Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Merkelig oppstart problem

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en eldre boks som har fungert knirkefritt i alle år, men i det siste så har jeg slitt med å få maskinen til å boote ordentlig etter omstart. Jeg blir gjerne sittende og hardboote den 10-15 ganger før den starter ordentlig. Får jeg først start i den, så er den 100 % stabil frem til jeg slår av neste gang. 

Det som skjer ved "feil start" er at alt av lys kommer på som normalt, og det samme gjelder alt av vifter. Normalt så throttler boksen ned viftene ned etter 2-3 sekunder, men disse kjører bare på maks hele tiden samtidig som det ikke kommer noe signal til skjerm. Det virker altså som om den nesten ikke kommer seg til bios, da det er der jeg har satt vifteprofilen som throttler ned viftene. 

Kan det være rammen(?) - når jeg først har fått liv i den, så er den dønn stabil. Får aldri blåskjerm, kan ikke huske sist gang en applikasjon stoppet uventet opp. 

Kan det være strømmen(?) - når den først kjører så er den som sagt dønn stabil, har ikke noe problem med å koble til både 2-3 eksterne 2.5" disker til den uten at reagerer. Det å koble ut andre USB enheter ved oppstart har ingen effekt.

Hovedkort/cpu (?) - kanskje. Den har ikke vært klokka, men den har mer eller mindre stått på siden jeg kjøpte cpu/hovedkort/ram i .. 2012(?!).

i7 3820 / Asus P9X79 / Corsair Vengance DDR3 4x4Gb / Asus 1070 GTX / 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal gjette, så er det strømforsyninga som har blitt dårlig.

Ta en visuell sjekk på hovedkort og inne i strømforsyningsboksen (lommelykt) om noen av elektrolytt-kondensatorene er "sprengt" (buler ut i toppen). Hvis du finner en sånn, så har du funnet feilkilden.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde den typen oppførsel før PSUen min tok kvelden, så jeg kan bare støtte opp om det de andre sier. Jeg ville gjetta PSU. Du kan forsøke å høre etter en høyfrekvent pipelyd når du starter, det kan ofte være et tegn på at PSUen er ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...