AfterGlow Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 <br data-mce-bogus="1">Dette er verdens første OLED-TV med 8K – får helt ekstrem prislapp Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Ny størrelserekord. Håper det betyr at 4K i større enn 77" kommer snart. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Så for de av oss som har en HTPC koblet til vår TV, må da bruke 400-500% DPI skalering i Windows for å kunne bruke en 8K TV da Selv bruker jeg 200% skalering på min Samsung 4K 75 tommer, og det blir passe stor tekst i Windows/programmer. For de som bare bruker den til TV sendinger, Netflix, HBO, Bluray osv, så vil det ta laaaaang tid før nok innhold kommer. Alt har ikke kommet i 4K enda jo Endret 4. september 2019 av Betroz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Så for de av oss som har en HTPC koblet til vår TV, må da bruke 400-500% DPI skalering i Windows for å kunne bruke en 8K TV da Selv bruker jeg 200% skalering på min Samsung 4K 75 tommer, og det blir passe stor tekst i Windows/programmer. For de som bare bruker den til TV sendinger, Netflix, HBO, Bluray osv, så vil det ta laaaaang tid før nok innhold kommer. Alt har ikke kommet i 4K enda jo Da sitter du for langt unna til PC-bruk. Min filosofi er at fysisk pikselstørrelse definerer avstanden og at oppløsningen definerer arealet. Oppgraderer man fra 4K til 8K så beholdes avstanden, men synsarealet firedobles. DPI-skalering skal ideelt stå på 100%. Selv har jeg 40" 4K PC-skjerm på en armlengdes avstnad med 1:1 (100%) DPI-skalering. 60 fps er minimum for ok flyt. NB. Filmbruk er noe helt annet. Der synes jeg avstanden bør være større, men da blir 8K overkill. På 2 meter ser man neppe forskjell på 4K og 8K på skjermer under 80". Da er nok fps mye viktigere for filmopplevelsen. 30 fps holdt på DVD, på full HD vil jeg helst ha 60 fps og på 4K 120 fps. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Da sitter du for langt unna til PC-bruk. Jeg bruker ikke en 75" som kun PC monitor, så skrivebordsareal for jobbing med dokumenter ol. er ikke det som betyr mest, det har jeg en annen PC til. Jeg har prøvd 100% skalering så klart, men tekst blir ubehagelig liten å lese. Så jeg sitter ca 2.65 meter unna som er passe til film og serier som er det jeg bruker den mest til Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Men hvordan er de med OLED og innbrenninger er det kun LG som har skjermer som er som plasma ser man for lenge på samme kanal brennes tv kanal logoen i skjermen så man ser det hvis man bytter kanal? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 30 fps holdt på DVD, på full HD vil jeg helst ha 60 fps og på 4K 120 fps. Jeg bruker Media Player Classic Home Cinema (MPC-HC) med MadVr video renderer til film/serier, og der kan jeg kjøre min TV i matchende Hz som filmene er spilt inn, som vanligvis er 23.976 fps. 60/120 fps er selvsagt mer smooth, men lite materiale jeg har er i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå