EngineeringStudent Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) . Endret 7. september 2019 av FutureTalkshowHost Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Hei, Trenger hjelp til en fysikk oppgave En kule skytes opp med hastigheten 22 m/s og kaste vinkel 27 grader. Hvor stor er kulens hastighet i kastebanens høyste punkt? Ignorer luftmotstand Hvor sitter du fast? Har du noen som helst peiling på hvor du burde starte? 2 Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Hvor sitter du fast? Har du noen som helst peiling på hvor du burde starte? Usikker på hvilken formel jeg skal bruke Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Usikker på hvilken formel jeg skal bruke Du har hastigheten 22m/s. Du har vinkelen 27 grader. Hvor stor er hastigheten til kula i det høyeste punktet i forhold til i startpunktet siden vi ser bort fra luftmotstand? Hint: sinus og cosinus. Endret 4. september 2019 av Dolandyret Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Usikker på hvilken formel jeg skal bruke Veiligninger og energi. Kinetisk og potensiell energi. Endret 4. september 2019 av Flin Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Ikke nødvendig. Dekomponer hastighetene i hastigehter i x og y-retning. Når ballen er på sitt høyeste, så vet du at hastigheten i y-retning er 0. Siden luftmotstanden ikke taes hensyn til, så endres ikke hastigheten i x-retning, og dette er hastigheten ved dette punktet. 1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Jeg tuller. Trodde det sto noe om hvor lang tid kula brukte på nå toppen. Veit ikke hvorfor jeg trodde det. Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 5. september 2019 Forfatter Del Skrevet 5. september 2019 Ikke nødvendig. Dekomponer hastighetene i hastigehter i x og y-retning. Når ballen er på sitt høyeste, så vet du at hastigheten i y-retning er 0. Siden luftmotstanden ikke taes hensyn til, så endres ikke hastigheten i x-retning, og dette er hastigheten ved dette punktet. Har brukt ett par timer på dette nå, men får ikke riktig svar Har du mulighet til å utdype litt til? Takk Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 (endret) I kulens toppunkt vil farten i y-retning være lik null. Den vil fremdeles ha fart bortover i x-retning, og ettersom vi ikke har luftmotstand, vil denne være lik som i utgangspunktet. Farten i x-retning (og total fart i toppunktet) finner du ved å dekomponere startfarten. Hint: Cosinus Endret 5. september 2019 av -sebastian- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå