Gå til innhold

Her er Porsche Taycan: 93 kWh batteri, to gir, pris langt over millionen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble kundene behandlet som dritt av Porsche når de fikk problem med bilen?

 

Det må en jo nesten spørre kundene om, poenget var bare at de fleste biler er ikke problemfrie og det vill være utfordringer for alle biler. Behandlingen de får vill jo vise seg i fremtiden når bilen er på plass og evt problemer oppstår. Men volumet vill nok være langt mindre og marginene bedre hos porsche så de har nok av ressurser for å håndtere dette. Så det er nok svært tvilsomt at det blir like tilstander som noen dessverre oppelever hos Tesla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kult, de har åpenbart trua på dette selv. Så lurer på hva de har endret på bilen. Kanskje vi ser første revisjon av kommende model S? 

Tipper den i det minste har "nye" batterier samt de andre nye tingene fra raven. 

 

Håper den ikke er for modifisert slik at de "driter" seg ut, da kan de like godt la være. IMO.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kult, de har åpenbart trua på dette selv. Så lurer på hva de har endret på bilen. Kanskje vi ser første revisjon av kommende model S? 

Tipper den i det minste har "nye" batterier samt de andre nye tingene fra raven. 

 

Håper den ikke er for modifisert slik at de "driter" seg ut, da kan de like godt la være. IMO.

Modifisert eller ikke, det er "kult" at Tesla stiller opp på en slik "konkurranse".

Jeg ville bli sterkt overrasket om en model S ville ha en "snøballs sjanse i helvete" mot en Taycan :)

Lenke til kommentar

Modifisert eller ikke, det er "kult" at Tesla stiller opp på en slik "konkurranse".

Jeg ville bli sterkt overrasket om en model S ville ha en "snøballs sjanse i helvete" mot en Taycan :)

 

Joda absolutt! Men som du sier blir jeg også veldig overrasket om de klarer det, men i en sterkt modifisert bil blir det ikke så overraskende. Og da håper jeg ikke det blir slik, for da faller jo poenget vekk egentlig. Vill heller se stock S mot stock Taycan for å se hvor stor forskjellen faktisk er. Prismessig er den jo enorm. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Se svar #145. 

OK, greit nok.

Om Porsche/Taycan er bedre mht å begrense effekten på SoC fra 100 og nedover til ?? prosent vet vi vel ikke.

At ytelsen til en elbil/elsykkel/el* vil reduseres betraktelig når SoC nærmer seg kritisk (lavt) nivå er vel nokså innlysende?

Det vi kanskje "krangler" om her er hvorvidt hvor stor forskjellen (ytelse) er fra 100% til f.eks. 75%.

Men jeg vil jo tro at det er "lurt" å ha "toppet" batteri før en evt ytelsestest. Uansett om det er en elbil fra Porsche eller Tesla :)

Lenke til kommentar

Så lenge de kjører stock bil og med samme dekk, så er det kult.

 

Nico Rosberg har forøvrig meldt seg å kjøre for Tesla, så da har de i hvert fall en solid sjåfør. Hans erfaring på Nürburgring er kanskje ikke så alt for stor da. Porsche kan stille med hele WEC/Le Mans-laget for eksempel - karer som kjenner hele den banen som sin egen lomme.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda absolutt! Men som du sier blir jeg også veldig overrasket om de klarer det, men i en sterkt modifisert bil blir det ikke så overraskende. Og da håper jeg ikke det blir slik, for da faller jo poenget vekk egentlig. Vill heller se stock S mot stock Taycan for å se hvor stor forskjellen faktisk er. Prismessig er den jo enorm.

Det er ikke lov å kjøre full fart hele runden denne dagen. Da må en booke egen dedikert tid på banen.

Lenke til kommentar

GM har i hvert fall gjort det: https://www.caranddriver.com/features/a20970523/engineers-and-drivers-explain-why-the-nurburgring-is-perfect-for-vehicle-development/

 

"That’s the fastest lap we have video of, but it’s not the fastest lap we ran while we were there. I did a 7:15 from a dead stop. If we take out the dead stop, which is about two and a half to three seconds, on the last day, we essentially ran a 7:13. But that was during [industry] Pool, so we weren’t allowed to run video. We posted the fastest one we can back up with video."

 

Men virker som det er noen begrensninger på f.eks bruk av video.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Les de første avsnittene som er oppdatert. Der står det eksplisitt at under industry pool så er tidtaking forbudt.

 

Men det var jo ikke dette du sa, var det? 

 

Virker som om de vill få problemer med å vise til faktiske "beviser" med å kjøre denne typen test ja. Men kanskje det er for det beste, at de tester først og ser hvor de havner før de kjører en real test. 

 

EDIT: Ser nå at artikkelen er oppdatert fra sist jeg leste den ja og at det er visse begrensninger. Vi får se hva de får til og om det blir en "ekte" test etterhvert. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Alt tyder på at levetiden til batteriene til Tesla er mer enn god nok. Man kan forvente at batteriet i en Tesla varer hele bilens levetid.

Nei, det er store forskjeller mellom biler og bruk. Batteri-bytte er noe man forbinder med Tesla, og ingen andre bilmerker. Gå inn på bruktbiler på finn.no, så er det jo bare å begynne å telle på hvor mange som har byttet batterier hos de forskjellige merkene. 

 

 

Jeg påstår ingenting. Men det ville på ingen måte overraske meg.

 

Du slenger ut bemerkelser mens det lyser frem at du støtter Tesla for hva det nå enn må koste. For en stund siden, så trudde jeg du var pådriver for elbiler. Men nå er det rimelig klart at du er pådriver for Tesla, og bare Tesla. 

 

 

Nå har jo CCS gått for 800V, så det er ikke overraskende at de som benytter CCS vil bevege seg mot 800V. Men det er akkurat som du sier, 800V er sammenlignbart med 400V. Det er ikke store forskjeller.

 

800V er fremtiden for elbiler. Litt barnslig å kalle det en "gimmick" kun fordi Porsche er først ute, og ikke Tesla? 

 

Og fortsatt har Porsche hausset opp at de har gått for 800V. Det at de går for 800V kunne stått med liten skrift ett eller annet sted nede i brødteksten. Hovedpoenget burde ha vært at de har utstyrt bilen med batterier som takler 270 kW. Per nå er det 20 kW bedre enn noen annen elbil. Det er jo supert.

 

Potensialet med 800V er da større enn med 400V. Det forstår selv du, selv om du nå kan ha litt tid på deg for å klage litt på at de kun økte med 20 kW. 

Endret av oophus3do
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...