Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å forbinde det med Porsche før de begynner å levere elbiler. Vi får se om det er noe vi ender opp med å forbinde med Porsche, akkurat som med Model S, i-Pace og EQC.

Porsche med Rimac har da levert ut produkter med batteri-komponenter og elektro motorer før. Jeg kan ikke huske at noe lignende har skjedd derifra. 

 

Skal man se på hvem som er "kongen av haugen" angående elektriske produkter, så er nok Rimac lengst fremme. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porsche med Rimac har da levert ut produkter med batteri-komponenter og elektro motorer før. Jeg kan ikke huske at noe lignende har skjedd derifra.

Men de har blant annet måtte bytte masse fossilmotorer. Man har ingen garantier for at Porsche ikke gjør en like stor flause på batteriene sine.

 

Skal man se på hvem som er "kongen av haugen" angående elektriske produkter, så er nok Rimac lengst fremme.

Tja, Rimacs biler slås av 2020 Tesla Roadster. Greit nok, Rimac har produsert ca 10 stk Concept One/S der Tesla har bare produsert 1+ stk 2020 Roadster, men forskjellen er ikke enorm.
Lenke til kommentar

Men de har blant annet måtte bytte masse fossilmotorer. Man har ingen garantier for at Porsche ikke gjør en like stor flause på batteriene sine.

Ikke over nesten 4 år. 

 

Tja, Rimacs biler slås av 2020 Tesla Roadster. Greit nok, Rimac har produsert ca 10 stk Concept One/S der Tesla har bare produsert 1+ stk 2020 Roadster, men forskjellen er ikke enorm.

 

Rimac C Two kommer nok omtrent samtidig som Tesla Roadster, der Rimac påstår en tid på 1.85 sekunder (0-100), så det er jo åpenbart at de er klar over TR påståandene samt ønsker å ta TR.  Blir dog spennende å se de sammen, det skal sies. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rimac C Two kommer nok omtrent samtidig som Tesla Roadster, der Rimac påstår en tid på 1.85 sekunder (0-100), så det er jo åpenbart at de er klar over TR påståandene samt ønsker å ta TR.  Blir dog spennende å se de sammen, det skal sies.

Med SpaceX pakken er nok 2020 Roadster nede på omkring 1,5 sekunder. Så den blir nok vanskelig å slå.

 

(1,9 sekunder er omkring maks for lovlige dekk på ny asfalt, så her slutter egentlig drivlinjen å bety noe.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med SpaceX pakken er nok 2020 Roadster nede på omkring 1,5 sekunder. Så den blir nok vanskelig å slå.

 

(1,9 sekunder er omkring maks for lovlige dekk på ny asfalt, så her slutter egentlig drivlinjen å bety noe.)

Joda, hvis man kaster inn eksplosive, så er det sikkert enkelte deler av bilen som slår 1.5 sekunder, men kan vi ikke holde oss til noe mer realistiske forventninger? 

 

SpaceX pakken er noe du så fint kalte 800V systemet til Porsche tidligere - en gimmick. 

 

Idag så er Rimac verdens mest avanserte produsent for elektriske komponenter i en bil. Det sees i deres produkter, samt produkter de selger til en haug av hyper-cars - nå idag. 

 

Samt hvorfor setter du 1.9 sekunder som oppnåelig, og ikke 1.85 sekunder? Dette kan du umulig ha regnet ut på verken Roadster eller C-Two. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, hvis man kaster inn eksplosive, så er det sikkert enkelte deler av bilen som slår 1.5 sekunder, men kan vi ikke holde oss til noe mer realistiske forventninger?

Det er ikke mer eksplosivt enn hydrogentankene i en hydrogenbil, om man fylte de med nitrogen i stedet for hydrogen.

 

SpaceX pakken er noe du så fint kalte 800V systemet til Porsche tidligere - en gimmick.

Tja, det kommer an på hvordan utførelsen er. Om man kan f.eks kutte ned 30 sekunder på Nurburgring, så vil jeg ikke si det er en gimmick.

 

Om den kun forbedrer tiden på 0-100 km/t, så er jeg med på at det er en gimmick. Men det er i hvert fall et tilvalg, så man trenger ikke kjøpe det.

 

Idag så er Rimac verdens mest avanserte produsent for elektriske komponenter i en bil. Det sees i deres produkter, samt produkter de selger til en haug av hyper-cars - nå idag.

Du får mene det. Jeg er uenig.

 

Rimac produserer bra elbiler, men de kan ikke måle seg med Tesla på teknikken. De har bare et litt annet fokus, der de fokuserer på hyperbiler.

 

Samt hvorfor setter du 1.9 sekunder som oppnåelig, og ikke 1.85 sekunder? Dette kan du umulig ha regnet ut på verken Roadster eller C-Two.

1,85 sekunder er også mulig. Men du er nede på et nivå der det kan være like oppnåelig med 2020 Roadster. Det kommer helt ann på underlag og dekk. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

800V er fremtiden for CCS. Det er ikke like sikkert det er fremtiden for elbiler.

Å gå til høyere spenning er en no-brainer når man skal ha høyere effekt, da sparer man tverrsnitt i alt fra busbarer til vindinger i motoren. 800V er ekstremt enkelt når normalen ellers er 400V. Da kan man bare rekonfigurere batteriet til 400V under lading på ladere som bare støtter 400V ved å dele batteriet i to banker som kan settes i parallel eller seriell. Man trenger bare noen kontaktorer for å gjøre dette. Det er tilsvarende enkelt i laderen.

 

Fordelen med standardbaserte løsninger som CCS er at man får flere produsenters behov fanget opp i standarden, og tilrettelagt for slik at man oppnår bedre ytelse over tid over proprietære standarder.

 

Slik det ser ut nå later CCS til å bli både de-facto og mange plasser de-jure standard utenfor kina og japan. Kina velger gjerne å ha nasjonale standarder som med vilje er anneledes av proteksjonistiske årsaker, japan er lot CHAdeMO ta over. Nordamerika har riktignok en annen plugg, men det er fortsatt CCS og produsenter kan enkelt endre dette ved homologisering. Den underliggende protokollen er fortsatt CCS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, det kommer an på hvordan utførelsen er. Om man kan f.eks kutte ned 30 sekunder på Nurburgring, så vil jeg ikke si det er en gimmick.

Har de som tror på dette gjort noen som helst utregninger på hvor stor trykktank som trengs?

 

Jeg skjønner ikke at det går an å ta de greiene her seriøst. At man tror at dette blir en realitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gå til høyere spenning er en no-brainer når man skal ha høyere effekt, da sparer man tverrsnitt i alt fra busbarer til vindinger i motoren. 800V er ekstremt enkelt når normalen ellers er 400V. Da kan man bare rekonfigurere batteriet til 400V under lading på ladere som bare støtter 400V ved å dele batteriet i to banker som kan settes i parallel eller seriell. Man trenger bare noen kontaktorer for å gjøre dette. Det er tilsvarende enkelt i laderen.

Motorspenningen økes ikke, så det er ingen endring på motorvindingene. Inngangen på vekselretteren blir annerledes, med ut av vekselretteren er alt likt uavhengig av om det er 400V eller 800V.

 

Og det er tydeligvis ikke så enkelt som du antyder. Porsche har ikke gått for en splittbar batteripakke ved bruk av kontaktorer. De har gått for en ekstra DC/DC omformer.

 

Slik det ser ut nå later CCS til å bli både de-facto og mange plasser de-jure standard utenfor kina og japan. Kina velger gjerne å ha nasjonale standarder som med vilje er anneledes av proteksjonistiske årsaker, japan er lot CHAdeMO ta over. Nordamerika har riktignok en annen plugg, men det er fortsatt CCS og produsenter kan enkelt endre dette ved homologisering. Den underliggende protokollen er fortsatt CCS.

Ting kan tyde på at CHAdeMO og GB/T vil bli til en felles asiatisk standard. Og situasjonen er ikke klar i USA - det eneste landsdekkende nettverket er superladerne, Tesla står for majoriteten av elbilsalget, og til motsetning fra i Europa viser Tesla ingen tegn til å gå over til CCS. Fullt mulig superladerne ender opp med å bli standarden i USA. I Europa blir CCS standarden, det er klart.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de som tror på dette gjort noen som helst utregninger på hvor stor trykktank som trengs?

 

Jeg skjønner ikke at det går an å ta de greiene her seriøst. At man tror at dette blir en realitet.

Spørsmålet er mer hvor fort man klarer å etterfylle tanken. Og jeg vet rett og slett ikke.

 

Om det er slik at det tar 30-60 minutter å bygge opp trykket igjen, etter 10 sekunder morro, så ender det opp med å bli en gimmick. Om man kan bygge opp trykket igjen på under ett minutt, så er vi inne i et område der man kan holde 2G lateralt gjennom svinger o.l. Det kan bli helt ekstremt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mer eksplosivt enn hydrogentankene i en hydrogenbil, om man fylte de med nitrogen i stedet for hydrogen.

Relevanse? 

 

Tja, det kommer an på hvordan utførelsen er. Om man kan f.eks kutte ned 30 sekunder på Nurburgring, så vil jeg ikke si det er en gimmick.

 

Om den kun forbedrer tiden på 0-100 km/t, så er jeg med på at det er en gimmick. Men det er i hvert fall et tilvalg, så man trenger ikke kjøpe det.

 

Hvordan foreslår du retningslinjer og regler vil være for et slikt system? Et system som kaster grus og stein i hvor mange km/t bak seg rett inn i andre biler, og tilskuere?

Hvor mye kraft må du ha, for å forbedre tiden fra 1.9 sekunder til 1.5 sekunder med en trykktank? Hvor stor er tanken, og hvor kjapp er eksosen? Hvor mye vil et slikt system veie? 

 

Det er neppe 0-100 km/t tiden som vil forbedres, siden et slikt system aldri vil bli godkjent. Det som dog kan fungere er om man justerer marktrykk på innsiden av bilen i en sving, slik BMW prototype motorsyklene gjør det, når det skal redde en sykkel i å velte pga overstyring. Men problemet her, er jo at det kun fungerer en gang i blant, så totalt sett så vil man nok miste tid på en bane med dette systemet, enn uten. 

 

 

 

Du får mene det. Jeg er uenig.

 

Rimac produserer bra elbiler, men de kan ikke måle seg med Tesla på teknikken. De har bare et litt annet fokus, der de fokuserer på hyperbiler.

 

Hva er det å være uenig i? Se på bilen de har produsert. 

 

Hva mener du Tesla vinner over Rimac i teknikken?

Fokuset til Rimac er ikke hyperbiler, de er et rent-spikka teknologi firma, som lager teknologi til elektriske biler, og alle kan kjøpe fra dem. Samt de sier selv at vi vil se at mer og mer av deres teknologi vil komme ut til vanlige konsumere i normale biler på sikt. 

Bilene de lager er kun laget for å vise alt arbeidet og teknologien samlet sett i en bil. Hyper-bilene som kjøper teknikken til Rimac er noe annet, dog det sier litt at teknologien hos Rimac er å finne i så mange andre produsenter. 

 

1,85 sekunder er også mulig. Men du er nede på et nivå der det kan være like oppnåelig med 2020 Roadster. Det kommer helt ann på underlag og dekk. 

 

Jeg fant det bare morsomt og merkelig at du ignorerete Rimac målsetninger, og heller valgte å bruke Teslas målsetninger som det ytterste av det man kan få til grunnet fysikkens grenser. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, Rimacs biler slås av 2020 Tesla Roadster. Greit nok, Rimac har produsert ca 10 stk Concept One/S der Tesla har bare produsert 1+ stk 2020 Roadster, men forskjellen er ikke enorm.

Mener du den ene har blitt omlakkert en rekke ganger? Det er observert/fotografert/filmet Roadster 2020 med både rød, hvit, blå og brun lakk. Jeg tipper det fins minst 4 eksemplarer så langt.

Lenke til kommentar

Mener du den ene har blitt omlakkert en rekke ganger? Det er observert/fotografert/filmet Roadster 2020 med både rød, hvit, blå og brun lakk. Jeg tipper det fins minst 4 eksemplarer så langt.

Noen er bare designprototyper som ikke er kjørbare. Og vi vet de har foliert blant annet Semi. Så jeg vet ikke akkurat hvor mange de har lagd. Jeg vel egentlig anta det er opp mot 20 stk, men det er heller ikke umulig det bare er 1 stk.
Lenke til kommentar

Hvordan foreslår du retningslinjer og regler vil være for et slikt system? Et system som kaster grus og stein i hvor mange km/t bak seg rett inn i andre biler, og tilskuere?

Hvor mye kraft må du ha, for å forbedre tiden fra 1.9 sekunder til 1.5 sekunder med en trykktank? Hvor stor er tanken, og hvor kjapp er eksosen? Hvor mye vil et slikt system veie?

Det vil nok i all hovedsak være snakk om kun bruk på lukkede baner. Men på offentlig vei ville det ikke overraske meg om systemet vil kunne godkjennes for nødbrems-funksjon.

 

Vi vet ikke nok om systemet til å vurdere regler og slikt i detalj. 

 

Hva mener du Tesla vinner over Rimac i teknikken?

Tesla har de beste batteripakkene, de beste vekselretterne og de beste motorene.

 

Jeg fant det bare morsomt og merkelig at du ignorerete Rimac målsetninger, og heller valgte å bruke Teslas målsetninger som det ytterste av det man kan få til grunnet fysikkens grenser.

0-100 km/t på 1,9 sekunder er 1,49G. 0-100 km/t på 1,85 sekunder er 1,53G.

 

1,5G er en grense som er ganske vanskelig å krysse, uten helt spesielle dekk og undelag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Spørsmålet er mer hvor fort man klarer å etterfylle tanken. Og jeg vet rett og slett ikke.

 

Om det er slik at det tar 30-60 minutter å bygge opp trykket igjen, etter 10 sekunder morro, så ender det opp med å bli en gimmick. Om man kan bygge opp trykket igjen på under ett minutt, så er vi inne i et område der man kan holde 2G lateralt gjennom svinger o.l. Det kan bli helt ekstremt.

60 sekunder på å fylle? Har du noengang sett én eneste video av noen som kjører Ringen?

 

Hele denne ideen om luftdyser er så overveldende dum at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Motorspenningen økes ikke, så det er ingen endring på motorvindingene. Inngangen på vekselretteren blir annerledes, med ut av vekselretteren er alt likt uavhengig av om det er 400V eller 800V.

 

Og det er tydeligvis ikke så enkelt som du antyder. Porsche har ikke gått for en splittbar batteripakke ved bruk av kontaktorer. De har gått for en ekstra DC/DC omformer.

Det er mange mulige løsninger, om Porsche har valgt en annen løsning er det gjerne fordi de synes det er enda enklere.

 

At Porsche har valgt en ladningspumpeløsning er ikke til hinder for at andre kan velge batterirekonfigirasjon (En ladningspumpe er i.o.f.s. også er ganske enkel, når man bare skal doble spenningen. Den kan lages i praksis på samme måte som jeg beskrev for batteriet, bare på en høyere frekvens og med kapasitorer)

 

 

Ting kan tyde på at CHAdeMO og GB/T vil bli til en felles asiatisk standard. Og situasjonen er ikke klar i USA - det eneste landsdekkende nettverket er superladerne, Tesla står for majoriteten av elbilsalget, og til motsetning fra i Europa viser Tesla ingen tegn til å gå over til CCS. Fullt mulig superladerne ender opp med å bli standarden i USA. I Europa blir CCS standarden, det er klart.

Historisk ser vi at proprietære standarder eller standarder som bare støttes ev en aktør, selv om den aktøren er stor ender med å tape i det lange løp.

 

Jeg vet du sitter der med en våt drøm om at tesla skal være verdens eneste bilprodusent om noen år, men det kommer ikke til å gå slik, og andre produsenter vil ikke gjøre seg avhengige av en enkelt markedsaktør som i tilegg er en konkurrent. Teslas plugg forblir kun en tesla-greie. Bilbransjen er ekstremt aggressiv på å drive gjennom standardisering nettopp for å hindre logistikkproblemer p.g.a. avhengighet av enkeltaktører.

 

Jeg forventer at når tesla ikke lengre anser sitt superladenettverk som en fungerende moat for å bremse salg av andre elbiler lengre så vil de bytte til CCS.

 

Asia/Oceania utenfor kina og japan later nok heller til å standardisere på CCS. Korea, Taiwan, Australia og India er alle på CCS. Verden utenfor kina er generellt lite ivrige på å ta i bruk kinesiske 'standarder'. (I kina blir de tvinget gjennom av staten med den hensikt å skjerme kinesisk næringsliv fra konkuranse utenfra)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen er bare designprototyper som ikke er kjørbare. Og vi vet de har foliert blant annet Semi. Så jeg vet ikke akkurat hvor mange de har lagd. Jeg vel egentlig anta det er opp mot 20 stk, men det er heller ikke umulig det bare er 1 stk.

