Kia er i gang ser jeg. De er jo de første som har annonsert overgang til 800V systemet også. 

Lenke til kommentar

De fleste av oss har jo sett diverse løsninger for automatisk garasje-anlegg på nett. 

Den mest effektive av dem, ville jo vært de som ligner et rullebånd, bare at det er satt opp vertikalt, fremfor horisontalt. 

 

Da kunne man hatt to etasjer, hvor man ble kjørt til flyplassen på den øvre etasjen, også når man skulle dra, så dro man til den nederste etasjen som spaserende ut av flyplassen.

 

Når en taxi kommer, så kjører den av og inn i "rullebåndet" fra den øverste etasjen, og man brukte denne som kombinert kø-system samt spot-lading. Når man er ferdig med en runde og er i den underste etasjen, så er man den bilen som drar videre. Et slikt system kunne taklet flere slike heiser på en rimelig liten plass, og heisene kan skaleres vertikalt etter hvor mange biler man trenger. 

Tja, du får jo tak i denne modellen:

https://www.alibaba.com/product-detail/Car-Park-Lift-and-Portable-Garage_60687344015.html

 

Den kunne jo koblet sammen avgangshallen (plan 2 på flyplasser) med ankomst (plan 1) og sånn sett vært et stablesystem som fører taxiene vertikalt ned i stedet for at de må kjøre en hel runde for å komme ned. Men det spørs om heisen er verd prisen når det kommer til tidsbruk for å køre rundt. Og hva skal sjåførene gjøre når bilen står i heisen? Finne seg en trapp og gå ned eller sitte i bilen? I så fall, hva om brannalarmen går eller andre feilmeldinger skjer? Da må det jo være en nød-trapp ned fra hver plattform i den vertikale bilkarusellen. Kabling av ladepunkter i en sånn karusell kan også bli en utfordring.

Lenke til kommentar

Tja, du får jo tak i denne modellen:

https://www.alibaba.com/product-detail/Car-Park-Lift-and-Portable-Garage_60687344015.html

 

Den kunne jo koblet sammen avgangshallen (plan 2 på flyplasser) med ankomst (plan 1) og sånn sett vært et stablesystem som fører taxiene vertikalt ned i stedet for at de må kjøre en hel runde for å komme ned. Men det spørs om heisen er verd prisen når det kommer til tidsbruk for å køre rundt. Og hva skal sjåførene gjøre når bilen står i heisen? Finne seg en trapp og gå ned eller sitte i bilen? I så fall, hva om brannalarmen går eller andre feilmeldinger skjer? Da må det jo være en nød-trapp ned fra hver plattform i den vertikale bilkarusellen. Kabling av ladepunkter i en sånn karusell kan også bli en utfordring.

Hva med en kombinasjon, da isåfall? Heis som gjør det enkelt å ta opp og slippe av passasjerer på samme sted, mens heisen slipper av bilene i garasje-anlegget hvor bilene kan parkeres autonomt og kobles til ladestasjon også autonomt. Taxi-sjåførene kan jo da velge å bli med, eller vente et annet sted mens bilen uansett må ha lading. Også hentes bilen igjen gjennom en app.

 

Det å lage ruter fra en fast X ved en heis, til alle parkeringsplassene burde jo være greit mye enklere å få til, en autonom ferdsel på veiene med uante situasjoner. 

Lenke til kommentar

Om du har så store planer så burde du jo starte firma og begynne byggingen :p høres kostbart ut og er nok langt inne i fremtiden.

 

Og er vel ikke akkurat som at man kan bruke kjempetynne kabler bare fordi det er 800V.

På jobb bruker vi 12000V DC, og det er ikke akkurat tynne kabler selv om det er høy spenning. Hovedsakelig for å hindre overslag.

Ved så høye spenninger blir overslag et problem ja. Ved "bare 800V" er ikke det hovedproblemet. Grunnen til at kabelen er vannkjølt er fordi det reduserer varmgang så du kan ha en "litt" tynn kabel som fortsatt er håndterlig til tross for at den transporterer mye strøm. Skal du levere 250kW på 400V betyr det 625A, en voldsom effekt. På 800V er strømmengden halvert til 313A. Fortsatt mye, men langt mer håndterbart, og faktisk mindre enn Teslas Supercharger (150kW/375A/400V). Voltage matters.

Lenke til kommentar

- Økt ladeeffekt er generelt bra for de fleste biler, ladere og situasjoner, men nytteverdien av stadige økninger blir stadig mindre. Ved et eller annet skjæringspunkt blir det en større plage å måtte flytte bilen under pausen enn å spare tid. Det vil sikkert være indivituelt og situasjonsavhengig om 150, 250 eller 350 kW er optimalt. Det er også et kostnadsspørsmål.

...

Det med ladehastighet blir litt som med hastighetsutviklingen på CD-brennere i sin tid. Å gå fra 1x til 2x var en kjempeforbedring men fra 32x til 48x var nesten ikke merkbart. :)

 

Det avhenger selvfølgelig av bruk- og batteristørrelse. Det er forskjell på om du lader mens du får deg et skikkelig måltid og om du bare skal fortest mulig videre. Om jeg uansett skal stå en stund er 100kW rikelig, dessuten vil jeg helst slippe å flytte bilen mens jeg spiser så høyere effekt blir bortkastet. Har jeg det travelt vil jeg ha så høy effekt bilen klarer. En enkel løsning kan være å ha de raskeste laderne i en egen, godt merket, seksjon av ladelokasjonen og bruke pris for å oppmuntre til 'riktig' bruk.

Lenke til kommentar

En enkel løsning kan være å ha de raskeste laderne i en egen, godt merket, seksjon av ladelokasjonen og bruke pris for å oppmuntre til 'riktig' bruk.

De fleste Ionity plassene med flere hastigheter er slik. Tydelig markert. 

 

Det som er synd, er at det er blitt mer og mer vanlig å se Tesla bruke Ionity laderne, slik at det blir kø-dannelser der, mens man ser at det er haugevis av ledige plasser på SC nettverket i nærheten. Hastigheten betyr rett og slett som oftest mer, men nå som dette materialiserer seg, så er det på tide å åpne SC nettverket. For dette blir bare tøys og tull. 

 

Følger man litt med TeslaBjørns utallige langturer, så blir dette mer og mer tydelig. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste Ionity plassene med flere hastigheter er slik. Tydelig markert. 

 

Det som er synd, er at det er blitt mer og mer vanlig å se Tesla bruke Ionity laderne, slik at det blir kø-dannelser der, mens man ser at det er haugevis av ledige plasser på SC nettverket i nærheten. Hastigheten betyr rett og slett som oftest mer, men nå som dette materialiserer seg, så er det på tide å åpne SC nettverket. For dette blir bare tøys og tull. 

 

Følger man litt med TeslaBjørns utallige langturer, så blir dette mer og mer tydelig.

Hva er tull og tøys med det? Om Ionity er åpent for alle så er det nettopp det, åpent for alle.

 

Dessuten er antallet Tesla Model 3 så mye høyere enn antallet Ionity-ladere så om alle TM3-eiere skal prøve en Iontity-lader *en* gang hver er det nok til å skape et inntrykk av at Tesla-eiere gjørs på å lage kø der. ;)

Lenke til kommentar

Hva er tull og tøys med det? Om Ionity er åpent for alle så er det nettopp det, åpent for alle.

 

Dessuten er antallet Tesla Model 3 så mye høyere enn antallet Ionity-ladere så om alle TM3-eiere skal prøve en Iontity-lader *en* gang hver er det nok til å skape et inntrykk av at Tesla-eiere gjørs på å lage kø der. ;)

Er lov å bruke normal logikk, syns jeg. 

 

Enten så ønsker man en elektrisk bilpark, eller så gjør man det ikke. Ubrukte SC ladestasjoner, bidrar ikke til at bilparken skiftes ut kjappere., når litt kjappere ladehastighet et annet sted er nok til å lage kø for absolutt alle andre som har tatt skrittet inn i skiftet. 

 

Du pratet om "riktig bruk" tidligere. Dette er så langt unna riktig bruk du kan få det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ionity er åpen for alle, da kan en ikke klage på at noen lader der. Det er fritt frem. 

 

Pr i dag er Ionity latterlig billig dog, så når de innfører flytende pris så vill det nok balanseres mer ut. I fremtiden ser vi kanskje andre fabrikanter på SC også? 

 

Men jeg er absolutt for å bruke logikk og god oppførsel på ladestasjoner. Personlig har jeg aldri ladet på noe annet enn SC. 

Lenke til kommentar

Ionity er åpen for alle, da kan en ikke klage på at noen lader der. Det er fritt frem. 

Joda, når man lager kø, når man kan se en SC charger i nærheten med 90% kapasitet, så hadde jeg lett gått bort til personen for å spørre grunnen til egoismen. 

 

Enda godt du gjør det som er rett, dog spre budskapet videre. 

Lenke til kommentar

Er lov å bruke normal logikk, syns jeg. 

 

Enten så ønsker man en elektrisk bilpark, eller så gjør man det ikke. Ubrukte SC ladestasjoner, bidrar ikke til at bilparken skiftes ut kjappere., når litt kjappere ladehastighet et annet sted er nok til å lage kø for absolutt alle andre som har tatt skrittet inn i skiftet. 

 

Du pratet om "riktig bruk" tidligere. Dette er så langt unna riktig bruk du kan få det.

Her demonstrerer du selv manglende logisk sans. Nå som rekkeviddeangst ikke lenger er et gyldig argument for å ikke kjøpe elbil er neste punkt på lista ladekøangst. Ledige SC-uttak er et argument for at du *ikke* trenger ha ladekøangst. Hvis du kjøper en Tesla vel å merke. ;)
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...