Gå til innhold

Helikopteret i Alta kom rett fra vedlikehold da ulykken skjedde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SHK har tydeligvis ikke påbud om bruk av hjelm under lastoperasjoner med helikopter, om det var de som tok imot vraket.

 

At 'e versjonen av B3+ ikke er satt på bakken er noe merkelig, da denne typen har flere ulykker med svært lite timer.

 

B3 har nok en stor del av ulykker med helikopter i Norge og verden ellers, men regner med at TU har et regnestykke klart med ulykker i forhold til flytimer? AS350 B1-3+ har et voldsomt antall flytimer i forhold til alderen, fordi det er en enkel maskin med lite vedlikeholdsbehov.

 

Det er en sykdom både for fixed-wing og helikopter at en svært gammel tillatelse kan videreføres til nye versjoner av den samme maskinen uten ny typetillatelse. At det er tilfellet her vet vi ikke enda, men Super Puma og Boeing 737 er jo forferdelige eksempler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs om ikke ulykken kan være en rein pilotfeil hvor det er blitt flydd mot fjellet med for stor fart i forhold til hvor raskt helikopteret,som var maks-lastet med 6 personer,har klart å løfte seg raskt nok for å klatre over fjellet. Slike ulykker har det vært mange av med fly,Men det er jo bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Spørs om ikke ulykken kan være en rein pilotfeil hvor det er blitt flydd mot fjellet med for stor fart i forhold til hvor raskt helikopteret,som var maks-lastet med 6 personer,har klart å løfte seg raskt nok for å klatre over fjellet. Slike ulykker har det vært mange av med fly,Men det er jo bare spekulasjoner.

 

Nu har jo flyhavarikomisjonen skat at helikoptret ikke har flydd inn i fjellveggen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ACYBN18O: Jeg synes ikke noe om å spekulere vilt i denne tragiske situasjonen. Media har gått ut og oppfordret til å unngå spekulasjoner. Media har skrevet tidligere at helikopteret falt 45 meter i løpet av 6 sekunder. I følge kartet falt det ned etter å ha passert en topp, altså i nedoverhellende terreng.

 

Utrolig tragisk! Håper de finner ut av det og kan forebygge tilsvarende hendelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er pilot og passasjerer adskilt på noe vis i et slikt helikopter? Liksom i passasjerfly hvor det vel skal være en låsbar dør inn til cockpit for å sikre at piloten ikke distraheres på noe vis? Om så bare en plexiglassvegg på siden og bakover? Ikke at dette skulle ha noe med havariet å gjøre. Bare undres hva slags forhåndsregler man tar ved passasjerflyginger med helikopter.

Lenke til kommentar

ACYBN18O: Jeg synes ikke noe om å spekulere vilt i denne tragiske situasjonen. Media har gått ut og oppfordret til å unngå spekulasjoner. Media har skrevet tidligere at helikopteret falt 45 meter i løpet av 6 sekunder. I følge kartet falt det ned etter å ha passert en topp, altså i nedoverhellende terreng.

 

Utrolig tragisk! Håper de finner ut av det og kan forebygge tilsvarende hendelser.

Ja du og media spekulerer jo også i saken før havarikommisjon finner ut av ting. Dette er ett kommentarfelt og det kan brukes for å kommentere saken,slik jeg ofte gjør. Jeg trenger ikke å skrive søknad til deg før jeg kommenterer noe. Kommenter saken og ikke personene som kommenterer saken. Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Spørs om ikke ulykken kan være en rein pilotfeil hvor det er blitt flydd mot fjellet med for stor fart i forhold til hvor raskt helikopteret,som var maks-lastet med 6 personer,har klart å løfte seg raskt nok for å klatre over fjellet. Slike ulykker har det vært mange av med fly,Men det er jo bare spekulasjoner.

 

Denne maskinen løfter 1300-1500 kg på longline m/last under absolutt optimale forhold i tillegg til maskin og pilot med minimum fuel (ikke spec, men absolutt innenfor kapabilitet). Den løfter seg selv med 600kg passasjerer omtrent som et papirfly, så den spekulasjonen kan du legge ned. Denne maskinen har et forhold hæstkraft/Kg nær 1 med kun pilot ombord. Om du skal sammenligne med biler så tenk formel 1.

Lenke til kommentar

Er pilot og passasjerer adskilt på noe vis i et slikt helikopter? Liksom i passasjerfly hvor det vel skal være en låsbar dør inn til cockpit for å sikre at piloten ikke distraheres på noe vis? Om så bare en plexiglassvegg på siden og bakover? Ikke at dette skulle ha noe med havariet å gjøre. Bare undres hva slags forhåndsregler man tar ved passasjerflyginger med helikopter.

 

Nei.

I dette tilfellet med 5 passasjerer sitter den ene passasjeren i frontsetet til venstre for piloten. Kollektivet (ser ut som et godt gammelt håndbrekk bare tjukkere, hvis funksjon er sammenlignbart med gasspedalen i en bil) er mellom de to frontsetene. Det er plass til fire bak. Et så enkelt helikopter som dette kan sammenlignes med en normal kompakt bil, bare at det er i prinsipp en blikkboks med så lav vekt som mulig.

 

F.eks. så gikk et B3 eller B2 ned i New York for et par-3 år siden, alle omkom så vidt jeg husker. Da var det en passasjer som hadde skrudd på fuel shutoff ved et uhell med foten sin. Høyden var ikke nok til en kontrollert landing uten motorkraft.

Lenke til kommentar

Ja du og media spekulerer jo også i saken før havarikommisjon finner ut av ting. Dette er ett kommentarfelt og det kan brukes for å kommentere saken,slik jeg ofte gjør. Jeg trenger ikke å skrive søknad til deg før jeg kommenterer noe. Kommenter saken og ikke personene som kommenterer saken.

 

Nå kommenterte ikke han på en person, men på en oppførsel som bryter med en oppfordring som har som mål å vise omtanke. Vil anbefale å følge normal kutyme i en slik situasjon og være varsom i diskusjonen her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avslutningsvis så er her fire mulige årsaker, og jeg spekulerer ikke i noen av de:

 

- Ren pilotfeil, med eller uten vilje.

 

- Teknisk feil. (Altså, menneskelig feil ved produksjon eller vedlikehold eller begge deler)

 

- Utvendig påvirkning. Type kollisjon med drone eller fugl. Været var fint, lav høyde over havnivå. Været kan umulig være en faktor.

 

- Innvendig påvirkning. En passasjer har påvirket kontroll over maskinen.

 

Uanfaensett, en ufattelig tragisk ulykke for alle involverte..RIP seks mennesker.

 

Som med alle ulykker, det eneste håpet nå er at det gjør helikoptertrafikk sikrere fremover, for uten helikopter så stopper Norge omtrent opp på mange områder.

 

Det er kjent at alle funksjoner i maskinen som tar opp data til lagringsmedia er funnet. Her så har vi gode muligheter til å finne ut av det, noe som er ganske uvanlig ved denne type ulykke.

Lenke til kommentar

Forøvrig, og i brudd med mitt eget råd, kan det vel like gjerne være vanskelige vindforhold etter man har passert en topp, hvis jeg husker riktig fra førstegangstjenesten. 

 

Det var tilnærmet vindstille på lørdag i Alta. Lokale forskjeller forekommer, men ikke noe relevant her. Om man f.eks. har motvind over en topp ved taktisk flyging under 1000ft over terreng for å unngå radar, så kan det godt være med/sidevind når du kommer ned i neste da. Slik flyging skjer ved opptil full mulig hastighet, for evt. å kunne auto-rotere med motor/hydraulikkproblemer på lav høyde.

Lenke til kommentar

 

Ja du og media spekulerer jo også i saken før havarikommisjon finner ut av ting. Dette er ett kommentarfelt og det kan brukes for å kommentere saken,slik jeg ofte gjør. Jeg trenger ikke å skrive søknad til deg før jeg kommenterer noe. Kommenter saken og ikke personene som kommenterer saken.

 

Nå kommenterte ikke han på en person, men på en oppførsel som bryter med en oppfordring som har som mål å vise omtanke. Vil anbefale å følge normal kutyme i en slik situasjon og være varsom i diskusjonen her.

Akk så mange belærende personer..

Lenke til kommentar

 

Spørs om ikke ulykken kan være en rein pilotfeil hvor det er blitt flydd mot fjellet med for stor fart i forhold til hvor raskt helikopteret,som var maks-lastet med 6 personer,har klart å løfte seg raskt nok for å klatre over fjellet. Slike ulykker har det vært mange av med fly,Men det er jo bare spekulasjoner.

 

Denne maskinen løfter 1300-1500 kg på longline m/last under absolutt optimale forhold i tillegg til maskin og pilot med minimum fuel (ikke spec, men absolutt innenfor kapabilitet). Den løfter seg selv med 600kg passasjerer omtrent som et papirfly, så den spekulasjonen kan du legge ned. Denne maskinen har et forhold hæstkraft/Kg nær 1 med kun pilot ombord. Om du skal sammenligne med biler så tenk formel 1.

Nytter vel ikke hvor mye helikopteret kan løfte hvis det har for stor fart mot fjellet og løftet begynte for seint.

Lenke til kommentar

Akk så mange belærende personer..

 

Javisst, når det er tvingende nødvendig. Du belærte ham på at han ikke skulle diskutere person, noe han ikke gjorde. Samtidig var det akkurat det du selv gjorde, og fortsetter å gjøre, også i siste sitat. Hvis man hører fra flere uavhengige personer - inklusive seg selv - at en oppførsel ikke er positiv, kan det være tid for ettertanke i stedet for å bli aggressiv. Å lære er ikke negativt, og vi bør alle gjøre det så mye som vi kan. 

 

Det vi ikke bør gjøre så mye vi kan, er å diskutere menneskelig svikt som årsak til fleres død før det er noe grunnlag for det. Det er grunn til å tro at det er folk som leser denne diskusjonen som kjenner noen berørte. 

Lenke til kommentar

 

Akk så mange belærende personer..

 

Javisst, når det er tvingende nødvendig. Du belærte ham på at han ikke skulle diskutere person, noe han ikke gjorde. Samtidig var det akkurat det du selv gjorde, og fortsetter å gjøre, også i siste sitat. Hvis man hører fra flere uavhengige personer - inklusive seg selv - at en oppførsel ikke er positiv, kan det være tid for ettertanke i stedet for å bli aggressiv. Å lære er ikke negativt, og vi bør alle gjøre det så mye som vi kan. 

 

Det vi ikke bør gjøre så mye vi kan, er å diskutere menneskelig svikt som årsak til fleres død før det er noe grunnlag for det. Det er grunn til å tro at det er folk som leser denne diskusjonen som kjenner noen berørte. 

God hælg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...