Jeg tipper det er vesentlig mer enn 4. Antagelig prototyper produsert med noen ukers mellomrom, med en drøss med justeringer på produksjonslinja mellom hver gang. Antagelig er de fleste prototypene i fabrikken for diverse justering og testing, mens 4 eksemplarer har sluppet ut og er synlig for publikum. Både den røde, hvite og blå er observert kjørende. Den brune har jeg bare sett utstilt stillestående på et podie, men jeg tipper den har vært kjørbar fra trailer og inn til podiet i det minste.

 

Apropos Roadster 2020 vs Taycan så er kanskje nå i etterkant av Taycan-lanseringen et godt tidspunkt å kalle inn pressen til en oppdatering om status på Roadster 2020.

 

Edit: Beklager avsporingen om noe annet enn Taycan.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det vil nok i all hovedsak være snakk om kun bruk på lukkede baner. Men på offentlig vei ville det ikke overraske meg om systemet vil kunne godkjennes for nødbrems-funksjon.

Hvor høy fart må eksosen være for å gi den effekten man skal ha rundt dette på en bil på 2 tonn? 

 

Jeg trur neppe slikt vil være lovlig. Kjører du mot et menneske og denne slår seg på, så peprer du jo personen full av hull fra stein og grus. 

Tesla har de beste batteripakkene, de beste vekselretterne og de beste motorene.

 

Ok? Basert på en sammenligning? Nå har jeg ikke studert utstyret til Rimac så nøye, men det har kanskje du? Jeg ser bare at de var tidligere ute med teknikk man idag ikke har slått. Samt en haug av hyper-bil produsenter velger Rimac over noe annet. Trur du Tesla hadde takket nei, til å selge utstyr videre? Isåfall går det mot Elons visjoner, om en bedre verdenen. Så neppe. 

 

De har jo en litt stilig forhistorie når en ombygget BMW til hel-elektrisk bil etterhvert i 2011 slo en haug av rekorder, som fikk investorer til å flokke til teknologien deres. Og jeg hadde ikke blitt overrasket om Rimac er grunnen til at Elon Musk så potensialet og hoppet på selv. Rimac startet med sine eksperimenter helt tilbake til 1984, om jeg ikke husker feil. 

 

0-100 km/t på 1,9 sekunder er 1,49G. 0-100 km/t på 1,85 sekunder er 1,53G.

 

1,5G er en grense som er ganske vanskelig å krysse, uten helt spesielle dekk og undelag. 

 

1.5G er da mulig lateralt med dagens biler? Formula 1 biler opplever så mye som 8G der over 6G er normalt i noen av løpene, hvor de kjører over 40 runder, og må igjennom over 6G hver gang.

Rimac Concept S taklet 1.7G, på de dekkene de brukte der, og jeg har ikke sett den med slicks på?  

 

Det er altså mulig. Og dekkene på sommerstid kan være rimelig strippet for spor, selv om de er godkjente. Ta en tur til Tokyo Tires og sjekk dekkene deres, som du fint kan kjøre i Norge med - som et eksempel. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er mer hvor fort man klarer å etterfylle tanken. Og jeg vet rett og slett ikke.

 

Om det er slik at det tar 30-60 minutter å bygge opp trykket igjen, etter 10 sekunder morro, så ender det opp med å bli en gimmick. Om man kan bygge opp trykket igjen på under ett minutt, så er vi inne i et område der man kan holde 2G lateralt gjennom svinger o.l. Det kan bli helt ekstremt.

Regn litt på støyen dette vil lage og spør deg selv om du vil stå i nærheten når det går av.

Lenke til kommentar

Tesla roadster 2020 ser ut som alle andre roadstere mht seter bak.

I praksis kun brukbare til å legge fra seg golfbagen e.l

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-roadster-back-seats-door-system/

 

Dessuten forsvinner de visstnok om den skal utstyres med spaceX thruster pakken.

 

Skal denne sammenliknes med Taycan Sport Turismo så vinner hvertfall porsche på bakseteplass. Men egentlig er dette også to helt ulike biler. En skal ikke se bort fra at Porsche senere kommer med en roadster BEV selv i noe ala 911 karosseri.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...