Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Rart at man kan sitte å vase med Porsche vs Tesla når Porsche er en av de største innen motorsport siden lenge før kinnskjegg hadde sin storhetstid.

Artig at GT3 blir nevnt lenger opp, for i USA fikk Porsche inn en på service som hadde blitt kjørt noe inni granskauen, så spesielt bruk med tanke på hastigheter, lengder osv så de begynte å analysere dataene i bilen.

Enden på visa er at denne tilhørte Honda USA, og var benchmarken de brukte når de utviklet NSX gen 2.

Porsche var så hyggelig at de la inn en hilsen til Honda i motorrommet og ønsket de lykke til videre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vill heller se stock S mot stock Taycan for å se hvor stor forskjellen faktisk er. Prismessig er den jo enorm. 

 

Ja, det hadde vært kult! Lavt prisede amerikanere har jo i noen tilfeller slått tilsvarende (men langt dyrere) Porsche på bane tidligere. Håper Tesla får ta en fri runde med stock Model S en dag.

Lenke til kommentar

Nei, det er store forskjeller mellom biler og bruk. Batteri-bytte er noe man forbinder med Tesla, og ingen andre bilmerker.

Det er bare biler med ekstremt tung bruk som har byttet batteripakke pga slitasje. Man har noen eksempler på biler som har fått byttet batteri pga defekte celler o.l, men det skjer også på andre elbiler. (Har f.eks hørt om mange i-Pace som har fått reparert/byttet batteriet. Og nylig måtte en EQC som Tesla Bjørn testet få reparert batteriet.)

 

Hovedsaklig det man hører om på Model S når det gjelder batteribytte er defekte kontaktorer, som var en utfordring på tidlige Model S. Etter hvert fikk de på plass en rask reperasjonsprosess, slik at man kunne få tilbake batteriet sitt etter bytte av kontaktorer.

 

800V er fremtiden for elbiler. Litt barnslig å kalle det en "gimmick" kun fordi Porsche er først ute, og ikke Tesla?

800V er fremtiden for CCS. Det er ikke like sikkert det er fremtiden for elbiler.

 

Potensialet med 800V er da større enn med 400V. Det forstår selv du, selv om du nå kan ha litt tid på deg for å klage litt på at de kun økte med 20 kW.

De 20 kW ekstra har da ingenting med spenningen å gjøre. Model 3 har en mindre batteripakke med annen kjemi. En større batteripakke vil kunne ta i mot mer effekt, uansett om det er 400V eller 800V. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er bare biler med ekstremt tung bruk som har byttet batteripakke pga slitasje. Du har noen eksempler på biler som har fått byttet batteri pga defekte celler o.l, men det skjer også på andre elbiler. (Har f.eks hørt om mange i-Pace som har fått reparert/byttet batteriet. Og nylig måtte en EQC som Tesla Bjørn testet få reparert batteriet.)

 

Hovedsaklig det man hører om på Model S når det gjelder batteribytte er defekte kontaktorer, som var en utfordring på tidlige Model S. Etter hvert fikk de på plass en rask reperasjonsprosess, slik at man kunne få tilbake batteriet sitt etter bytte av kontaktorer.

Du har null forutsetninger for å påstå at du vet med sikkerhet, at det kun er biler med "ekstremt tung bruk" som har fått batteripakken byttet. Det er haugevis av biler som kommer og går på finn.no som står oppført med batteribytte. Både med høy km-stand, og liten km-stand. 

Fellesnevneren på batteribytte innenfor elbiler, er Tesla - selv om det er unntaksvis mulig å finne andre steder. 

 

Så får man starte å leite etter årsaker. Det at man kan lade til 100%SoC vil garantert være en prosentvis forklaring på det. Særlig siden Tesla selv sier at man helst ikke skal gjøre det. Dog på bruktmarkedet, så har man ingen garantier for hvor ofte en bruker har gjort dette. 

 

800V er fremtiden for CCS. Det er ikke like sikkert det er fremtiden for elbiler.

 

Hvis CCS er og blir standarden her, så må det da innvolvere fremtiden for elbiler? 

 

De 20 kW ekstra har da ingenting med spenningen å gjøre. Model 3 har en mindre batteripakke med annen kjemi. En større batteripakke vil kunne ta i mot mer effekt, uansett om det er 400V eller 800V. 

 

800V vs 400V har da noe å si for spenningen, når man sammenligner samme mengde batterier i volum og vekt. Forskjellen er jo bare hvordan pakkene er koblet sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har null forutsetninger for å påstå at du vet med sikkerhet, at det kun er biler med "ekstremt tung bruk" som har fått batteripakken byttet. Det er haugevis av biler som kommer og går på finn.no som står oppført med batteribytte. Både med høy km-stand, og liten km-stand. 

Fellesnevneren på batteribytte innenfor elbiler, er Tesla - selv om det er unntaksvis mulig å finne andre steder.

Gjerne kom med eksempler på Model X/3 eller 2016+ Model S på finn.

 

Skal ikke si du ikke klarer å finne det. Men det er uvanlig.

 

Hvis CCS er og blir standarden her, så må det da innvolvere fremtiden for elbiler?

CCS er standarden i Europa, men verden er større enn som så.

 

800V vs 400V har da noe å si for spenningen, når man sammenligner samme mengde batterier i volum og vekt. Forskjellen er jo bare hvordan pakkene er koblet sammen.

Spenningen påvirker spenningen, ja... Men spenningen påvirker ikke effekten. Med lavere spenning trenger man bare høyere strøm for samme effekt. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musks filosofi når de gjelder elektrisk drivlinje. Ta en batterikjemi hvor pris og kapasitet blir prioritert foran ytelse, tyn dette inntil det uforsvarlige og la det stå til. Flotte tall å putte i powerpoint, ikke så flott når tusenvis av eiere får en OTA-oppdatering på to år gamle biler som reduserer kapasitet, ytelse og rekkevidde slik at batteriene ikke blir ødelagt.

 

VAG og de andre velger å være konservative. Rapporter tall som faktisk kan oppnås under en rekke forhold og ikke tyne livsskiten ut av drivlinja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Musks filosofi når de gjelder elektrisk drivlinje. Ta en batterikjemi hvor pris og kapasitet blir prioritert foran ytelse, tyn dette inntil det uforsvarlige og la det stå til. Flotte tall å putte i powerpoint, ikke så flott når tusenvis av eiere får en OTA-oppdatering på to år gamle biler som reduserer kapasitet, ytelse og rekkevidde slik at batteriene ikke blir ødelagt.

 

VAG og de andre velger å være konservative. Rapporter tall som faktisk kan oppnås under en rekke forhold og ikke tyne livsskiten ut av drivlinja.

 

Dette har vell blitt forklart til å være feil, altså at folk igjen får tilbake rekkevidden. Jeg har aldri fått en slik oppdatering på mine biler, ikke hatt noe problemer med rekkevidde eller noe slikt heller. 

 

Tesla er også flink til å informere om at de ikke har buffer i topp og en derfor ikke bør bruke dette til vanlig. 

Lenke til kommentar

Gjerne kom med eksempler på Model X/3 eller 2016+ Model S på finn.

 

Skal ikke si du ikke klarer å finne det. Men det er uvanlig.

Igjen? Slike eksempler er blitt hentet frem flere ganger på forumet her. 

 

CCS er standarden i Europa, men verden er større enn som så.

 

Om du blir tilfreds om CCS er og forblir standarden i Europa, så får en vell si at 800V er fremtiden i Europa da? Porsche dytter altså frem det neste steget. Noe du kalte en "gimmick"... 

 

Spenningen påvirker spenningen, ja... Men spenningen påvirker ikke effekten. Med lavere spenning trenger man bare høyere strøm for samme effekt.

 

Er det ikke en fordel å kunne ha samme ytelser for mindre spenning? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen? Slike eksempler er blitt hentet frem flere ganger på forumet her.

Kan ikke huske å ha sett noen eksempler som nevnt. Tror det har blitt vist til noen eksempler som ikke har kjørt veldig langt, men da er de eldre Model S som har blitt kjørt unaturlig lite.

 

Om du blir tilfreds om CCS er og forblir standarden i Europa, så får en vell si at 800V er fremtiden i Europa da? Porsche dytter altså frem det neste steget. Noe du kalte en "gimmick"...

VI får se. Om det f.eks blir 400V i USA, 800V i Europa og 1200V i Kina, så kan det fort hende vi får en miks av forskjellige spenninger også i Europa.

 

Da kan det bli til at man får hurtigladere som f.eks kan gi ut 1500V 1000A 400 kW, og så dekker de strøm- og spenningsbehovene til alle de forskjellige batteripakkene for å kunne levere 400 kW til alle.

 

Er det ikke en fordel å kunne ha samme ytelser for mindre spenning?

Antar du mente strøm? I så fall nei, ikke spesielt. Man sparer litt tversnitt i kabler, men til gjengjeld må man ha mer isolasjon og ta mer hensyn til risikoen for overslag. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha sett noen eksempler som nevnt. Tror det har blitt vist til noen eksempler som ikke har kjørt veldig langt, men da er de eldre Model S som har blitt kjørt unaturlig lite.

Tok et lite søk, og det er for mange å liste opp. 

Her kun bekreftet batteribytte fra overskriften.

Går man inn på hver enkelt bil, så vil det nok være flere. 

 

Biler med:

180,000 km - byttet batteri.

98,000 km - byttet batteri.

79,900 km- byttet batteri.

184,000 km - byttet batteri.

127,616 km - byttet batteri.

 

VI får se. Om det f.eks blir 400V i USA, 800V i Europa og 1200V i Kina, så kan det fort hende vi får en miks av forskjellige spenninger også i Europa.

 

Da kan det bli til at man får hurtigladere som f.eks kan gi ut 1500V 1000A 400 kW, og så dekker de strøm- og spenningsbehovene til alle de forskjellige batteripakkene for å kunne levere 400 kW til alle.

 

Fremdeles en "gimmick"? 

 

Porsches superladere støtter allerede både 800V og 400V. 

Det samme gjør endel av Ionity laderne. 

 

Man sparer litt tversnitt i kabler, men til gjengjeld må man ha mer isolasjon og ta mer hensyn til risikoen for overslag. 

 

Den risikoen trur jeg man har god kontroll på siden de fleste lastebiler, busser, trucker, gravemaskiner etc etc etc vil være på et slikt system, eller mer. 

 

Porsche og BMW har jo testet opp til 400kW lading mot et 90kWh batteri allerede, så forbedringer er nok å forvente på sikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tok et lite søk, og det er for mange å liste opp. 

Her kun bekreftet batteribytte fra overskriften.

Går man inn på hver enkelt bil, så vil det nok være flere. 

 

Biler med:

180,000 km - byttet batteri.

98,000 km - byttet batteri.

79,900 km- byttet batteri.

184,000 km - byttet batteri.

127,616 km - byttet batteri.

Og hvilke årsmodeller var disse? Om de er 2013, 2014 eller 2015 så bare bekrefter de det jeg sier.
Lenke til kommentar

Tenk at en fortsatt må forklare at det er kontaktorene som konker og ikke batteriene til personer som bruker hele dagen på å diskutere(negativt) om tesla og har fått det forklart og vist til lassevis av ganger.

 

Tragikomisk som vanlig.

 

Forøvrig har jeg aldri sett en batteripakke fra Tesla skiftet pga faktisk EOL på batteriene. Men det finnes nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenk at en fortsatt må forklare at det er kontaktorene som konker og ikke batteriene til personer som bruker hele dagen på å diskutere(negativt) om tesla og har fått det forklart og vist til lassevis av ganger.

 

Tragikomisk som vanlig.

 

Forøvrig har jeg aldri sett en batteripakke fra Tesla skiftet pga faktisk EOL på batteriene. Men det finnes nok.

Tror noen av batteripakkene til Tesloop har blitt byttet, der det ikke er bare å reparere. Men det er etter noe sånt som 300.000 km. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høyere spenning på batteripakken vil på ingen måte gi høyere ladehastighet? Model 3 er den bilen som lader hurtigst pr i dag, denne lader på 3,3C ved 250kw Porsche har bare 2,9C. Om man har 2(eller så mange som Porsche har) seller i paralell eller serie har da vell ingen betydning. Hver selle vil lade like hurtig. Fordelen er som Porsche påpeker at man sparer tversnitt, hvor mye dette utgjør i en bil og i ladestasjoner vet jeg ikke, men man får et større problem med issolasjon og elektronikk ved høyere spenning, om det er verdt det vill vise seg.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å finne noen som er 2016 eller senere.

 

Og det er ikke noe å lure på, årsaken er kjent. Defekte kontaktorer på 2012-2015 modellene.

Det å kaste bort alle årsaker til dette blir vell litt sykt? Uansett er det utrolig at de lagde bilene i 4 år med denne feilen, før den ble merket. Er det ikke slikt man har tester, og test-perioder for? Det finnes jo absolutt ingen garantier for at de produserer bedre produkter nå, om det tok 4 år å se en gedigen feil tidligere. 

 

Statusen blir fremdeles lik. Batteribytte forbinder man med Tesla produkter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det å kaste bort alle årsaker til dette blir vell litt sykt? Uansett er det utrolig at de lagde bilene i 4 år med denne feilen, før den ble merket. Er det ikke slikt man har tester, og test-perioder for? Det finnes jo absolutt ingen garantier for at de produserer bedre produkter nå, om det tok 4 år å se en gedigen feil tidligere.

Det er ikke helt 4 år. Leveransene begynte sent 2012. Og når de fikk fikset dette på nye batteripakker er litt diffust - det var nok ikke desember 2015. Er nok mer snakk om 2-3 år.

 

Men greit nok at de burde vært mer på ballen. En forklaring vil være at de som selskap gikk fra å produsere under 1000 biler per år til å produsere 20.000 biler per år i 2012, og så økte de opp til 50.000 biler per år i 2015. Dette var en helt ekstrem vekstfase for et selskap som på den tiden ikke hadde allverden av ansatte.

 

Og det finnes aldri garantier for at det ikke finnes skjulte feil og mangler på en bil, helt uavhengig av hvem som har laget den. Det er alltid ting som kan dukke opp etter noen år.

 

Statusen blir fremdeles lik. Batteribytte forbinder man med Tesla produkter.

Det er vanskelig å forbinde det med Porsche før de begynner å levere elbiler. Vi får se om det er noe vi ender opp med å forbinde med Porsche, akkurat som med Model S, i-Pace og EQC.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å kaste bort alle årsaker til dette blir vell litt sykt?

Kan godt hende det er sykt, men slik er det nå.

Hver gang bilen ikke trenger strøm til oppvarming eller lignende kobles batteripakken ut med en heftig kontaktor, og inn igjen om det kreves strøm. Desverre var det en del av disse kontaktorene som streika etter en stund og siden dem befinner seg inni batteripakka bytter man hele pakka for å få bilen raskt ut til kunden igjen, selv om kansje cellene er gode.

 

Samme var det jo med Drive Units i starten. Veldig mange byttet de første årene men er vel helt slutt på det etter 2016.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...