Paull Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Har en maskin med FreeBSD 5.1 på, som har et rimelig gammelt hovedkort. Akkurat nå har jeg en 9.1 GB IBM-disk på kortet, så jeg tipper biosen støtter disker >8.4GB. Hovedkortet er til en AMD K6-2/450, men husker dessverre ikke modellnavn/nummer osv. Det jeg egentlig lurer på, er om FreeBSD kan gå utenom BIOS for å addressere disker? Jeg har nemlig planer om å investere i en ny disk (~160GB), og da er det jo litt kjipt å ikke kunne utnytte hele disken. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Det burde gå bra så lenge rot-partisjonen er på begynnelsen av disken hvis os'et starter fra den. Har en P166 med 10GB disk og en PII 233 med 2 stk. 120GB disker. De er riktig identifisert og jeg får utnyttet all plassen. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Tenkte å ha rot-partisjonen på 9.1GB-disken jeg allerede har, og så legge til den nye disken en eller annen plass i treet (/usr/home eller noe sånt). Så da ser det ut til at dette burde gå brillefint Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 dette skal gå bra i både linux, unix og med nye kontrollere Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Mener å huske at biosen da VIL opdage disken, men bare kunne bruke første biten... Forøvrig kan ban ikke lage en /boot partisjon på BSD? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Jo, altså jeg vet at Linux ikke benytter seg av BIOS for adressering og sånt, og på den måten slipper unna problemet, men var bare usikker på om FreeBSD gjorde det samme? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Du kan jo prøve, du sa jo du hadde en disk som var større enn BIOS kunne lese... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Jeg har en p166 med to 160 gb harddisker og FreeBSD. Ingen av disse blir gjenkjent i bios, så jeg har en liten 400 mb harddisk som inneholder en liten reserve-installasjon av freebsd, samt en egen slice med /boot-katalogen til hoved-installasjonen på en av de store diskene. Slice/partisjon nr. to på den lille disken inneholder kun en katalog, /boot. Dit går en symlink fra hoved-installasjonen etter oppstart. Hemmeligheten er ei linje i /boot/loader.conf, som peker kjerna til riktig rot-partisjon: vfs.root.mountfrom="ufs:ad2s1a" 2-tallet betyr disk to altså master på ide-kanal2, s1 betyr slice/partisjon 1 og a betyr /-partisjonen i den slicen. På dette hovedkortet kan en 120 gd disk brukes av FreeBSD på alle ide-kanaler. 160 gb diskene må derimot stå som master. Står de som slave, blir de gjenkjent som 32 gb store. Altså: - Du trenger en liten disk som bios oppdager til å ha /boot-katalogen på. - Plasser store disker som master. Framgangsmåte: - Installer en minimums-installasjon på den lille disken. Velg å legge inn FreeBSD sin bootloader! Lag en egen slice på 100 mb på den lille disken. - Installer ting slik du vil ha det på den store disken. - Boot til installasjonen på den lille disken. Kopier over /boot med alt innhold til den andre slicen, og legg inn vfs.root.mountfrom-linja i /boot/loader.conf med riktige tall slik at den peker dit den skal. - Neste gang du booter velger du å starte fra den andre slicen på den lille disken ved å trykke F2 sannsynligvis. Du kommer da inn i installasjonen på den store disken. Monter slicen med /boot et eller annet sted, rm -rf /boot og symlink til den egentlige /boot. Lykke til! P.S: Dette gjelder versjon 5. Endret 26. desember 2003 av arehb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå